Grand på Grand Hotell

Bjørg Owren/ifi.no    |    30.01.2019   |     cloud_download

fullscreen
  • Prosjekter

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

  • Prosjekter

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

  • Prosjekter

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

  • Prosjekter

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

Det er absolutt mulig å føle seg «grand» på Grand Hotell i Oslo. Ikke minst i den nyrenoverte Rococosalen.

Rococosalen på Grand var en av landets flotteste bankettsaler da den ble åpnet i 1894. En posisjon den fortsatt har, snart 125 år etter. Salen har vært gjennom mye i sitt lange liv; Noble banketter og kongelige ball, storbrann, gjenoppbygging og gjenåpning i 1961, og nå sist en storstilet renovering i regi av Kristian Ringnes og Pandox.

Da renoveringen av det ærverdige hotellet tok til i 2015, fulgte mange spent med. For med sin spesielle historie og posisjon som et av landets store hotell, er det nærmest et kulturelt felleseie.

En kulturarv

Ringnes kunne berolige de spente.

– Grand er ikke et hotell du eier, men en kulturarv som du tar vare på til neste generasjon, sa han til Aftenposten mens restaureringen pågikk. Han understreket at oppgradering var helt nødvendig, men at forankringen til den stolte fortiden skulle forbli intakt.

Rococosalen

TAKMALERI: Taket har fått ny dekor malt av dekorasjonsmaler og malermester Axel Dahlgren. Her oppe lever engler og fredsduer i skinnet fra italienske lysekroner innkjøpt på 60-tallet.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

Når dørene slås opp til salen i dag, kommer wow-opplevelsen. Den er ikke gjenskapt slik den opprinnelig var, men nyskapt, inspirert av datidens stilidealer, av interiørarkitekt Yvonne Stenersen.

Fargene er mørke, med mange sjatteringer av blått. Søylene er svakt marmorert, og dørene malt en anelse mer sort enn veggfargen. Veggene er trukket med tekstil, en dyp blå silkedamask med mønster i gull, vevet av italienske Rubelli. Veggene er trukket av Peter Eggert, Textile-Wallcovering Team.

Over det hele troner taket med engler og fredsduer, malt av dekorasjonsmaler og malermester Axel Dahlgren. Store italienske lysekroner, som ble kjøpt inn på 60-tallet, er nyrenset og funkler og skinner over det hele.

– Elegant, gedigent, glamorøst, sier de besøkende. Og dem er det mange av, for Rococosalen er mer enn en finstue, som står på stas i påvente av de store anledningene. I dag brukes den til alt fra pop up-yoga-eventer til store banketter – med andre ord; en mangfoldig bruk.

– Våre gjester er utrolig fornøyde med helheten, det utrolig flotte tekstilet på veggene, lysekronene og lys-/lydsystemene som dette rommet har. Akustikken er spesielt god i Rococo, sier Ole Martin Thorshaug Kristiansen.

TAPET: Tapetet, som er fra Vescom, ser ut som silke, men har vinyltapetets styrke. Det er lysekte, og tåler skrubb og vask. Praktisk eleganse! Vescom tapet føres av Intag.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

Den gode akustikken

SPEILSALEN: Vindusrekken mot Karl Johan er dekket med elegante gardiner fra Rubelli i en Trevira-CS kvalitet imponerende lik silke. Stolene er trukket med polyestervelur med høy slitestyrke og takknemlig når det kommer til flekker. Alt levert av In
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

Hele atmosfæren i hotellet er preget av et dempet lydbilde. Teppebelagte gulv, tapet på veggene, stoppede møbler og mye tekstiler skaper en behagelig atmosfære. Her kan man nyte luksusen av å samtale, eller slappe av uten å bli distrahert av forstyrrende akustikk.

– Tekstiler gir en taktil mykhet og er akustikkdempende, sier Annette Bolme fra Interiørhuset Intag. De har levert mye tapet og tekstiler til hotellet.

Bolme synes flere restauranter burde bruke denne teknikken.

– I dag er det dessverre mange restauranter som har plagsomt dårlig akustikk, og tekstiler og taktile flater demper lyd på en svært behagelig måte, kommenterer hun.

På Grand Hotell er det tapet på stort sett alle rom, og de er nøye utvalgt for å få det det ønskede uttrykket og atmosfære av ekte nordisk luksus.

RESEPSJON: Den nye lobbyen er lys og åpen. Et populært møtested for både hotellets gjester og folk i byen. På det nye blanke steingulvet står en enda mer blank skulptur av Elmgreen & Dragset.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

FRA FØR: Originale møbler er pusset opp og trukket om. Rococosofaen, med utsikt mot resepsjonen, er trukket i et tekstil fra Linwood og supplert med moderne paller i velur.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

INNBYDENDE HOTELLSTIL: Nordisk luksus preger rommene. Veggene er trukket med vinyltapet som til forveksling ligner silke. Dundyner og puter og sengetøy i hvit og delikat bomull gjør rommet innbydende.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

DØRPYNT: Med dusker og swarowski-knotter løftes slette skapdører opp i luksusklassen.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

Kristian Owren/ifi.no Tepper og tapet med tekstilstruktur skaper et elegant interiør, demper lyd og gir korridorene en behagelig atmosfære.
camera_alt (BEHAGELIG:)

DESIGNDETALJ: Farger, materialer og mønster er avstemt med eleganse I hver minste detalj. Mønsteret fra teppet repeteres diskret i lampettene bortover i korridoren.
camera_alt (Kristian Owren/ifi.no)

Grand Hotell, Karl Johans Gate 31. Oslo

59005214-007c-4a85-8e81-aef8173513d1

Åpnet: 1874

Totalrenovert: 2015 -2016

Pusset opp for: ca 200 millioner

Interiør: 

Yvonne Stenersen, Gyldenløve Interiør AS: Rococosalen, Speilen, og salonger.

Sanne Eye Interiør: rom og suiter

Antall rom: 274

Et signaturhotell i Scandic Hotells

Eier: Eiendomsspar

Tapet fra Vescom, og tekstiler fra Rubelli og Linwood: levert av INTAG

keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Nyeste artikler