menu
Annonse

Fortsatt god butikk for faghandelen

Etter en lang periode med nedstengt land og begrensede muligheter til å finne på noe, har vi endelig fått litt friere tøyler. Man skulle trodd at oppussingstrenden hadde avtatt noe, men faghandelen melder om en fortsatt god økning i salget.

Anna Leikanger Voje/ifi.no 3 uker siden cloud_download

fullscreen
  • Happy Homes butikk

    Foto: Happy Homes

  • Stine Solheim

    Foto: Fargerike

  • Kjetil Brandmo

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

  • Terje Musum

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

  • Torgeir Skjerve

    Foto: Jan Lillehamre

  • Jonhild Bjerkli

    Foto: Robert Walmann/ifi.no

Annonse

Sist vi sjekket statusen i handelen var nedstengingen av landet nettopp iverksatt. Da viste det seg at svært mange brukte tiden de ellers hadde til fritidsaktiviteter, reiser og sosiale arrangementer, på å pusse opp hjemme. Det merket handelsleddet godt! Men selv om koronarestriksjonene har vært friere nå, og folk kan bruke tiden på andre ting enn oppussing, melder faghandelen om at det fortsatt er god fart i handelen.

Aktiviteten har holdt seg høy

Alle vi spør, melder om godt salg i sommer, og det er tydelig at oppussingstrenden som startet i midten av mars har fortsatt.

– Per juli 2020 har det vært god vekst hos Nordsjö Idé & Design, med mye høyere omsetning enn samme periode i 2019 og godt over budsjett, sier kjedeleder Torgeir Skjerve hos NID.

Hos Malorama er salget på topp over hele landet.

Kulørbutikkene melder om fantastisk salg i sommer. Det er god vekst på så og si samtlige butikker. Moro at det gjelder for hele landet i år, siden det har vært perioder med fint malevær over det ganske land, sier kjedeleder Jonhild Bjerkli.

Salgsmessig er det ingenting som tyder på at trenden skal avta med det første. Hos Fargerike har salgsvolumet på alle oppussingsrelaterte produkter holdt seg oppe, også i august.

– Handelen har gått svært bra i sommer, og vi ser en fortsatt sterk vekst i alle produkter relatert til oppussing inne i hus og hytter. Oppussingstrenden fra våren har holdt seg oppe gjennom fellesferien og fortsetter også nå i august, sier kjededirektør Stine Solheim.

Stor vekst på maling og gulv

Malingssalget sprang i vår, og er fortsatt i vekst. Nå i sommer har det også vært en økning i salg av gulv.

– Vi har en knallvekst på maling, og da vel så mye på interiør som eksteriør. Dette har igjen bidratt til god vekst på malingsverktøy, teknisk/kjemisk og øvrige produkter man trenger i forbindelse med oppussing. I motsetning til i vår da maling var den kategorien som tok helt av, har det i sommer også vært godt salg av gulv. Det er tydelig at folk har brukt ferien til å pusse opp ute, og også gått på større prosjekter inne, sier Bjerkli.

Happy Homes merker DIY-trenden på malingssalget sitt.

– Alt av maling har en positiv utvikling, og vi sitter med en følelse av at det å male har blitt den rimelige og enkle gjør-det-selv-aktiviteten som alle føler de kan gjennomføre. Gulvsalget er også positivt, sier daglig leder Kjetil Brandmo.

Tid til store prosjekter, men også små prosjekter som har ligget på vent

Faghandelen har merket at det foregår større oppussingsprosjekter hjemme hos folk, nå som vi har hatt hjemmekontorperiode etterfulgt av sommerferie. Og mange har også etter hvert lagt merke til småting som bør utbedres hjemme.

– Starten ble nok preget av mange som hadde hjemmekontor og begrenset bevegelsesfrihet. Plutselig hadde de tid til de prosjekter som lå på vent. At feriebudsjettet kunne omdisponeres, pluss lav rente, gjør nok også noe med motivasjonen, sier Brandmo.

Hos Musum Interiør i Trondheim merker de også at folk har tid til små prosjekter som tidligere har måttet vente.

– Vi har hatt økt salg både på engros og i butikk 2. kvartal. Når folk har hatt så mye tid hjemme, har de virkelig fått sett etter, og satt i gang både små og store prosjekter som de ellers ikke har hatt tid til, sier Terje Musum.

Han tror mange kott og boder har blitt ryddet og pusset opp i disse ukene.

– Vi har solgt mye tepperester, og det tyder på at folk vil ha det fint også i disse smårommene og har tid til å gjøre noe med det, sier han.

Spørsmålet mange nå stiller seg er om interessen vil holde seg utover høsten, eller om folk nå har gjort unna det de hadde tenkt å gjøre i år. Terje Musum velger å ikke tro noe om retningen her.

– Jeg har trodd mye, og tatt feil før. Så det er tryggest å vente og se, sier han på lunt trøndervis.

Smittervernrutiner har blitt en del av den nye hverdagen

Det var mye som måtte endres hos produsentene og butikkene da pandemien slo til i Norge. Nå som det har gått litt tid lurer vi på hvordan de har tilpasset seg den nye hverdagen.

– Butikkene har hatt sterkt fokus på smittevern. Dette har medført endringer i rutiner og skiftplaner, men også fremskyndet digitale løsninger samt at tjenester som hjemkjøring av vokst betraktelig. Hjemmebesøk med interiørkonsulenter og montering av solavskjerming var begrenset tidlig i koronaperioden, men butikkene har nå fått på plass gode løsninger for dette også, sier Solheim.

Solheim skryter av Fargerikes medarbeidere, som med sterk vekst i antall handlende i butikkene har løst denne krevende situasjonen på en utmerket måte. Hun forteller avslutningsvis at butikkdrift med godt smittevern nå er en del av hverdagen.

Happy Homes har også hatt fokus på å opptre etter myndighetenes anbefalinger, og synes det er helt overkommelig.

– Vi er bevisste på hvor utrolig privilegerte vi har vært, både kjeden og bransjen generelt. Våre håndverkere rundt om i Norge har stort sett vært fullt engasjerte i hele perioden, og det ser ut som det også i år er utfordrende for forbruker å få tak i gode håndverkere. Det er et positivt tegn på at håndverkerne fortsatt blir mye brukt, sier Brandmo.

Han legger til at selv om bransjen har fått en utrolig oppsving i denne perioden, er de fortsatt ydmyke for framtiden.

– Det gjelder å fortsatt yte vårt aller beste, og være konsekvente over de valgene vi står ovenfor, sier Brandmo.

Hos NID har både butikken og kundene tilpasset seg den nye hverdagen.

– Det har fungert fint for faghandelen å drive butikk i pandemien, og både kundene og butikken har tilpasset seg den nye hverdagen. Mange nye og kreative løsninger og måter å jobbe på har sett dagens lys, og vi har et stort fokus på sikkerhet. Safety first!, avslutter Skjerve. 

Annonse
Torgeir Skjerve

Torgeir Skjerve

Kjedeleder hos Nordsjö Idé og design.

Jonhild Bjerkli

Jonhild Bjerkli

Kjedeleder hos Malorama avd. Kulør.

Stine Solheim

Stine Solheim

Kjededirektør hos Fargerike.

Terje Musum

Terje Musum

Selger for sør-vestlandet hos Musum Interiør.

Kjetil Brandmo

Kjetil Brandmo

Daglig leder hos Happy Homes.

Annonse
Annonse
Annonse