FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
3-Bjerra29-GUL-FotoFin Serck-Hanssen.jpg

Foto: Fin Serck-Hanssen

Fra hvitt til tidsriktige Le Corbusier-farger

Ti oppganger i en bygård i funkis- og Art Deco-stil fikk etter oppussing et mer tidsriktig utseende. Det hvite og grå er erstattet med farger inspirert av Le Corbusier. Gjennomtenkt fargebruk og nye armaturer gjør oppgangene lyse og trivelige.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons
Se flere bilder
grønn oppgang

Foto: Fin Serck-Hanssen

LYS OG FARGE: Rosa, gult, blått og grønt. Hver farge bukes i to valører i de ti oppgangene. 

Styret i sameiet var klinkende klare: Da de ti oppgangene i kvartalet som utgjør Bjerregaards gate 29 i Oslo skulle males om, ville de vekk fra det hvite og grå interiøret. Nå skulle oppgangene få farger. Farger som gjenspeiler arkitekturen og tiden da bygården ble oppført.

Den seks etasjer høye boligblokken danner et lukket kvartal rundt et lukket gårdsrom med fire portaler som leder inn til innergården og inngangsportene. Kvartalet er bygget i 1929, og er sammen med Havnelageret en av de aller første betongbygningene i landet. Arkitekturen er inspirert av både Art Deco-stilen og funksjonalismen, med buede vegger innvendig og horisontale vindusbånd, geometriske former, avrundete hjørner og fravær av utsmykninger i fasaden.

– Vi har et spesielt bygg og et stort ansvar for å ta vare på det. Vi ønsker at det skal forholde seg til den tid det er fra, sier Hege Imerslund, prosjektansvarlig for sameiet under oppussingen. 

Se flere bilder
gul mest lys

Foto: Fin Serck-Hanssen

SPRER LYS: Kaels Studio har valgt farger med omhu for å få dem til å reflektere lyset på best mulige måte, og har kombinert fargesatte flater med hvite. 


Estetisk løft

Se flere bilder
fargede dører

Foto: Chera Westman/ifi.no

ULIKE DØRER: Flere av leilighetsdørene er blitt skiftet ut opp gjennom årene, mens andre er beholdt. Både nye og gamle dører er nå malt i oppgangens lyse fargevariant, slik at de gir et helhetlig, men sjarmerende variert uttrykk. Dørene til fellesarealer markeres med en mørkt grå farge.

Sameiet hadde nylig vært gjennom en omfattende rehabilitering av rørsystemet som både var kostbar og slitsom for beboerne der de i perioder var henvist til dusj og toalett på gårdsrommet. Nå skulle de få belønning for strevet, med et forholdsvis rimelig oppussingsprosjekt, som også skulle gi sameiet et estetisk løft, samtidig som portaler og oppganger skulle bli bedre opplyst og lettere å orientere seg i.

Oppdraget med å fargesette bygårdens portaler og trapperom gikk til Kaels Studio AS, og prosjektansvarlige Morten Steen Kaels og Karl Marius Sveen tok hjelp av lysdesignfirmaet Lightbureau til lyssettingen.

– Det var viktig å legge på farger, uten at det ble mørkt i oppgangene. Vi har tatt bevisste valg av både farger og hvor de er plassert, sier Karl Marius Sveen. 

Se flere bilder
1-Bjerra29-FORNØYD GJENG2-FotoCheraWestmanIFIno.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

FORNØYD GJENG: Designer MNIL Karl Marius Sveen, sameiets representant Hege Imerslund og Malermester Bo Lunde har vært delaktige i et prosjekt som både gir et estetisk løft, ivaretar byggets opprinnelige stil og gjør beboerne i de 105 leilighetene stolte over huset sitt            


Fire farger i to valører

Se flere bilder
unike lamper

Foto: Fin Serck-Hanssen

EGNE LAMPER: Sammen med Lightbureau ble det valgt ut tidstypiske lamper til bygården. Til trapperommene designet de en lampe spesielt for prosjektet, som ble produsert av Ateljé Lyktan. 

Inspirasjonen til fargene hentet de fra funkisarkitekten Le Corbusiers ulike fargevifter. Gult, blått, grønt og rosa ble valgt som hovedfarger, og brukt i to valører – en mørkere på endeveggen gjennom etasjene, og en lysere på undersiden av trappeløpet og på dørene inn til leilighetene.  Dører til fellesarealer ble malt mørkt grå, og den samme fargen er brukt for å markere en «oppslagstavle» som samlende ramme for brannalarmsentraler og tekniske instrukser i hver oppgang.

Trapperommene har overlys i øverste etasje og er ellers uten vinduer. For å få mest mulig effekt ut av belysningen, ble tak og tilstøtende vegger malt hvite. Kaels Studio og Lightbureau designet en ny lampe som Ateljé Lyktan produserte på oppdrag for sameiet. Lampen er utstyrt med moderne LED-lys, og har en stil som hører hjemme i riktig tidsepoke. 

Orientering og sikkerhet

Se flere bilder
smijernsrekke

Foto: Fin Serck-Hanssen

ORIGINALE DETALJER: Rekkverket fra byggeåret 1929, er malt sort, mens gulv og sokkel er grå. 

Alle malearbeider ble utført av Malermester Jens Petter Lunde AS, under ledelse av Bo Lunde.

– Det var et spennende prosjekt, og artig for oss når det brukes andre farger enn eggehvitt, sier han mens vi er på befaring ett år etter ferdigstillelse, sammen med Hege Imerslund fra sameiet og Karl Marius Sveen fra Kaels Studio.

De tidligere mørke oppgangene oppleves nå lysere og mer innbydende, og både styre i sameiet og arkitektene er godt fornøyd med resultatet av farge- og belysningsfornyelsen.

– Fornyelsen gjør beboerne ekstra stolte av å bo her, og gir samtidig en ekstra verdi til bygget. Det er spesielt moro å se at det ikke ble spesielt dyrt heller, og at vi har fått en ekstra trygghet i at alt er fagmessig utført – fra fargesetting og design, til utførelse, sier Hege Imerslund.

Se flere bilder
tofarget portal i gult

Foto: Fin Serck-Hanssen

PORTAL: Fire portaler leder inn til innergården der de ti oppgangene er spredt ut. Også portalene er malt med to valører av den valgte gule fargen. 


Mer informasjon
Les mer
Fargesettingsprosessen
Se flere bilder
fasade

Foto: Fin Serck-Hanssen


Med utgangspunkt i fargevifter med Le Corbusiers autentiske farger, ble det plukket ut en palett for prosjektet. En rekke variasjoner ble malt opp som oppstrøksprøver i A3-format og ble tatt med til bygården der fargene ble vurdert av beboerne. Malermester Jens Petter Lunde gjorde også prøveoppstrøk på muren, før den siste justeringen av fargene ble foretatt.

Fargegrunnlaget baserer seg på den gule fasaden og bakgårdfargen, og ut fra dette jobbet Karl Marius Sveen videre med hvordan bygget forholder seg til terrenget det ligger:

– Den gule fargen har opphav i fasaden. Den rosa representerer livet i byen. De to grønne oppgangene forholder seg til marka på avstand, mens de to blå forholder seg til fjorden, sier Sveen.

Farger og glans
Se flere bilder
fargesettingsplan

Foto: Kaels Studio


Grønn: Oppgang A + D

S 1020-G20Y / S 3040-G10Y

Rosa: Oppgang B + D + G + H

S 1010-Y80R / S 2030-R

Gul: Oppgang E + K:

S 0520-Y10R / S 1040-Y10R 

Blå: Oppgang F + J:

S 2005-R90B / S 4020-R80B

Øvrig:

Rekkverk: S 9000-N

Gulv og sokkel: S 2500-N

Fellesdører: S 8000-N

Vegger i oppganger: S 0500-N

Glansgrader:

Vegger 07 / dører 40 / rekkverk 90 / gulv 40

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.