Farbe, Ausbau & Fassade 2024 – bransjen samlet
23.-26. april ble Farbe, Ausbau & Fassade-messen arrangert i Köln. Her blir de nyeste produktene, verktøyene og teknologien innen maling, bygningsrehabilitering og fasadebehandling presentert. Fargemagasinet tok turen for å få innsikt.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Messen Farbe, Ausbau & Fassade arrangeres hvert tredje år, og alternerer annenhver gang mellom Köln og München. På messen stiller de største aktørene i maling-, overflate- og fasadebransjen. Årets messe samlet 305 utstillere fra 24 forskjellige land, og i løpet av messens fire dager besøkte over 34 000 mennesker messelokalet i Köln.
For fagfolk i bransjen gir messen en verdifull mulighet til å sjekke ut ny teknologi, utveksle kunnskap og bygge nettverk med bransjekolleger, leverandører og potensielle kunder.
START UP: Vi startet messebesøket ved å gå innom Start Up området i hall syv. Her få gründere muligheten til å vise frem nye smarte løsninger slik at de får komme i kontakt med potensielle samarbeidspartnere.
Orkla til stede
Orkla House Care hadde i år som flere ganger før tatt turen til Köln og Farbe-messen. På standen slo vi av en liten prat med Fredrik Aanstad, kommersiell direktør for Orkla House Care i Skandinavia, og spurte om hva de viser frem til de som kommer innom hos dem.
– Det vi ønsker å vise frem på denne messen er at vi har mye mer enn bare Jordan. Alt vi viser frem her er ting vi representerer i Europa. De aller fleste som ser og kjenner oss i Norge ser bare varemerket Jordan, men vi har også mange andre brands vi fører. Derfor er det viktig å møte kunder fra hele Europa og store deler verden her på messen. I proffsegmentet har vi blant annet Anza Pro og Spekter, og vi har egne distributører i flere europeiske land som fører disse produktene, sier Aanstad.
ORKLA HOUSE CARE: Orkla House Care hadde I år som tidligere år egen stand på Farbe-messen. De viste frem sitt store sortiment av verktøy med brands som Anza Pro, Spekter og mer. Fredrik Aanstad i Orkla House Care hadde også tatt turen til Köln og Farbe-messen.
VERKTØY: Anza Pro maleverktøy var en av flere produktserier Orkla viste frem på sin stand.
Mester på Mäster
Alfort hadde også egen stand under årets Farbe-messe. Marcus Lundberg hos Alfort kunne fortelle at det er første gang de har vært utstillere her, og at responsen har vært veldig god. Alfort viste fram sitt store sortiment med Mäster maleverktøy til dem som kom innom deres stand.
– Det har vært utrolig bra så langt. Messen er en fantastisk mulighet til å møte nye mennesker og potensielle kunder. Det er første gang vi viser frem Mäster-konseptet til tyskere og andre internasjonale kunder. Vi viser frem blant annet våre fasadepensler, maleruller og andre maleverktøy i proffsegmentet. I tillegg viser vi frem fasadepensler som er rettet mot konsument. Folk har vært veldig nysgjerrige på våre rosa maleruller, og de vi hadde planlagt å dele ut i løpet av hele messen forsvant den første dagen, sier Lundberg.
MESTER PÅ MÄSTER: Alfort stilte for første gang med egen stand på Farbe. De slo til og tok med seg nesten hele sortimentet av Mäster maleverktøy til messen. Marcus Lundberg og hans kollegaer i Alfort kjørte både demoer og delte ut verktøy til de som kom innom.
HØY TRAFIKK: Det var mange nysgjerrige forbispaserende som stakk innom Alforts stand. De rosa malerullene de hadde tatt med fikk ekstra mye oppmerksomhet.
Flügger på plass
Også malingleverandøren Flügger var på plass i Köln. De viste blant annet frem sine nyeste fargekart for både interiør og eksteriør, DETALE CPH, i tillegg til malingen Dekso Aïr. På standen slo vi av en prat med Martin Zimmermann som jobber i Flügger. Han kunne fortelle oss en liten fun fact om Flügger som vi ikke var klart over. Flügger Farve ble faktisk etablert i Hamburg i 1783 ifølge Zimmermann, og det originale butikklokalet finnes fortsatt den dag i dag.
HISTORIE: På standen til Flügger var det malingen Dekso Aïr og nye fargekart som var i fokus. Martin Zimmerman hos Flügger delte en liten fun fact med Fargemagasinet: Flügger ble faktisk etablert i Hamburg i Tyskland i1783.
Unge håndverkere i aksjon
Det var ikke bare utstillere som var på plass på Farbe-messen. I den ene hallen konkurrerte det tyske yrkeslandslaget for kvalifisering til Worldskills i Lyon som arrangeres senere i år. Worldskills Lyon er et verdensmesterskap i yrkesfag for unge håndverkere, og i Lyon er det forventet at over 1500 utøvere fra mer enn 65 land og regioner vil stille til start. Grenen de tyske utøverne konkurrerte i på Farbe-messen var montering av gips.
YRKESLANDSLAG: Det tyske yrkeslandslaget konkurrerte for kvalifisering til yrkesmesterskapet til WorldSkills i Lyon. Oppgaven de skulle løse var montering av gips.
Robot som maler
Det var flere spennende demoer unders årets messe, men én som trakk ekstra mye oppmerksomhet var roboten til selskapet Les Campanions, PACO, som kan sprøytemale tak- og veggflater. Roboten fungerer slik: først 3D-skannes rommet, deretter legges informasjonen inn i et dataprogram utviklet av Les Campanions, slik at operatøren kan bestemme hvilken type malingarbeid som skal utføres. Denne informasjonen blir brukt til å programmere roboten og gir den instrukser slik den kan sette i gang arbeidet. Roboten kan male i høyder på opptil 3,5 meter, og er utstyrt med en malesprøyte fra Wagner som er montert på en robotarm. Malingbeholderen kan romme opp til 15 liter maling.
ROBOT: Maleroboten Paco fikk mye oppmerksomhet fra nysgjerrige mennesker på Farbe-messen. Roboten som er utstyrt med en malesprøyte, malte både tak og vegger på egenhånd. Det er selskapet Les Campanions som har utviklet roboten.
Mer fra messen
Under kan du se flere bilder av spennende ting vi så på årets Farbe-messe.
GEL: En tysk verktøyprodusent viste frem en gel som består av 90 prosent vann. Den er laget for å oppbevare pensler i. Med vannbasert maling kan penslene lagres i gel i fem måneder før de tørker ut.
STUDENTER: Studenter fra de tyske malerskolene hadde et eget område i hall syv hvor de malte og dekorerte interiør og bilder som ble hengt opp på og vist frem på standen.
TAPET I DUSJEN: Det var mange smarte løsninger for tapet i våtrom. Hva med tapet i dusjen?
VÅTROMSSYSTEM: Mapei Tyskland viste hvordan de bygger opp sitt våtromssystem med veggdekor inkludert.
MARMORERING: Denne maleren demonstrerte hvordan man marmorerer. Flere stoppet opp og ble fascinert over teknikken, inkludert undertegnede.
PERFEKT GAVE: Gullfarget murerverktøy må vel være den perfekte gaven til en murmester?
PENSLER: I det vi tuslet rundt i hall syv fikk vi øye på en som satt og laget håndlagde pensler av både natur- og syntetisk bust.
MALESPRØYTER: Wagner viste frem et hav av malersprøyter for de som kom innom deres stand.
VEGGDEKOR: Noël & Marquet viste frem vakkert og spennende veggdekor på sin stand. I Norge føres produktene av Deco Systems.
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...