Farger i Oslo på agendaen
MGPs byråd for byutvikling Hanna Marcussen har sett seg lei på pregløse fasader og grå bydeler og har derfor gitt Plan- og bygningsetaten i Oslo i oppdrag å utvikle en fargeveileder for hovedstaden.

Mette L'orange
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Prosjektleder for dette arbeidet er siv. ark. Anne Marit Vagstein. Formålet er å gi arkitekter, utbyggere, planleggere og innbyggere et verktøy, og forhåpentligvis derved også bedre innsikt i fargenes betydning i de bygde omgivelsene. Den skal bidra til dialog og politisk bevissthet, og formidle hvordan kompetent farge- og materialbruk kan styrke byens karakter og identitet.
Byen bak Barcode
1907: Slik så Karl Johans Gate med universitetsbygningen ut i 1907, sett med kunstmaler Karl Haldorsens øyne. Maleriet tilhører Nasjonalmuseet og er en fotografisk reproduksjon.
Oslo – de mange «landsbyer»
Som innkalt ekspert i denne prosessen har jeg gjort meg noen refleksjoner. Oslo består av mange strøk som en fargeveileder må forholde seg til. Det enkelte områdets beskaffenhet bør fremheves. Prosjektet bør også se på muligheter for å kunne presentere lokale, eksisterende fargepaletter. Dette kan øke bevisstheten om at huset, gården eller blokka man bor i, er en del av en større helhet. Slik rettes et konstruktivt blikk mot nærområdet eller gatebildet ved fargesettingen. Her snakker vi om både identitet og kontekst, og vi kan vel trygt blåse liv i den gamle frasen: «Mitt hus er naboens utsikt.».
Med lokale paletter som er gjenkjennelige og identifiserbare, vil man også kunne sjekke ut farger i stor skala. Ulike kulører endrer seg radikalt med størrelse og kontekst, så dette kan øke forståelsen for fargenes samspill. Man kan også sammenligne sitt fargevalg med den eksisterende paletten og se om det harmonerer i forhold til mørk-/lyshetsgrad (valør), fargetone (selve fargen) eller fargestyrke.
Ny fargepalett for Egersund: «Okka by» får «okka farger»
MAJORSTUEN: Områdekarakter på Majorstuen. Homogen arkitektur sammenholdt fargesetting. Lett å karakterisere.
Se helheten
Dette er et sted å begynne, så kommer selvsagt andre parametere inn, som bygningstype, stilart, materialitet osv. Er det et verneverdig område kan det også være på sin plass med en undersøkelse for å avdekke konkret fargehistorikk. Veilederen kan bidra med råd om ulike framgangsmåter og tidstypiske paletter.
Er det et nyere bygg eller arkitektur under oppføring, er konteksten like interessant. Hvilke føringer, gode eksempler og kunnskap om fargeteori og harmonimodeller kan lette arbeidet? Ikke minst er det viktig å påpeke lysets og himmelretningenes betydning for fargeopplevelsen. Noen farger stråler i lyset, andre blaffer opp i skyggen. Alt generelt stoff om farge som virkemiddel for å fremheve eller kamuflere, dele opp og identifisere er også bra å få med seg.
Veilederen skal altså langt på vei kunne kompensere for manglende erfaring og praksis ved å skissere gode metoder og tilføre kunnskap.
Kommentar: Hvem tar fargevalgene i byrommet?
MANGE STILARTER: Mange områder byr på et vell av stilarter.
Fargen er aldri alene
Når det kommer til konkrete fargevalg, vil mange likevel streve litt, til tross for guidelines. Det kan gjelde flere farger i en fasade, volumer i ny arkitektur, enheter i et boligområde, eller gatelangs. Musikalitet i fargebruk, det å få det til å klinge, krever både erfaring og «mot».
Med det vil jeg understreke at en god veileder også bør gi råd om når det er på sin plass å innhente hjelp, og hvordan forskjellig spesialkompetanse kan bidra. Noen få timer med en kyndig person kan gi uvurderlig uttelling.
KONTRASTER: Ny bebyggelse mot verneverdig. Store volum- og meterialkontrarster.
Pilotprosjekt Karl Johan
Som del av det innledende arbeidet med veilederen ønsker PBE å initiere noen pilotprosjekter i det eksisterende bymiljøet. Dette skal gjøres av arkitektur- og designstudenter under kyndig veiledning.
Ett av disse er Karl Johans gate. Gaten er oppkalt etter kong Karl III Johan og strekker seg nå fra Oslo sentralstasjon i sydøst til Slottet i nordvest. Langs gaten ligger kjente institusjoner som Oslo Domkirke, Basarene med Brannvakten, Stortingsbygningen, Nationaltheatret og Universitetsbygningene.
Her finnes en rekke stilarter som er registrert og katalogisert av antikvariske myndigheter, men det har aldri vært gjort en omfattende undersøkelse av fargebruken i hele gaten. Ei heller har det vært laget en fargeplan eller ført strenge restriksjoner for fargebruken.
En registrering av dagens fargepalett med en påfølgende drøfting av resultatet vil være et interessant oppstartseksempel for veilederen og åpne for diskusjoner: Bør «Karl Johan» beholde det viltvoksende uttrykket den har i dag, der til og med enkeltfirmaers logofarger får bestemme «fasadekuløren»? Kanskje skal man i større grad tilbakeføre til originalfarger eller få en mer sammenholdt og monumental fargeplan? Edvard Munch var inne på dette og ville male hele gata hvit.
Man skal ikke kimse av «Malernes Oslo», men en varmere tone hadde kanskje vært triveligere?
Fargeteorienes begrensninger og muligheter i arkitekturen
Historiske farger på en ny måte
Flere veier til mer farge i norsk arkitektur
Oslos politikere vil ha mer farger i byen – snart kommer fargeveilederen
For mye synsing om farge
Tror du også at alle gulv er resirkulerbare?
PÅ KAMPEN: Mette L'orange registrerer fasadefarger på Kampen i Oslo.
METTE L'ORANGE: Billedkunstner og sivilarkitekt. Professor i farge ved Kunsthøgskolen i Oslo og Kunst og designhøgskolen i Bergen. Arbeider også med maleri, utsmykking og romlige installasjoner, fokus på farger i to og tre dimensjoner
Tømrer selger listverk
I starten av august startet Øyvind Rygh som salgsansvarlig for region Vest-, Nord- og Midt-Norge i Deco Systems. Rygh har fagbrev som tømrer og har en lang yrkeskarriere innenfor...
Bransjen samlet – IFIs årskonferanse 2023
Over 60 lederskikkelser fra overflatebransjen samlet seg 19. og 20. september på Støtvig Hotel for å delta på den årlige årskonferansen i regi av IFI – Informasjonskontoret for farge...
Lekent og gøyalt i kokhett Paris
En svært varm interiørmesse i Paris er over, og med temaet "Enjoy" som bakteppe er konklusjonen at høsten blir både farge- og mønsterrik. Glade farger som spriter opp humøret og gøyale...
Sjelesorg i sanselige omgivelser
Jeg er, sammen med flere andre kunstnere, så heldig å ha atelier på det nedlagte Dikemark psykiatriske sykehus, som sorterer under Oslo Universitetssykehus. Interiørfargepaletten er...
Fra Innedagen til Inneuken
For andre år på rad arrangerer IFI - Informasjonskontoret for farge og interiør Innedagen – som nå er utvidet til Inneuken. Under Inneuken blir det høy aktivitet med filming og innholdsproduksjon...
Storeys kjøper Fantasi Interiør
Refurbia Group AS, som eier Storeys, har inngått avtale om oppkjøp av Fantasi Interiør AS. Ønsket er å bygge videre på det gode arbeidet som allerede er gjort, ved å kombinere erfaring,...