Forbo på god vei mot sirkulær økonomi
Mindre CO2-utslipp, mer fornybar energi og et lavere energiforbruk er deler av Forbo Floorings vei mot en sirkulær økonomi. Konsernet, som er markedsleder på linoleum, har levert en ambisiøs plan for økt bærekraft i den årlige rapporten.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For åttende år på rad har Forbo Flooring systems levert en omfattende bærekraftrapport for foregående år. Rapporten for 2019 gir både en statusrapport over bærekraftprestasjoner på ulike områder, og en ambisjon for de kommende fem år.
– Vi arbeider for å forbedre våre produkter og prosesser slik at vi blir en integrert del i en sirkulær økonomi, der vi reduserer våre CO2-utslipp, forbruker mindre energi og øker andelen fornybar energi enda mer, skriver selskapet i rapporten.
– Målet er å gi kundene både komfort og en følelse av velbefinnende ved bruk av våre produkter, skriver de videre.
Bærekraftrapporten tar for seg konsernets miljømessige, sosiale og økonomiske aktiviteter, og følger rapporteringsstandarden fra Global Reporting Initiative.
Mjøstårnet: Her er verdens høyeste trehus!
BÆREKRAFTRAPPORT: For åttende år på rad har Forbo Flooring systems levert en omfattende bærekraftrapport for foregående år. Rapporten for 2019 gir både en statusrapport over bærekraftprestasjoner på ulike områder, og en ambisjon for de kommende fem år.
Miljøfyrtårn
I Norge ble Forbo Flooring i løpet av 2019 sertifisert Miljøfyrtårnbedrift, og adm. dir Morten Aarhus forklarer det slik i rapporten:
– Dette er en anerkjennelse som henger høyt i vår virksomhet. Det er et resultat av mange års fokus på bærekraft innen gulv, og på å utgjøre en forskjell, sier han.
Forbo på prispallen i Årets Miljøfyrtårn
Ledende på linoleum
GJENBRUK: Produksjonen av Marmoleum er CO2-nøytral vugge til port.
Forbo Flooring systems har 16 produksjonsanlegg i blant annet Storbritannia, Nederland, Russland, Frankrike og Sveits der det lages linoleumgulv, tekstile gulv og vinylbelegg, samt distribusjonsselskaper i 26 land og hovedkontor i Assendelft i Nederland. Selskapet er markedsledende på linoleumbelegg med en markedsandel globalt på omtrent 70 prosent.
– Produksjonen av Marmoleum er CO2-nøytral vugge til port, og i konsernets vinylsortiment finnes det bredeste utvalget av ftalatfrie produkter på markedet. For de tekstile gulvene har andelen gjenbrukt råvare økt, sier Executive Vice President, Jean-Michel Wins i en egen kommentar i rapporten.
Festiviteten Hamar: Med historien i veggene
Stort potensiale
– Det ligger utfordringer ikke bare i design, produksjon, råstoffbruk og produktoppbygging, men også i å ytterligere redusere CO2- og klimagassutslipp og i reduksjon av energiforbruk der vi nå har gått over til nesten 100 prosent grønn energi, sier Wins videre.
Selskapets strategi for å gå over mot en sirkulær økonomi er under revidering, og workshops med ansatte og eksterne bidragsytere har gitt en rekke ambisjoner:
- Produsere karbonnøytrale produkter
- Bruke fornybar energi
- Bli et nullavfallsselskap
- Aktivt bidra til en sirkulær økonomi
- Sikre etisk og bærekraftig forsyningskjede og ledelse
- Involvere alle ansatte i bærekraft.
Revideringen av bærekraftstrategien avsluttes i år.
Hussjekken 2024 - et vellykket bransjearrangement
IFIs årlige arrangement Hussjekken ble også i år avholdt tidlig mai. Medlemsbedriftene delte villig kunnskapen sin, og nå er det forbruker som skal ta over stafettpinnen og utbedre...
Historisk fargehandel i Ørje
Lørdag 4. mai åpnet Historisk Maling Norges første selvbetjente og døgnåpne fargehandel i Ørje sentrum. – Vi har fått kjempegod respons av kunder som syns det er et spennende konsept,...
Flügger på lag med Barnekreftforeningen
Fredag 3. mai stilte Flügger-ansatte i sportstøy på jobb. Både butikker og hovedkontor støttet Barnekreftforeningens markering av #FotballtrøyeFredag med en ekstra innsats med kundefordelsprogrammet...
Limet som holder Danmark sammen
Limeventyret til Dana Lim startet helt tilbake i 1929, og siden den gang har Dana Lim blitt et kjent navn i Danmark og resten av Skandinavia som en av de ledende produsentene av lim,...
Pergo bruker humor i markedsføringen
Pergo tar et morsomt grep for å knytte bærekraft til forbrukerbevissthet. Med enkle ord og morsomme bilder viser de hvordan deres gulv kan hjelpe forbruker til å handle mer bevisst...
1 av 3 rammes av vannskader: Dette sier ekspertene
Vannskader kostet nesten 5,2 milliarder kroner i Norge i 2023. Her er tipsene fra rørekspertene om hvordan du kan unngå å bli en del av statistikken, og hva du må gjøre når ulykken...