Happy Homes ruster opp med eget malingmerke
Med malingmerket Korall skal Happy Homes bli mer tydelig i markedet og styrke seg i sin nisje. Nyheten om at faghandelkjeden kommer med et eget malingsmerke ble sluppet på kjedetreffet i Trondheim nylig.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da kjedeleder Kjetil Brandmo ønsket forhandlere, håndverkere og leverandører velkommen til et lenge etterlengtet treff første helgen i november, var podiet omkranset av Korall med farger og effekter. Det nye malingmerket kommer i butikk i mars 2022. Selve avdukingen av merket skjedde i møtet med forhandlerne, før den offisielle åpningen av treffet.
Brandmo forteller til Fargemagasinet at de satser på eget merke for å bli mindre sårbar og foredle kjedens identitet.
– Å ha eget brand er samlende og identitetsbyggende. Når byggevaren begynner å slåss om markedsandeler, som kanskje skjer, vil malingkategorien være utsatt. Vi i Happy Homes må finne ut hva vi kan konkurrere på, og utforske hvor nisjemulighetene ligger, sier han.
Kjedelederen er tydelig på at kampen om å selge maling rimelig ikke er noen farbar vei for en liten faghandelskjede.
– Korall er mer enn en bøtte maling. Det er fargekart og et konsept som framelsker paletter for vegg, gulv og tak. Vi hjelper kunden å skape god hjemmefølelse. Hvis vi ikke når ut til kundene med noe annet enn spann og pris er vi ferdig. Der er presset hardt konkurransemessig, så der taper vi før vi har kjøpt dem inn, ler han.
– Det er samspillet med merkevarer og bredt vareutvalg innen overflatebehandling som gir Happy Homes et komplett verktøy kasse og konkurransekraft, sier han.
GOD I TEST: Interessen for det nye malingsmerket var stor, og flere lot seg friste da det ble mulig å kjenne på egenskapene.
Satser på hele kundereisen
Brandmo er opptatt av hele kundereisen, og å sette sammen sortiment og tjenester som gjør kjedens butikker unike. Happy Homes satser sterkt på rådgivning og tilbyr håndverkstjenester. Pilotbutikken på Tunga i Trondheim brukes for å høste erfaring og som inspirasjon for de øvrige butikkene i kjeden. At kjedekontoret er samlokalisert med butikken har brakt kjedeledelsen nærmere sluttbruker og hele kjøpsprosessen, noe Brandmo peker på som svært nyttig.
– Vi selger ikke et produkt, men ferdig løsning til kunden. Trenden viser at det er omfattende prosesser de er ute etter. Og det er den helheten vi skal satse på framover. Kunden kommer ikke bare etter en vegg, så vi må få med hele kundereisen, understreker han.
Framtiden for en lokal Happy Homes-butikk ligger i at kunden vi ha hjelp.
– De trenger mer enn kunnskap om det enkelte produkt. Folk vil ha hjelp til å sette sammen farger og materialer, og de ønsker bekreftelse på at valget de gjør er rett, slår han fast.
Markedsføring er en utfordring for en liten aktør. Men kjeden satser på å bygge kjennskap til Happy Homes og tjenestetilbudet gjennom sosiale medier. For å få full effekt av det er det viktig at butikkene lokalt markedsføre seg som Happy Homes.
Malerbua beste forhandler i Happy Homes
ER KLAR: Sten Yttervik fra Happy Homes Nico Farvehandel i Fauske tester den nye malingen og gleder seg til lanseringen i mars. Maling, banner, utstillingsmateriell og reoler er bestilt.
Viktigste med samlingen?
Kjedeleder Brandmo har lenge sett fram til å kunne samle Happy Homes-folket igjen. Samlingen er viktig for å bygge kjedetilhørighet, forankring og konseptutvikling, og for å bli bedre på å bruke kjedenavnet.
En viktig del av samlingen er fagforedrag og møte med leverandørene. Deltagerne har et tettpakket program. Når de interne møtene er unnagjort, er det fagprogram som starter med tall og prognoser fra Virke. Deretter er det leverandørenes tur med fagmesse og foredrag.
ENGASJERTE DELTAGERE: Forhandlere, håndverkere og leverandører lytter engasjert til fagforedragene på kjedesamlingen.
Hva blir den nye normalen?
Etter svært gode tall i 2020 og et 2021 som også ser meget bra ut, lytter en spent forsamling til Harald Andersen fra Virke Handel. Vil oppussingsiveren nå stagnere? Vil folk heller bruke pengene på å reise? Andersen presenterer ikke noe enten/eller-bilde: Kari og Ola har spart mye under pandemien, selv om de har brukt mye penge på oppussing.
– Ola og Kari sparte 130 milliarder i 2020. Vi har aldri vært så likvide som nå. Vi har penger på bok, og selv om vi kommer til å bruke mer på tjenester reiser og opplevelser så betyr ikke det at vi kommer til å handle mindre varer. Netthandel vil øke, men den fysiske butikken vil fortsatt være populær. Handel er handel, vi vil bry oss mindre om hvor vi handler. Folk vil handle der det passer dem best. Vi kommer til å slutte om å snakke om netthandel versus fysisk butikk. Det må være sømløst og friksjonsfritt, sier han.
Han avslutter med å liste opp stikkord man må levere på for å lykkes i handelen framover: enkelhet, inspirerende, engasjerende og begeistrende. Det er dette dere må levere på. Pluss et siste: klima & miljø.
Slik realiserer Happy Homes interiørdrømmen
HVA NÅ? Harald Andreasen fra Virke tror ikke at folk vil pusse opp mye mindre framover. Kari og Ola har spart mye under pandemien og har midler og lyst til både reise og fornye hjemmet.
Satser videre rådgivning og hjemmebesøk
Happy Homes sin egen butikk- og konseptutvikler, Eva Marie Hassel Iversen snakker om kundeveiledning og hjemmebesøk. Gjennom et konkret eksempel viser hun hvordan man systematisk jobber fram en løsning som treffer kundens ønsker og smak, og hun understreker hvor effektivt det var med hjemmebesøk:
– Det er en stor fordel å møte kundene hjemme, da er de er på hjemmebane og snakker. Vi trenger ikke spørre så mye, bare sørge for å ha en god sjekkliste så vi får med alt vesentlig. Ta bilder, det er godt å ha i prosessen videre. Selv om oppdraget i utgangspunktet bare er å finne riktig veggfarge, så ta med både tekstiler, tapet, gulv og tepper i forslaget. Om kunden ikke går for alt med en gang, ser de helheten og kommer tilbake når de vil komplementere, tipser hun.
GOD KUNDESAMTALE: Butikk- og konseptutvikler Eva Marie Hassel Iversen har satt hjemmebesøk i system og viste hvordan man effektivt kommer fram til løsninger kunden liker.
Skal bli større på gulv
Kjeden definerer gulv som det viktigste interiørelementet og skal gi det større plass i sortimentet framover. Audar Dørum fra Farveringen viser i sitt foredrag at markedet er stort og mente at det er muligheter både de som allerede har gulv i sitt sortiment og de som vil starte. Med utgangspunkt i makrotall oppfordrer han forhandlerne til å finne ut hvilke gulv som selger i sitt område, og sette konkrete salgsmål.
– Legg en plan, sier han, og tilby et spesiallaget display som skulle gi drahjelp i salget.
Kjeden har valgt ut i alt 30 gulv fra Farveringen, Tarkett og Golvabia. Butikkene får et display der hele grunnsortimentet er samlet og presenteres på en enhetlig måte. Prøvene presenteres i en standard størrelse.
– Det ser elegant ut og kommuniserer tydelig og vil ta seg bra ut i butikken, sier Dørum gulventusiastisk. Han avslutter med å poengtere at gulv ikke er vanskelig, det handler om å ha lyst til å selge, og huske at kunden er mer opptatt av hvordan gulvet ser ut enn alt mulig teknisk. De vil ha trygghet for at gulvet de velger passer hjemme hos dem.
GULVSATSING: Happy Homes ser på gulvet som det viktigste interiørproduktet, og et viktig satsingsområde framover. Et grunnsortiment på 30 gulv fra Farveringen, Tarkett og Golvabia er samlet i et spesiallaget display. Lill-Ann Mo Tarkett, Audar Dørum Farveringen, Kåre Henriksen og Alexander Rønbeck Grude fra Golvabia viste fornøyd fram det nye displayet.
MER ENN FARGE: Flemming Heiberg og Per Morten Kværne fra Teknos holdt foredrag om sine produkter og utendørs malinger, som nettopp er godkjent i brannklasse D. På messen viste de også kvist- og sperregrunn som kan blandes i alle farger, som også kan brukes som toppstrøk.
OPTIMISME: Nina Pettersen og Lill-Ann Moe viser hvordan Tarkett og Storeys sine materialkollager der fargene til Happy Homes og gulv, tapet og tepper er sydd sammen til en helhet. De ønsker å bidra til at de blir enklere bruke moodboard for å hjelpe kundene, og tilbød butikkene materiell til å lage egne kollasjer, samt tekst og bilder de kunne bruke i sosiale medier.
SATSER PÅ TAPET: Happy Homes Beleggsenteret i Mo i Rana sjekket ut nyheter på tapet og tekstil, viktige produkter for å gi kundene vakre hjem. De satser, og har flere interiørdesignere under utdanning. Tommy Fredriksen fra Beleggsenteret og Sverre Wollan fra INTAG ser muligheter.
NID på offensiven med fargekart og digital satsing
Egen maling skaper entusiasme hos Happy Homes
Proff-konsepter skal gjøre Malorama større
Dette tror Virke om fremtidens handel
Nissens verksted finnes i faghandelen
Deco Systems lister seg inn på historisk hotell
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...