Fargerike Horten er et Miljøfyrtårn
C Kristoffersen kan nå kalle seg et Miljøfyrtårn. Det synlige beviset ble gitt av ordføreren forrige uke. – Vi er en fremoverlent bedrift, sier butikksjef Steinar Johannessen.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I universet til C Kristoffersen i Horten finnes en stor Fargerike-butikk. De tilbyr også håndverkere til kunder som vil ha jobben gjort. I tillegg er de Mal Proff Partner. Det betyr at de er en fullsortiments proffbutikk for håndverkere i overflatebransjen.
Leder: Fyr opp under skapergleden
Etablert i 1853
Nå har dette 160 år gamle håndverks- og fargehandelselskapet gjort seg fortjent til å bli et Miljøfyrtårn. Med et slikt bevis, kan de dokumentere både miljøinnsats og samfunnsansvar. Denne sertifiseringen er blant annet anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.
LANG HISTORIE: C Kristoffersen ble etablert allerede i 1853. Nå skrives ny historie med godkjent sertifikat som Miljøfyrtårn. - Vi vil alltid følge med i tiden, sier butikksjef Steinar Johannessen.
Opptatt av miljøet
Steinar Johannessen er butikksjef i Fargerikebutikken. Han har satt frem kake og kaffe. For snart kommer ordfører Are Karlsen (Ap) for å dele ut selve beviset på at bedriften er blitt et Miljøfyrtårn.
− Vi har hatt en grundig gjennomgang av arbeidsprosesser i butikken og i håndverksavdelingen. Det handler blant annet om avfallshåndtering, arbeidsmiljø og det å drive miljøvennlig. Miljøspørsmålet er viktig for kundene, særlig proffkunder stiller strenge krav. Vi har alltid vært en fremoverlent bedrift og vil ta vårt ansvar på dette også, sier han.
HØYTIDELIG: Snart kommer ordføreren med det synlige beviset på at Fargerike Horten er blitt et Miljøfyrtårn. Kjededirektør Stine Solheim er klar med blomster. Butikksjef Johannessen har kaffe og kake klar.
Attraktivt for de unge
Det er søt musikk i ørene til kjededirektør i Fargerike, Stine Solheim. Hun mener det er viktig at
faghandelen og håndverksbedrifter tar steget og blir Miljøfyrtårn.
− Dette viser blant annet at bedriften ønsker å måle sin fremgang i miljøsaken. Jeg tror dette også vil virke positivt på unge som ønsker å jobbe i bedrifter som tar miljøspørsmålet på alvor. En slik sertifisering viser også at bedriften er opptatt av arbeidsmiljø og HMS, sier hun.
En klok investering
SMARTE VALG: Kenneth Næss (t.h) har vært primus motor for Miljøfyrtårn-prosjektet hos C Kristoffersen. - Det har vært en lærerik prosess som lærer oss å se ting på nye måter, sier han. Ordfører Are Karlsen (I midten) mener sertifikatet viser at bedriften tar samfunnsansvar. Det er butikksjef Steinar Johannessen (t.v) helt enig i.
Kenneth Næss har vært primus motor for Miljøfyrtårn-prosjektet hos C Kristoffersen. Han er svært fornøyd med at hele selskapet har kommet i mål.
− Det er vårt moderselskap som mottar sertifiseringen og den gjelder både for Fargerikebutikken og vår håndverksavdeling. Jeg tror dette blir en lønnsom investering for nå ser vi mye med nye øyne. Vi måler avfall, strøm, drivstoff på bedre måter. Gjennomgangen av egne rutiner og systemer har også vært veldig lærerikt, sier han.
Stolt ordfører
SIGNATUR: Her signerer ordfører Are Karlsen (Ap) plakaten som viser at C Kristoffersen er et godkjent Miljøfyrtårn. - Jeg håper dere bruker kunnskapen i hverdagen. Vi må alle gjøre litt i det grønne skiftet, sier han.
Ordfører Are Karlsen mener en slik sertifisering gjør bedriften mer bevisst på hvordan de driver sin virksomhet.
− Det som er viktigst er at denne kunnskapen oppleves meningsfylt i hverdagen. Skal vi lykkes med det grønne skiftet må alle bidra litt hver dag. Nå har dere satt deres miljøbevissthet i et system, og jeg vil herved gratulere dere med dette synlige beviset på at dere er et Miljøfyrtårn i Horten, sier den stolte ordføreren.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....