Hygiene – en alt viktigere baderomstrend
Baderommet skal være intelligent, og kunne styres berøringsfritt eller med en app. Vi velger bærekraftige materialer som holder lenge. Og vi innreder personlig for hygge og kos og bygger rom for velvære. Men uansett hvordan vi utformer badet, er gode hygiene-tiltak viktige.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
MesserHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
På baderommet styrer du både belysning, dusj og toalett med en app på telefonen. Speilet viser hvor varmt det er i rommet, hva klokken er og lar deg velge hvilken musikk du vil høre på. Veggene er kledd med fliser med antibakteriell overflate, og hele rommet er innredet som et koselig og lettstelt hjemme-spa. Smarte, bærekraftige og personlige baderom – slik ser trendene ut, ifølge trendutstillingen Pop up my Bathroom, som vises digitalt under messen ISH som går av stabelen fra Messe Frankfurt.
Individualitet, komfort og personlig velvære preger trendene for innredning av baderom. Samtidig skal badet være miljøvennlig innredet og utstyrt med en rekke smarte tekniske løsninger. Også i private hjem begynner hygiene å bli et viktig tema ved utformingen.
– Et moderne bad er summen av de innovative produktene foran veggen og de intelligente systemene og teknologien bak veggen, sier Jens J. Wischmann, administrerende direktør i den tyske badesektorforeningen (VDS).
Hygiene – en alt viktigere baderomstrend
VIKTIGE TEMA: – Den digitale ISH retter søkelyset på viktige tema når det kommer til baderom. For dem som utformer morgendagens baderom er hygge, bærekraft og intelligens trender, derfor viser vi veien med vår Pop up my Bathroom-utstilling, sier Jens J. Wischmann, administrerende direktør i den tyske badesektorforeningen (VDS) som er en av arrangørene bak utstillingen.
Baderomstrend i utstilling
VDS står bak trendutstillingen «Pop up my Bathroom», som er en viktig del av den store ISH-messen for baderom, oppvarming og ventilasjon som går av stabelen digitalt fra Frankfurt Messe 22.-26. mars. Trendutstillingen gir en viktig pekepinn på hvor trendene ved utforming av bad utvikles -både globalt og her hjemme i Norge.
De tre nøkkelordene i utstillingen er smart, grønt og personlig – med den felles nevneren «hygiene» som gjennomgående rød tråd.
INSIDE | OUTSIDE: Et godt planlagt bad, består av både de innovative produktene som synes i rommet, og de skjulte, intelligente installasjonene bak vegger og gulv. Det gjenspeiles i utstillingen Pop up my Bathroom.
Smarte bad
SMARTE BAD: Berøringsfrie kraner installeres I stadig større grad også I private baderom. Designmessig utvikles kraner og teknologien som styrer dem slik at de passer inn I nye miljøer.
I et smart bad fungerer speilet som informasjonssenter, du styrer dusj og toalett med en app eller annen smarthusfunksjon, og kan slå av og på lyset på avstand. Også under overflaten, blant rørsystemer og elektriske ledninger, tar den teknologiske utvikling store skritt.
Grønne bad
GRØNNE BAD: Bærekraft, vannbesparing, og en følelse av å ta med naturen inn er tidens tendenser når det kommer til planlegging av baderom – både i private hjem, restauranter, kontorer og helseinstitusjoner.
Naturlige materialer som holder god kvalitet og kan brukes lenge, er viktige puslebrikker i den nye grønne bølgen. Bærekraft er et viktig tema for forbrukere over hele kloden, og også her i Norge er treverk, kvalitet og miljøvennlige produkter etterspurt.
– Et bærekraftig baderom dreier seg også om å finne den optimale kombinasjonen av smarte, vannbesparende og energisparende produkter, miljøvennlig industriproduksjon, bærekraftige materialer og varig design, og samtidig formidle en følelse av å være i kontakt med naturen, sier messen i en pressemelding.
Levende bad
PERSONLIGE BAD: Velvære, komfort og hygge er viktig på badet. Enten du er hjemme eller på hotell, ønsker du et bad som gir deg avkobling og ro. Rommene vokser i størrelse, og innredes personlig.
Bak fire vegger skal baderommet romme et individuelt utformet, komfortabelt velværefristed – et både personlig og levende rom. Hjemmets eget spa har flere møbler, mer tekstil og er fleksibelt utformet for å imøtekomme hele familiens ønsker om velvære- og helserelaterte aktiviteter.
Hygienetema
Alle tre baderomstrender er gjennomsyret av en stor porsjon hygiene-tekning. Berøringsfrie kraner, styring av dusjen med en app, ekstra hygieniske toaletter med spylefunksjon og overflater med bakteriehemmende belegg.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...