menu
Annonse
JPL

Fra hvitt til tidsriktige Le Corbusier-farger

Ti oppganger i en bygård i funkis- og Art Deco-stil fikk etter oppussing et mer tidsriktig utseende. Det hvite og grå er erstattet med farger inspirert av Le Corbusier. Gjennomtenkt fargebruk og nye armaturer gjør oppgangene lyse og trivelige.

Chera Westman/ifi.no 4 uker siden cloud_download

fullscreen
  • SPRER LYS: Kaels Studio har valgt farger med omhu for å få dem til å reflektere lyset på best mulige måte, og har kombinert fargesatte flater med hvite.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

  • ULIKE DØRER: Flere av leilighetsdørene er blitt skiftet ut opp gjennom årene, mens andre er beholdt. Både nye og gamle dører er nå malt i oppgangens lyse fargevariant, slik at de gir et helhetlig, men sjarmerende variert uttrykk. Dørene til fellesarealer markeres med en mørkt grå farge.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

  • FORNØYD GJENG: Malermester Bo Lunde, sameiets representant Hege Imerslund og designer MNIL Karl Marius Sveen har vært delaktige i et prosjekt som både gir et estetisk løft, ivaretar byggets opprinnelige stil og gjør beboerne i de 105 leilighetene stolte over huset sitt.

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • ORIGINALE DETALJER: Rekkverket fra byggeåret 1929, er malt sort, mens gulv og sokkel er grå.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

  • FARGESETTINGSPLAN: Den gule fargen har opphav i fasaden. Den rosa representerer livet i byen. De to grønne oppgangene forholder seg til marka på avstand, mens de to blå forholder seg til fjorden.

    Foto: Kaels Studo

  • FORNØYD GJENG: Designer MNIL Karl Marius Sveen, sameiets representant Hege Imerslund og Malermester Bo Lunde har vært delaktige i et prosjekt som både gir et estetisk løft, ivaretar byggets opprinnelige stil og gjør beboerne i de 105 leilighetene stolte over huset sitt.

    Foto: Chera Westman/ifi.no

  • EGNE LAMPER: Sammen med Lightbureau ble det valgt ut tidstypiske lamper til bygården. Til trapperommene designet de en lampe spesielt for prosjektet, som ble produsert av Ateljé Lyktan.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

  • OPPHAV I FASADEN: Den gule fargen fantes fra før på fasaden til huset, og er justert for å reflektere lys godt. En ny orienteringstavle og nye håndmalte bokstaver i tidsriktig font gjør det lett å finne veien til riktig oppgang.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

  • LYS OG FARGE: Rosa, gult, blått og grønt. Hver farge bukes i to valører i de ti oppgangene.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

  • PORTAL: Fire portaler leder inn til innergården der de ti oppgangene er spredt ut. Også portalene er malt med to valører av den valgte gule fargen.

    Foto: Fin Serck-Hanssen

Annonse
grønn oppgang

LYS OG FARGE: Rosa, gult, blått og grønt. Hver farge bukes i to valører i de ti oppgangene. 
camera_alt (Fin Serck-Hanssen)

Styret i sameiet var klinkende klare: Da de ti oppgangene i kvartalet som utgjør Bjerregaards gate 29 i Oslo skulle males om, ville de vekk fra det hvite og grå interiøret. Nå skulle oppgangene få farger. Farger som gjenspeiler arkitekturen og tiden da bygården ble oppført.

Den seks etasjer høye boligblokken danner et lukket kvartal rundt et lukket gårdsrom med fire portaler som leder inn til innergården og inngangsportene. Kvartalet er bygget i 1929, og er sammen med Havnelageret en av de aller første betongbygningene i landet. Arkitekturen er inspirert av både Art Deco-stilen og funksjonalismen, med buede vegger innvendig og horisontale vindusbånd, geometriske former, avrundete hjørner og fravær av utsmykninger i fasaden.

– Vi har et spesielt bygg og et stort ansvar for å ta vare på det. Vi ønsker at det skal forholde seg til den tid det er fra, sier Hege Imerslund, prosjektansvarlig for sameiet under oppussingen. 

gul mest lys

SPRER LYS: Kaels Studio har valgt farger med omhu for å få dem til å reflektere lyset på best mulige måte, og har kombinert fargesatte flater med hvite. 
camera_alt (Fin Serck-Hanssen)


Estetisk løft

fargede dører

ULIKE DØRER: Flere av leilighetsdørene er blitt skiftet ut opp gjennom årene, mens andre er beholdt. Både nye og gamle dører er nå malt i oppgangens lyse fargevariant, slik at de gir et helhetlig, men sjarmerende variert uttrykk. Dørene til fellesarealer markeres med en mørkt grå farge.
camera_alt (Chera Westman/ifi.no)

Sameiet hadde nylig vært gjennom en omfattende rehabilitering av rørsystemet som både var kostbar og slitsom for beboerne der de i perioder var henvist til dusj og toalett på gårdsrommet. Nå skulle de få belønning for strevet, med et forholdsvis rimelig oppussingsprosjekt, som også skulle gi sameiet et estetisk løft, samtidig som portaler og oppganger skulle bli bedre opplyst og lettere å orientere seg i.

Oppdraget med å fargesette bygårdens portaler og trapperom gikk til Kaels Studio AS, og prosjektansvarlige Morten Steen Kaels og Karl Marius Sveen tok hjelp av lysdesignfirmaet Lightbureau til lyssettingen.

– Det var viktig å legge på farger, uten at det ble mørkt i oppgangene. Vi har tatt bevisste valg av både farger og hvor de er plassert, sier Karl Marius Sveen. 

1-Bjerra29-FORNØYD GJENG2-FotoCheraWestmanIFIno.jpg

FORNØYD GJENG: Designer MNIL Karl Marius Sveen, sameiets representant Hege Imerslund og Malermester Bo Lunde har vært delaktige i et prosjekt som både gir et estetisk løft, ivaretar byggets opprinnelige stil og gjør beboerne i de 105 leilighetene stolte over huset sitt            

camera_alt (Chera Westman/ifi.no)


Fire farger i to valører

unike lamper

EGNE LAMPER: Sammen med Lightbureau ble det valgt ut tidstypiske lamper til bygården. Til trapperommene designet de en lampe spesielt for prosjektet, som ble produsert av Ateljé Lyktan. 
camera_alt (Fin Serck-Hanssen)

Inspirasjonen til fargene hentet de fra funkisarkitekten Le Corbusiers ulike fargevifter. Gult, blått, grønt og rosa ble valgt som hovedfarger, og brukt i to valører – en mørkere på endeveggen gjennom etasjene, og en lysere på undersiden av trappeløpet og på dørene inn til leilighetene.  Dører til fellesarealer ble malt mørkt grå, og den samme fargen er brukt for å markere en «oppslagstavle» som samlende ramme for brannalarmsentraler og tekniske instrukser i hver oppgang.

Trapperommene har overlys i øverste etasje og er ellers uten vinduer. For å få mest mulig effekt ut av belysningen, ble tak og tilstøtende vegger malt hvite. Kaels Studio og Lightbureau designet en ny lampe som Ateljé Lyktan produserte på oppdrag for sameiet. Lampen er utstyrt med moderne LED-lys, og har en stil som hører hjemme i riktig tidsepoke. 

Orientering og sikkerhet

smijernsrekke

ORIGINALE DETALJER: Rekkverket fra byggeåret 1929, er malt sort, mens gulv og sokkel er grå. 
camera_alt (Fin Serck-Hanssen)

Alle malearbeider ble utført av Malermester Jens Petter Lunde AS, under ledelse av Bo Lunde.

– Det var et spennende prosjekt, og artig for oss når det brukes andre farger enn eggehvitt, sier han mens vi er på befaring ett år etter ferdigstillelse, sammen med Hege Imerslund fra sameiet og Karl Marius Sveen fra Kaels Studio.

De tidligere mørke oppgangene oppleves nå lysere og mer innbydende, og både styre i sameiet og arkitektene er godt fornøyd med resultatet av farge- og belysningsfornyelsen.

– Fornyelsen gjør beboerne ekstra stolte av å bo her, og gir samtidig en ekstra verdi til bygget. Det er spesielt moro å se at det ikke ble spesielt dyrt heller, og at vi har fått en ekstra trygghet i at alt er fagmessig utført – fra fargesetting og design, til utførelse, sier Hege Imerslund.

tofarget portal i gult

PORTAL: Fire portaler leder inn til innergården der de ti oppgangene er spredt ut. Også portalene er malt med to valører av den valgte gule fargen. 
camera_alt (Fin Serck-Hanssen)


Annonse
fargesettingsplan

Farger og glans

Grønn: Oppgang A + D

S 1020-G20Y / S 3040-G10Y

Rosa: Oppgang B + D + G + H

S 1010-Y80R / S 2030-R

Gul: Oppgang E + K:

S 0520-Y10R / S 1040-Y10R 

Blå: Oppgang F + J:

S 2005-R90B / S 4020-R80B

Øvrig:

Rekkverk: S 9000-N

Gulv og sokkel: S 2500-N

Fellesdører: S 8000-N

Vegger i oppganger: S 0500-N

Glansgrader:

Vegger 07 / dører 40 / rekkverk 90 / gulv 40

fasade

Fargesettingsprosessen

Med utgangspunkt i fargevifter med Le Corbusiers autentiske farger, ble det plukket ut en palett for prosjektet. En rekke variasjoner ble malt opp som oppstrøksprøver i A3-format og ble tatt med til bygården der fargene ble vurdert av beboerne. Malermester Jens Petter Lunde gjorde også prøveoppstrøk på muren, før den siste justeringen av fargene ble foretatt.

Fargegrunnlaget baserer seg på den gule fasaden og bakgårdfargen, og ut fra dette jobbet Karl Marius Sveen videre med hvordan bygget forholder seg til terrenget det ligger:

– Den gule fargen har opphav i fasaden. Den rosa representerer livet i byen. De to grønne oppgangene forholder seg til marka på avstand, mens de to blå forholder seg til fjorden, sier Sveen.

Annonse
Annonse
Annonse