Etter 130 år med lim satser Bostik grønnere og bredere
I Norge er Bostik kjent for lim og fugemasse. Nå vil de strekke seg lengre. – Vi ønsker en større tilstedeværelse innen limprodukter til våtrom, sier salgssjef i Bostik Norge, Stig Arild Lunde.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bostik har lenge vært en bauta innen produksjon av lim og fugemasser, spesielt med sine tubeprodukter de leverer til byggebransjen. Nå har selskapet et sterkt ønske om å sikte bredere, forteller salgssjef for Norge, Stig Arild Lunde.
– I Norge er vi mest kjent for våre patroner for lim og fug som finnes i fagområder over hele landet. Det er der vi har satset mest og har den største andelen av driften vår, sier han.
HÅNDVERKERBAKGRUNN: Stig Arild Lunde har vært salgssjef i Bostik Norge de siste to årene, men har over syv års erfaring i Bostik som selger. I tillegg har han åtte års erfaring som salgssjef hos svenske Höganäs, som driver med flis og tilbehør. – Før jeg startet i Bostik jobbet jeg som håndverker innen mur og flis, forteller han.
Utvide sortimentet
Fremover skal Bostik utvide sitt sortiment i Norge, og i tillegg ta en mer aktiv rolle innen gulvlim, sparkelmasse og vegglim, og ha et større fokus på våtrom.
– Samtidig som vi ønsker å utvide vårt produktsortiment, jobber vi også med å utvide leverandørnettverket så vi kan nå frem til flere forbrukere. Det er viktig for oss at produktene våre er like lett tilgjengelig for en kunde som bor i havgapet, som for en som bor i storbyen, sier han.
BRANSJESAMARBEID: Som medlem i IFI får Bostik muligheten til å samarbeide med bransjen. – Det er spennende å kunne jobbe på tvers av varemerker for å finne de rette produktene – systemer som snakker sammen, og å lage gode løsninger for kundene våre, sier Stig Lunde.
Så til Danmark
Oppkjøp og styrking av posisjon i markedet for å få bedre logistikk, produksjon og produktbredde er en bevisst strategi fra Bostik sin side. For et par år siden kjøpte de opp den danske byggkjemiprodusenten LIP, som har vært store på flislim, membransystemer, puss-systemer og flytsparkel.
– Kunnskapen til LIP gjør oss enda mer konkurransedyktige i det segmentet vi ønsker å satse på. Vi ser ikke bort fra flere spennende sammenslåinger i årene som kommer, sier Lunde.
Bostiks slagskip
I fjor lanserte Bostik sin Smart Pro-serie, som består av miljøvennlige lim- og fugeprodukter med kvalitet.
– Produktene er fleksible, den profesjonelle tilpasningen gjør at produktene er enkle å bruke, det sparer både tid, ressurser og kostnader.
– De nye produktene vi kommer med nå skal fungere i prosjekter med miljøprofil, det er blant kravene vi jobber med. Det kan til tider være utfordrende, men vi har lyktes bra med de produktene vi har lansert så langt. Det er viktig for oss å være med på miljøtiltak hvor vi kan, sier Lunde.
SMARTPRO-SERIEN: I Smart-pro serien finner du blant annet a980-tuben, som en av bestselgerne til Bostik.
Grå har aldri vært så grønt
Bostik stiller strenge krav til seg selv for å redusere miljøpåvirkningen fra sin virksomhet. Målet er å gjøre produksjonsprosessen til produktene så grønn som mulig.
– Et eksempel på dette er at våre grå bøtter nå er laget av minst 50 prosent resirkulert plast. Da har vi tatt et steg i riktig retning. Med sikrere, smarte, mer fleksible og effektive produkter, systemer og løsninger tror vi at vi kan gjøre verden litt bedre, sier Lunde.
GRÅ ER DET NYE GRØNNE: Bostik har som mål å gjøre produksjonsprosessen til produktene så grønn som mulig. – Et eksempel på dette er at våre grå bøtter nå er laget av minst 50 prosent resirkulert plast, sier Stig Lunde.
Gekkoen er Bostiks symbol
I 2013 ble gekkoen Gary lansert i lag med slagordet «Smart Adhesives» som en del av Bostiks omprofilering. Målet med omprofileringen var å rette søkelyset på å utvikle intelligente og innovative limsystemer som er mer funksjonelle og effektive.
– Gary har spilt en stor rolle i Bostiks omprofilering. Gekkoen står for det rene i naturen, smarthet, effektivitet og tilpasningsevne. Den kan skifte farge etter miljøet, kan feste seg på alle overflater og har en fleksibilitet og styrke som gjenspeiler vårt mål og våre produkter, sier Lunde.
OMPROFILERING: I 2013 startet Bostik en omprofilering med et mål om å utvikle intelligente og innovative limsystemer som er mer funksjonelle og effektive.
Ønske å opplyse gjennom sosiale medier
– Vi brenner for å vise kundene hvordan man bruker produktene riktig. Ofte er det ikke produktene alene, men oppbygging av konstruksjon og utførelse som utgjør forskjellen på bra og dårlig resultat, sier Lunde.
Gjennom Facebook og Instagram inspirerer og informerer selskapet både mulige og eksisterende kunder. Bostik bruker også disse kanalene til å følge med på og ta del i arbeidet til profesjonelle brukere.
– Går det galt, viser det seg ofte at produktet har blitt brukt på feil måte. Derfor ønsker vi å informere brukeren om hvordan man bruker og påfører produktene riktig. Vi må bare finne rett måte å kommunisere på, det gjelder både til proffe og private brukere, sier han.
Gleder seg til bransjesamarbeid
Nå er Bostik også blitt medlem av IFI. Det gir muligheten til bransjesamarbeid, gjennom blant annet Gulvfakta.no som bygger kunnskap om gulvsystemer. Der jobbes det med å finne gode løsninger for bransjen.
– Det er spennende å kunne jobbe på tvers av varemerker, for å finne de rette produktene – systemer som snakker sammen, og å lage gode løsninger for kundene våre. Vi gleder oss stort til å bli med i IFI og deres satsing innen formidling av fagkunnskap, sier Lunde.
Fasadepuss spesialutviklet for nordisk klima
Kundefavoritten til Bostik er tilbake
Tett og trendy gulv på badet
Golvabia har bygget fremtidsfabrikken
Bjelin ønsker å posisjonere seg i Norge
Hurtigvirkende steinlim
Du finner en form for limbinding i nesten alle produkter i en husholdning og innen bygg- og industri. I alt fra pappkopper og elektrokomponenter til dører og vinduer.
Bostik leverer i dag lim til utallige bransjer og produksjoner, kontrastene er store. Visste du at Bostik leverer lim til Boeings flymaskiner? Samtidig leverer de også limet som brukes i barnebleier.
SOSIALE MEDIER: Gjennom Facebook og Instagram inspirerer og informerer Bostik både mulige og eksisterende kunder. – Vi brenner for å vise kundene hvordan man bruker produktene riktig, sier Stig Lunde.
- Grunnlagt som «Boston Backing Company» for over 130 år siden.
- Jobbet den gang med kremer og farger til sko. I dag leverer de lim til blant annet malingprodusenter, bil-, båt- og flyindustrien.
- Over 5 000 ansatte i flere enn 50 land, på tvers av 5 kontinenter.
- Produserer lim til malingproduksjon, emballasjeindustrien og husholdningsprodukter.
- Bostik inngår i Arkema-konsernet, en av verdens største aktører innen kjemisk produksjon.
- Hovedkvarteret for Norden ligger i Helsingborg i Sverige.
- Hovedkvarteret for hele virksomheten ligger i Frankrike.
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...