Kategorier
Konto
Annonse

Heimtextil trend: Tekstilene ruler årets første trendutstilling i 2020

19.12.2019 cloud_download

fullscreen
  • Heimtextil trend: Tekstilene ruler årets første trendutstilling i 2020

    Foto: Messe Frankfurt Gmbh/IKEA

  • Under denne vignetten presenteres tekstiler, tapet, og tilbehør for miljø med høy show- og glamfaktor. Puff and Stuff by Christopher Schanck.

    Foto: Messe Frankfurt Gmbh/Michelle og Chris Gerhard

  • Der høyt tempo, endringer og teknologi preger miljøet kan produktene som vises under temaet Active Urban være med å skape riktig stemningen.

    Foto: Messe Frankfurt Gmbh/Ronald Smits

  • Tekstilmarkedet er overveldende i sitt mangfold, og under overskriften Pure Spritual finnes utvalgte produkt for de som søker det naturlige, rene og enkle.

    Foto: Messe Frankfurt Gmbh/Raw Color

Når Heimtextil åpnes i Frankfurt 7. januar, er ett av høydepunktene trendutstillingen. Den er en viktig nyhetskanal og inspirasjon for interiørtekstiler.

Annonse
TRENDBOK: Tanker og refleksjoner rundt tema for trendutstillingen presenteres også i en egen trendbok «Where I belong».

TRENDBOK: Tanker og refleksjoner rundt tema for trendutstillingen presenteres også i en egen trendbok «Where I belong».
camera_alt (Messe Frankfurt Gmbh/Bart Hess)

Heimtextil er årets store internasjonale messe for tekstiler og tapet rettet mot det Europeiske markedet. I trendsonen får man raskt overblikk over hva som er aktuelt nå, og ideer til hvordan man kan nå ulike brukergrupper. Årets utstillingen er kalt «Where I belong», og er et samarbeid mellom flere internasjonale trendbyråer. Blant dem danske SPOT, som mange her hjemme kjenner fra foredrag på Oslo Design Fair.

Fem ulike tema

Trendutstillingen er som en nøkkel til markedet, og den moderne forbruker. Trendteamet har analysert tidsånden, gransket forbrukermønstre og definert hva som har appell nå. De konkluderer med at markedet er mer sammensatt og komplekst enn noensinne. Vi er multitaskere og påvirkes av inntrykk fra mange nivå samtidig; lokalt, nasjonalt og globalt - online og offline, gjennom arbeid og fritid, hjemme og reiser. Utstillingen tar utgangspunkt i denne kompleksiteten, og har laget fem ulike tema.

– De fem temaene er svært ulike, men griper likevel i hverandre og uttrykker tiden vi lever i. Som forbrukere er vi svært sammensatte, og hvem vi er også situasjonsbetinget. Noen vil for eksempel søke det glamorøse for en dag, mens for andre er det en livsstil, sier Anne Marie Commandeur fra Stijlinstituut Amsterdam i en pressepresentasjon.

De fem temaene er: Maximum Glam, Pure Spiritual, Active Urban, Heritage Lux og Multi-Local.

MAXIMUM GLAM:

Her forenes det glamorøse med håndverk og digitalteknologi. Dette er estetikken for den som er tiltrukket av teatralske og glamorøs showtime-estetikk. Tekstilene flommer og det pøses det på med glam, fuske pels, frynser, jaquardvev og fantastiske trykte mønster. Her gjelder prinsippet «more-is more».

Maximum Glam:  Under denne vignetten presenteres tekstiler, tapet, og tilbehør for miljø med høy show- og glamfaktor. Puff and Stuff by Christopher Schanck.

Maximum Glam: Under denne vignetten presenteres tekstiler, tapet, og tilbehør for miljø med høy show- og glamfaktor. Puff and Stuff by Christopher Schanck.
camera_alt (Messe Frankfurt Gmbh/Michelle og Chris Gerhard)

Pure Spiritual:

PURE SPIRITUAL: Tekstilmarkedet er overveldende i sitt mangfold, og under overskriften Pure Spritual finnes utvalgte produkt for de som søker det naturlige, rene og enkle.

PURE SPIRITUAL: Tekstilmarkedet er overveldende i sitt mangfold, og under overskriften Pure Spritual finnes utvalgte produkt for de som søker det naturlige, rene og enkle.
camera_alt (Messe Frankfurt Gmbh/Raw Color)

Denne retningen for balanse mellom natur og det spirituelle. Her søkes perfeksjon renhet, likevekt og harmoni. Man kobler seg mot det overnaturlige, men omfavner teknologien. Det skiftes mellom realisme og mystikk i jakten på et personlig tilfluktssted. Båndet til naturen går gjennom organiske materialer, råvarer og rene tekstiler som viser spor av natur, organiske strukturer og ujevnheter.

Active urban:

Dette er løsninger rettet mot det urbane sinn. Her møtes utfordringene i det fartsfylte, flyktige og menneskeskapte miljøet med anvendelige og tilpasningsdyktige løsninger. Tekniske muligheter verdsettes høyt, og det satses på smarte, tilgjengelige og fornybare ressurser. Funksjonalitet prioriteres, det skal se kult ut og fungere bra.

ACTIVE URBAN: Der høyt tempo, endringer og teknologi preger miljøet kan produktene som vises under temaet Active Urban være med å skape riktig stemningen.

ACTIVE URBAN: Der høyt tempo, endringer og teknologi preger miljøet kan produktene som vises under temaet Active Urban være med å skape riktig stemningen.
camera_alt (Messe Frankfurt Gmbh/Ronald Smits )

Heritage Lux:

HERITAGE LUX: I dette tema er det mye å hente for de som skaper interiør inspirert at tidligere tiders elegante stilepoker. Marmor og velur er materialer som binder sammen ny og gammel tid. Bildet er fra kapellet i Jaffa Hotel.

HERITAGE LUX: I dette tema er det mye å hente for de som skaper interiør inspirert at tidligere tiders elegante stilepoker. Marmor og velur er materialer som binder sammen ny og gammel tid. Bildet er fra kapellet i Jaffa Hotel.
camera_alt (Messe Frankfurt Gmbh/John Pawson )

Dette er tema for den som søker inspirasjon i historiske tradisjoner, og er fasinert av luksuriøs og storslagen dekor. Her øses det av en rikholdig historisk arv, og bringer fram skjønnhet fra det historiske og naturen, gjennom ornamenter mønstringer og myke overflater.

Multi-Local:

For de som søker det etniske er ikke svaret asiatisk eller afrikansk, men ja takk begge deler… og litt til. Temaet er en miks av ulike lokale kulturer fra øst og vest, nord og syd. Det lokale går globalt. Dette er en festforestilling av farger og håndverkstradisjoner med folkloristiske og geometriske mønster.

MULTI LOCAL: I den etniske kategorien møter vi en miks av tekstiler med særpregede mønster og rustikke anslag av lokalt tradisjonshåndverk fra mange kontinenter.

MULTI LOCAL: I den etniske kategorien møter vi en miks av tekstiler med særpregede mønster og rustikke anslag av lokalt tradisjonshåndverk fra mange kontinenter.
camera_alt (Messe Frankfurt Gmbh/IKEA)

Annonse
Annonse

Nyeste artikler

Annonse
Annonse