Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
Innen 2030 skal gulvprodusenten Tarkett ha redusert utslippene av klimagasser med 30 prosent. Målet gjelder for hele verdikjeden, og er en følge av at konsernet slutter seg til Science Based Targets-initiativet.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Den globale gulvprodusenten Tarkett, som lager gulv av vinyl, linoleum, tepper, tre og laminat ved 33 anlegg i ulike land, lanserer et klimaveikart som skal gi reduserte klimagassutslipp. Gjennom dette forplikter konsernet seg nå til å redusere klimagassutslippene i hele verdikjeden med 30 prosent innen 2030. Dette er i tråd med Parisavtalens overordnede mål om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 °C.
– Vi har engasjert våre team over hele verden og sammen utviklet klimamål som samsvarer med Parisavtalen. Vi jobber nå tett med SBTi for å evaluere og godkjenne målene våre og øke vårt bidrag til en karbonnøytral verden innen 2050, sier Arnaud Marquis, Chief Sustainability and Innovation Officer i Tarkett, i en pressemelding.
GJENVINNING: Gjennom ReStart samler Tarkett inn og gjenvinner gulv. Systemet omfatter både vinylgulv, linoleum og teppefliser.
Bli bedre gjennom andre
I dag stammer kun 10 prosent av Tarketts totale utslipp fra egen produksjonsvirksomhet (Scope 1). Resten kommer fra innkjøpt energi og fra øvrige deler av verdikjeden fra leverandører til sluttkunder (Scope 2 og 3). Ambisjonene for å kutte klimagassutslipp er stilt så høyt at hele verdikjeden må være med for å få det til.
– Å sette disse målene for hele verdikjeden er en vinn-vinn-situasjon: det bidrar til å redusere både våre egne og våre kunders klimagassutslipp. Vi har en viktig rolle i det å endre spillereglene for vår bransje og gjøre det sammen med ulike aktører. Alle må være med på reisen og bidra slik at endringen kan skje så raskt som mulig, sier Marquis.
I løpet av det siste tiåret har Tarkett redusert klimagassutslipp fra egne fabrikker med 38 prosent gjennom økt energieffektivisering av produksjonsanlegg, bruk av fornybar energi og økodesignede produkter.
MILJØPROFIL: I løpet av de siste ti årene har Tarkett redusert utslipp av klimagasser fra de egne fabrikkene med 38 prosent. (Scope 1 och 2). Blant annet har energibruken blitt mer effektiv og bruken av fornybar energi økt. Ved anlegget i Narni i Italia har Tarkett laget linoleum siden naturliga ingredienser i henhold til en gammel resept.
Tarkett slutter seg nå også til Science Based Targets-initiativet, som er et samarbeid mellom CDP (Carbon Disclosure Project), FNs Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdens Naturfond (WWF). Science Based Targets er en metode for bedrifter til å sette og evaluere vitenskapelig baserte klimamål i tråd med Parisavtalen.
Byggenæringen kan bidra stort til ressursforvaltning og redusert klimapåvirkning, fordi næringen globalt står for om lag 40 prosent av klimagassutslipp (produksjon, transport og forbrenning) og 60-70 prosent av totalt avfall.
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Torsdag 30. november inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør til frokostmøte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum som hovedtaler. Med tittelen «Mørk adventstid...
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er...
Kombinert masse for fug og lim
Combi Tack 547 fra Dana Lim er et kraftig og elastisk produkt som kombinerer fugemasse og lim, og som passer for montering, fuging og tetting både inne og ute. Godkjent for våtrom,...
Kreative gulv med kombinasjoner av teppefliser
Den nye Desso Essence Elements-familien inneholder tre harmoniske design: Pure, Roots og Traces. Sammen muliggjør de uttrykksfulle interiører med moderne farger, myk taktilitet og...
Resirkulert ull i muldvarpsfarge fra Halvor Bakke
I samarbeid med Norvigroup Norsk Dun har Halvor Bakke skapt et unikt ullprogram som utvider soveromskolleksjonen Bedtime Story. Produktene har fått navn etter den populære skidestinasjonen...
Markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun
Hege Løvnæseth har startet som markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun på Mysen. Hege har vært ansatt i selskapet siden 2021 og har jobbet med webbutikkene og SoMe for Norge og Sverige....