Gode på kundetilfredshet
Hvert år kårer handelshøyskolen BI bedriftene i Norge som leverer de beste kundeopplevelsene. I årets kåring fikk Fargerike for 10. år på rad topplassering i sin bransje og all-time-high på lojalitet og kundetilfredshet. I kategorien byggevarehus er det XL-Bygg under Mestergruppen som kan glede seg over å ha de mest fornøyde kundene.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Norsk Kundebarometer gjennomføres årlig av Handelshøyskolen BI. Her måles lojalitet og tilfredshet blant kunder i ulike bransjer. De nye resultatene er klare og her gjorde både Fargerike og XL-Bygg i Mestergruppen det sterkt i sine kategorier. Fargerike stakk av med seieren i «øvrig handel», XL-Bygg i «byggevarehus».
FORNØYD: For 10. året på rad gikk Fargerike av med seieren i sin kategori og har med det både en fornøyd kjededirektør og fornøyde kunder.
Service
Kjededirektør i Fargerike, Stine Solheim, er fornøyd med at deres butikker igjen scorer best i bransjen. I tillegg til å komme øverst i sin kategori, kom de også på plass nummer 14 på listen over de aller beste bedriftene i Norge, uavhengig av bransje, bak Vinmonopolet, Flytoget, Sbanken og Finn.no.
– Kompetanse, service og kvalitet i alle ledd blir verdsatt av kundene våre og skaper en langsiktig relasjon til Fargerike. I perioden vi går inn i nå med strammere privatøkonomi er vår relasjon til kundene noe av det viktigste vi kan jobbe med, sier Solheim.
– Årets plassering i Norsk Kundebaometer 2023 inspirerer til videre arbeid.
Glad på vegne av de ansatte
Også kjededirektør i Mestergruppens XL-Bygg, Are Ellingsve, er fornøyd.
– Dette er veldig gledelig. Vi har et mål om at kundene skal velge XL-Bygg fordi vi er den hyggelige eksperten som følger deg gjennom hele prosjektet, fra start til slutt -og etterpå. En bedre bekreftelse på at dette arbeidet fungerer kunne vi ikke fått, sier han.
– Å drive en byggevarehandel er krevende og krever dyktige fagfolk med lidenskap for faget. Jeg opplever at våre ansatte er genuint interessert i kunden og kundenes prosjekter, og at det reflekteres i servicen de gir. Jeg er først og fremst meget fornøyd med å ha Norges mest tilfredse byggevarekunder, og glad på vegne av alle våre dyktige ansatte som hver dag gjør det lille ekstra for at kundene skal bli fornøyde.
– Vi strekker oss langt for å løse kundenes utfordringer og skape gode kundeopplevelser, men vi lover heller ikke mer enn vi kan holde. Derfor holder vi også det vi lover, det tror jeg er noe kundene setter pris på, avslutter Ellingsve.
De har flere ganger tidligere gått til topps blant byggevarehusene, men årets poengsum er den høyeste XL-Bygg har oppnådd siden målingene startet og de toppet dermed byggebransjen, foran Montér og Obs Bygg.
LIKE FORNØYD: Are Ellingsve i XL-BYGG er fornøyd med at årets poengsum er den høyeste de har oppnådd noensinne.
Forsiktig optimisme i overflatebransjen
Det er lys i enden av tunnelen. Det tror bransjen om 2024, ifølge en spørreundersøkelse og en ringerunde som IFI har gjennomført bland medlemsbedriftene.
Trend 2024: Naturlig eleganse
I naturen har vi det godt og finner ro. Når vi tar med naturens elementer og farger inn i interiøret, skapes hjem som gir den samme følelsen. Som motvekt mot kriser og uro i omverdenen...
En ny svenske skal erobre Norge
Beckers fases ut av Norge. Eierne PPG Tikkurila velger en nystart med søstervaremerket på det norske proffmarkedet, og for første gang er Alcro lansert utenfor Sveriges grenser. –...
Hvordan forenes om en felles fargestrategi?
Ja, fargene er på vei tilbake, men det å forenes om en felles strategi for borettslag og sameier på dette fagfeltet er vanskelig. Det krever faktisk lang modningstid for å komme i mål.
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Det er utfordrende å skrive historien om 2023 før året er omme, men mye tyder på at våre nøkterne forventninger til ROT-boligmarkedet i år vil slå til på alle punkter.
Rørkjøp med solid satsning på 2024
Fremgangsrike forhandlinger med leverandører og partnere og en uovertruffen synlighet på sosiale medier gjør at Rørkjøp står sterkere enn noensinne i forkant av 2024.