FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
PÅ PRISPALLEN:

Foto:

Forbo på prispallen i Årets Miljøfyrtårn

For fjerde gang har Stiftelsen Miljøfyrtårn kåret de beste sertifiserte bedriftene. Gulvleverandøren Forbo Flooring AS fikk prisen for små- og mellomstore bedrifter blant nærmere 60 kandidater.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stiftelsen Miljøfyrtårn har delt ut pris til bedrifter i Norge som er best i landet på miljøinnsats og evne til å skape grønne resultater. Blant nærmere 60 kandidater ble tre selskaper plukket ut til tittelen «Årets Miljøfyrtårn 2019»: Mester Grønn, gulvleverandøren Forbo Flooring og Løvaas Maskin.

– Dersom verden skal oppnå den nødvendige grønne omstillingen, er næringslivets innsats avgjørende. Vi trenger ambassadører som lykkes med konkrete og effektive miljøtiltak. Derfor ønsker vi å hedre fremtidsrettede Miljøfyrtårn som viser at alle bransjer kan bidra til å redusere sin negative miljøpåvirkning – og øke den positive, sier daglig leder i Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg.

Se flere bilder
MILJØFYRTÅRN:

Foto:

Stiftelsen ble etablert i 2003, og har sitt utspring som prosjekt i Kristiansand kommune.

«En fantastisk pris»

Forbo Flooring får utmerkelsen for en godt forankret strategi for å bli ledende leverandør av bærekraftige gulvløsninger, og for å være en viktig driver for grønn omstilling i byggebransjen med fokus på miljø og bærekraft i alle deler av organisasjonen.

– Ved å sertifisere oss som Miljøfyrtårn har vi fått en bedre struktur på vårt arbeid i egen bedrift og med deres verktøy har vi redusert miljøbelastningen på alle mulige områder. Ved å involvere de ansatte i arbeidet så får alle en bedre forståelse for hvilke valgmuligheter vi selv har. Alt dette har vi kommunisert til andre selskaper for å synliggjøre hvor bra Miljøfyrtårn er. Med denne fantastiske prisen så blir vi enda mer motivert til å fortsette og utvikle vårt arbeid. Ved å bidra til at aktørene i markedet øker sin kompetanse så vil bransjen bevege seg i riktig retning. Vi vil fortsette å promotere Miljøfyrtårn til andre bedrifter fordi miljøledelse blir viktigere og vil garantert bli en konkurransefaktor fremover, sier Morten Aarhus, daglig leder i Forbo Flooring AS. 

Se flere bilder
GLAD OG STOLT:

Foto: Guri Haram/ifi.no

– Med denne fantastiske prisen så blir vi jo enda mer motivert til å fortsette og utvikle vårt arbeid, sier Morten Aarhus.

Målrettet miljøarbeid

Juryen, som har bestått av Ann-Kristin Ytreberg (daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn), Linn Grøtberg (leder – marked og kommunikasjon i Stiftelsen Miljøfyrtårn), styreleder Are Tomasgard (LO) og nestleder Camilla Gramstad (VIRKE), skriver i sin begrunnelse at «Forbo Flooring er en fremoverlent virksomhet som gjennom de siste årene har jobbet målrettet med å styre virksomheten i en mer bærekraftig retning, og med å transformere forretningsmodellen fra en lineær modell til en sirkulærøkonomisk modell, for eksempel ved å ha fokus på å optimalisere for ombruk, gjenbruk og resirkulering av materialer. Forbo involverer seg i hele verdikjeden for å få aktørene til å bidra aktivt til å redusere negative miljøeffekter, samtidig som de jobber systematisk med bærekraftig produktutvikling. Det å tilby bærekraftige produkter innebærer alt fra å sikre god og riktig kvalitet når det gjelder råvarer, til å tenke metoder for mest mulig miljøvennlig rengjøring, bruk av hele gulvsystemer og god kundeveiledning. Forbo strekker seg langt ved å gjennomføre uavhengige livssyklusanalyser for å belyse de ulike materialenes miljøpåvirkning, bruke informasjonen til å redusere eget fotavtrykk et arbeid som går langt utover «hva loven krever».»

Se flere bilder
MILJØBRA PRODUKTER:

Foto: Chera Westman/ifi.no

Forbo viser på en forbilledlig måte at utfordringer knyttet til miljø og bærekraft kan løses gjennom helhetlig miljøledelse, god forankring og fremoverlent lederskap, mener juryen i Årets Miljøfyrtårn.

Imponerte juryen

Juryen er imponert over måten Forbo jobber målrettet og systematisk med klima og miljø, ved bruk av FNs bærekraftsmål som fundament for virksomhetens retningslinjer og aktiviteter. Samtidig bruker de Miljøfyrtårn-sertifiseringen som verktøy for å sette klare mål, utarbeide handlingsplan og følge opp arbeidet regelmessig.

Juryen har også latt seg imponere av måten Forbo aktivt jobber for at Miljøfyrtårn skal bli etterspurt i anskaffelser. Gulvleverandøren oppfordrer offentlige og private aktører til å vektlegge miljøledelsessystem i sine anbud. 

Se flere bilder
FORANDRINGSARBEID

Foto: Forbo Flooring

Gulvleverandøren får skryt for å ha fokus på å optimalisere for ombruk, gjenbruk og resirkulering av materialer, og for å involvere seg i hele verdikjeden for å få aktørene til å redusere negative miljøeffekter.

Faktabasert informasjon

– Forbo har i mange, mange år hatt fokus på bærekraft og vi har sett det som viktig å informere markedet om hva som er gode bærekraftige løsninger. Vi holder kurs for hele verdikjeden slik at aktørene kan forstå hva som er gode miljøvalg. Vi bygger all vår informasjon på fakta og når det kommer til miljøbelastningen for selve produktene så dokumenteres dette i dag med spesifikke miljødeklarasjoner, EPD-er. Vi har vist hvordan aktørene enkelt kan se resultatene fra EPD-ene gjennom metoden ECOproduct, og forklart hvordan metodikken fungerer. Det siste året har vi også vist hvordan miljøbelastningen for materialene blir i hele byggets levetid i henhold til den nye standarden NS3720. Da blir levetiden til materialene viktig å se på, og kort levetid gir mange utskiftninger. Det gir store utslag både på miljøbelastningen og livsløpskostnadene. Det er dette som har størst betydning for markedet, avslutter Morten Aarhus.

Se flere bilder
BÆREKRAFTIG:

Foto: Forbo Flooring

Strategien er solid forankret i hele organisasjon, gjennom stort fokus på informasjon, opplæring og diskusjoner om bærekraft og produkter med bærekraftig innhold.

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.