Hyttemarkedet skaper suksess for håndlagde fliser
Gulvet er støpt etter avtrykk fra gamle europeiske slott, kirker og herregårder. Den enorme pågangen i Europa føles også her hjemme; nå flytter flisene inn på norske, eksklusive hytter.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Farger og trenderHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Raw Stones fliser lages for hånd, og etter avtrykk fra faktiske slotts- og herregårdsgulv. Gulvene produseres i Nederland, og fra fabrikken her distribueres de til hele Europa. I Norge har salget doblet seg i år sett opp mot i fjor, og nordmenn har bestemt seg: Dette vil vi ha på hytta.
– Hvem er det som velger dette gulvet?
– Halvparten av de som besøker showroomet vårt på Frogner i Oslo, er privatkunder. Den andre halvparten er arkitekter, som kommer innom og vil bruke dem i de mer eksklusive hyttene. Dette er et marked vi ønsker å jobbe videre i, for flisene gir en WOW-effekt du ikke finner maken til på det norske markedet, forteller Idar Stensvold, daglig leder i Wakeup Living.
Gulvet blir en opplevelse
Målet er at ingen gulv skal bli like, og siden flisene kommer i flere størrelser og farger, kan gulvet tilpasses rom i alle størrelser. De ulike fargene spiller i hverandre, og tilfører et historisk preg på gulvet. I tillegg er det behagelig for øyet når flisene pusles sammen i et naturlig mønster. Gulvet blir rett og slett en opplevelse.
– Måten de lages på gjør at flisene får en deilig patina. Det er viktig å få frem at sammensetningen består kun av naturlige materialer. Dette sikrer et meget vakkert og slitesterkt gulv som du kan nyte i mange år. Siden flisene bare er 8mm tykke, er det også fullt mulig å bruke gulvvarme under, sier han.
TILPASSES: Med ulike størrelser og fargenyanser, kan flisene tilpasses alle rom..
Salget er doblet
– Har det vært en god utvikling i markedet for Raw Stones? Hva skyldes denne utviklingen?
– Absolutt. Utviklingen har vært veldig bra, faktisk bedre enn noen gang. Det er ingen konkurranse i Norge på denne typen gulv, noe som gjør det unikt på markedet. Vi har også åpnet et showroom, der kunder kan se og oppleve gulvet på en annen måte enn tidligere. Her kan man oppleve og ta på flisene, og hente ut fargeprøver. Oslo er et viktig marked for oss, poengterer Stensvold. – Dette er kombinert med god, generell organisk etterspørsel.
Fabrikken i Nederland opererer på maks kapasitet, og pågangen fra hele Europa er enorm. Utenfor landegrensene har også næringsbygg latt seg inspirere av det historiske preget, der blant annet utesteder og restauranter har latt seg inspirere; i tillegg til golfklubber og bilbutikker.
TRE SERIER: Raw Stones kommer i tre ulike serier i mange ulike farger.
Hytte på Kvitfjell: en hyllest til naturen
7års suksess for SiOO:X
Svanemerket månelanding for Kährs
Sett underlag og gulv i system
Suksessmesterskap for malerfaget – også på sosiale medier
Gulv for fremtiden
- Sementbasert, mineralsk flis
- 3 hoveddesign, med tilleggsdesign innen for disse 3 slik at gulvet lett kan tilpasses ulike rom
- 7 ulike farger som spiller i hverandre, noe som gjør at gulvet kan ta mer eller mindre oppmerksomhet etter rommets behov
- Produsert med respekt for mennesker og naturen
- Flisene ble lansert i 2016
- Wakeup Living hadde oppstart med flisene i 2018
Gulvtrendene 2026: Varmt, bredt og personlig
Gulvene spiller en stadig større rolle i interiøret, og nå tar de plass som bærende designelementer. I 2025 og 2026 ser vi tydelige tendenser mot varme fargetoner, naturlige materialer...
Key Lime Pie – Årets farge 2026 fra Alcro
Alcro lanserer en dempet gulgrønn nyanse som årets farge for 2026. Fargen omtales som myk, med både en rolig og subtilt energisk undertone.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...