Malermester Thomas Iversen (32) og Alexander Molvig (41) fra lauget i Buskerud er verdt sin vekt i gull. De to har klart å virvle opp en storm full av fremtidshåp og entusiasme rundt malerfaget i fylket. Alle samtalene med ungdom på skoler og på messer har gitt resultater. I dag er overflateteknikkutdanningen i Drammen landets største. Hele 15 elever går hver dag til Åssiden videregående skole for å lære å bli overflatetekniker.
Skiftet mening
− Jeg startet på VG1 for å bli tømrer. Men etter å ha hørt på alt Thomas fortalte, ombestemte jeg meg. Han sa blant annet at vi er garantert lærlingeplass. Han sa også at faget er variert og utfordrende. Det passer meg bra fordi jeg liker å være kreativ. Jeg er også heldig som får god praksis ute i bedrift. Å studere overflateteknikk er bare gøy, sier Vanessa Sali (19).
Perfekt for jenter
Hun er en av to jenter i den populære klassen. Hun er også tillitsvalgt. Å være jente i et guttemiljø synes hun går helt fint. Men hun mener bransjen trenger flere jenter. Derfor oppfordrer hun flere til å søke seg til faget.
− Vi får jobbe med alt fra forskjønning, finjustering og mye pirkearbeid. Det passer meg godt. Jeg tror mange jenter ville likt dette yrket. Selv om det er et mannsdominert bransje, er det ingenting å være redd for, sier hun.
Læreren er sjefen
Det er en livlig gjeng ungdommer å holde styr på. Latteren sitter løst, men forsamlingen vet godt hvem som er sjefen. Ved kateteret står malermester Roger Berglund. Han er faglærer på linja. Han underviser også i flere fellesfag. Det har han gjort i 18 år. Berglund hadde ansvaret for overflateteknikk helt frem til linjen ble lagt ned for seks år siden. Nå er han tilbake der han liker seg best.
Takker gode krefter
Berglund er imponert over innsatsen som er langt ned i rekrutteringsarbeidet. Han takker skolen, det lokale næringslivet og ikke minst lauget som har stått på sent og tidlig.
Thomas Iversen takker og bukker for lærerens skryt. Han takker også sin egen arbeidsgiver som har gitt han tid til å drive med rekrutteringsarbeid i arbeidstiden.
Egne historier
Det var MLF som i sin tid startet det hele. De påla alle laugene å sette sammen en rekrutteringskomite.
− Jeg tok oppdraget sammen med Alexander Molvig. Vi reiste rundt på yrkesmesser, skolebesøk og snakket med rådgivere og yrkesfaglærere i Buskerud. Selv er jeg vokst opp med en far som er malermester og jeg fulgte i hans fotspor. Når du forteller ungdom om egne erfaringer og opplevelser fra bransjen, er det lettere å tenne en gnist. Vi er glad for å ha lykkes med det, sier han, og legger til at NHO også har jobbet på et politisk plan for å få malerlinja opp å stå igjen.
Yrkesfag over alt
Faglærer Berglund vil ha fart og moro på skolen. Han vil også at elevene skal lære mest mulig. Derfor har han latt ungdommene sette farge på skolens lokaler. De har malt bilder og motiver på veggene. Det er også dekorert for å glede elevene på blikkenslagerlinjen, møbelsnekkerlinjen og for rørleggerne. På denne skolen finnes det meste av yrkesfag.
Driver med verdiskaping
− Mine elever skal lære alt. De skal sparkle, male, legge gulv og tapetsere. Når vi pusser opp de gamle lokalene på skolen, lager vi også enhetspriser slik at vi viser skolen at vi også driver med verdiskaping. Det er viktig lærdom før de går ut i arbeidslivet. Alt skal også loggføres i timelister. Det samme gjelder når de er ute i praksis hos læringsbedrifter. Når de fører timelister med innhold, vet jeg hva vi bør ta opp i klasseundervisningen, sier den erfarne læreren.