Forkynner det «biofiliske» budskap
Oliver Heath reiser verden rundt for å spre det glade budskapet om biofilisk design. – Nordmenn er heldige. Dere har forstått hvilke underverker naturen kan gjøre, sier han.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
MiljøHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Oliver Heath er kjent fra en rekke britiske TV-serier, blant annet BBC-programmene «Home Front» og «Changing Rooms». Hans spesialfelt er eco-design og det å velge materialer som har minst mulig negativ effekt på miljøet. Det var dette som vekket hans interesse for «biofilisk» design.
Oliver Heath er ekspert på «biofilisk design». Han mener mange vil få det bedre i naturlige rom. − Treverk, grønne planter og naturlig lys vil senke stressnivået ditt, sier han.
Når utelivet blir med inn
Kort sagt betyr denne designfilosofien å skape rom der mennesker får naturlige impulser som vekker sanseapparatet. Det skal igjen sørge for mindre stress og mer effektive arbeidsdager.
− Nordmenn er i kontakt med naturen. Dere vet hva naturen er i stand til å gjøre fordi dere bruker den mye. De fleste nordmenn jeg snakker med sier at de er mest lykkelige når de er ute. Biofilisk design handler om å ta med den lykken inn på arbeidsplassen, på sykehuset eller på skolene. Det handler om å få nok naturlig lys, høre lyden av vann som renner eller synet og lukten av planter og blomster. Eller å bruke former, materialer eller bilder som setter i gang sansene våre. Biofilisk betyr å elske det levende, forteller den aktive foredragsholderen.
Også farger kan påvirke. Heath mener synet av fargerik frukt på bordet gir økt trivsel på arbeidsplassen.
Kirkekontoret
Han har tatt forkynnelsen på alvor. Hjemme i Brighton i England har han etablert sitt arkitektkontor i en nedlagt gammel kirke. Der bugner det av planter, blomster og lys. Når han ikke designer på kontoret, reiser han verden rundt for å misjonere om biofilisk design. Nylig var han hos teppeflisprodusenten Interface i Oslo. De samarbeider tett med Heath.
Mye for pengene
− Han er en god formidler og budskapet handler om å skape rom som gjør at vi jobber bedre og mer kreativt, særlig der det kreves mye konsentrasjon. Han har også mange gode interiør og designtips som ikke koster mye penger, sier Laila Berg Nygaard hos Interface.
På hennes kontor er det rikelig med planter, lys og bilder av natur. På gulvet ligger teppefliser som illustrerer gress og stein.
Teppeflisprodusenten Interface satser stort på budskapet om å skape rom som vekker sanseapparatet. – Tar du med naturen inn, så jobber du mer konsentrert og effektivt, sier Laila Berg Nygaard.
Materialer som virker
Dette er søt musikk for Oliver Heath. Han mener mange vil tjene på å skape naturlige rom.
− Bare det å ha treverk, eller at det ser ut som treverk, på vegger og gulv vil gjøre at folk føler seg mer avslappet. Det grønne plantene i rommet trenger nødvendigvis heller ikke være ekte. Det viktigste er at hjernen tror de er ekte. Det vil gi deg mindre stress og økt konsentrasjon, sier han.
Håper å inspirere flere til å pusse opp selv
Charlotte Holberg Sveinsen, fargesjef og kreativ leder hos IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør, flyttet i fjor høst inn i nytt hus på Hamar. Planen var allerede den gang...
Fugemasser og silikon i tilpassede farger
Bostik har lansert to nye sementbaserte fugemasser: Multi Grout Plus og Flex Grout Plus. Fugemassene kan brukes i kombinasjon med S755 Silicone Bath & Kitchen P, et premium silikon,...
Pure&Original og KOI med nye malingsspann
Pure & Original og KOI Fargestudio har samarbeidet siden 2016. Nå har de sammen lansert egne malingsspann. Det er norske Bielke & Yang som har stått for designet. Designer...
«Bringing Back The Blues»
Ekspertene har allerede bestemt seg: fargetrender for 2024 er satt på kartet, med litt vekslende impulser fra ulike verdenshjørner og leverandører, nok til å skape både forvirring og...
Om å komme seg igjennom vinteren
Husprodusentene har hatt eller har utfordrende tider, men når vi kommer oss igjennom vinteren, (usikker på om det var denne eller neste), så kommer oppturen mener flere økonomieksperter,...
Rekordoppslutning da Rørkjøp feiret 25 år
11 og 12.april 2024 feiret Rørkjøp-kjeden sitt 25-årsjubileum med et rekordstort antall medlemsbedrifter, samt alle utvalgte partnere.