Full fart fremover for familiebedriften Gjøco
Det som startet som fiskematfabrikk med tranoljeproduksjon i 1940, er blitt en betydelig malingprodusent og hjørnesteinsbedrift i bygda. I fabrikken er pakkeroboten Ekornet i sving, men mye gjøres fortsatt for hånd. Bli med inn i fabrikken.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BedriftsreportasjerSom seg hør og bør er det ekte vestlandsvær når vi er på besøk. Fjellheimen bak fabrikken er vanskelig å skimte, for skyene henger lavt. Bilen til Eivind Eriksen, salgssjefen i Gjøco, parkerer utenfor et hvitmalt trehus, et steinkast unna havkanten.
– Dette huset er originalt fra bedriften startet opp, forteller Rolf Gjøen, som tar oss imot i bukta der hans besteforeldre drev det som den gang het Gjøen & Company. Han tredje generasjon eier av familiebedriften.
Maling «Made in Norway»
TRONER OVER: Snødekte fjell troner over Torvikbukt.
Tran og pigmenter
På 1950-tallet var det vanlig i Norge å lage maling av pigmentert tran. Gjøen smiler litt når han avslører at det var kjent for å lukte fisk når sola sto på husveggen, og siden det tok lang tid før det tørket, satte løv seg fast på husveggen når det falt av trærne på høsten.
– På 1960-tallet dro min far til Gøteborg for å få seg en kjemiutdannelse. Kvaliteten på malingen gikk rett til værs, og den teknologien brukes fortsatt, bare med moderniserte og tryggere råvarer. Før brukte man både kvikksølv og arsenikk, som man på den tiden ikke visste var farlig.
Det hvite trehuset som står i fjorden i dag, har original kledning. Tranmalingen er for lengst fjernet og erstattet med den moderne oppskriften, men at oljen trakk godt inn i treverket er det ingen tvil om.
UTVASKET: Hallen der malingen blandes, bærer preg av mange små dråper med malingssøl over tid.
Kraftig utvikling
Markedet for maling i Norge har vært i utvikling lenge, og Gjøco står igjen som en av to norskeide malingsprodusenter med produksjon i Norge. Nede ved vannet i Torvikbukt står det flere tusen kvadratmeter med fabrikk og lager, og mens vi går over gårdsplassen langs tusenlitersdunker med råvarer og paller med produkter, både ankommer og drar det flere vogntog.
Rolf og Eivind viser oss innsiden av de store lagerbyggene. Et bygg er fylt med råstoffer. I et annet står det ferdige produkter. Her står spann på spann med maling og beis stablet opp til taket, klare for å sendes ut til verden.
I 2020, 80 år etter fiskefabrikken ble startet, satte Gjøco omsetningsrekord. Da hadde det gått ni millioner liter maling, lim og sparkel ut dørene deres, og inn i norske hjem.
MALING: Ni millioner liter maling, lim og sparkel gikk ut dørene til Gjøco i 2020.
Flinke folk
Torvikbukt er en liten bygd med rundt 250 mennesker, men de har egen nettside, barnehage, eget idrettslag, småbåthavn og folkehøyskole. På fabrikken jobber det 55 personer, som både Rolf og Eivind skryter av.
– De som jobber her har det med å jobbe her lenge, forteller Eivind.
Vi har nå kommet oss igjennom lagerbygningene, og ankommet bygningen som huser den faktiske fabrikken. Her blir vi møtt av en utvasket fargepalett, for miksere, gaffeltrucker og øvrig inventar er fargelagt med små dråper med hvitt malingssøl som har bygget seg opp over tid.
Mens vi får en omvisning i selve fabrikkområdet, får vi også sett kvalitetskontrollen malingen går igjennom. Når alt er blandet sammen i de store mikserne, er det viktig å sjekke at det har blitt helt riktig før det tappes. Inne på det lille testrommet sjekkes det at malingen har riktig konsistens, og tett nok pigmentering. Her er konsentrasjonen høy.
– Om noe ikke stemmer, må det korrigeres. Ingeborg aksepterer kun det beste, sier Rolf. Ingeborg Singsås Venås er teknisk sjef hos Gjøco, og hun har stålkontroll på alt, fra hver enkelt ingrediens til sluttproduktet på spann.
DYKTIG: Mariusz Bieniek demonstrerer hvordan han tester malingen før den tappes på spann.
Personlig preg
Selv om Gjøco har stor produksjon, og sender ut mange millioner liter med produkter, har selve fabrikkområdet beina plantet godt på bakken. Her gjøres det nemlig mye for hånd, og menneskene er essensielle for produksjonen.
– Det gjør at vi blant annet kan produsere mindre partier med private merkevarer, sier Rolf. – Vi leverer mange malingsspann det ikke står Gjøco på.
Til tross for et mindre samlebånd enn man hadde sett for seg, finner vi også en moderne robotarm som prøver å lære seg å mate spann inn i en pakkemaskin. Denne er ganske ny, og har fått kallenavnet Ekornet. Det er fordi det høres ut som om den smatter når den startes for dagen.
PRODUKSJON: Mennesket er involvert i hele produksjonslinjen til Gjøco.
Høyt tempo
Da Rolf tok over som eier i 1995, bestemte han seg for å spisse fokuset til bedriften. Fra før hadde Gjøco alt mulig, de leverte maling til landbruk, havbruk, industri og til dekorativ bruk – hva ville de egentlig? Han tok valget på sistnevnte, og etter det har det vært full fart fremover. Nå har Gjøco et komplett sortiment på dekorativ, og i tillegg en rekke spesialprodukter. Selskapet har også vokst utenfor Norge.
Gjøco AB ble etablert i Sverige allerede i 2004, men nå satses det fullt her også. Ikke bare er det en økning i Sverige, men også i resten av Norden, Baltikum, Polen og Ukraina, er det mulig å finne Gjøco sine produkter.
Rolf Gjøen har all grunn til å være stolt. Med seg på laget har han kona May Britt Gjøen, som markeds- og designsjef. Om noen år er det kanskje på tide å la fjerde generasjon Gjøen ta over. Når vi spør om Rolf kommer til å klare å holde seg unna, får vi et lurt smil tilbake.
– Det skal nok gå helt fint, avslutter han.
Ny distriktssjef hos Gjøco
Erik Brannan er ny distriktssjef i Rogaland og deler av Agder for Gjøco. Brannan er 49 år gammel og har lang erfaring fra detaljhandelen som butikksjef og distrikts- og regionsjef...
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Om vi skal se stort på det, er antagelig antakelig det verste over. Etter tre år med sammenhengende fall i produksjonsverdien i det norske byggemarkedet er det grunn til å forvente...
En kostnadsfri tjeneste før gulvinstallasjon
Mange norske gulvleverandører tilbyr teknisk rådgivning som en del av servicepakken når de leverer gulv til et prosjekt. Tjenesten dekker hele prosessen, fra planlegging til ferdig...
Alcro sponsor av BO BEDRE Awards 2024
Hvert år blir norske designere og designtalenter hyllet på BO BEDRE Awards. Kåringen og feiringen i år gikk av stabelen på Ambassaden i Oslo, hvor blant annet Bernhard Spidsø fra Alcro...
Hytte på Kvitfjell: en hyllest til naturen
Med autentiske overflater og naturfarger er det nettopp naturen som spiller hovedrollen i denne store og gjennomtenkte hytta på Kvitfjell. Her er atmosfæren både jordnær og sofistikert,...
Farge på blå resept?
Omgivelsenes påvirkning på menneskesinnet er et stort tema, og i anledning Verdensdagen for psykisk helse i oktober inviterte Norske arkitekters landsforbund til et debattmøte om arkitektur...