Heimtextil 2019: Interiørmesse til å ta og føle på
Denne uken gikk verdens fremste messe for tekstiler til hjem- og kontraktsmarkedet, Heimtextil i Frankfurt, av stabelen. Vi var der.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
MesserHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra 8.-11. januar har interiørfolk fra hele verden vært på messe i Frankfurt. 3025 utstillere fra 65 land har vist tekstiler for alle typer rom, i alle typer hus, på kryss og tvers av kulturer.
Det bugnet, men uten at det var de store wow-nyhetene.
Se opp for nye veve- og strikketeknikker. Tekstur trumfer i hovedsak mønster på messen.
Farger, mønster og materialer
Kort fortalt:
- Aalt av farger er aktuelt
- Jungelmotivene holder seg fortsatt
- Geparder og leoparder lurer i buskene
- Store blomstermotiv og grafiske mønster er superaktuelt
- Art Deco er den nostalgiske tidsepoken som inspirerer
- Det er mindre «bling»
- Velur topper fortsatt listen
- Ensfarget trumfer mønster
- Se opp for alle typer teksturer
- Med ny teknologi trylles det fram tråder og vevteknikker som igjen betyr spennende overflatestrukturer
Jungelmotivene er like aktuelle, og tas til nye høyder med skumle, prikkete dyr som lurer i buskene.
Ensfarget velur, i syntetiske og naturfiber, har toppet tekstillistene i lengre tid. Nå presser mønstrene seg fram, det er vanskelig å motstå et sitt i denne sofaen.
Smak og kultur
Når vi går på messen, kommenterer vi rett som det er at Norge er et lite land. Vi har vår stil, selv om det er mange ulike stilretninger som går parallelt om dagen. Produsentene kjenner godt til de enkelte landenes stilpreferanser, og byr på mye for de fleste. Så når de norske innkjøperne møter sine leverandører, tar de fram andre kolleksjoner enn når deres kinesiske eller russiske kunder kommer.
Det er et stigende fokus på bærekraft og miljø. Og i trendutstillingen ble vi utfordret til å tenke.
Grenser viskes ut
Men midt oppi alt synes skillelinjene å bli mindre skarpe. Det nordiske uttrykket har appell til stadig flere. Og skillet mellom hva som designes for bolig- og kontraktsmarkedet viskes også ut. Så trenden med at vi innreder mer hjemlig på kontor og hotell, mens vi tar hotellstilen hjem, vil nok fortsette.
Den skandinaviske stilen vinner stadig nye tilhengere. Et sommerbord var dekket med svale farger, lette, luftige tekstiler og naturmaterialer.
Se med fingrene
Med internett endret messen seg. Før var det ikke lov for vanlig besøkende å ta bilder og det var store skilt overalt med teksten «ikke røre». Nå er det fritt fram, for hvorfor skal vi ellers dra på messe? Messens fortrinn er at her møtes folk fysisk, og vi kan ta og kjenne på produktene – og forskjellen er stor. I trendutstillingen for hotelltekstiler ble dette tydeliggjort ved at tekstil og bilder ble vist ved siden av hverandre. Foreløpig er det ingen teknologi som slår det å se med fingrene.
Her deler vi noen inntrykk, mer om trender, tapet og tekstiler kommer etter hvert.
I trendutstillingen ble vi med store bokstaver ble vi oppfordret til å la fingrene stryke og ta på de ulike overflatene.
Et bilde kan ikke erstatte et fysisk møte; det er først når vi ser materialet vi får et riktig inntrykk.
De som spår om trender snakker mye om det urbane menneskets behov for natur. Men alle har ikke marka rett utenfor døra, da er tekstiler med kamuflasjemønster et alternativ.
Tekstilbransjens svar på det moderne menneskets behov for ro og stillhet er lette, transparente tekstiler i ulike vevteknikker og uten farger som påkaller oppmerksomhet.
Fargene spente over hele registeret, fra det helt duse til nærmest selvlysende på både blanke og matte overflater.
Ordene som beskriver ulike strukturer og vevteknikker kom ofte til kort, men se opp for de sofistikerte nyansene. De ligger både i farger og tekstur.
Families minste er også en aktuell målgruppe. I dette segmentet var det mange nyheter, og den populære enhjørningen er klar for å bli veggpryd.
Hos BN Walls ble vi tiltrukket av farger og tekstur. Veggene så håndmalt ut, lag på lag med fete penselstrøk. Det var tapet med farger og motiv hentet fra Van Goghs kunst. Kolleksjon utviklet i samarbeid med Van Gogh Museum i Amsterdam.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...