FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
GA-Casamance-FotoBjørgOwrenIFIno-7.jpg

Foto: Bjørg Owren ifi.no

Green Apple gjør det enklere for kundene

Når Green Apple i høst kommer med en ny tekstilkolleksjon fra Casamance, er den skreddersydd for det norske markedet. Kolleksjonen er skapt på et «rotebord» i showrommet til Green Apple i Oslo.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Casamance er en kjempestor fransk leverandør, med design og kolleksjoner beregnet for et globalt marked. Utvalget er mer enn stort, og mye passer ikke for det norske markedet. Derfor var det en vinn-vinn-situasjon for begge parter, da Ellen Lind hos Green Apple ville ha egen kolleksjon for Norge. Samarbeidet har vart i en rekke år, og det har blitt mange kolleksjoner som selger godt. Etter hvert har det blitt slik at Casamance også selger Green Apple-kolleksjonen til andre land i Europa.

­ –   De lar oss plukke fra alle kolleksjonene og lage en egen fargekoordinert kolleksjon. Det er Casamance sin kolleksjon, men de merker den også med Green Apple logoen, forteller Halvorsen.

–  Her setter altså den kjente franske produsenten vårt navn på sin kolleksjon. De stoler så på Ellens smak og det vi gjør at de sier ja, ja til forslagene våre, forteller Kristian Halvorsen.  

Se flere bilder
Kristian Halvorsen

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

KRISTIAN HALVORSEN er stolt over samarbeidet med det kjente franske merket Casamance, og at Green Apple får skreddersy kolleksjoner for det norske markedet.        

Skreddersyr til markedet

Fargemagasinet får en sniktitt på den nye kolleksjonen, som består av ni forskjellige fargetema. Hele fargespekteret er representert. Men like viktig som fargene er et bredt utvalg materialer og strukturer. Kristian Halvorsen, som har laget kolleksjonen sammen med Ellen Lind, viser og forteller:

–  Her har du sateng, mønster, struktur, velur, tørre ting, blanke ting og broderier.

Jo, visst er det trendy med struktur og tekstur, men det er bare en del av helheten.

­ –  Vi tar ikke med tekstiler med struktur fordi det er trendy. Det må være en samling av mange kvaliteter for at helheten skal bli fin. Han legger fram prøver i grovt og fint, blankt og matt og demonstrerer:

–   Hvis det fokuseres bare på en og en ting blir det vanskelig å få det fint.

Se flere bilder
Tekstiler i rødtoner

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

HYGGELIG: Green Apple har tro på at varme farger vil selge godt framover, og har et variert knippe tekstiler som vil skape en hyggelig atmosfære i den nye kolleksjonen.         

Mindre utvalg virker salgsutløsende

Han forteller at før sommeren sto de i mange dager og «herjet» med bøker og prøver, og laget forslag til neste bok.

–   Vi plukket det vi liker, som passer vår stil, og det vi har tro på selger. På denne måten skreddersyr vi bøker som passer for Norge, sier han.

–   Vi har valgt bort en hel masse. For stort utvalg virker mot sin hensikt. Det ser vi for eksempel når våre kunder tar med seg en av sine kunder hit. De ser så mye som er fint, og resultatet er at de ikke tør bestemme seg av frykt for å velge feil. Mange velger å vente. Da må vi hjelpe til, og vise et mindre utvalg slik at de ser mulighetene, og tør ta stilling.

Se flere bilder
Et utvalg tekstiler i lyse varme toner.

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

UTVALGT: Hvis utvalget er for stort, kan det virke mot sin hensikt. Kunden kan bli så overveldet over "alt det fine" slik at det blir vanskelig for å bestemme seg. Derfor gjør teamet hos Green Apple et utvalg som de liker og tror på.

Økt interesse for det personlige

Hos Green Apple opplever de at flere ønsker et personlig interiør og mer farger. Men mange trenger hjelp, for det er ikke lett å se for seg hvordan ulike ting blir sammen. 

–   Derfor må vi tørre å vise et utvalg, og gjerne være litt spreke. Selv om trenden er at stadig flere tør litt mer, er det fortsatt slik at de trenger se eksempler. Og vi skal ikke kimse av «lekre» puter. For ofte starter fornyelsen av et rom der. At puten er dyr spiller liten rolle, det er en typisk «må ha» ting, sier Halvorsen.

Han har ofte erfart at når de nye putene på plass, så kommer selvtilliten til å gå videre med gardiner, tapet og gjerne en ny sofa.

Se flere bilder
Brodert tekstil sammen med ensfargede i blått og gyldent

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

PROSESS: Det broderte tekstilet er et blikkfang som nok vil få mange til å stoppe opp og trigge lysten. Kanskje blir det en ny pute eller gardin... så er prosessen i gang. Det er lett å finne andre stoffer som passer - for eksempel til en stol eller sofa. 

Green Apple tar sjansen

Ofte er det slik at folk finner noe de liker i en bok, men så er det utfordringen å finne noe som passer til.

–   Vi lager disse bøkene for å gjøre det enklere for kundene å velge, og finne flere fine ting som passer sammen. Dette er noe av det som er spesielt for Green Apple, sier Halvorsen.

Han kjenner ikke til at andre plukker ut ting og setter sammen for det norske markedet slik de gjør.

–   Jeg tror ikke dette handler om at vi er store, men mer om å ta sjanser og satse. Det er mye å vinne på å ta sjanser og gjøre valg, sier han og utfordrer gjerne konkurrenter og butikkeiere.

–   Gjør det, prøv! Velg ut fra mengden noe av det du selv tror på, og sett sammen egne forslag. Det vil gjøre kjøpsprosessen mye enklere for kundene dine.

Han snakker ivrig, samtidig som han finner fram prøver på tapet og teppe som passer til tekstilene i den nye kolleksjonen.

–   Slik! Her har vi et helt rom. Så enkelt, effektivt og veldig fint, avslutter han.

Se flere bilder
Materialprøver til et lyst rom

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

HELT ROM: På et heng skal kunden finne tekstiler til hele rommet; gardiner, puter og møbler. Og sammen med en teppeprøve og et tapet er plutselig et helt rom på plass.        

Nye harmonier fra Flügger
Farger og trender

Nye harmonier fra Flügger

I et nytt fargekart introduseres 80 balanserte og harmoniske farger som komplimenterer hverandre. Tett samarbeid mellom Flüggers designteam og fargeteknikere har ført til gode fargekombinasjoner...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.