Eventyret fortsetter ikke for alltid!
– Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover, sier Reidar Mueller når han presenterer analyser av helt ferske tall fra butikk-, nett- og engroshandel.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
– Norsk detaljfaghandel har aldri tjent så mye penger som i 2020. Det er morsomt å analysere tall når det er så gode tall som dette, sier Reidar Mueller fra analyseselskapet Varde Hartmark – et av de faste innslagene under IFIs årskonferanse 2021.
Denne gang baserer han seg på purferske tall – de siste uttrekkene ble laget bare dager før samlingen.
GODE TALL: – Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. 58 prosent presterer tilfredsstillende. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover!
Majoriteten gjør det bra
– Etter et omsetningsmessig eventyrlig 2020 og 1. kvartal i 2021, har veksten flatet ut eller gått ned. Norsk netthandel har kun hatt en vekst på 1,3 prosent. De siste månedene har det vært negativ vekst i faghandelen. Netthandelen begynner etter hvert å bli ganske anselig, med en vekst på nesten 40 prosent hittil i år. Jeg spår dog at den kommer til å gå ned til +20 før året er over, sier Reidar Mueller.
– Sunnheten i detaljhandelen er bedre enn noensinne. 58 prosent presterer tilfredsstillende. Jeg håper at dere har klart å forvalte dette klokt, for vi kommer ikke til å se det samme fremover!
MERKEVARE GIR SUKSESS: Ifølge Reidar Mueller forventes på 3-5 års sikt en stabilisering av etterspørsel, mer tjenestebehov, digitalisering og miljøfokus. – Sterke merkevarer har større forutsetninger for å lykkes, sier han.
Mer på nett
Samtidig er salgskanalene i endring. Den fysiske butikken er en ekstremt viktig salgskanal, men butikkandelen av totalkjøpene går ned. Mange kunder oppfatter det som bekvemt å bestille på nett, og å hente i butikk.
– Verdien på netthandelen totalt anslås til 84,4 milliarder kroner for 2020, hvorav 35,5 milliarder utgjøres av netthandel fra norske nettbutikker. Bygg- og interiørbransjen er en umoden bransje og representerer et potensial og en ekstremt spennende mulighet, sier han.
Bekvemmelighet og mulighet for å sammenligne priser er de viktigste grunnene til at forbrukere handler på nett. Samtidig har andelen faghandelskjeder med nettbutikk økt betraktelig de siste årene.
TJENER PENGER: – Norsk detaljfaghandel har aldri tjent så mye penger som i 2020. Det er morsomt å analysere tall når det er så gode tall som dette, sier Reidar Mueller fra analyseselskapet Varde Hartmark – et av de faste innslagene under IFIs årskonferanse.
Hva skjer med boligmarkedet?
Dette tror bransjen
Dette tror Virke om fremtidens handel
Kunsten å forstå sin samtid
Når bærekraft blir et regnskap
Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
- Coop Obs Bygg
- Fargerike
- Maxbo
- Malorama/MalProff
- Mestergruppen
- markedsføring
- vareutvalg
- pris
- fokus på privatmarkedet
- aggressivitet
- posisjonering
- tilgjengelighet
Klima og ressurser: Ha et bevisst forhold til hvordan du skal innfri sisteleddets forventninger.
Teknologi: Ta i bruk effektive og moderne måter å kommunisere og selge på. Det kommer til å bli helt kritisk å ligge langt femme her.
Demografi: Vi blir stadig flere eldre, og de eldres preferanser skiller seg veldig fra de yngre og urbane sine preferanser.
Globalt maktskifte: Vi må forholde oss til økt globalisering når det kommer til både trender og spillere. Dette vil påvirke handlemønster og handlingsrom.
Individualisering: Egoet er mer fremtredende enn tidligere. Vi ønsker frihet til å velge, gjøre det som jeg vil og ha det som jeg vil ha det.
Urbanisering: Ifølge SSB har en netto utflytting fra Oslo aldri skjedd. Tilflytting til store byer er et faktum.
Innovasjon: Et av de viktigste konkurranseområdene. Må vektlegge og jobbe systematisk med å skape nye behov, gi bedre marginer og bedre topplinje.
Dette er en smart varmtvannsbereder
Mange forbrukere har et forhold til smarte elbilladere, som utnytter tidspunktene på døgnet når strømprisen er lavest. Samme teknologi har beveget seg over på en annen varegruppe, nemlig...
Svanemerket parkettgulv fra Tarkett
Det nye parkettgulvet Grace fra Tarkett kommer i både 1- og 3-stav og som rutemønster. Kolleksjonen består av 12 ulike eikeparketter fordelt på seks naturlige fargefamilier. Den ultramatte...
Bergensk nasjonalskatt restaurert
De monumentale freskomaleriene i Hotel Bergen Børs har gjenoppstått i fordums glans. Kirkemalermester Norbert Seidel har renset, reparert og tolket Axel Revolds bilder fra byens historie...
Ny proffbutikk med utmerket beliggenhet
Denne uken åpnet Mal Proff en ny butikk på Lierstranda i Lier. Den nye butikken selger maling, utstyr, verktøy og overflateprodukter til proffkunder. – Butikken og dens beliggenhet...
Redesign gir nytt liv til kasserte teppefliser
Med en ny innfarging gir Tarkett gulv som ellers ville ha blitt kassert et nytt liv. Desso X Rens er en kolleksjon redesignede teppefliser for interiører der gulvet får lov til å...
One Flooring Range – et komplett system for smartere gulvlegging
Bostik utvider nå sin systemtenkning rundt gulvlim og spesialtape til også å omfatte primere, gulvsparkel og tilbehør. Resultatet er et smart gulvsystem hvor produktene fungerer sammen...