Fargerike Horten er et Miljøfyrtårn
C Kristoffersen kan nå kalle seg et Miljøfyrtårn. Det synlige beviset ble gitt av ordføreren forrige uke. – Vi er en fremoverlent bedrift, sier butikksjef Steinar Johannessen.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I universet til C Kristoffersen i Horten finnes en stor Fargerike-butikk. De tilbyr også håndverkere til kunder som vil ha jobben gjort. I tillegg er de Mal Proff Partner. Det betyr at de er en fullsortiments proffbutikk for håndverkere i overflatebransjen.
Leder: Fyr opp under skapergleden
Etablert i 1853
Nå har dette 160 år gamle håndverks- og fargehandelselskapet gjort seg fortjent til å bli et Miljøfyrtårn. Med et slikt bevis, kan de dokumentere både miljøinnsats og samfunnsansvar. Denne sertifiseringen er blant annet anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.
LANG HISTORIE: C Kristoffersen ble etablert allerede i 1853. Nå skrives ny historie med godkjent sertifikat som Miljøfyrtårn. - Vi vil alltid følge med i tiden, sier butikksjef Steinar Johannessen.
Opptatt av miljøet
Steinar Johannessen er butikksjef i Fargerikebutikken. Han har satt frem kake og kaffe. For snart kommer ordfører Are Karlsen (Ap) for å dele ut selve beviset på at bedriften er blitt et Miljøfyrtårn.
− Vi har hatt en grundig gjennomgang av arbeidsprosesser i butikken og i håndverksavdelingen. Det handler blant annet om avfallshåndtering, arbeidsmiljø og det å drive miljøvennlig. Miljøspørsmålet er viktig for kundene, særlig proffkunder stiller strenge krav. Vi har alltid vært en fremoverlent bedrift og vil ta vårt ansvar på dette også, sier han.
HØYTIDELIG: Snart kommer ordføreren med det synlige beviset på at Fargerike Horten er blitt et Miljøfyrtårn. Kjededirektør Stine Solheim er klar med blomster. Butikksjef Johannessen har kaffe og kake klar.
Attraktivt for de unge
Det er søt musikk i ørene til kjededirektør i Fargerike, Stine Solheim. Hun mener det er viktig at
faghandelen og håndverksbedrifter tar steget og blir Miljøfyrtårn.
− Dette viser blant annet at bedriften ønsker å måle sin fremgang i miljøsaken. Jeg tror dette også vil virke positivt på unge som ønsker å jobbe i bedrifter som tar miljøspørsmålet på alvor. En slik sertifisering viser også at bedriften er opptatt av arbeidsmiljø og HMS, sier hun.
En klok investering
SMARTE VALG: Kenneth Næss (t.h) har vært primus motor for Miljøfyrtårn-prosjektet hos C Kristoffersen. - Det har vært en lærerik prosess som lærer oss å se ting på nye måter, sier han. Ordfører Are Karlsen (I midten) mener sertifikatet viser at bedriften tar samfunnsansvar. Det er butikksjef Steinar Johannessen (t.v) helt enig i.
Kenneth Næss har vært primus motor for Miljøfyrtårn-prosjektet hos C Kristoffersen. Han er svært fornøyd med at hele selskapet har kommet i mål.
− Det er vårt moderselskap som mottar sertifiseringen og den gjelder både for Fargerikebutikken og vår håndverksavdeling. Jeg tror dette blir en lønnsom investering for nå ser vi mye med nye øyne. Vi måler avfall, strøm, drivstoff på bedre måter. Gjennomgangen av egne rutiner og systemer har også vært veldig lærerikt, sier han.
Stolt ordfører
SIGNATUR: Her signerer ordfører Are Karlsen (Ap) plakaten som viser at C Kristoffersen er et godkjent Miljøfyrtårn. - Jeg håper dere bruker kunnskapen i hverdagen. Vi må alle gjøre litt i det grønne skiftet, sier han.
Ordfører Are Karlsen mener en slik sertifisering gjør bedriften mer bevisst på hvordan de driver sin virksomhet.
− Det som er viktigst er at denne kunnskapen oppleves meningsfylt i hverdagen. Skal vi lykkes med det grønne skiftet må alle bidra litt hver dag. Nå har dere satt deres miljøbevissthet i et system, og jeg vil herved gratulere dere med dette synlige beviset på at dere er et Miljøfyrtårn i Horten, sier den stolte ordføreren.
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Farge-, interiør- og byggevarehandelen kappes om 550 000 kunder som planlegger utendørs oppussing og vedlikehold i vår og i sommer. Å male er det vanligste prosjektet, og for mange...
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops...
Klikkbare gulvlister
Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...
Innovativt design og bærekraftige løsninger for morgendagens interiør
Forbo Flooring har nylig relansert og utvidet de populære kolleksjonene Sarlon, Modul'Up og Eternal. Disse nyhetene kombinerer innovativ teknologi med dagens farge- og interiørtrender,...