FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder

Foto: Elna Høyer-Dahl

Fargemagasinets Bransjestatistikk 2019: På det jevne

Fargemagasinets Bransjestatistikk er noe som langt på vei alle vil lese. Alle har også nytte av den, men kun halvparten vil dele sine tall… På grunn av corona, har vi denne gang også med første tertial 2020 i statistikken.

Kristian Strandli Owren/ifi.no

Kristian Strandli Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fargemagasinet har i mange år hentet inn tall fra bransjen. Produsenter, importører og medlemsorganisasjoner deler tall med dere leserne for å gi innsikt i og kunnskap om hvor markedet går. Denne delingsmentaliteten deles ikke av hele bransjen.

På kjedenivå så er det kun cirka 50 prosent som er villige til å gi deg innsyn. Når det kommer nye bransjekolleger, gjerne fra dagligvarebransjen, så blir de overrasket over denne mangelen på deling. Mange i bransjen har satt søkelys og gjort forsøk tidligere på å få til en felles løsning.

 

Uansett så presenterer vi her de tallene vi har fått samlet inn. Siden denne utgivelsen ble forskjøvet pga. corona-epidemien, har vi valgt å ta med tall for 1. tertial 2020. 

Ikke alle bedrifter kan rapportere per tertial, dette gjelder spesielt børsnoterte selskaper, hvor tall presenteres for markedet kvartalsvis.

Bra start på 2020

2020 blir et merkelig år for Norge og vår bransje. Mange av aktørene i bransjen har fått ta del i denne voldsomme økningen i aktivitet hjemme hos herr og fru oppusser. Ifølge Stian Jørgensen hos Jernia har de økt omsetningen med hele 57 prosent. Coop, som er en av de aller største aktørene, rapporterer en vekst på 27 prosent i perioden. Det blir mange 3-litere med maling.

Det flere av lederne sier at handlekurven er liten, men at det har vært mange av dem.

IFI følger med på hva som er trenden blant søkeord på Google, og det henger sammen, for det er søkt mye på oppussing av soverom og entre. Trafikken på ifi.no er opp cirka 24 prosent i første tertial sammenlignet med 2019.

 

Det blir spennende å følge utviklingen ut over året, spådommene er mange og ikke alle er like lystige. I mellomtiden kan vi få bedre innblikk i historien 2019. God lesning! 

Kjedeoversikt

Statistikkunderlag

Fargemagasinets bransjestatistikk er bygget på innhentede tall fra kjedene, Byggkeramikkforeningen, Maling & Lakkindustriens Forbund, Prognosesenteret og produsentene.

Det er endringer i kjedene som påvirker tallene vi bruker som nøkkeltall hvert år – enkelte ønsker ikke å opplyse omsetningstall, og noen endrer produktsortimentet. Noen glidninger innen ulike bransjer og hva som ligger under kategorien farge og interiør medfører at Fargemagasinet ikke kan garantere at statistikken er helt nøyaktig.

Se flere bilder
kjedeoversikt

Foto: Elna Høyer-Dahl/ifi.no

KJEDEOVERSIKT 

Gulvmarkedet -2%

Se flere bilder
Gulvmarkedet

Foto: Elna Høyer-Dahl/ifi.no

Gulvmarkedet -2%

Flismarkedet - 3,1 % i verdi

Se flere bilder
flismarkedet

Foto: Elna Høyer-Dahl/ifi.no

Flismarkedet - 3,1 % i verdi

Maling/lakk/beis/sparkel

Se flere bilder
Maling/lakk/beis/sparkel

Foto: Elna Høyer-Dahl/ifi.no

Maling/lakk/beis/sparkel

Tapet -16,5 %

Se flere bilder
Tapet -16,5 %

Foto: Elna Høyer-Dahl/ifi.no

Tapet -16,5 %

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.