Heimtextil 2025: Rekordvekst og Patricia Urquiola i fokus
Årets viktigste messe for interiørtekstiler, Heimtextil, åpnet 2025 med over 3 000 utstillere fra 142 land og 50 000 besøkende, og markerte med det en sterk start for det nye messeåret.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Med stabil vekst og høy internasjonal deltakelse bekrefter Heimtekstil sin posisjon som en ledende plattform for den globale tekstilindustrien. Blant høydepunktene var den spanske arkitekten og stjernedesigneren Patricia Urquiola som presenterte sin trendinstallasjon Among Us.
STJERNEDESIGNER: Blant høydepunktene var den spanske arkitekten og stjernedesigneren Patricia Urquiola som presenterte sin trendinstallasjon Among Us.
Patricia Urquiola med innovativ loungeavdeling
Patricia Urquiolas utstilling Among Us tok utgangspunkt i tekstilenes potensial for å forene det fysiske og virtuelle. Selve installasjonen var en 650 kvadratmeter stor utstilling sentralt plassert i Hall 12.0. Den fungerte som et visjonært design-nav, hvor besøkende kunne fordype seg i kreative tekstilkonsepter, unike romlige elementer og ta en pust i bakken.
Installasjon kombinerte innovative materialer og tradisjonelle teknikker, som svevende tekstilkunstverk fra cc-tapis laget av resirkulert nylongarn. Disse ble laget ved hjelp av robotteknologi kombinert med tradisjonelt håndverk. Resultatet ble unike og særpregede designobjekter med komplekse mønstre og teksturer som ville være tidkrevende eller komplisert å oppnå med tradisjonelle metoder.
Samarbeid med øvrige anerkjente partnere som Kettal, Moroso og danske Kvadrat resulterte i en unik opplevelse preget av levende farger, innovative tidligere og inspirerende ideer.
– Among Us er en intuitiv og sosial tekstilinstallasjon som utforsker tekstile hybrider. Den feirer relasjoner og bærekraftig design, fortklarte Urquiola.
Gjennom abstrakte tekstilskulpturer, møbler og digitale elementer demonstrerer Among Us hvordan tekstilinnovasjoner kan danne fremtidens interiør. Den viser også hvordan håndverk kan integreres i moderne designprosesser.
Sofaene og sitteplassene, produsert av Moroso, var nøye utvalgt og designet for å reflektere bærekraft, komfort og estetisk innovasjon. De var trukket med tekstiler levert av Kvadrat, som er kjent for sitt fokus på kvalitet og bærekraftige materialer. Tekstilene bidro til å fremheve de livlige fargene og de taktile opplevelsene som var en sentral del av installasjonen.
Sitteplassene var strategisk plassert for å skape intime områder hvor besøkende kunne slappe av og samtidig fordype seg i de kreative omgivelsene. Kombinasjonen av ergonomisk design og materialvalg skaper en følelse av ro og harmoni, samtidig som det oppmuntres til dialog og samvær – i tråd med navnet Among Us.
Blanding av natur og bioteknologi gir bærekraftig tekstiltrend
STORT: Med produkter fordelt på 16 haller, bød Heimtextil på en oversikt over alt fra tapeter, møbelstoffer og madrasser til tepper og tekstildesign.
En stabil plattform i utfordrende tider
Heimtextil 2025 ga bransjens mulighet til å navigere i en tid preget av økonomisk usikkerhet og høye energipriser. Detlef Braun, medlem av ledelsen i Messe Frankfurt, fremhevet messen som en viktig samarbeidspartner for industrien:
– Heimtextil er en viktig plattform for den globale tekstilbransjen, spesielt i utfordrende tider. Gjennom internasjonal synlighet og nye forretningsmuligheter styrkes deltakernes markedsposisjon.
– Vi har skapt et landskap for moderne design, sa han.
HVILE: Sofaene og sitteplassene, produsert av Moroso, var nøye utvalgt og designet for å reflektere bærekraft, komfort og estetisk innovasjon.
Trender og inspirasjon
Med produkter fordelt på 16 haller, bød Heimtextil på en oversikt over alt fra tapeter, møbelstoffer og madrasser til tepper og tekstildesign. Teppeområdet har vokst kraftig og omfattet i år tre ganger så mange utstillere sammenliknet med årene før.
Heimtextil trends 25/26, kuratert av Milano-baserte Alcova, var årets trendutstilling i hall 3.0. Future Continuous skulle vise hvordan historiske påvirkninger kan inspirere fremtidige design, og hvordan alt går i en kontinuerlig sirkel. Fortidens tradisjoner og moderne innovasjoner møtes i et samspill. Design er en pågående prosess, alltid i endring og i utvikling.
Se flere bilder ved å trykke på bildet under.
FREMTIDEN: Tekstilinnovasjoner kan danne fremtidens interiør. Trendutstillingene viste også hvordan håndverk kan integreres i moderne designprosesser.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Rolig stemning med ny tapetkolleksjon
Slik blir Heimtextil 2025
- Når: Heimtextil 2025 gikk av stabelen 14.-17. januar
- Hvor: Messe Frankfurt
- Antall besøkere: 50 000
- Antall utstillere: 3 000 fra 142 land
Heimtextil 2026 vil bli arrangert 13.-16. januar.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...