Eventyret fortsetter ikke for alltid!
– Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover, sier Reidar Mueller når han presenterer analyser av helt ferske tall fra butikk-, nett- og engroshandel.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Norsk detaljfaghandel har aldri tjent så mye penger som i 2020. Det er morsomt å analysere tall når det er så gode tall som dette, sier Reidar Mueller fra analyseselskapet Varde Hartmark – et av de faste innslagene under IFIs årskonferanse 2021.
Denne gang baserer han seg på purferske tall – de siste uttrekkene ble laget bare dager før samlingen.
GODE TALL: – Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. 58 prosent presterer tilfredsstillende. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover!
Majoriteten gjør det bra
– Etter et omsetningsmessig eventyrlig 2020 og 1. kvartal i 2021, har veksten flatet ut eller gått ned. Norsk netthandel har kun hatt en vekst på 1,3 prosent. De siste månedene har det vært negativ vekst i faghandelen. Netthandelen begynner etter hvert å bli ganske anselig, med en vekst på nesten 40 prosent hittil i år. Jeg spår dog at den kommer til å gå ned til +20 før året er over, sier Reidar Mueller.
– Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. 58 prosent presterer tilfredsstillende. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover!
MERKEVARE GIR SUKSESS: Ifølge Reidar Mueller forventes på 3-5 års sikt en stabilisering av etterspørsel, mer tjenestebehov, digitalisering og miljøfokus. – Sterke merkevarer har større forutsetninger for å lykkes, sier han.
Mer på nett
Samtidig er salgskanalene i endring. Den fysiske butikken er en ekstremt viktig salgskanal, men butikkandelen av totalkjøpene går ned. Mange kunder oppfatter det som bekvemt å bestille på nett, og å hente i butikk.
– Verdien på netthandelen totalt anslås til 84,4 milliarder kroner for 2020, hvorav 35,5 milliarder utgjøres av netthandel fra norske nettbutikker. Bygg- og interiørbransjen er en umoden bransje og representerer et potensial og en ekstremt spennende mulighet, sier han.
Bekvemmelighet og mulighet for å sammenligne priser er de viktigste grunnene til at forbrukere handler på nett. Samtidig har andelen faghandelskjeder med nettbutikk økt betraktelig de siste årene.
TJENER PENGER: – Norsk detaljfaghandel har aldri tjent så mye penger som i 2020. Det er morsomt å analysere tall når det er så gode tall som dette, sier Reidar Mueller fra analyseselskapet Varde Hartmark – et av de faste innslagene under IFIs årskonferanse.
Hva skjer med boligmarkedet?
Dette tror bransjen
Dette tror Virke om fremtidens handel
Kunsten å forstå sin samtid
Når bærekraft blir et regnskap
Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
- Coop Obs Bygg
- Fargerike
- Maxbo
- Malorama/MalProff
- Mestergruppen
- markedsføring
- vareutvalg
- pris
- fokus på privatmarkedet
- aggressivitet
- posisjonering
- tilgjengelighet
Klima og ressurser: Ha et bevisst forhold til hvordan du skal innfri sisteleddets forventninger.
Teknologi: Ta i bruk effektive og moderne måter å kommunisere og selge på. Det kommer til å bli helt kritisk å ligge langt femme her.
Demografi: Vi blir stadig flere eldre, og de eldres preferanser skiller seg veldig fra de yngre og urbane sine preferanser.
Globalt maktskifte: Vi må forholde oss til økt globalisering når det kommer til både trender og spillere. Dette vil påvirke handlemønster og handlingsrom.
Individualisering: Egoet er mer fremtredende enn tidligere. Vi ønsker frihet til å velge, gjøre det som jeg vil og ha det som jeg vil ha det.
Urbanisering: Ifølge SSB har en netto utflytting fra Oslo aldri skjedd. Tilflytting til store byer er et faktum.
Innovasjon: Et av de viktigste konkurranseområdene. Må vektlegge og jobbe systematisk med å skape nye behov, gi bedre marginer og bedre topplinje.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...