Flügger vil bli proff i privatmarkedet

Bjørg Owren/ifi.no    |    06.11.2009   |     cloud_download

fullscreen
  • Bransjenytt

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

  • Bransjenytt

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Flügger har posisjon som malerfagets leverandør, nå tar de steget videre og vil bli proff leverandør også til privatkunder.

DE FØRSTE: Flüggers fargekonsulenter, bak fra venstre: Gry Spratt (Drotningsvik - Hordaland), Camilla Mjelstad (Fana - Hordaland), Silje Midttun (Strømmen - Akershus), Alice Vora (Haugesund - Rogaland), Theres Seljeseth (Drammen - Buskerud). Foran fra venstre: Christina Edelsteen (Trondheim - Trøndelag), Ida Myhren - Gusterudmoen (Kongsvinger - Hedmark), Rebecca Ferguson (Ski - Akershus), Karoline Skjæret (Grünerløkka - Oslo)
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Malingsekspertene skal vinne privatkunder gjennom å være best på veiledning. Så nå satses det på å utdanne egne fargeveiledere. Først ut var en gruppe på ni. Nå satser Flügger videre, og i mai satt ti nye kandidater seg på skolebenken.

Utdanner egne fargekonsulenter

Konsulentene får videreutdanning i fargesammensetning og fargepsykologi.

– Kurset er ledd i en større utviklingsstrategi der kompetanseheving og satsing på egne ansatte sees som avgjørende for å lykkes i framtiden. Flügger er malerfagets leverandør, og maleren opplever oss som proffe. Nå skal vi også posisjonere oss som proffe til privatkundene, sier Gro Hege Hølås, som er Regional Manager i Flügger.

Hun forteller at de vil tilby kundene en totalpakke.

– Hos oss skal kundene få noe mer enn farge og maling. De skal ikke bare få hjelp til å finne farge, men til å velge riktig i det konkrete rommet, sier Hølås.

I vår hadde hun samling med de første fargekonsulentene, der de delte erfaringer og la planer videre. Hølås er storfornøyd med erfaringene så langt.

– Mitt inntrykk er at de har blitt bedre veiledere generelt, ikke bare på farger, men også på å gi praktiske tips og råd. Når folk får konkrete råd, ønsker de også riktig verktøy til jobben, sier hun.

Det funker i butikk

UNDERTONE: Karoline Hind Skjæret har hatt stor nytte av å lære om fargenes undertonene. Det har gitt henne større trygghet som fargeveileder.
camera_alt (Bjørg Owren/ifi.no)

Karoline Hind Skjæret fra butikken i Waldemar Thranes gate i Oslo var med på det første kurset. Vi treffer henne i butikken ved lunsjtid. Vi har avtalt å møtes mellom to travle økter; morgentimene da proffene står i kø, og ettermiddagen da det er mest privatkunder.

Hun forteller at de har mange faste privatkunder, og det blir stadig flere. Mange kommer fordi de har blitt tipset av andre.

­– Ja, det er gøy. Vi merker at folk har hørt om oss, og at det er blitt kjent at vi har mye kompetanse. Folk som har fått hjelp én gang og opplever at det ble bra, kommer igjen og handler mer, sier hun.

Hind Skjæret er foreløpig er den eneste i denne butikken som har fargekonsulentkurset, men de andre er også dyktige, forsikrer hun. Hun skryter av godt arbeidsmiljø og at de er gode på kundeservice.

– De klarer seg fint når jeg ikke er her, ler hun.

Hun forteller om kunder som kommer tilbake og vil ha mer hjelp, etter at de har blitt kjempefornøyd med fargene som «fikk alt til å stemme».

– Kurset har gjort meg tryggere som veileder, og når man er sikker på rådene man gir, så stoler folk også på deg, kommenterer hun.

Det hun trekker fram som spesielt nyttig er å lære om fargenes undertone, og trene på å se fargene mot hverandre, og jobbe helhetlig.

Det er tydelig at bedriftens strategi funker.

Trygge rådgivere

Kursopplegget og det faglige innholdet er det Nancy Sporsheim i interiørarkitektfirmaet Unilon som står for.

– Dette er en praktisk metode, der målet er å gjøre deltagerne til bedre fargesettere. De har mye kunnskap fra før, men i løpet av kurset får de verktøy og metoder som gjør at alt klikker på plass og de blir mer trygge som rådgivere. De lærer å sette sammen farger og materialer i en kontekst. Den som skal finne riktig veggfarge må tenke helhet og ta hensyn til gulv, listverk, himling, hva som er i tilstøtende rom og hva som er utenfor. På kurset lærer deltagerne å forstå hvorfor noe funker og ikke funker, og å formidle det til kunden på en god måte. Vi fokuserer også på å stille de riktige spørsmålene, for det er vanskelig å få gode svar hvis man ikke stiller de rette spørsmålene, sier Sporsheim.

keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up