Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
C Kristoffersen blir miljøfyrtårn 01.JPG

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Fargerike Horten er et Miljøfyrtårn

C Kristoffersen kan nå kalle seg et Miljøfyrtårn. Det synlige beviset ble gitt av ordføreren forrige uke. – Vi er en fremoverlent bedrift, sier butikksjef Steinar Johannessen.

Robert Walmann/ifi.no

Robert Walmann/ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I universet til C Kristoffersen i Horten finnes en stor Fargerike-butikk. De tilbyr også håndverkere til kunder som vil ha jobben gjort. I tillegg er de Mal Proff Partner. Det betyr at de er en fullsortiments proffbutikk for håndverkere i overflatebransjen. 

Etablert i 1853

Nå har dette 160 år gamle håndverks- og fargehandelselskapet gjort seg fortjent til å bli et Miljøfyrtårn. Med et slikt bevis, kan de dokumentere både miljøinnsats og samfunnsansvar. Denne sertifiseringen er blant annet anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.

Se flere bilder
Bilde av butikk

Foto: Robert Walmann/ifi.no

LANG HISTORIE: C Kristoffersen ble etablert allerede i 1853. Nå skrives ny historie med godkjent sertifikat som Miljøfyrtårn. - Vi vil alltid følge med i tiden, sier butikksjef Steinar Johannessen. 

Opptatt av miljøet

Steinar Johannessen er butikksjef i Fargerikebutikken. Han har satt frem kake og kaffe. For snart kommer ordfører Are Karlsen (Ap) for å dele ut selve beviset på at bedriften er blitt et Miljøfyrtårn.

− Vi har hatt en grundig gjennomgang av arbeidsprosesser i butikken og i håndverksavdelingen. Det handler blant annet om avfallshåndtering, arbeidsmiljø og det å drive miljøvennlig. Miljøspørsmålet er viktig for kundene, særlig proffkunder stiller strenge krav. Vi har alltid vært en fremoverlent bedrift og vil ta vårt ansvar på dette også, sier han. 

Se flere bilder
Stine Solheim og Steinar Johannessen med blomster og kaffe

Foto: Robert Walmann/ifi.no

HØYTIDELIG: Snart kommer ordføreren med det synlige beviset på at Fargerike Horten er blitt et Miljøfyrtårn. Kjededirektør Stine Solheim er klar med blomster. Butikksjef Johannessen har kaffe og kake klar. 

Attraktivt for de unge

Det er søt musikk i ørene til kjededirektør i Fargerike, Stine Solheim. Hun mener det er viktig at
faghandelen og håndverksbedrifter tar steget og blir Miljøfyrtårn.

− Dette viser blant annet at bedriften ønsker å måle sin fremgang i miljøsaken. Jeg tror dette også vil virke positivt på unge som ønsker å jobbe i bedrifter som tar miljøspørsmålet på alvor. En slik sertifisering viser også at bedriften er opptatt av arbeidsmiljø og HMS, sier hun. 

En klok investering

Se flere bilder
Steinar Johannessen, Kenneth Næss og Ordfører Are Karlsen

Foto: Robert Walmann/ifi.no

SMARTE VALG:  Kenneth Næss (t.h)  har vært primus motor for Miljøfyrtårn-prosjektet hos C Kristoffersen. - Det har vært en lærerik prosess som lærer oss å se ting på nye måter, sier han. Ordfører Are Karlsen (I midten) mener sertifikatet viser at bedriften tar samfunnsansvar. Det er butikksjef Steinar Johannessen (t.v) helt enig i. 

Kenneth Næss har vært primus motor for Miljøfyrtårn-prosjektet hos C Kristoffersen. Han er svært fornøyd med at hele selskapet har kommet i mål.

− Det er vårt moderselskap som mottar sertifiseringen og den gjelder både for Fargerikebutikken og vår håndverksavdeling. Jeg tror dette blir en lønnsom investering for nå ser vi mye med nye øyne. Vi måler avfall, strøm, drivstoff på bedre måter. Gjennomgangen av egne rutiner og systemer har også vært veldig lærerikt, sier han. 

Stolt ordfører

Se flere bilder
signerer en plakat

Foto: Robert Walmann/ifi.no

SIGNATUR: Her signerer ordfører Are Karlsen (Ap) plakaten som viser at C Kristoffersen er et godkjent Miljøfyrtårn. - Jeg håper dere bruker kunnskapen i hverdagen. Vi må alle gjøre litt i det grønne skiftet, sier han. 

Ordfører Are Karlsen mener en slik sertifisering gjør bedriften mer bevisst på hvordan de driver sin virksomhet.

− Det som er viktigst er at denne kunnskapen oppleves meningsfylt i hverdagen. Skal vi lykkes med det grønne skiftet må alle bidra litt hver dag. Nå har dere satt deres miljøbevissthet i et system, og jeg vil herved gratulere dere med dette synlige beviset på at dere er et Miljøfyrtårn i Horten, sier den stolte ordføreren. 

Ny distriktssjef hos Gjøco
Nytt om navn

Ny distriktssjef hos Gjøco

Erik Brannan er ny distriktssjef i Rogaland og deler av Agder for Gjøco. Brannan er 49 år gammel og har lang erfaring fra detaljhandelen som butikksjef og distrikts- og regionsjef...

Farge på blå resept?
Meninger og kommentarer

Farge på blå resept?

Omgivelsenes påvirkning på menneskesinnet er et stort tema, og i anledning Verdensdagen for psykisk helse i oktober inviterte Norske arkitekters landsforbund til et debattmøte om arkitektur...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.