FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
IMG_4849_v3.jpg

Foto: Fargerike

Fargemagasinets Bransjestatistikk 2020: Malingbonanza

For malingbransjen ble nedstengingen av Norge under våren 2020 starten på et eventyrlig år. Salget av eksteriørprodukter gikk opp med over 43 prosent for bransjen som helhet, det viser Fargemagasinets bransjestatistikk.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor startet vi med å si at 2019 var på det jevne. 2020 ble koronaens år med store påvirkninger for oss alle. For malingindustrien ble det et år vi kan se tilbake på med mange utfordringer og et fantastisk resultat. Digitaliseringen har tatt bransjen, og det meste løses digitalt, netthandelen øker også, slik at de fleste kjeder melder om rekordomsetning.

Full fart i salg, selv om det meste var nesten stengt. Alle ledd har bidratt og dratt i samme retning til felles beste i 2020.

Se flere bilder
maling, og lakk

Foto: Fargemagasinet

MALING, LAKK, BEIS OG SPARKEL: Maling & Lakkindustriens Forbund representerer ca. 90 prosent av det norske markedet. Disse tallene er basert kun på deres statistikk. Dette betyr at tallene vi viser til er noe lavere enn det totale resultatet. En endring i rapportering står for deler av økningen på interiør.

Maling skiller seg ut

Det er maling og tilbehør som står for veksten. Kategori flis, gulv og tapet har ikke vært med på denne oppturen. Det som kanskje kan oppleves som mest overraskende er at tapet fortsetter å falle. I en tid hvor mange var hjemme og gjorde veldig mange små prosjekter kan en spørre seg hvorfor ikke flere velger tapet.

Se flere bilder
Flismarkedet

Foto: Fargemagasinet

FLISMARKEDET: Statistikken for fliser måles ved import, og tallene er hentet fra Byggkeramikkforeningens årlige importstatistikk. Keramiske fliser importeres hovedsakelig fra Europa og Asia. Tallene gjør ikke forskjell på gulv- og veggfliser, og heller ikke på ulike flistyper.

1. kvartal 2021 – forsetter veksten?

Kjedene melder om veldig god utvikling i 1. kvartal, noen opplever mye av det samme som i fjor, selv med fysisk stengte butikker.

Se flere bilder
Tapetmarkedet

Foto: Fargemagasinet

TAPETMARKEDET: IFI gjennomfører tertialvis rapportering fra de fleste tapetleverandørene i bransjen. Tallene er basert på leverandørens samlede omsetning. Ikke alle tapetleverandørene rapporterer tall, så den totale omsetningen er derfor noe høyere enn vist ovenfor.

Se flere bilder
totalt gulvmarked

Foto: Fargemagasinet

GULVMARKEDET: Tallene for omsetning av gulv er levert av Prognosesenteret, som kvartalsvis henter informasjon fra gulvbransjen.


Se flere bilder
Harde gulv

Foto: Fargemagasinet

HARDE GULV: Statistikk over salg av ulike gulvtyper innen kategorien harde gulv. 


Se flere bilder
Gulvmarkedet-total.jpg

Foto: Fargemagasinet

ANTALL KVADRATMETER


Kjedestatistikk med kommentarer fra kjedeledere:

Her følger kommentarer fra de forskjellige kjedene og Fargemagasinets kjedestatistikk som er basert på tall som IFI samler inn. 

Se flere bilder
KJEDESTATISTIKKEN

Foto: Fargemagasinet

KJEDESTATISTIKKEN: 

Stine Solheim, kjededirektør Fargerike:

2020 ble et rekordår med veldig god utvikling i både eksteriør- og interiørvarer.

2021 har begynt særdeles bra. Takket være en fullintegrert netthandel for alle Fargerike-butikker, hvor «klikk og hent» er mulig, har kjeden hatt en tosifret vekst i 1. kvartal, til tross for at cirka 30 prosent av butikkene har vært stengt i perioder på grunn av covid 19-restriksjoner.

Digitaliseringen av handelen forsterkes, og vi ser at kundereisen starter på nett. Dette har for oss medført en tilstrømning av nye kunder, takke være en ny nettside. Fargerike.no genererer rekordmange «klikk og hent»-bestillinger til butikkene, samt at antall brukere av nettsiden forsetter å vokse (mer enn dobling av antall brukere på ett år). Videre er etterspørsel etter vareprøver via nettsiden populært når butikkene er stengte. Kundene bestiller gulvprøver og fargeprøver på nett og får de levert i postkassen dagen etter.  Vi har også rekord i omsetning av prøvebokser! Basert på kundenes endrede handlemønster i 2020 og hittil i 2021 tror vi at videreutvikling av de digitale løsningene for våre kunder er enormt viktig.

Vi ser en fortsatt sterk etterspørsel etter interiørkonsulenter og å få jobben gjort av våre håndverkere. Vi forventer en liten nedgang i 2. kvartal, men at siste halvår blir på nivå med 2020. 

Se flere bilder
Stine Solheim

Foto: Fargerike

STINE SOLHEIM, kjedeleder Fargerike

Stian Jørgensen, salg- og produktsjef, Jernia:

Omsetningen er bedre enn forventet siden vi har hatt de fleste butikker stengt. Forventningen til 2021 er en økning fra i fjor, når butikkene nå åpnes.

Torgeir Skjerve, kjededirektør, Nordsjö Idé & Design:

Markedsutviklingen i 2020 ble meget positiv i forhold til 2019, med en pen vekst.

Forventningene til 2021 er positive etter en fin start. Jeg ser ingen grunn til at butikkene ikke vil få god vekst i 2. kvartal, med mindre det skulle bli elendig vær med mye nedbør. Vi har også tro på 2. halvår om koronasituasjonen utvikler seg positivt.

Se flere bilder
Torgeir Skjerve

Foto: IFI

Torgeir Skjerve, Nordsjö Idé & Design

Jonhild Bjerkli, kjedeleder, Kulør:

Markedsutviklingen basert på kjøp og tilbakemeldinger fra butikk, viser en god vekst i 2020 for alle butikker med noen få unntak.  Kulørbutikkene har hatt den samme gode veksten som øvrige faghandels- og byggevarekjeder som følge av en god eksteriørsesong og covid-19 effekten. 

1. kvartal er en roligere salgsperiode, men 2021 har fortsatt med samme gode veksten som i 2020.

Se flere bilder
Jonhild Bjerkli, kjedeleder, Kulør

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Jonhild Bjerkli, kjedeleder, Kulør

Stian Wiulsrud, administrerende direktør, Wifa:

Våre medlemmer merker godt viktigheten av et tett samarbeid med sterke kjente leverandører i den utfordrende tiden vi er i. Dette sammen med topp motiverte ansatte og lojale faste kunder har gjort den vanskelige tiden til en positiv opplevelse tross alt.

Konkurrenter i byggevarehandel og nettbutikker har benyttet pandemien for alt det er hvert, men den sterke veksten til faghandelen viser tydelig at det norske folk ønsker oss. Faghandelen er sted de kan få eksperthjelp og inspirasjon sammen med kjente kvalitetsprodukter.

2021 har startet godt med fin vekst for våre medlemmer. Resten av året blir mer usikkert og beror veldig på utviklingen av pandemien.

Se flere bilder
Stian Wiulsrud, administrerende direktør, Wifa

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Stian Wiulsrud, administrerende direktør, Wifa    

Les mer
Tettere på bransjen

Fra i høst styrker IFI staben for bedre å kunne følge opp utviklingen i markedet. Vi ønsker å være tettere på, og ambisjonen er å gjøre denne rapporten til et hyppigere innslag i Fargemagasinet. Vi håper på at flere vil være med på dette, og dele sin innsikt. Til gjengjeld får dere innsikt tilbake.

Se flere bilder
Kristian Owren/ifi.no

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Kristian Owren, administrerende direktør, IFI

Setter farge på hagen
Prosjekter

Setter farge på hagen

I et lokale i Tønsberg har SoMe Garden vokst frem. Her møtes kreative hoder i et åpent kontorlandskap, en såkalt creative hub, med det de skulle trenge av studio for å fullføre prosjektene...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.