Farger, materialer og temaer: De viktigste trendene fra Maison&Objet 2025
De nyeste interiørtrendene ble tidligere i vinter presentert under Maison&Objet i Paris. Nå rettes søkelyset mot surrealisme, sterke kontraster, funksjonell estetikk, samtidig som farger og materialer har en sentral rolle. Minimalismen er ut.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Igjen har Maison&Objet i Paris satt standarden for kommende interiørtrender. Messen, som regnes å være en av verdens viktigste arenaer for interiørdesign, ga oss et innblikk i hvordan vi vil innrede hjem og offentlige rom fremover. Minimalismen er ut, det litt rotete og uperfekte med stor dose personlighet er inn. Selv om ikke alt er like dristig her til lands, kan vi ta med oss noe og la oss inspirere.
NOSTALGISK: Et lintøyskap kan vekke gamle minner og nostalgi hos mange. Retro, vintage, håndarbeid og naturmaterialer hører med i 2025.
En lek med fantasi og virkelighet
En slags surrealisme var et av de mest fremtredende temaene på årets messe. Denne stilen utforsker grensene mellom fantasi og virkelighet, og vi ser et tydelig skifte mot interiør som overrasker og engasjerer. Møbler og objekter fikk organiske, skulpturelle former, og det var en lek med illusjoner og teksturer som gjerne endrer uttrykk avhengig av lys og perspektiv.
Eksempler på denne trenden kunne ses hos flere av de store merkevarene på messen. Møbelprodusenter viste frem sofaer og lenestoler med asymmetriske former og lekne silhuetter, mens innen tekstiler og dekorasjoner kom surrealismen til uttrykk gjennom drømmeaktige mønstre, detaljer og en uventet kombinasjon av materialer.
Dette er en trend som gir rom for kreativ utfoldelse, og den passer spesielt godt til detaljer i interiøret som puter, tepper, kunst og dekorative objekter. For butikker og interiørdesignere gir dette mulighet til å eksperimentere med unike sammensetninger og skape spennende utstillinger som fanger oppmerksomhet.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
KRAKKER: Et snev av håndverk og håndarbeid har vært med i noen sesonger. Det er enda større i år.
Kontraster og dristige nyanser
Farger spiller en stadig viktigere rolle i trendbildet. På den ene siden ser vi, ikke overraskende, en tydelig tilstedeværelse av jordnære og dempede toner som beige, terrakotta, sandfarger og nyanser av grønt. Disse fargene reflekterer en søken etter ro og balanse, og de harmonerer godt med naturlige materialer som tre og stein.
På den andre siden så vi på messen sterke innslag av mer dristige og mettede farger som dyp oransje, ulike nyanser av petrolblått og lavendel. Disse fargene ble ikke bare brukt som aksenter, men også som selve hovedelementet i interiøret. Farger brukes ikke bare som bakgrunn, men som aktive elementer som definerer hele rommets funksjon og atmosfære.
For bransjen innebærer dette en spennende utvikling, der kundene i økende grad vil våge å bruke farger som en del av interiørdesignet, enten det er gjennom maling, tapet, tekstiler eller møbler. Forhandlere kan dra nytte av denne trenden ved å tilby fargekombinasjoner som viser hvordan sterke og dempede farger kan balanseres og kombineres i interiøret.
KONTRAST: Mettede farger og sterke kontraster var et element som gikk mye igjen på Maison&Objet-messen i Paris.
Fra tekstur til bærekraft
Materialvalg i 2025 handler ikke bare om estetikk, men også om taktilitet og selvfølgelig bærekraft. Vi ser en tydelig trend der overflater skal oppleves, ikke bare ses. Bouclé, filt, ull og veldig grove teksturer skaper dybde og gir interiøret en mer sanselig dimensjon.
Håndlagde materialer fortsetter å vinne terreng, og det er en økende etterspørsel etter keramikk, metaller, kork og naturstein. Dette reflekterer en tendens der forbrukerne søker autentisitet og kvalitet fremfor billig masseproduksjon. Samtidig blir resirkulering og gjenbruk stadig viktigere, og flere produsenter satser på materialer laget av resirkulert plast, tre, plantefibre og tekstiler.
For bransjen betyr dette et fortsatt fokus på økologisk ansvar og transparens. Det å kunne tilby produkter med bærekraftige sertifiseringer og fortelle historien bak materialene vil være en viktig konkurransefordel.
NATUR: Lenestol i granitt! Tekstiler gjør det litt mykere å sitte.
Hva med Norge?
De globale trendene fra Maison&Objet lar seg enkelt tilpasse norske hjem og prosjekter. Surrealismens lekne former og innspill av mer kulør i fargepalettene kan gi et friskt pust til nordiske interiører, mens bruken av naturlige farger og materialer harmonerer godt med stilen vi allerede har.
I norske hjem ser vi at funksjonalitet fortsatt er viktig, og den nye trenden med mer taktile materialer og varme fargetoner passer godt inn i denne konteksten. Det gir rom for et mer sanselig og personlig interiør, samtidig som den ivaretar den nordiske tradisjonen for kvalitet og håndverk.
For butikker, arkitekter og interiørkonsulenter er dette en mulighet til å introdusere kunder for en mer dynamisk og opplevelsesrik designfilosofi, hvor estetikk og funksjonalitet smelter sammen. Maison&Objet har vist at interiør ikke lenger bare handler om hvordan det ser ut, men også om hvordan det føles og oppleves.
For mer bilder og informasjon fra Maison&Objet, samt info om ny messe i september, se her.
Trykk på bildet under for å se alle bildene i karusellen.
LUNT: Interiøret i 2025 skal kjennes og føles, ikke bare være fint å se på. Taktiliteten og hvordan alt påvirker sansene er like viktig.
Fremtidens interiør og nye behov
Hvordan påvirker samfunnsutviklingen fremtidens interiør? Trendforsker Jorunn Tharaldsen, IFIs Charlotte Holberg Sveinsen og interiørarkitekt Trond Ramsøskar delte under Trendforum...
Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Når dagene blir lysere og gradestokken kryper oppover, våkner oppussingslysten til live i norske hjem. Etter en lang vinter er det mange som ser på husvegger, terrasser og vinduer med...
Fargerike fargelegger Oslos østkant
Fargerikes tredje butikk i Oslo åpnet 27. februar. Butikken ligger på Manglerud senter, og har egen inngang fra senterets parkeringshus.
Mye moro blant nye mønstre og materialer
Blant etablerte leverandører og nye bekjentskaper på Heimtextil leter norske tapet-, tekstil- og teppeleverandører etter den neste bestselgeren på det norske markedet. Fargemagasinet...
Sushi til middag, på ski i helgen og musikk i bakgrunnen
Raymond Sandvik er Country Sales Manager for Norge hos Ege Carpets, hobbykokk og musikkelsker med en forkjærlighet for progrock, jazz, sushi og kamskjell. Når han ikke er opptatt med...
«Det beste kjedetreffet noen sinne»
Med gjeve priser og stor stemning feiret Happy Homes-kjeden de beste butikkene i 2024, og tok avspark for enda et år. Kjedens force er lokal forankring av både fagkunnskap og butikksortiment....