Gode søkertall – flere velger yrkesfag
Det er flere og flere unge som velger yrkesfaglige utdanninger på videregående skole. I år er søkertallene rekordhøye flere steder i landet. Søkertallene til Overflateteknikk i VG2 har også økt fra i fjor.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
HåndverkDe første søkertallene for videregående utdanning har blitt offentliggjort. Tallene for yrkesfaglige utdanninger er rekordhøye flere steder i landet. Også VG2 Overflateteknikk ligger an til å få gode søkertall i 2024.
– Jeg har tatt en liten runde med faglærerne i overflateteknikk rundt om i landet, og tilbakemeldingene er gode. Det er stor optimisme, sier Kari Wilsgård, Kompetanse- og utviklingssjef hos Malermestrenes Landsforbund, MLF.
Det har blitt satset stort de siste årene for å endre holdninger til yrkesfag, både regionalt og nasjonalt. Ifølge tallene har det fungert, og i noen fylkeskommuner er det over 65 prosent som har søkt yrkesfaglige utdanninger.
Målrettet rekruttering
MLF har i samarbeid med medlemsbedrifter, faglærte og opplæringskontorer gjort en betydelig innsats for å promotere maler- og byggtapetserfaget blant ungdom. Etterspørselen etter arbeidskraft innen dette fagfeltet er stort i hele landet, og flere enkeltbedrifter har også deltatt med egne kampanjer og tiltak.
– Det er gøy å se at tiltakene som har blitt gjort virker. Jeg har snakket med faglærere både i Oslo, Stavanger og Kristiansand, og tilbakemeldingene er gode. Det har blitt jobbet aktivt for å synligjøre faget, og det har ble holdt kurs for førsteklassinger ved flere videregående skoler i februar som har hatt god effekt. Ekstra gledelig er det at søkertallene i Oslo har økt, det har vært kritisk for å ikke miste fagtilbudet, sier Wilsgård.
ØKENDE INTERESSE: – Det er et stort behov for faglærte malere i bransjen. Selv om vi gjerne skulle sett enda flere, er vi glade for at søkertallene øker, uttaler Kari Wilsgård hos MLF.
En god plan
Wilsgård forteller de har en klar plan for hvordan de skal få enda flere til å velge yrkesfag og overflateteknikk. De ønsker å skape enda mer synlighet til faget, og få flere til å se mulighetene med yrkesfag.
–Vi må fortsette med det gode arbeidet som gjøres. Vi skal fortsette med konkurranser. I år blir det både regionkonkurranser og nordisk mesterskap for malerfaget. Det er med på å skape engasjement og øke synligheten til faget på en positiv måte. Vi håper også å få kjørt flere digitale kampanjer rettet mot første og andregangssøkere, sier hun.
I fjor ble NM i overflateteknikk arrangert under Bygg Reis Deg. Konkurransens to grener ble vunnet av maleren Jonas Eckholm fra Oslo og gulvleggerlærlingen Dean Cain De Ocampo fra Bergen. Konkurransen arrangeres av Malermestrenes Landsforbund, MLF, med bistand fra opplæringskontorene, IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør, samt bransjens leverandører.
SYNLIGHET: I år blir det både regionkonkurranser og nordisk mesterskap for malerfaget. Det er med på å skape engasjementet og øke synligheten til faget på en positiv måte. Det nordiske mesterskapet i 2022 fikk stor oppmerksomhet på IFIs TikToK. I skrivende stund har over 1,2 millioner sett deltagerne i aksjon.
Trenger flere håndverkere
Søkertallene for yrkesfag på videregående skoler i år er rekordhøye, det kan tolkes som flere og flere ser på yrkesfag som et godt og trygt valg, og med en stor mangel på håndverkere i store deler i av landet vil det bli lettere å gå rett ut i jobb.
– Det er veldig gøy å se at i mange fylker er det over 65 prosent som velger yrkesfag. Vi skulle gjerne sett enda flere gjøre det også i Oslo, for her skriker bransjen etter flere håndverkere. Så vi vil oppfordre folk til å velge yrkesfag, og slår et ekstra slag for overflateteknikk. Vi trenger flere malere, avslutter Kari Wilsgård.
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Farge-, interiør- og byggevarehandelen kappes om 550 000 kunder som planlegger utendørs oppussing og vedlikehold i vår og i sommer. Å male er det vanligste prosjektet, og for mange...
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops...
Klikkbare gulvlister
Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...
Innovativt design og bærekraftige løsninger for morgendagens interiør
Forbo Flooring har nylig relansert og utvidet de populære kolleksjonene Sarlon, Modul'Up og Eternal. Disse nyhetene kombinerer innovativ teknologi med dagens farge- og interiørtrender,...