FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
ALT TIL INDUSTRIEN:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Her kommer Teknos!

Den finske overflatekjempen er på full fart inn i flere markeder i Norge. – Nå skal også vi bli førstevalget for proff og forbruker, sier selskapets norske direktør, Tore Pedersen.

Robert Walmann/ifi.no

Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innenfor tre og metallindustrien er finske Teknos et kjent navn. I dag går nærmere 85 prosent av alle ordrene fra den norske avdelingen til industrien. Noe som er et resultat av langvarig arbeid der alt har handlet om kvalitet, kundesamarbeid og kompetanse.
– Det stemmer. Vi har en god markedsposisjon som vi skal bygge videre, men nå skal vi også inn i privatmarkedet - og ikke minst skal vi sørge for proffmarkedet får øynene opp for oss, forteller Tore Pedersen.

Se flere bilder
LAGSPILLERE:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Øystein Godeng (t.v.) er spesialist på kommunikasjon. Han blir en sentral del av Pedersens vinnerlag som skal ut å kapre nye markeder i oppussingsbransjen.

Setter merkenavn på kartet

Han tok over styringen i selskapet i mai i år. Han har tidligere vist at han kan sette merkenavn på kartet i nye markeder. Som han gjorde med Gerflor den gang da selskapet var mest kjent som rullevareleverandør til forbrukeren. I dag er Gerflor en betydelig og viktig aktør også i proffmarkedet. Det er slike utfordringer Pedersen liker. Han vil skape nye resultater og utfordre de store.

Se flere bilder
FARGERIKT:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Teknos har farger og maling til alle overflater ute og inne.

Startet i et hønsehus

Kanskje var det også tanken da Teknos ble etablert i Finland i 1948. De første lokalene var i en leid bondegård som egentlig drev med høns. Der utviklet det familie-eide selskapet et produkt for å motvirke rust. Det ble starten på et eventyr som i dag inkluderer 1700 ansatte, salgskontor i 23 land og 11 fabrikker. I 1991 etablerte de seg med eget kontor på Spikkestad utenfor Oslo. Her er 22 ansatte og et lager på 1500 kvadratmeter.

Se flere bilder
KLAR FOR 2020:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Lagerhyllene skal fylles med produkter for proff- og konsumentmarkedet. – Vi skal vokse og sørge for å bli en tydelig aktør med en sterk bærekraftprofil, sier Tore Pedersen.

Vinner nye markeder

Teknos eies av en 40 år gammel kvinne. Paula Salastie er tredje generasjon CEO og skal ta familieselskapet inn i fremtiden. Hun har ambisjoner om vekst og styrke i alle ledd.
– Teknos skal vokse og Norge skal ta sin del av jobben. Vi skal opp på en omsetning på over 1 milliard euro. Det betyr at vi vil inn i nye markeder. Spesielt innenfor dekorativmarkedet mot konsument og proffmarkedet vil vi bli en betydelig aktør. Teknos Norge som et lag skal vinne markeder med produkter som har unike egenskaper, sier Pedersen.

Se flere bilder
EGET TESTROM:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

I lokalene har Teknos et eget testrom for å gjøre småskalatester. Her gjøres oppstrøksprøver og testing av våtlakk og pulverlakk, og selvsagt ulike malinger.

Alt fra A-Å

Mange tenker kanskje brannhemmende maling når Teknos blir nevnt.
– Vi har sterke produkter på det området som i dag selges mot proffmarkedet. Vi har også Drywood som er etablert i markedet. Disse produktene skal fungere som en plog for andre produkter. Vi har produkter til alle overflater ute og inne. Du vil bli overrasket over hvor mange innovative produkter vi egentlig har, sier han.

Se flere bilder
LYD I LOKALENE:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Det ringes i bjella når store ordre kommer inn – og når det er tid for lunsj. Nå vil Teknos også gi lyd fra seg til forbrukermarkedet.

På vei til deg

Pedersen forteller at de skal ha en kanal for proffmarkedet, i tillegg til å utvide distribusjonen til privatmarkedet.
– Det mange ikke vet er at de allerede har Teknos på veggene hjemme, for vi leverer maling til mange innen ferdigmalte produkter, sier han.

Kort vei til handling

Teknos-eier Paula Salastie vil være tett på. Det betyr at det er kort vei til handling.
– Det er ganske spesielt. Etter bare noen måneder i selskapet har jeg fått en nær dialog med henne. Jeg kan sende mail, SMS eller ringe og får svar med en gang. Å evne å ta raske beslutninger i dagens marked er smart. Jeg har aldri før opplevd å ha så tett kontakt med eiere i andre internasjonale selskaper jeg har arbeidet i, sier Pedersen.

Se flere bilder
EGEN OPPSKRIFT:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Tore Pedersen satte Gerflor på kartet de ni årene han jobber der. Nå skal han bruke suksessoppskriften hos overflategiganten Teknos. – Vi skal ikke dytte volum, men kvalitet, sier han.

Grønn - fra start til mål

Øverst på Salasties agenda står bærekraft. Hun har bestemt at Teknos skal være en grønn produsent og leverandør fra råvarene kommer inn – til produktene er ute hos kunden.

– Våre produkter er tilpasset det norske markedet når det gjelder strenge miljøkrav. Teknos er også inne i mange spennende miljøprosjekter. Blant annet utvikler vi verdens mest bærekraftige flaske for Carlsberg. Ta en titt på YouTube. Det er ganske oppsiktsvekkende. Innovasjon skal være drivende for alt det vi gjør, sier Pedersen.

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.