Feirer 20 år med trendpaletter
Det som skjer rundt om i samfunnet har stor påvirkning på hvilke farger vi bruker i våre hjem. Det viser et tilbakeblikk på 20 år med trendanalyser utført av malingleverandøren Nordsjö og det globale teamet i AkzoNobel-konsernet. Dagens dreining mot naturfarger er et resultat av en tydelig tidsånd.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er en klar sammenheng mellom det som skjer rundt om i samfunnet og hvordan vi innreder og fargesetter våre hjem. Både særskilte hendelser og forandringer i samfunnet over lengre tid har preget valget av farger på veggene. Det kan Nordsjö konstatere, etter at i 20 år ha analysert tendenser på verdensbasis, for å forutsi fargetrender for kommende år.
– I løpet av disse 20 årene har vi sett en tydelig dreining mot naturlige farger, sier Ann-Charlotte Linde, fargesjef i Nordsjö, i en pressemelding.
TILBAKEBLIKK: I 20 år har fargeeksperter fra Nordsjö sammen med globale kolleger i AkzoNobel-konsernet og grupper med internasjonale trendeksperter, sett på hvilken retning verden går i sosialt, miljømessig og økonomisk, for å kunne forutse hva forbrukere vil trenge og inspireres av.
Inspirert av naturen
Når mennesker søker etter trygghet, sammenheng, inspirasjon og balanse i dagens verden, vender de seg til naturens underverker for å finne det. Dette er en trend som har nådd sitt foreløpige høydepunkt med Åres farge Wild Wonder som inngår i en Colour Futures-rapport helt og holdent inspirert av naturen.
– Wild Wonder er inspirert av de varme tonene fra modne kornåkere på sensommer og tidlig høst. Fargens myke lød gir oss en direkte kobling til naturen, og skaper en følelse av energi og positivitet, sier Linde.
BUZZ COLOURS: Den optimistiske paletten Buzz som går i gult, rosa og gyllene farger, tilfører glede og harmoni og hyller styrken i å jobbe sammen. Årets farge for 2023, Wild Wonder, er den røde tråden gjennom paletten.
Den røde tråden
Nordsjö inngår i det globale konsernet AkzoNobel som hvert år samler egne fargeeksperter og en internasjonal gruppe design- og trendeksperter. Sammen studerer de omfattende undersøkelser, og lager ut fra disse trendrapporten Colour Futures med fire aktuelle fargepaletter. De kårer også Årets farge for det kommende året, som er den røde tråden gjennom de fire palettene.
Gjennom et tilbakeblikk på de 20 årene med Colour Futures, ser vi hvor ulike fargene som har vært i fokus er.
– Kalde blåtoner var i rampelyset årene etter millenniumskiftet. Rundt 2011 ble verden litt mer ustabil og det fikk gult til å blomstre når mennesker forsøkte å skape en positiv stemning i hjemmet. Når vi kommer til 2017 søkte vi i stedet en forandring mot det enkle og tidløse – og den dempede gråblå fargen Denim Drift fikk symbolisere fellesskap og en rolig livsstil. I 2021 kjentes verden igjen uforutsigbar. Behovet av stabilitet gjorde at vi trengte å ha mot til å imøtekomme forandring, og vi landet på den varme gråbrune Brave Ground som Årets farge, oppsummerer hun.
20 ÅR MED TRENDER: Hvert år fra 2004 til 2023 har Nordsjö presentert trendrapporten Colour Futures med et for året overgripende tema som kobler sammen fire dominerende trender. Disse illuderes gjennom fire aktuelle fargepaletter der Årets Farge går som en rød tråd gjennom dem alle.
2024 går i bruntoner
Årets farge fra Nordsjö er mykt rosa
Årets farge 2023 fra Pantone er knall rød
Oslos nye fargeveileder - nyttig for hele landet
Tett og trendy gulv på badet
Spenstig fargesamarbeid fortsetter med ny palett
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....