Heimtextil 2019: Interiørmesse til å ta og føle på

Bjørg Owren/ifi.no    |    11.01.2019   |     cloud_download

fullscreen
  • Messer

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

  • Messer

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

  • Messer

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

  • Messer

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Denne uken gikk verdens fremste messe for tekstiler til hjem- og kontraktsmarkedet, Heimtextil i Frankfurt, av stabelen. Vi var der.

TEKNIKKER: Se opp for nye veve- og strikketeknikker. Tekstur trumfer i hovedsak mønster på messen.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Fra 8.-11. januar har interiørfolk fra hele verden vært på messe i Frankfurt. 3025 utstillere fra 65 land har vist tekstiler for alle typer rom, i alle typer hus, på kryss og tvers av kulturer.

Det bugnet, men uten at det var de store wow-nyhetene.

Farger, mønster og materialer

PRIKKETE DYR: Jungelmotivene er like aktuelle, og tas til nye høyder med skumle, prikkete dyr som lurer i buskene.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Kort fortalt:

  • Aalt av farger er aktuelt
  • Jungelmotivene holder seg fortsatt
  • Geparder og leoparder lurer i buskene
  • Store blomstermotiv og grafiske mønster er superaktuelt
  • Art Deco er den nostalgiske tidsepoken som inspirerer
  • Det er mindre «bling»
  • Velur topper fortsatt listen
  • Ensfarget trumfer mønster
  • Se opp for alle typer teksturer
  • Med ny teknologi trylles det fram tråder og vevteknikker som igjen betyr spennende overflatestrukturer

VELUR: Ensfarget velur, i syntetiske og naturfiber, har toppet tekstillistene i lengre tid. Nå presser mønstrene seg fram, det er vanskelig å motstå et sitt i denne sofaen.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Smak og kultur

MILJØ: Det er et stigende fokus på bærekraft og miljø. Og i trendutstillingen ble vi utfordret til å tenke.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Når vi går på messen, kommenterer vi rett som det er at Norge er et lite land. Vi har vår stil, selv om det er mange ulike stilretninger som går parallelt om dagen. Produsentene kjenner godt til de enkelte landenes stilpreferanser, og byr på mye for de fleste. Så når de norske innkjøperne møter sine leverandører, tar de fram andre kolleksjoner enn når deres kinesiske eller russiske kunder kommer.

Grenser viskes ut

Men midt oppi alt synes skillelinjene å bli mindre skarpe. Det nordiske uttrykket har appell til stadig flere. Og skillet mellom hva som designes for bolig- og kontraktsmarkedet viskes også ut. Så trenden med at vi innreder mer hjemlig på kontor og hotell, mens vi tar hotellstilen hjem, vil nok fortsette.

SOMMERLIG: Den skandinaviske stilen vinner stadig nye tilhengere. Et sommerbord var dekket med svale farger, lette, luftige tekstiler og naturmaterialer.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Se med fingrene

FØLE: I trendutstillingen ble vi med store bokstaver ble vi oppfordret til å la fingrene stryke og ta på de ulike overflatene.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Med internett endret messen seg. Før var det ikke lov for vanlig besøkende å ta bilder og det var store skilt overalt med teksten «ikke røre». Nå er det fritt fram, for hvorfor skal vi ellers dra på messe? Messens fortrinn er at her møtes folk fysisk, og vi kan ta og kjenne på produktene – og forskjellen er stor. I trendutstillingen for hotelltekstiler ble dette tydeliggjort ved at tekstil og bilder ble vist ved siden av hverandre. Foreløpig er det ingen teknologi som slår det å se med fingrene.

Her deler vi noen inntrykk, mer om trender, tapet og tekstiler kommer etter hvert.

PÅ EKTE: Et bilde kan ikke erstatte et fysisk møte; det er først når vi ser materialet vi får et riktig inntrykk.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

KAMUFLASJE: De som spår om trender snakker mye om det urbane menneskets behov for natur. Men alle har ikke marka rett utenfor døra, da er tekstiler med kamuflasjemønster et alternativ.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

UFORSTYRRET: Tekstilbransjens svar på det moderne menneskets behov for ro og stillhet er lette, transparente tekstiler i ulike vevteknikker og uten farger som påkaller oppmerksomhet.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

FLUORISERENDE: Fargene spente over hele registeret, fra det helt duse til nærmest selvlysende på både blanke og matte overflater.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

VEVING: Ordene som beskriver ulike strukturer og vevteknikker kom ofte til kort, men se opp for de sofistikerte nyansene. De ligger både i farger og tekstur.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

ENHJØRNING: Families minste er også en aktuell målgruppe. I dette segmentet var det mange nyheter, og den populære enhjørningen er klar for å bli veggpryd.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

VAN GOGH: Hos BN Walls ble vi tiltrukket av farger og tekstur. Veggene så håndmalt ut, lag på lag med fete penselstrøk. Det var tapet med farger og motiv hentet fra Van Goghs kunst. Kolleksjon utviklet i samarbeid med Van Gogh Museum i Amsterdam.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Nyeste artikler