«Fagmester» er den nye kjeden som vil samle bransjen
Are Hemmingsen lanserer nå fargehandlerkjeden «Fagmester». – Vi skal være en medlemseiet kjede som sørger for gode innkjøpsavtaler og lykkelige butikkdrivere, sier han.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Are Hemmingsen stiller med fullt batteri på sin hvite Tesla. Han kjører Norge rundt for å invitere fargehandlere til sin nye kjede «Fagmester». I dag er han i Porsgrunn hos Jonnys Interiør. Butikksjef Jonny Haugen er ikke i tvil.
Vil fortsette med Ole Moe AS
– Vi har stor tro på den nye kjeden og gleder oss til å bli med på laget. For oss var det enkelt. Fordi vi har hatt gode erfaringer med Ole Moe AS som grossist, ønsker vi å fortsette det samarbeidet. «Fagmester» har valgt Ole Moe AS, og derfor er det naturlig for oss å slutte oss til Are Hemmingsens nye kjede, sier mannen som er kjent for sin oransje butikk på Øyekast i Porsgrunn.
FORTSETTER SAMARBEIDET: Jonny Haugen (foran) har vært i fargehandlerbransjen siden 1983. – Jeg kjenner bransjen godt. Nå blir vi med i kjeden «Fagmester» Blant annet fordi vi fortsatt ønsker å ha Ole Moe AS som grossist, sier han. Det klinger godt i ørene på Are Hemmingsen.
Det oransje smilet
– For halvannet år siden bestemte vi oss for å male fasaden på butikken oransje. Det er en farge du skal bli glad av, og vi har fått masse positiv respons fra både kunder, naboer og media. Oransje lokker alltid frem et smil. Derfor er vi som jobber her også kledd i oransje, sier han.
BYGGET ALLE SNAKKER OM: Jonnys Interiør i Porsgrunn er nå en del av kjeden «Fagmester» Der er de opptatt av oransje smil. – Vi malte fasaden oransje for å bli lagt merke til på en positiv måte, sier butikksjef Jonny Haugen.
Mål om 40 butikker
Å få positiv respons er også målet til Are Hemmingsen. I løpet av 2021 håper han å signere opp om lag 40 butikker til sin nye kjede.
– Jeg henvender meg til fargehandlere «på hjørnet». Butikker med - eller uten håndverkere er velkomne. Vi skal være en frittstående og medlemseiet kjede. Vårt oppdrag er å fungere som bindeledd mellom butikkene og leverandørene. Jeg tror et godt samarbeid og god produktkunnskap i alle ledd er nøkkelen til suksess, sier han.
FOR MEDLEMMENE: – «Fagmester» skal være en frittstående og medlemseiet kjede der fokuset handler om gode priser, tett samarbeid og god produktkunnskap i alle ledd, forteller den nybakte kjedesjefen.
Står stille i stormen
Det er ikke første gang Are Hemmingsen begir seg ut i «ulendt terreng». Den hardføre nordlendingen kan blant annet skilte med seks år i Forsvaret, hvor han blant annet tjenestegjorde i Libanon og Kosovo. Han har også fire års erfaring som minerydder for Norsk Folkehjelp i Kambodsja, Mosambik og Angola.
– Jeg er vant til å holde hodet kaldt. Og den som intet våger, intet vinner. Jeg har klokketro på planene om å skape en kjede der også mindre bedrifter kan konkurrere mot de store kjedene. Pris vil være viktig, men også større bredde i sortimentet, større utvalg i spesialprodukter, og ikke minst enklere bestillingslinjer, sier han.
Stiller med gode råd
Hemmingsen vet hva salg handler om. Han har bred erfaring som salgssjef i STO Norge AS. Nå vil han bruke bakgrunnen som et verktøy i kjedebyggingen.
– Jeg vil selge inn min kunnskap til butikkene. Det skal være enkelt å ringe meg for å få råd og tips som butikkene kan gi videre til sine kunder. For å skape suksess, må du være til stede hele tiden. Det skal jeg være, sier han.
Der kundene bestemmer
Veien videre blir elektrisk. Are Hemmingsen kjører elbil og i morgen går turen til Bergen. Der skal nye butikker høre hans glade budskap.
– Jeg vil blant annet gi medlemmene stemmerett. Overskuddet vil også bli fordelt på omsetning i kjeden. Målet er etter hvert å gå i pluss, men jeg forstår at det ikke vil skje første året. Nå handler det i hovedsak om å bli kjent med butikkdrivere og presentere den nye kjeden med hud og hår, sier han.
PÅ VEIEN: Are Hemmingsen har ladet batteriene. Nå legger han ut på tur i elbilen. Planen er å invitere landets mange fargehandlere til sin nye kjede «Fagmester». – Jeg liker å være på farten, sier han.
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Torsdag 30. november inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør til frokostmøte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum som hovedtaler. Med tittelen «Mørk adventstid...
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er...
Kombinert masse for fug og lim
Combi Tack 547 fra Dana Lim er et kraftig og elastisk produkt som kombinerer fugemasse og lim, og som passer for montering, fuging og tetting både inne og ute. Godkjent for våtrom,...
Kreative gulv med kombinasjoner av teppefliser
Den nye Desso Essence Elements-familien inneholder tre harmoniske design: Pure, Roots og Traces. Sammen muliggjør de uttrykksfulle interiører med moderne farger, myk taktilitet og...
Resirkulert ull i muldvarpsfarge fra Halvor Bakke
I samarbeid med Norvigroup Norsk Dun har Halvor Bakke skapt et unikt ullprogram som utvider soveromskolleksjonen Bedtime Story. Produktene har fått navn etter den populære skidestinasjonen...
Markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun
Hege Løvnæseth har startet som markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun på Mysen. Hege har vært ansatt i selskapet siden 2021 og har jobbet med webbutikkene og SoMe for Norge og Sverige....