Flügger vil bli proff i privatmarkedet
Flügger har posisjon som malerfagets leverandør, nå tar de steget videre og vil bli proff leverandør også til privatkunder.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Malingsekspertene skal vinne privatkunder gjennom å være best på veiledning. Så nå satses det på å utdanne egne fargeveiledere. Først ut var en gruppe på ni. Nå satser Flügger videre, og i mai satt ti nye kandidater seg på skolebenken.
Flüggers fargekonsulenter, bak fra venstre: Gry Spratt (Drotningsvik - Hordaland), Camilla Mjelstad (Fana - Hordaland), Silje Midttun (Strømmen - Akershus), Alice Vora (Haugesund - Rogaland), Theres Seljeseth (Drammen - Buskerud). Foran fra venstre: Christina Edelsteen (Trondheim - Trøndelag), Ida Myhren - Gusterudmoen (Kongsvinger - Hedmark), Rebecca Ferguson (Ski - Akershus), Karoline Skjæret (Grünerløkka - Oslo)
Utdanner egne fargekonsulenter
Konsulentene får videreutdanning i fargesammensetning og fargepsykologi.
– Kurset er ledd i en større utviklingsstrategi der kompetanseheving og satsing på egne ansatte sees som avgjørende for å lykkes i framtiden. Flügger er malerfagets leverandør, og maleren opplever oss som proffe. Nå skal vi også posisjonere oss som proffe til privatkundene, sier Gro Hege Hølås, som er Regional Manager i Flügger.
Hun forteller at de vil tilby kundene en totalpakke.
– Hos oss skal kundene få noe mer enn farge og maling. De skal ikke bare få hjelp til å finne farge, men til å velge riktig i det konkrete rommet, sier Hølås.
I vår hadde hun samling med de første fargekonsulentene, der de delte erfaringer og la planer videre. Hølås er storfornøyd med erfaringene så langt.
– Mitt inntrykk er at de har blitt bedre veiledere generelt, ikke bare på farger, men også på å gi praktiske tips og råd. Når folk får konkrete råd, ønsker de også riktig verktøy til jobben, sier hun.
Det funker i butikk
Karoline Hind Skjæret fra butikken i Waldemar Thranes gate i Oslo var med på det første kurset. Vi treffer henne i butikken ved lunsjtid. Vi har avtalt å møtes mellom to travle økter; morgentimene da proffene står i kø, og ettermiddagen da det er mest privatkunder.
Hun forteller at de har mange faste privatkunder, og det blir stadig flere. Mange kommer fordi de har blitt tipset av andre.
– Ja, det er gøy. Vi merker at folk har hørt om oss, og at det er blitt kjent at vi har mye kompetanse. Folk som har fått hjelp én gang og opplever at det ble bra, kommer igjen og handler mer, sier hun.
Hind Skjæret er foreløpig er den eneste i denne butikken som har fargekonsulentkurset, men de andre er også dyktige, forsikrer hun. Hun skryter av godt arbeidsmiljø og at de er gode på kundeservice.
– De klarer seg fint når jeg ikke er her, ler hun.
Hun forteller om kunder som kommer tilbake og vil ha mer hjelp, etter at de har blitt kjempefornøyd med fargene som «fikk alt til å stemme».
– Kurset har gjort meg tryggere som veileder, og når man er sikker på rådene man gir, så stoler folk også på deg, kommenterer hun.
Det hun trekker fram som spesielt nyttig er å lære om fargenes undertone, og trene på å se fargene mot hverandre, og jobbe helhetlig.
Det er tydelig at bedriftens strategi funker.
Karoline Hind Skjæret har hatt stor nytte av å lære om fargenes undertonene. Det har gitt henne større trygghet som fargeveileder.
Kursopplegget og det faglige innholdet er det Nancy Sporsheim i interiørarkitektfirmaet Unilon som står for.
– Dette er en praktisk metode, der målet er å gjøre deltagerne til bedre fargesettere. De har mye kunnskap fra før, men i løpet av kurset får de verktøy og metoder som gjør at alt klikker på plass og de blir mer trygge som rådgivere. De lærer å sette sammen farger og materialer i en kontekst. Den som skal finne riktig veggfarge må tenke helhet og ta hensyn til gulv, listverk, himling, hva som er i tilstøtende rom og hva som er utenfor. På kurset lærer deltagerne å forstå hvorfor noe funker og ikke funker, og å formidle det til kunden på en god måte. Vi fokuserer også på å stille de riktige spørsmålene, for det er vanskelig å få gode svar hvis man ikke stiller de rette spørsmålene, sier Sporsheim.
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...