Her kommer Teknos!
Den finske overflatekjempen er på full fart inn i flere markeder i Norge. – Nå skal også vi bli førstevalget for proff og forbruker, sier selskapets norske direktør, Tore Pedersen.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Innenfor tre og metallindustrien er finske Teknos et kjent navn. I dag går nærmere 85 prosent av alle ordrene fra den norske avdelingen til industrien. Noe som er et resultat av langvarig arbeid der alt har handlet om kvalitet, kundesamarbeid og kompetanse.
– Det stemmer. Vi har en god markedsposisjon som vi skal bygge videre, men nå skal vi også inn i privatmarkedet - og ikke minst skal vi sørge for proffmarkedet får øynene opp for oss, forteller Tore Pedersen.
Øystein Godeng (t.v.) er spesialist på kommunikasjon. Han blir en sentral del av Pedersens vinnerlag som skal ut å kapre nye markeder i oppussingsbransjen.
Setter merkenavn på kartet
Han tok over styringen i selskapet i mai i år. Han har tidligere vist at han kan sette merkenavn på kartet i nye markeder. Som han gjorde med Gerflor den gang da selskapet var mest kjent som rullevareleverandør til forbrukeren. I dag er Gerflor en betydelig og viktig aktør også i proffmarkedet. Det er slike utfordringer Pedersen liker. Han vil skape nye resultater og utfordre de store.
Teknos har farger og maling til alle overflater ute og inne.
Startet i et hønsehus
Kanskje var det også tanken da Teknos ble etablert i Finland i 1948. De første lokalene var i en leid bondegård som egentlig drev med høns. Der utviklet det familie-eide selskapet et produkt for å motvirke rust. Det ble starten på et eventyr som i dag inkluderer 1700 ansatte, salgskontor i 23 land og 11 fabrikker. I 1991 etablerte de seg med eget kontor på Spikkestad utenfor Oslo. Her er 22 ansatte og et lager på 1500 kvadratmeter.
Lagerhyllene skal fylles med produkter for proff- og konsumentmarkedet. – Vi skal vokse og sørge for å bli en tydelig aktør med en sterk bærekraftprofil, sier Tore Pedersen.
Vinner nye markeder
Teknos eies av en 40 år gammel kvinne. Paula Salastie er tredje generasjon CEO og skal ta familieselskapet inn i fremtiden. Hun har ambisjoner om vekst og styrke i alle ledd.
– Teknos skal vokse og Norge skal ta sin del av jobben. Vi skal opp på en omsetning på over 1 milliard euro. Det betyr at vi vil inn i nye markeder. Spesielt innenfor dekorativmarkedet mot konsument og proffmarkedet vil vi bli en betydelig aktør. Teknos Norge som et lag skal vinne markeder med produkter som har unike egenskaper, sier Pedersen.
I lokalene har Teknos et eget testrom for å gjøre småskalatester. Her gjøres oppstrøksprøver og testing av våtlakk og pulverlakk, og selvsagt ulike malinger.
Alt fra A-Å
Mange tenker kanskje brannhemmende maling når Teknos blir nevnt.
– Vi har sterke produkter på det området som i dag selges mot proffmarkedet. Vi har også Drywood som er etablert i markedet. Disse produktene skal fungere som en plog for andre produkter. Vi har produkter til alle overflater ute og inne. Du vil bli overrasket over hvor mange innovative produkter vi egentlig har, sier han.
Det ringes i bjella når store ordre kommer inn – og når det er tid for lunsj. Nå vil Teknos også gi lyd fra seg til forbrukermarkedet.
På vei til deg
Pedersen forteller at de skal ha en kanal for proffmarkedet, i tillegg til å utvide distribusjonen til privatmarkedet.
– Det mange ikke vet er at de allerede har Teknos på veggene hjemme, for vi leverer maling til mange innen ferdigmalte produkter, sier han.
Kort vei til handling
Teknos-eier Paula Salastie vil være tett på. Det betyr at det er kort vei til handling.
– Det er ganske spesielt. Etter bare noen måneder i selskapet har jeg fått en nær dialog med henne. Jeg kan sende mail, SMS eller ringe og får svar med en gang. Å evne å ta raske beslutninger i dagens marked er smart. Jeg har aldri før opplevd å ha så tett kontakt med eiere i andre internasjonale selskaper jeg har arbeidet i, sier Pedersen.
Tore Pedersen satte Gerflor på kartet de ni årene han jobber der. Nå skal han bruke suksessoppskriften hos overflategiganten Teknos. – Vi skal ikke dytte volum, men kvalitet, sier han.
Grønn - fra start til mål
Øverst på Salasties agenda står bærekraft. Hun har bestemt at Teknos skal være en grønn produsent og leverandør fra råvarene kommer inn – til produktene er ute hos kunden.
– Våre produkter er tilpasset det norske markedet når det gjelder strenge miljøkrav. Teknos er også inne i mange spennende miljøprosjekter. Blant annet utvikler vi verdens mest bærekraftige flaske for Carlsberg. Ta en titt på YouTube. Det er ganske oppsiktsvekkende. Innovasjon skal være drivende for alt det vi gjør, sier Pedersen.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...