Fagkunnskap trumfer pris hos Mittanbud
Via mittanbud.no ble det formidlet nesten 300 000 store og små oppussingsoppdrag til privatmarkedet i 2020. Ifølge en nettjenestens egne undersøkelse, er fagkunnskap langt viktigere enn pris for kundene. Men halvparten som pusser opp velger å gjøre jobben selv.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Over 40 prosent av norske husstander har pusset opp hus eller hjem i 2020. Det viser «Oppussingsrapport for 2020», som formidlingstjenesten Mittanbud har satt sammen, delvis sammen med Norstat.
Mittanbud, som er en digital tjeneste der privatpersoner helt uforpliktende kan registrere anbud og motta tilbud på fra utførende håndverkere, er blitt en viktig møteplass mellom privatpersoner som trenger håndverkere og bedrifter som søker oppdrag.
– Snittprisen på et håndverksoppdrag på Mittanbud er 50 000 kroner. Pris blir trukket frem som det minst viktige av brukerne. Folk vil heller ha proffe håndverkere enn billige, skriver de i Oppussingsrapporten.
FAGKUNNSKAP: Brukerne av oppdragsformidlingen hos Mittanbud sier de er mer opptatt av kunnskap enn pris når de ser etter håndverkere.
Mange søker gds-tips
I 2020 la private huseiere ut nesten 300 000 oppdrag på Mittanbud.
Snekkere er den yrkeskategori som er mest etterspurt med over 60 000 forespørsler. Over 20 000 henvendelser gjaldt maletjenester og like mange spurte etter rørlegger til oppdrag.
I en Norstat-undesøkelse som er gjennomført på oppdrag fra Mittanbud, oppgir samtidig nesten halvparten av dem som har pusset opp, at de har utført hele jobben selv, og altså ikke benyttet seg av håndverkertjenester.
Nordmenns gjør-det-selv-iver bekreftes også av leserstatistikk hos ifi.no, som er landets ledende oppussingsportal. I 2020 hadde ifi.no cirka en kvart million besøk hver måned.
– Det er blitt gjort mange små prosjekter som entré, soverom og stue, men samtidig er det mange som har satt i gang med større prosjekter slik som baderommet. Det har gått mye i maling, og mange lurer på om de kan male underlag som fliser, baderomsplater, laminat osv. Mange vet mye, men det er også bra at de søker informasjon før de setter i gang enten for egen maskin eller leier inn fagfolk, sier adm.dir. i ifi.no, Kristian Owren.
HÅNDVERKER: I 2020 la private huseiere ut nesten 300 000 oppdrag på Mittanbud. Snekkere er den yrkeskategori som er mest etterspurt med over 60 000 forespørsler. Over 20 000 henvendelser gjaldt maletjenester og like mange spurte etter rørlegger til oppdrag.
Mest oppussing på bad
Mange av kundene på Mittanbud pusser opp flere rom samtidig. Som enkeltrom er badet det som forekommer oftest i anbudsforespørslene.
Disse rommene pusses mest opp:
- Bad
- Kjøkken
- Stue
Over halvparten av de som har pusset opp i 2020, gjorde det fordi de ville modernisere hjemmet. Andre viktige grunner var å få bedre utnyttelse av et rom og å øke boligens verdi. For en fjerdedel av de spurte var oppussingen nødvendig på grunn av skader.
For en håndverker som vil få oppdrag via Mittanbud gjelder det å være proff – og å svare raskt. I gjennomsnitt får kunden de første svarene på forespørselen etter 50 minutter.
Over halvparten av de som har pusset opp i 2020, gjorde det fordi de ville modernisere hjemmet. Andre viktige grunner var å få bedre utnyttelse av et rom og å øke boligens verdi. For en fjerdedel av de spurte var oppussingen nødvendig på grunn av skader.
Tips! For en håndverker som vil få oppdrag via Mittanbud gjelder det å være proff – og å svare raskt. I gjennomsnitt får kunden de første svarene på forespørselen etter 50 minutter.
NYTT BAD: Baderommet er det av boligens rom som flest brukere av Mittanbud ønsker å få hjelp med. På badet er det mange ting som kun autoriserte håndverker har lov å gjøre – blant annet rørleggertjenester. Rørkjøps rørleggere kan dog bistå med alt fra planlegging og utstyrsvalg til montering.
God fart i handelen
Trender i byggvarehandelen
GODE RÅD ER GRATIS: – Vi i IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør – har informert og inspirert folk som skal pusse opp og bygge nytt i over 60 år. Vårt mantra har vært å «gjøre det ordentlig», enten du gjør det selv eller bruke håndverker. Vi opplever helt klart at etterspørselen etter «skikkelig håndverk» øker. Derfor er vi nå også opptatt av rekrutteringen i faget, sier adm.dir. Kristian Owren.
Kristian Owren, leder av Norges største oppussingsportal, ifi.no, er ikke overrasket over at antall jobber som legges ut på mittanbud øker, og at folk vil ha seriøse håndverkere til å gjøre jobben. Dette har vært en økende trend de siste årene.
-Vi i IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør – har informert og inspirert folk som skal pusse opp og bygge nytt i over 60 år. Vårt mantra har vært å «gjøre det ordentlig», enten du gjør det selv eller bruke håndverker. Vi opplever helt klart at etterspørselen etter «skikkelig håndverk» øker. Derfor er vi nå også opptatt av rekrutteringen i faget, sier adm.dir. Kristian Owren.
Under pandemien har aktiviteten i oppussingsmarkedet vært ekstra stor. Tall fra Prognosesenteret viser at det var mer enn 110 000 husstander flere som gjennomførte oppussingsarbeider siste 12-månedersperiode enn perioden før.
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...