FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Reidar Mueller-FotoRobertWalmannIFIno-2.jpg

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Eventyret fortsetter ikke for alltid!

– Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover, sier Reidar Mueller når han presenterer analyser av helt ferske tall fra butikk-, nett- og engroshandel.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Etiketter

ifi.no
Dele
Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Norsk detaljfaghandel har aldri tjent så mye penger som i 2020. Det er morsomt å analysere tall når det er så gode tall som dette, sier Reidar Mueller fra analyseselskapet Varde Hartmark – et av de faste innslagene under IFIs årskonferanse 2021.

Denne gang baserer han seg på purferske tall – de siste uttrekkene ble laget bare dager før samlingen.

Se flere bilder
Reidar Mueller-FotoRobertWalmannIFIno-1.jpg

Foto: Robert Walmann/ifi.no

GODE TALL: – Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. 58 prosent presterer tilfredsstillende. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover!

Majoriteten gjør det bra

– Etter et omsetningsmessig eventyrlig 2020 og 1. kvartal i 2021, har veksten flatet ut eller gått ned. Norsk netthandel har kun hatt en vekst på 1,3 prosent. De siste månedene har det vært negativ vekst i faghandelen. Netthandelen begynner etter hvert å bli ganske anselig, med en vekst på nesten 40 prosent hittil i år. Jeg spår dog at den kommer til å gå ned til +20 før året er over, sier Reidar Mueller.

– Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. 58 prosent presterer tilfredsstillende. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover!

Se flere bilder
Reidar Mueller-FotoRobertWalmannIFIno-2.jpg

Foto: Robert Walmann/ifi.no

MERKEVARE GIR SUKSESS: Ifølge Reidar Mueller forventes på 3-5 års sikt en stabilisering av etterspørsel, mer tjenestebehov, digitalisering og miljøfokus. – Sterke merkevarer har større forutsetninger for å lykkes, sier han.

Mer på nett

Samtidig er salgskanalene i endring. Den fysiske butikken er en ekstremt viktig salgskanal, men butikkandelen av totalkjøpene går ned. Mange kunder oppfatter det som bekvemt å bestille på nett, og å hente i butikk.

– Verdien på netthandelen totalt anslås til 84,4 milliarder kroner for 2020, hvorav 35,5 milliarder utgjøres av netthandel fra norske nettbutikker. Bygg- og interiørbransjen er en umoden bransje og representerer et potensial og en ekstremt spennende mulighet, sier han.

Bekvemmelighet og mulighet for å sammenligne priser er de viktigste grunnene til at forbrukere handler på nett. Samtidig har andelen faghandelskjeder med nettbutikk økt betraktelig de siste årene.

Se flere bilder
Reidar Mueller

Foto: Chera Westman/ifi.no

TJENER PENGER: – Norsk detaljfaghandel har aldri tjent så mye penger som i 2020. Det er morsomt å analysere tall når det er så gode tall som dette, sier Reidar Mueller fra analyseselskapet Varde Hartmark – et av de faste innslagene under IFIs årskonferanse.

Mer informasjon
Les mer
Vekstvinnere innen detaljister og kjedekonsept:
  • Coop Obs Bygg
  • Fargerike
  • Maxbo
  • Malorama/MalProff
  • Mestergruppen
Hva kjennetegner en vinner?
  • markedsføring
  • vareutvalg
  • pris
  • fokus på privatmarkedet
  • aggressivitet
  • posisjonering
  • tilgjengelighet
Utfordringer:

Klima og ressurser: Ha et bevisst forhold til hvordan du skal innfri sisteleddets forventninger.

Teknologi: Ta i bruk effektive og moderne måter å kommunisere og selge på. Det kommer til å bli helt kritisk å ligge langt femme her.

Demografi: Vi blir stadig flere eldre, og de eldres preferanser skiller seg veldig fra de yngre og urbane sine preferanser.

Globalt maktskifte: Vi må forholde oss til økt globalisering når det kommer til både trender og spillere. Dette vil påvirke handlemønster og handlingsrom.

Individualisering: Egoet er mer fremtredende enn tidligere. Vi ønsker frihet til å velge, gjøre det som jeg vil og ha det som jeg vil ha det.

Urbanisering: Ifølge SSB har en netto utflytting fra Oslo aldri skjedd. Tilflytting til store byer er et faktum.

Innovasjon: Et av de viktigste konkurranseområdene. Må vektlegge og jobbe systematisk med å skape nye behov, gi bedre marginer og bedre topplinje.

Nye harmonier fra Flügger
Farger og trender

Nye harmonier fra Flügger

I et nytt fargekart introduseres 80 balanserte og harmoniske farger som komplimenterer hverandre. Tett samarbeid mellom Flüggers designteam og fargeteknikere har ført til gode fargekombinasjoner...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.