Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
1-Gekko-GEKKOEN GARY-FotoBostik.jpg

Foto:

Etter 130 år med lim satser Bostik grønnere og bredere

I Norge er Bostik kjent for lim og fugemasse. Nå vil de strekke seg lengre. – Vi ønsker en større tilstedeværelse innen limprodukter til våtrom, sier salgssjef i Bostik Norge, Stig Arild Lunde.

Iver Valkvæ/ifi.no

Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bostik har lenge vært en bauta innen produksjon av lim og fugemasser, spesielt med sine tubeprodukter de leverer til byggebransjen. Nå har selskapet et sterkt ønske om å sikte bredere, forteller salgssjef for Norge, Stig Arild Lunde.

– I Norge er vi mest kjent for våre patroner for lim og fug som finnes i fagområder over hele landet. Det er der vi har satset mest og har den største andelen av driften vår, sier han.

Se flere bilder
Stig Arild Lunde

Foto: Bostik

HÅNDVERKERBAKGRUNN: Stig Arild Lunde har vært salgssjef i Bostik Norge de siste to årene, men har over syv års erfaring i Bostik som selger. I tillegg har han åtte års erfaring som salgssjef hos svenske Höganäs, som driver med flis og tilbehør. – Før jeg startet i Bostik jobbet jeg som håndverker innen mur og flis, forteller han.        

Utvide sortimentet

Fremover skal Bostik utvide sitt sortiment i Norge, og i tillegg ta en mer aktiv rolle innen gulvlim, sparkelmasse og vegglim, og ha et større fokus på våtrom.

– Samtidig som vi ønsker å utvide vårt produktsortiment, jobber vi også med å utvide leverandørnettverket så vi kan nå frem til flere forbrukere. Det er viktig for oss at produktene våre er like lett tilgjengelig for en kunde som bor i havgapet, som for en som bor i storbyen, sier han. 

Se flere bilder
kontor og lager

Foto: Bostik

BRANSJESAMARBEID: Som medlem i IFI får Bostik muligheten til å samarbeide med bransjen. – Det er spennende å kunne jobbe på tvers av varemerker for å finne de rette produktene – systemer som snakker sammen, og å lage gode løsninger for kundene våre, sier Stig Lunde.

Så til Danmark

Oppkjøp og styrking av posisjon i markedet for å få bedre logistikk, produksjon og produktbredde er en bevisst strategi fra Bostik sin side. For et par år siden kjøpte de opp den danske byggkjemiprodusenten LIP, som har vært store på flislim, membransystemer, puss-systemer og flytsparkel.

– Kunnskapen til LIP gjør oss enda mer konkurransedyktige i det segmentet vi ønsker å satse på. Vi ser ikke bort fra flere spennende sammenslåinger i årene som kommer, sier Lunde.

Bostiks slagskip

I fjor lanserte Bostik sin Smart Pro-serie, som består av miljøvennlige lim- og fugeprodukter med kvalitet.

– Produktene er fleksible, den profesjonelle tilpasningen gjør at produktene er enkle å bruke, det sparer både tid, ressurser og kostnader.

– De nye produktene vi kommer med nå skal fungere i prosjekter med miljøprofil, det er blant kravene vi jobber med. Det kan til tider være utfordrende, men vi har lyktes bra med de produktene vi har lansert så langt. Det er viktig for oss å være med på miljøtiltak hvor vi kan, sier Lunde.

Se flere bilder
Smart Pro, Bostik

Foto: Bostik

SMARTPRO-SERIEN: I Smart-pro serien finner du blant annet a980-tuben, som en av bestselgerne til Bostik.        

Grå har aldri vært så grønt

Bostik stiller strenge krav til seg selv for å redusere miljøpåvirkningen fra sin virksomhet. Målet er å gjøre produksjonsprosessen til produktene så grønn som mulig.

– Et eksempel på dette er at våre grå bøtter nå er laget av minst 50 prosent resirkulert plast. Da har vi tatt et steg i riktig retning. Med sikrere, smarte, mer fleksible og effektive produkter, systemer og løsninger tror vi at vi kan gjøre verden litt bedre, sier Lunde.

Se flere bilder
One flooring range, Bostik

Foto: Bostik

GRÅ ER DET NYE GRØNNE: Bostik har som mål å gjøre produksjonsprosessen til produktene så grønn som mulig. – Et eksempel på dette er at våre grå bøtter nå er laget av minst 50 prosent resirkulert plast, sier Stig Lunde.

Gekkoen er Bostiks symbol

I 2013 ble gekkoen Gary lansert i lag med slagordet «Smart Adhesives» som en del av Bostiks omprofilering. Målet med omprofileringen var å rette søkelyset på å utvikle intelligente og innovative limsystemer som er mer funksjonelle og effektive.

– Gary har spilt en stor rolle i Bostiks omprofilering. Gekkoen står for det rene i naturen, smarthet, effektivitet og tilpasningsevne. Den kan skifte farge etter miljøet, kan feste seg på alle overflater og har en fleksibilitet og styrke som gjenspeiler vårt mål og våre produkter, sier Lunde.

Se flere bilder
Gekko

Foto: Bostik

OMPROFILERING: I 2013 startet Bostik en omprofilering med et mål om å utvikle intelligente og innovative limsystemer som er mer funksjonelle og effektive.

Ønske å opplyse gjennom sosiale medier

– Vi brenner for å vise kundene hvordan man bruker produktene riktig. Ofte er det ikke produktene alene, men oppbygging av konstruksjon og utførelse som utgjør forskjellen på bra og dårlig resultat, sier Lunde.

Gjennom Facebook og Instagram inspirerer og informerer selskapet både mulige og eksisterende kunder. Bostik bruker også disse kanalene til å følge med på og ta del i arbeidet til profesjonelle brukere.   

– Går det galt, viser det seg ofte at produktet har blitt brukt på feil måte. Derfor ønsker vi å informere brukeren om hvordan man bruker og påfører produktene riktig. Vi må bare finne rett måte å kommunisere på, det gjelder både til proffe og private brukere, sier han.

Gleder seg til bransjesamarbeid

Nå er Bostik også blitt medlem av IFI. Det gir muligheten til bransjesamarbeid, gjennom blant annet Gulvfakta.no som bygger kunnskap om gulvsystemer. Der jobbes det med å finne gode løsninger for bransjen.

– Det er spennende å kunne jobbe på tvers av varemerker, for å finne de rette produktene – systemer som snakker sammen, og å lage gode løsninger for kundene våre. Vi gleder oss stort til å bli med i IFI og deres satsing innen formidling av fagkunnskap, sier Lunde.

Mer informasjon
Les mer
Fun fact om lim

Du finner en form for limbinding i nesten alle produkter i en husholdning og innen bygg- og industri. I alt fra pappkopper og elektrokomponenter til dører og vinduer.

Bostik leverer i dag lim til utallige bransjer og produksjoner, kontrastene er store. Visste du at Bostik leverer lim til Boeings flymaskiner? Samtidig leverer de også limet som brukes i barnebleier.        

Bostik
Se flere bilder
kontor og lager

Foto: Bostik

SOSIALE MEDIER: Gjennom Facebook og Instagram inspirerer og informerer Bostik både mulige og eksisterende kunder. –  Vi brenner for å vise kundene hvordan man bruker produktene riktig, sier Stig Lunde.

  • Grunnlagt som «Boston Backing Company» for over 130 år siden.
  • Jobbet den gang med kremer og farger til sko. I dag leverer de lim til blant annet malingprodusenter, bil-, båt- og flyindustrien.
  • Over 5 000 ansatte i flere enn 50 land, på tvers av 5 kontinenter.
  • Produserer lim til malingproduksjon, emballasjeindustrien og husholdningsprodukter.
  • Bostik inngår i Arkema-konsernet, en av verdens største aktører innen kjemisk produksjon.
  • Hovedkvarteret for Norden ligger i Helsingborg i Sverige.
  • Hovedkvarteret for hele virksomheten ligger i Frankrike.
Ny distriktssjef hos Gjøco
Nytt om navn

Ny distriktssjef hos Gjøco

Erik Brannan er ny distriktssjef i Rogaland og deler av Agder for Gjøco. Brannan er 49 år gammel og har lang erfaring fra detaljhandelen som butikksjef og distrikts- og regionsjef...

Farge på blå resept?
Meninger og kommentarer

Farge på blå resept?

Omgivelsenes påvirkning på menneskesinnet er et stort tema, og i anledning Verdensdagen for psykisk helse i oktober inviterte Norske arkitekters landsforbund til et debattmøte om arkitektur...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.