FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
GULVENES RIKE:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Gulv i alle varianter på Domotex 2019

Fargemagasinet har besøkt Domotex 2019, verdens største gulvmesse. Messen som lar seg tråkke på. – Nå lanserer vi nye design på våre gulv, sier Henrik Andersson fra Golvabia.

Robert Walmann/ifi.no

Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den tyske byen Hannover er hovedstad for alle som har et snev av interesse for gulv. Hit kommer 1400 utstillere fra mer enn 60 land for å vise frem sine gulvnyheter. Her er alt innenfor tepper, tregulv, laminat og belegg. Her er håndverkere, verktøy og maskiner. Det gjelder å vise seg fra sin beste side når hele verdens arkitekter, designere og byggherrer kommer for å se og kjøpe. Til og med en designer fra Volkswagen tok turen for å la seg inspirere av gulvenes farger og materialer.

Se flere bilder
GULVENES RIKE:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Til Domotex kommer 1400 utstillere fra mer enn 60 land for å vise frem sine gulvnyheter.

Setter stemningen

I hall nummer 9 er det trendutstilling. Det er her vi skal se hva kunstnere, studenter og designere kan trylle frem av symbolikk og formsterke utrykk, alt basert på gulvmaterialer. Årets slagord er «CREATE'N'CONNECT». Det skal blant annet peke på digitalisering og kreativ kopling av ulike gulvdesign. For som de sier her på messen:

− Det er gulvet som setter stemningen i rommet.

Se flere bilder
KREATIV KOBLING:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Slagordet «CREATE'N'CONNECT» skal blant annet peke på digitalisering og kreativ kobling av ulike gulvdesign.

Fletco Carpets skaper blikkfang

I hall nummer 9 finner vi også Fletco Carpets. Her er Carsten Wind på plass for å inspirere med sitt «Brand Identity». Det er et konsept for bedrifter som vil gjøre seg synlig med sine merkevarer.

− Vi bruker en digital løsning der vi trykker bilder og motiver på store teppefliser av polyester. Det er et effektivt virkemiddel for å skape blikkfang i rommet, forklarer han.

Wind forteller at årets stand på Domotex er mer en konseptstand enn en ren salgsstand.

− Det du ser her er ikke en del av vårt standardsortiment. Vi vil vise prosjektmarkedet hva vi kan tilby innenfor print, og da blir det unike viktig, sier han.

Se flere bilder
VIL INSPIRERE:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

− Du kan gjøre mye spennende med digital print på teppefliser, sier Carsten Wind fra Fletco Carpets.

Sølesikkert fra Lano

Hos Lano er det «Smartstrand» som vekker oppmerksomhet. Dette er tepper som består av hybridfiber. 63 prosent polyester og 33 prosent stivelse fra stilken på maisplanten.

− Fibrene er sikksakk-formet. Det betyr at de alltid vil sprette tilbake til utgangsposisjonen etter tråkk. Fibrene er også helt lukket. Det betyr at ingen flekker vil feste seg. Så uansett hva du søler vil det fjernes med varmt vann. I september lanserer vi også en behandling vi kaller «Forever clean». Det er en nanobehandling som gjør at søl og smuss vil bli liggende på toppen. Søler du rødvin, vil det bruke syv uker før det bryter barrieren, forteller Anders Søndregaard fra Lano.  

Se flere bilder
SØLESIKKERT:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Smartstrand er sølesikre tepper som du blant annet finner hos Fargerike. Du får bort alle flekker med varmt vann, selv kaffe og rødvin, sier Anders Søndregaard fra Lano.

Nye farger fra Golvabia

Henrik Andersson mener deltagelse på Domotex gir resultater. Derfor stiller Golvabia trofast opp, slik de har gjort de siste 26 årene.

− Det er viktig for oss å møte nye og gamle kunder. I år lanserer vi også nye design for «maxwood», «maxwear» og «lightwood» Fra kolleksjonen «maxwear» har vi blant annet utviklet tre nye farger for det skandinaviske markedet. Fargene «Nordic», «Timber» og «Raw» har alle forutsetninger for å bli en suksess, sier han og legger til at «maxwear» er et stille, slitesterkt og varmt vinylgulv med korkbakside og 5G-løsning.

Golvabia feirer ikke bare lanseringen av nye farger. De har også 70-årsjubileum.

− Jeg skal ta arven videre og ser frem til 70 nye gode år, sier fjerdegenerasjon Golvabia, Pontus Davidsson. Han er på messen for å vise hva som er i trendbildet nå.

− Velger du ask i plankeformat, er du midt i trendbildet nå, sier han.

Se flere bilder
NYE FARGER:

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Henrik Andersson og Pontus Davidsson viser frem nye farger på sitt vinylgulv «maxwear». − Nå er vi klare for nye 70 år med gode gulv, sier de to.

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.