Forventningene for 2020
Bransjen har forventinger til ett nytt år. Spørsmålet er om de er udelt positive.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
2019: Året da Greta Thunberg ga klimakjeft til verdensledere samtidig som Bompengepartiet ble størst i Bergen. Det var også da svømmeren Aleksander Hetland ble dansestjerne i «Skal Vi Danse» på TV2, og Boris Johnson svingte seg inn i statsministerstolen i Storbritannia (som i skrivende stund fortsatt er med i EU).
For store deler av handelsnæringen ble dansen noe mer ustødig. Stadig flere konkurser i detaljhandelen, svak kronekurs og økt netthandel indikerer at det må jobbes hardt for å sikre overskudd. Så da blir spørsmålet:
- Hvordan ser fremtiden ut for vår del av handelsnæringen, og er vi fornøyd med året som har gått?
Tore Pedersen, Teknos:
2019 har vært et år på det jevne. Det er har gått slik vi forventet. Vi er nok mer opptatt av hva som kommer. For i 2020 skal vi vokse. Vi skal vokse i etablerte markeder, og vi skal inn i nye. Jeg er veldig optimist med tanke på satsing mot proff- og privatmarkedet. Samtidig er det mange usikre faktorer som valutakurser, «Brexit» og handelskrigen mellom USA og Kina. Det kan tyde på at noen aktører har en litt avventende holdning til 2020. Det har ikke vi. Vi skal gi full gass og mener vi er godt skodd for fremtiden. Teknos skal bli en synlig og viktig aktør i flere markeder og det gleder vi oss til.
Beate Engel Jacobsen, Jordan:
2019 har vært et spennende, innovativt og utfordrende år. Med fokus på å hjelpe kunden med å lykkes med malejobben, har Jordan lansert nye produkter og jobbet med spennende prosjekter som man vil se mer av neste år. Dårlig vær har dessverre spilt en utfordrende rolle for oss i markedet da utendørskategorien har hatt en nedgang i utviklingen. I år har vi også kommet med råd på butikkmateriell om hvilke produkter kundene burde ha med seg til de store malejobbene. Forenklet kommunikasjon og valg for kunden har vist at produkter vi anbefaler til de store jobbene har god utvikling. Jordan har også lansert nye innovasjoner, superbrett og mikrorull 5 cm. Dette er produkter som hjelper kunden med å lykkes. Forventingene til 2020 er å sette ytterligere fokus på å hjelpe forbrukere under hele oppussingsreisen. Jordan er optimistiske for 2020. Vi håper selvfølgelig på bedre vær i eksteriør sesongen, men vi tror også at det som vil prege året er terrassekategorien. Jordan har nå et komplett terrasse-sortiment som gjør det enklere for kunden å lykkes, og vi vil i 2020 ha stort fokus på å introdusere dette til det norske folk! Her har vi innovert og kommer med nytenkende og bedre produkter!
Per Olaf Øxseth, Tarkett:
2019 har vært et år på det jevne, med et totalmarked på gulv som ligger på pluss/minus 0, men hvor vi har gjort det bedre enn markedet på nesten alle varegrupper, og har fortsatt å ta markedsandeler. En ugunstig euro påvirker oss sterkt, men gjør også at vi hele tiden skjerper oss for å oppnå en tilfredsstillende inntjening for våre eiere. Vi har en svært god utvikling innen både parkett, vinyl og teppeflis, og sammen med veldig gode tilbakemeldinger fra markedet på miljøarbeidet vårt (bl.a. takeback/Restart på vinyl), så er vel det høydepunktene produktmessig så langt i år. Gode tilbakemeldinger fra kundene setter vi også stor pris på, og det å bli kåret til «Årets leverandør 2018» i Fargerike i mars i år er også blant høydepunktene i 2019! I 2020 forventer vi en omsetning omtrent på nivå med 2019. Totalmarkedet vil nok øke noe på laminat, klikkvinyl og parkett, men vil stagnere eller gå svakt tilbake på andre varegrupper, særlig på typiske prosjektvaregrupper som vinyl og tepper. Vi er bestandig optimistiske, og selv i et stagnerende marked er det viktige markedsandeler og prosjekter å slåss om. Det som vil prege markedet er jo valuta, handelskriger, «Brexit» m.m. – stort sett utenrikspolitiske faktorer som også påvirker oss innenriks.
Helge Aasen, Norfloor:
Bransjestatistikken viser en svak oppgang på en og halv til to prosent fra et volum på 4,6 millioner kvadratmeter. Norfloor har over 10 prosent av markedet så denne veksten påvirker oss i positiv forstand. Når det er sagt, så er den underliggende tendensen negativ. Det bygges mer i Norge, men det brukes mindre og mindre byggkeramikk. En annen utfordring er at markedet støvsuges for flinke håndverkere som kan håndtere store formater. At salget av store formater øker, er imidlertid svært positivt for bransjen. Vi forventer en svak oppgang i et positivt marked, men usikkerheten rundt valutakurser påvirker oss. Vi ser at kundene ønsker mer eksklusive overflater og innovasjon rundt dette vil fortsette. Det er sterk konkurranse fra jevnbyrdige aktører i markedet, både på privat og prosjekt. Vi som leverandør må, slåss for hver eneste kvadratmeter. Den som er mest synlig og innovativ vil nok trekke det lengste strået. Samtidig tror jeg ikke 2020 vil skille seg nevneverdig fra 2019.
Marianne Krog Sand, Borge
2019 har vært et spennende, utfordrende, hektisk, morsomt år med nye prosjekter, nye kunder og spennende nye kolleksjoner som vekker oppsikt (eks. Van Gogh-kolleksjonen). Det har vært bedre respons i markedet, mye takket være spennende samarbeidsprosjekter med andre aktører i bransjen. I 2020 vil vi ha flere samarbeidsprosjekter, flere filmer til bruk i markedsføring og mer kurs for proff og kunde. Økt salg og flere kunder. Vi ser at det er et potensiale, og at farger og mønstre kommer mer og mer. Vi skal jobbe aktivt for å få flere til å tapetsere
Arve Hermansen, Scanox:
2019 ble svakt år på eksteriør sammenliknet med 2018. Vi ser at interiørsegmentet fortsetter å øke. Det pusses opp, vi skifter farger og det bygges mye i Norge. Når det gjelder 2020 så tror vi på et flatt eksteriørmarked. Pre-malte/grunnede paneler og lengre vedlikeholds intervaller påvirker totalmarkedet til DIY eksteriør. Vi tror imidlertid fortsatt på positiv vekst innenfor interiørsegmentet.
Frank Olsen, Rørkjøp
I 2019 har vi hatt nær ti prosent vekst totalt for kjeden. Det er godt med oppdrag for kjedens medlemmer. Vi tror 2020 blir et relativt flatt marked, men marginal vekst for Rørkjøp på grunn av stor andel i ROT-markedet. Jeg er realist og tror markedet vil flate noe ut i en periode.
Nordisk sjarm med Rock Salt
Fabrikkmalt med 10 års garanti
Fargemagasinets Bransjestatistikk 2019: På det jevne
Hussjekkdagen hos IFI markerte starten på utendørssesongen
Brannhemmende maling i proffutsalg
Prisdryss under Fargerikes kjedetreff
Bygg og bevar fortsetter i fire år til
Klima- og miljødepartementet og NHO Byggenæringen er overens om å fortsette samarbeidet om Bygg og Bevar. Programmet forlenges i fire år og får mer penger over statsbudsjettet.
Generasjonsskifte hos Dana Lim
1. januar presenterte Dana Lim Christian Hwaiz Brask som ny CFO. Med spesiell erfaring innen økonomistyring av produksjonsbedrifter, er han klar til å videreføre Dana Lims vekstplaner...
Heimtextil 2025: Rekordvekst og Patricia Urquiola i fokus
Årets viktigste messe for interiørtekstiler, Heimtextil, åpnet 2025 med over 3 000 utstillere fra 142 land og 50 000 besøkende, og markerte med det en sterk start for det nye messeåret.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...