Fargemagasinet logo
Se flere bilder
Ladderudløkka-SPENNENDE-Foto-BjørgOwrenIFI.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Annonse
Gerflor annons

Historiske farger på en ny måte

Den nye boliggrenda som gror opp på det gamle jordet, får folk til å smile. Og bilistene på veien saktner farten for å se.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Kategorier

Prosjekter
Dele

Vi er på Råholt i Eidsvoll, på Ladderudløkka et par kilometer syd for den ikoniske Eidsvollsbygningen. Her transformeres et tidligere jorde til en moderne boliggrend. Både arkitektur og fargebruk får forbipasserende til å senke farten, og undres «oi, hva skjer her a?».

Utbygger er i-Bolig Eiendom. De har bygget boliger for folk på Øvre Romerike i over 25 år. Nå ville de lage noe som var annerledes. Fra de første kledningsbordene kom opp, var det tydelig for omgivelsene at her bygges noe som skiller seg utfra bygdas øvrige bebyggelse. I nabolaget snakkes det om at husene minner om Kardemomme by. Ungene syns det er gøy.

Se flere bilder
Ladderudløkka-NYTT-Foto-BjørgOwrenIFI.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

SKILLER SEG UT: Etter å ha holdt seg til det tidstypiske i alle år, ville i-Bolig bygge noe som skiller seg ut fra den hvite og grå bebyggelsen som ligger bak da de begynte å planlegge Ladderudløkka.

Ville lage et ikonprosjekt

Etter å ha holdt seg til det tidstypiske i alle år, ville i-Bolig bygge noe som skulle skille seg ut fra den hvite og grå bebyggelsen som ligger bak da de begynte å planlegge Ladderudløkka. De inviterte til arkitektkonkurranse, og falt for forslaget til Derlick Arkitekter fra Oslo. Farger ble fort en vesentlig del av løsningen, og med seg på laget fikk arkitektene fargesettere fra KOI fargestudio.

At utbygger har lyktes i å skape noe annerledes er det liten tvil om, og det er fargene folk legger merke til først.

− Ungene som går forbi syns det er kjempegøy og roper til snekkerne at det blir fint, forteller Hanne N. Breen. Hun er prosjektselger hos i-Bolig. Fargemagasinet treffer henne og kollega Torni Støvland en småkjølig vårdag, rett før de skal ha visning på boliger det andre byggetrinnet.

Se flere bilder
Ladderudløkka-BRA SALG-Foto-BjørgOwrenIFI.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

PÅ VISNING: Prosjektselger Hanne N. Breen og Torni Støvland fra i-Bolig gjør klart til visning av boliger i Akebakken, områdets andre trinn. Navnet forteller at det lå en akebakke her i «gamledager».

Farger som skaper identitet

Her bygges det 88 boenheter med leiligheter og rekkehus, fordelt på fire områder.  Fruktløkka, Akebakken, Sandland og Parsellhagen har hver sin identitet. Husene er orientert rundt grønne lunger, og intensjonen er at områdene skal supplere hverandre og bidra til et opplevelsesmessig mangfold og et helhetlig nabolag. I fargeplanen er det beskrevet totalt ni ulike hovedfarger med tre nyanser av hver.

I det første byggetrinnet Fruktløkka, der folk allerede har flyttet inn, er husene gule, rosa og rødbrune. I trinn to kommer grønnfargen inn.

− Det har vært et gøyalt prosjekt, sier Dagny Thurmann-Moe i KOI. Hun roser utbygger, arkitekt og landskapsarkitekt for at det har blitt et område som på alle måter er tilpasset både førstegangsetablerere, barnefamilier og eldre.

Se flere bilder
Ladderudløkka-ROSA OG GULT-Foto-BjørgOwrenIFI.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

ROSA OG GULT: På Fruktløkka, det første byggetrinnet, er husene gule, rosa og rødbrune. Hvert byggetrinn har sin særegne palett som vil bidra til at det får sin egen karakter.

Inspirert av historiske farger

− Det ser idyllisk ut. Når du står i gaten og ser garasjene på den ene siden og husene på den andre, er det nesten litt Røros på Råholt, sier hun.

Det er ulike farger gjennom prosjektet, noen er med i alle områdene, mens andre fases ut og nye kommer til. Fargene er vesentlige for å gi hvert område sin tydelige identitet, de gjør det også lettere å orientere seg enn i et område der alt ser likt ut.

Thurmann-Moe forteller at det var viktig å unngå et monotont preg. Inspirasjon til fargene hentet de fra gamle Eidsvolls-farger; gult og rødtoner i kombinasjon med gamle puddertoner. Sammen gir dette et annerledes preg.

− Det er utelukkende gamle farger, men ikke en kopi av historien. Det har vært viktig med en historisk forankring, men det skal også se ut som vi er i 2020-årene, understreker hun.

At virkeligheten ble like bra som prospektet tenker hun er interessant.

− Det er det sjelden å få til. Oftest er skissene best og idyllen blir borte, sier fargeeksperten fornøyd.

Se flere bilder
Ladderudløkka-LITT RØROS-Foto-BjørgOwrenIFI.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

LITT RØROS: Når alle fire områdene er bygget ut vil hovedgaten strekke seg gjennom boligstrøket med fargerike garasjer på den ene siden og rekkehus og leiligheter på den andre.

Overbevist om at farger selger

Boligene i første byggetrinn ble solgt i fjor sommer, og folk har allerede flyttet inn. Breen forteller at salget av de 24 boligene gikk over all forventning.

Nå gleder hun og kollega Støvland seg til å starte salget av neste trinn. Vi står ute og snakker, mens det blåse surt rundt hushjørnene. Men snart er det sommer, og det blir skikkelig grønt rundt byggeplassen.

− Det blir spennende å se alle fargene mot det grønne, sier prosjektselgeren. Hun tror markedet er mer klar for farger enn vi tror.

− Folk er litt lei av grå og ensfargede boliger. På utbyggingsprosjekter har vi sett de samme fargene gå igjen hele tiden, vi har trodd at det er det markedet ønsker. Det er ikke alltid man tør å ta sjansen på å bruke farger, men vi skal ikke undervurdere markedet, smiler Breen.

Se flere bilder
Ladderudløkka-BEISET KLEDNING-Foto-BjørgOwrenIFI.no.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

BEISET KLEDNING: Kledningen på husene er beiset. Med den transparente behandlingen oppleves de historisk baserte fargene oppleves annerledes enn om kledningen er malt, slik tradisjonen er for gamle hus i bygda.

Mer fokus på estetikk

Daglig leder i i-Bolig, Bjørn Martin Akre, tror også at fargene har kommet for å bli. Da første byggetrinnet sto ferdig, uttalte han at fargesetting på en gjennomtenkt måte vil bli mer og mer aktuelt i fremtiden, fordi kommunene som behandler byggesakene virker mer opptatt av estetikk og uttrykk i boligfelt nå enn tidligere.

Breen tror mange lander på hvitt eller grått fordi de er redd for å få negative reaksjoner på fargevalget, litt redd for hva andre skal de si.

−  Vi syns dette er fint og har trua på det. Vi ser også at tømrerne våre og alle som jobber på prosjektet syns det er gøy. Det er kanskje ikke for alle å bo med slike farger, men vi tror at man blir litt gladere av å ha farger rundt seg, avslutter Breen.  

Se flere bilder
Ladderudløkka-GARASJER-Foto-BjørgOwrenIFI.JPG

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

GARASJER: I fargeplanen for garasjene har KOI foreslått nyanser av dempede og klassiske fargetoner som gir garasjene et rolig og friskt helhetsinntrykk som ønsker velkommen.

Les mer
Fakta Ladderudløkka
  • Utbygger: i-Bolig Eiendom
  • Arkitekt: Derlick Arkitekter
  • Fargeplan: KOI fargestudio
  • Landskapsarkitekt: Norconsult
Fabrikkbeiset kledning
  • Kledningen på husene er beiset. Den transparente behandlingen gjør at fargene oppleves annerledes enn malt kledning. Slik tradisjonen er på gamle hus i bygda.
  • i-Bolig er deleier i en elementfabrikk i Moelv, og kledningen er fabrikkbeiset der. Etter transportetappen til Råholt har i-Bolig sine egne tømrere stått for oppsettingen.
  • Hele området er del av en huseierforening, som stiller krav til at man følger fargeplanen. Ønskes det endringer, må det være flertall i foreningen. Hele Ladderudløkka er antatt ferdig utbygget i 2025, fram til da styres foreningen av utbygger, sammen med noen beboere. I første omgang skal beisen få et toppstrøk om ett til to år, da vil huseierforeningen engasjere et malerfirma til jobben, som må følge fargeplanen. 
Sett underlag og gulv i system
Teknisk

Sett underlag og gulv i system

Gevinsten med et godt valgt gulvunderlag er større enn mange gulvkunder er klar over. Hovedformålet med gulvunderlag er å øke komforten, beskytte gulvet og å forlenge gulvets levetid....

Mal Proff i mål med roadshow
Håndverk

Mal Proff i mål med roadshow

Nå er Mal Proff Roadshow kommet i mål etter å ha besøkt 14 steder rundt om i Norge. Sammen med 20 utstillere har de lokket mange besøkere med nye produkter, pizza og hamburgere. Flere...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.