Heimtextil trend: Tekstilene ruler årets første trendutstilling i 2020
Når Heimtextil åpnes i Frankfurt 7. januar, er ett av høydepunktene trendutstillingen. Den er en viktig nyhetskanal og inspirasjon for interiørtekstiler.
ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Heimtextil er årets store internasjonale messe for tekstiler og tapet rettet mot det Europeiske markedet. I trendsonen får man raskt overblikk over hva som er aktuelt nå, og ideer til hvordan man kan nå ulike brukergrupper. Årets utstillingen er kalt «Where I belong», og er et samarbeid mellom flere internasjonale trendbyråer. Blant dem danske SPOT, som mange her hjemme kjenner fra foredrag på Oslo Design Fair.
Tanker og refleksjoner rundt tema for trendutstillingen presenteres også i en egen trendbok «Where I belong».
Fem ulike tema
Trendutstillingen er som en nøkkel til markedet, og den moderne forbruker. Trendteamet har analysert tidsånden, gransket forbrukermønstre og definert hva som har appell nå. De konkluderer med at markedet er mer sammensatt og komplekst enn noensinne. Vi er multitaskere og påvirkes av inntrykk fra mange nivå samtidig; lokalt, nasjonalt og globalt - online og offline, gjennom arbeid og fritid, hjemme og reiser. Utstillingen tar utgangspunkt i denne kompleksiteten, og har laget fem ulike tema.
– De fem temaene er svært ulike, men griper likevel i hverandre og uttrykker tiden vi lever i. Som forbrukere er vi svært sammensatte, og hvem vi er også situasjonsbetinget. Noen vil for eksempel søke det glamorøse for en dag, mens for andre er det en livsstil, sier Anne Marie Commandeur fra Stijlinstituut Amsterdam i en pressepresentasjon.
De fem temaene er: Maximum Glam, Pure Spiritual, Active Urban, Heritage Lux og Multi-Local.
MAXIMUM GLAM:
Her forenes det glamorøse med håndverk og digitalteknologi. Dette er estetikken for den som er tiltrukket av teatralske og glamorøs showtime-estetikk. Tekstilene flommer og det pøses det på med glam, fuske pels, frynser, jaquardvev og fantastiske trykte mønster. Her gjelder prinsippet «more-is more».
Under denne vignetten presenteres tekstiler, tapet, og tilbehør for miljø med høy show- og glamfaktor. Puff and Stuff by Christopher Schanck.
Pure Spiritual:
Denne retningen for balanse mellom natur og det spirituelle. Her søkes perfeksjon renhet, likevekt og harmoni. Man kobler seg mot det overnaturlige, men omfavner teknologien. Det skiftes mellom realisme og mystikk i jakten på et personlig tilfluktssted. Båndet til naturen går gjennom organiske materialer, råvarer og rene tekstiler som viser spor av natur, organiske strukturer og ujevnheter.
Tekstilmarkedet er overveldende i sitt mangfold, og under overskriften Pure Spritual finnes utvalgte produkt for de som søker det naturlige, rene og enkle.
Active urban:
Dette er løsninger rettet mot det urbane sinn. Her møtes utfordringene i det fartsfylte, flyktige og menneskeskapte miljøet med anvendelige og tilpasningsdyktige løsninger. Tekniske muligheter verdsettes høyt, og det satses på smarte, tilgjengelige og fornybare ressurser. Funksjonalitet prioriteres, det skal se kult ut og fungere bra.
Der høyt tempo, endringer og teknologi preger miljøet kan produktene som vises under temaet Active Urban være med å skape riktig stemningen.
Heritage Lux:
Dette er tema for den som søker inspirasjon i historiske tradisjoner, og er fasinert av luksuriøs og storslagen dekor. Her øses det av en rikholdig historisk arv, og bringer fram skjønnhet fra det historiske og naturen, gjennom ornamenter mønstringer og myke overflater.
I dette tema er det mye å hente for de som skaper interiør inspirert at tidligere tiders elegante stilepoker. Marmor og velur er materialer som binder sammen ny og gammel tid. Bildet er fra kapellet i Jaffa Hotel.
Multi-Local:
For de som søker det etniske er ikke svaret asiatisk eller afrikansk, men ja takk begge deler… og litt til. Temaet er en miks av ulike lokale kulturer fra øst og vest, nord og syd. Det lokale går globalt. Dette er en festforestilling av farger og håndverkstradisjoner med folkloristiske og geometriske mønster.
I den etniske kategorien møter vi en miks av tekstiler med særpregede mønster og rustikke anslag av lokalt tradisjonshåndverk fra mange kontinenter.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...