menu
Annonse

Har trua på annerledes konsept

Den nye Flügger farve-butikken i Råholt er i gang med et godt etablert konglomerat i ryggen. Det annerledes konseptet omfatter interiørarkitekt, grafiske designere, en møbelbutikk, import av vinduer og dører, samt et byggefirma. – Jeg har skikkelig trua på at dette kan gå bra, sier franchise-leder Truls-Petter Rosenvinge.

Chera Westman/ifi.no 5 dager siden cloud_download

fullscreen
  • Marta og Dariusz

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • Truls-Petter og Linda

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • Modernisert fasade

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • fargeprøver som kunst

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • interiør i butikk, Lillestrøm

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • Ana Maria

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • fargebar

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • nyåpnet

    Foto: Chera Westman/ifi.no

Annonse
Darius og Marta Aurelia

MODERNE UTSEENDE: Fasaden er piffet opp med trespiler etter idé fra designerne som jobber fra de samme lokalene. Spilene er selvfølgelig montert av snekkerne i det tilknyttede byggeseskapet Extemplo Entreprenør. Dariusz Zachara og Marta Aurelia Marciniak hilser velkommen til nyåpnede Flügger farve Råholt. 
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

Sjefen for Flüggers satsing på å få flere forhandlere, Truls-Petter Rosenvinge, har hatt travle dager det siste året. Et dusin nye franchise-butikker har åpnet, og et par har måttet stenge igjen. Én i rekken av gjenåpninger er Flügger farve Råholt, en fargehandel med et litt avvikende konsept. Under ett og samme tak kan kunden få hele prosjektet ivaretatt – fra tegninger og byggesøknad, prosjektledelse og oppføring, til interiørplaner, fargesetting, belysning og møblering. Maling, sparkel og tapet og alt annet som trengs til overflatene, leveres selvfølgelig fra Flügger farve-butikken. Der får kunden også kjøpt vinduer og dører til huset. Og hvis kunden ønsker nettsider, en ny grafisk profil eller design, ordner de det også.

– Jeg har jobbet i bygg- og anleggsbransjen i 35 år og i Norge siden 1999, og har vært prosjektleder og prosjekteringsleder for Elingard Gruppen. De jobbet for blant andre Betonmast, NCC og Skanska, og dessuten var jeg leid ut til Dark arkitekter ved utbygging av blant annet Barcode i Oslo. I tillegg har jeg fagbrev som teknisk tegner og norsk mesterbrev innen steinfaget, sier Dariusz Zachara. Han er den drivende kraften bak fargehandelen der samboer Marta Aurelia Marciniak er daglig leder og butikksjef, og sønnen Dawid er ansatt som butikkmedarbeider.


Skeidarprøver på veggen

SKEIDARFARGER: Flügger farve Norge har et godt samarbeid med møbelkjeden Skeidar, og fargeprøvene fra fjorårets fargekart er blitt til et fint kunstverk i utstillingen ved hjelp av jentene i RåW studio.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

Fra tegning til ferdig møblert

Ana Maria

LAGERKONTOR: Interiørarkitekt Ana Maria Østmo og de grafiske designerne Lone Varne og Magdalena Schiller-Sæther har kontor sammen i det gamle, ombygde lageret. Lokalene er malt i farger fra Flüggers sortiment, og møblert med de nederlandske møblene som Vamø importerer.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

I 2015 startet han Extemplo Entreprenør fra lokaler på Jessheim, og importerte vinduer og dører fra Polen som han leverte til blant annet flere av Bakke Gruppen og Betonmast sine prosjekter. Etter hvert begynte kundene å be ham om også å montere dette på byggeplassen. Så vokste virksomheten videre, og nå tar Extemplo også totalentrepriser med sentral godkjenning for ansvarsrett i tiltaksklasse 1 og 2.

Underveis knyttet Dariusz til seg flere nyttige samarbeidspartnere – blant annet elektriker og rørlegger og en arkitekt som kunne tegne tilbygg og utbygg til kunder. Interiørarkitekten Ana Maria Østmo er etablert mot forbruker med det egne selskapet Design by Vamø, som driver med interiørdesign, boligstyling og lysdesign, men har et ønske om å få flere bedriftskunder. Der kommer de grafiske designerne Lone Varne og Magdalena Schiller-Sæther inn i bildet. Gjennom selskapet RåW studio, tar de tre hånd om merkevarebygging – fra grafisk, visuell profil til interiør og markedsføring mot bedriftsmarkedet. Ana Maria driver også nettbutikken vamo.no, som fremgangsrikt selger nederlandske designmøbler.

Tett samarbeid

fargebar

FARGEBAR: Butikken er innredet etter Flüggers konsept, med trehyller for produkter og fargebar med prøver av både innefarger og utefarger.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

– Vi hadde allerede et tett samarbeid, og jeg fikk en idé om å samle alle under ett tak. Jeg så på mange lokaler på Jessheim, uten å finne noe som passet til budsjettet. Så kom Truls-Petter med forslaget om å starte Flügger-butikk i Råholt. Jeg kjenner Flügger godt fra før og har alltid brukt Flüggers malinger. Nå føler jeg meg veldig heldig, sier Dariusz da vi møtes i butikken som har vært åpen kun en drøy uke.

Flügger farve Råholt ligger i et lite 1-etasjes bygg like ved det store Amfi-kjøpesenteret. 60-tallsfasaden i betong er modernisert med trespiler, etter design fra jentene i RåW studio som har flyttet inn i det nå ombygde lageret. Her er det også gjort plass til et par utstillinger med møbler fra nettbutikken. Også i butikkener det gjort store forandringer etter at den forrige Flügger-forretningen la ned driften. Oppussingen har selvfølgelig Extemplo Entreprenør stått for.

RåW studio har designet tre flotte inspirasjonsutstillinger hvor det er brukt Flüggers malinger og tapeter og møblert med de nederlandske møblene. Butikken åpnet 28. januar, men er fortsatt under utvikling. Flere utstillinger skal på plass, lengst inne i butikken bygges en smart designet kube som skal vise Extemplos importerte vinduer og dører.

– Dette er kvalitetsprodukter i PVC, tre og aluminium fra en av Europas største produsenter. Vi ser at blant annet de innvendige glassdørene i industristil er veldig populære, sier Dariusz.


Detale CPH

DESIGN MED DETALE: Samarbeidet med dyktige designere viser seg tydelig i butikken. Med lekre utstillinger inspireres kundene til å være kreative med produktene som selges hos Flügger farve. Veggen bak Marta Aurelia Marciniak og Dariusz Zachara som driver butikken, er laget med Space, en metallisk pasta fra Detale CPH, i ulike farger.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

Vinn-vinn-konsept

flere utstillinger

NYÅPNET: Da Fargemagasinet var på besøk,hadde butikken vært åpen kun en snau uke. Ikke alt er kommet helt på plass. Lengst inn skal en smart designet kube vise dører og vinduer fra Extemplos europeiske samarbeidspartner Drutex.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

Truls-Petter sier han har kjent Dariusz lenge, men sier at han aldri har sett ham sitte ned. Dariusz er alltid i bevegelse, og har alltid noen planer på gang. Og ikke heller når Fargemagasinet er på besøk holder Dariusz seg i ro, men vanker frem og tilbake, unnskylder seg og svarer på noen telefoner.

– For oss er dette et vinn-vinnkonsept. Vi får samlet bedrifter som allerede samarbeider tett, under ett og samme tak, og kan utvikle samarbeidet. Samarbeidet med Amfi-senteret er også godt, og når det etter hvert utvides, er vi med i planene, sier han.

– Vi ser ingen problemer med konseptet, ingen av de kompletterende virksomhetene konkurrerer med Flügger, legger Truls-Petter til.

– Snarere er dette en fordel. Forhandlere som har flere ben å stå på har større sjanse til å lykkes som franchise-takere hos oss. Råholt er et sted i utvikling, med kort vei til både Oslo og Gardermoen. Det er en tilflyttingsbygd. Konkurransen er liten lokalt, og Dariusz og Marta kan dra nytte av det volumet somderes egne håndverkerne skaper gjennom salget i butikken        

Vil vokse med forhandlere

Truls-Petter og Linda

SKAL LYKKES: Linda Belegu er positiv og energisk og åpnet Flügger-butikk i Storgata i Lillestrøm i september. Butikken ligger i en sentrumsgate, med direkte inngang fra parkeringshuset og har tre store vindusutstillinger ut mot den normalt travle handlegaten. I det siste har det imidlertid vært mer stille i gaten.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

Flügger-konsernet har en uttalt strategi om å vokse og få flere utsalgssteder. Men fokus ligger ikke på å bygge egne butikker.

– Det handler om å ha en pakke som er lukrativ nok, og et navn som gir god klang i markedet. Det er god plass i Norge til å starte butikk, men det må finnes et kundegrunnlag også. Målsetningen er å komme opp i 30-40 forhandlere, og vi jobber aktivt med å definere steder og finne de riktige drifterne. Vi har også leid inn et rekrutteringsfirma som søker på definerte plasser, sier han.

I Lillestrøm er Linda Belegu en annen av disse nye franchise-takerne. Hun åpnet sin Flügger-butikk i Storgata i september, og etter en god start har hun hatt en litt tøff periode med strenge korona-restriksjoner.

Samtidig er hun full av pågangsmot:

– November var veldig bra. Etter det har det vært tøft. Men jeg skal få folk inn til Lillestrøm, sier den energiske damen, som også har lang fartstid fra byggebransjen, og i tillegg til å drifte fargehandel også tar maleoppdrag utenfor åpningstidene.

Truls har trua

vindusutstilling

TREKKER KUNDER: Flügger farve i Lillestrøm har tre store vinduer ut sentrumsgatene. Flotte vindusutstillinger er med på å trekke kunder til butikken, 
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

For å lykkes som Flügger-forhandler mener Rosenvinge et par viktige ting må på plass: du må ha finansieringen i orden, med en buffer som dekker oppstartfasen. Du må også være flink og kreativ for få kunder inn i butikken. Akkurat som for både Linda i Lillestrøm og Dariusz i Råholt, er profesjonelle kunder og håndverkere en viktig søyle å støtte seg på.

– Vi har et godt næringslivssamarbeid her i Lillestrøm, og jeg har fått flere store kunder, blant dem Lillestrøm Delta Eiendom, som eier «halve Lillestrøm», sier Linda.

– Det er viktig å ha tålmodighet, og å ha flere ben å stå på. Men jeg har skikkelig trua på at dette skal gå, sier Truls-Petter Rosenvinge.

Annonse

Mer Informasjon

Annonse
Annonse
Annonse
Messe annons
Messe annons