Hva blir normalt i 2022 og er vi klar?
Snart har vi to pandemiår bak oss. Med stigende smittetall og gjeninnføring av munnbind og meter'n, unders vi hva blir normalen i 2022. Og er vi rustet?
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Siden mars 2020 har vi tilpasset oss en ny normal både privat og på jobb. Vi har i grunnen vist oss imponerende tilpasningsdyktige.
Møter gir trivsel
I løpet av kort tid har håndsprit og munnbind blitt en del av vår daglige rustning. Og hjemmekontor og teams-møter er normalt. Å håndhilse er nesten tabu. Vi hoster i albuen, og føler oss nesten spedalske hvis vi skulle være så uheldig å måtte nyse. «Dose én» og «dose to» er en naturlig del av det daglige vokabularet, og like aktuelt å snakke om som været. At møter, seminarer, kurs og andre samlinger til stadighet avlyses eller utsettes har vi lært oss å leve med.
Det bemerkelsesverdige er at det har blitt mindre stress på den måten. Vi har satt ekstra stor pris på de samlingene som det har vært mulig å gjennomføre. Noen av høydepunktene innen byggfag og interiør er Bygg Reis Deg med Norgesmesterskap i malefag og gulvlegging, Designers Saturday og Oslo Design Fair. IFI kunne endelig samle bransjen til Årskonferanse på Støtvig Hotel etter gjentatte utsettelser.
Felles for disse og andre arrangement er at folk har gledet seg over å treffes. Fravær av samvær har gjort oss mer bevisst hvor viktig personlige møter er for vår trivsel. (Vi har også blitt bevisst tiden vi sparer ved å ta en del møter digitalt.)
Trivsel trumfer streng estetikk
En annen trivselsfaktor, som er styrket i denne tiden, er FARGER. Erkjennelsen av at de betyr mer en dekor og staffasje øker på mange plan. Om det skyldes et naturlig trendskifte eller at vi søker et mer naturlig habitat når kriser truer, er ikke godt å si. Men debatten om farger og arkitektur har blitt mer høyrøstet.
Gjennom det såkalte «arkitekturopprøret» har folk tatt til motmæle mot den grå, kalde og ensformige arkitekturen, som har vært rådende lenge. I Oslo er byrådet i gang med et prosjekt for å få laget en veileder for fargebruk i Oslo. De ønsker å få fargene tilbake i arkitekturen og i bybildet.
I kontorsektoren er også mange lei det kjølige og upersonlige. Og den nye trenden er å innrede med farger, myke former og materialer, for å skape trivsel og få folk tilbake fra hjemmekontoret.
Innen skolebygg er det også ting på gang. KOI Fargestudio og Universell Utforming AS har tatt grep. På starten av året ga de ut en fargeveileder for skolebygninger og rom, med fokus på funksjon for brukerne. Dette var en motreaksjon til at skolene etter hvert begynte å se ut som sterile kontorbygg.
Hjemme har vi også omfavnet en ny, varmere og mer personlig estetikk.
Ny fargeveileder for skolebygg
Forberedt på ny tid
Ønsket om mer farge har blitt forsterket under pandemien, men vi tror ikke dette er et blaff. Dette er en trend som vil utvikle seg videre i årene som kommer. For alle som jobber med bygg, farge og interiør betyr dette muligheter.
Byggevare, møbler, farge og interiør er blant handelsvinnerne i perioden. I 2020 brukte vi 88,4 milliarder kroner på oppussing, i år blir det mer. Prognosesenteret tror vi snart passerer 90 milliarder kroner. Veksten har vært formidabel, men den verken vil eller kan fortsette. Selv om det er forventet en viss vekst i handelen også kommende år (Virke tror 1 prosent), må vi være forberedt på at kurven flater ut.
Men med økende smittetall, uro på børsen, stigene renter og historisk høye strømpriser går vi inn i et år der det på ingen måte er trygt å trekke linjalen videre fra gårdagens og dagens tall. Vi skal også hanskes med utfordringer som er nye i vår tid; råvaremangel, transport- og logistikkproblemer og store prisøkninger.
Dette til tross, optimismen er der. 2022 blir et spennende år, med en ny normal. Så langt under pandemien har vi vist oss både kreative og tilpasningsdyktige. Vi får fortsette det gode arbeidet. Vi har trua!
(Vi har ikke glemt å nevne «bærekraft», men tar det for gitt at i 2022 er det en selvfølgelig styringsparameter.)
Om å komme seg igjennom vinteren
Renter, inflasjon og overflater – en høst med utfordringer og muligheter.
Hvordan blir været?
Markedet for ROT i boliger er normalisert
Spenstig fargesamarbeid fortsetter med ny palett
La oss starte med HUSPLEIE
BJØRG OWREN, kreativ leder i IFI og ansvarlig redaktør for Fargemagasinet
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...