God som gulv med Bergoplattan
Mange nordmenn kjenner igjen Bergoplattan fra Hurtigruten sine åpne dekk. Og for et gulv som daglig hamler opp med norsk vær og vind, er en bilforretning i Sverige bare barnemat.

Mari Andersen Rosenberg/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Der tunge biler kjører ut og inn, olje søles og selgere står og går hele dagen, kreves et godt gulv. Hos Finnvedens Bil i Sverige var det på høy tid med en oppgradering.
– Belegget som lå der krevde mye vedlikehold, det ble slitt og var vanskelig å reparere, forteller Emil Lindén, adm. direktør hos Bergo Flooring.
Gulv for alle underlag
Underlaget var heller ikke mye å skryte av. Et hardt, litt ujevnt betonggulv med noe sprekker og oljeflekker gjorde at bilforretningen måtte tenke nytt. Da tok de kontakt med Bergo, som produserer plastfliser til både konsumentbruk og hardere, profesjonelt bruk, under det velkjente navnet Bergoplattan.
– Med Bergoplattan trenger du ikke å ta hensyn til om underlaget er dårlig. Plastflisene er fleksible og tilpasser seg. Det betyr minimalt med forarbeid, sier Lindén.
Og da Finnvedens bestemte seg, gikk leggingen raskt.
– Gulvet kommer formontert i plater på 3 x 4 = 12 fliser, så det går raskt å legge. Det er ingen tørketid eller ventetid, så når du har lagt fliser på én side av rommet, kan du parkere bilene der med én gang og ta andre siden, sier han.
Med Bergoplattan har du utallige muligheter for å lage eget design og kombinere farger som passer ditt konsept. Hos Finnvedens understreker fargevalget forretningens profil og bilveidesignet hjelper å holde orden og lage faste displaypla
Stille og behagelig
Det var mange grunner til at Finnvedens gikk til Bergo da de trengte nytt gulv. Flisene er slitesterke, tilnærmet vedlikeholdsfrie, miljøvennlige, ventilerende, enkle og kostnadsbesparende. Og det er bra for dem som jobber her.
– Bilselgere går med vanlige klær og sko, og da er det hardt å gå på betong. Med plastflisene får du et mykere underlag, forklarer Lindén, og legger til at lydbildet også forbedres vesentlig i et lokale der det ellers er mye harde flater.
Bergo Supreme, som er lagt hos Finnvedens, har et hullmønster, som gjør at smusset ikke blir liggende oppå gulvet og spres ut i lokalet. Gulvet bygger en drøy centimeter, og en vanlig støvsuger drar med seg smusset opp av hullene når det rengjøres. Og om én flis ødelegges, er det ingen krise.
– Du kan lett bytte ut en enkelt flis midt i gulvet. Det tar mindre enn ett minutt og bilselgeren kan gjøre det selv, sier Lindén.
Supreme har et hullmønster, som gjør at smusset ikke blir liggende oppå gulvet og spres ut i lokalet. Gulvet bygger en drøy centimeter, og en vanlig støvsuger drar heller med seg smusset opp av hullene når det rengjøres.
Installasjonsår: 2015
Gulv: Bergo Supreme Silver Grey og Dark Blue, Bergoplattan føres av InHouse Group i Norge
Overflate: 360 kvadratmeter
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...