Et nytt kapittel i Torvikbukt
Når Gjøco nå forbereder et kommende generasjonsskifte, skjer det med beina godt plantet i Torvikbukt og blikket rettet mot fremtidens krav i malingsmarkedet. Med lokal produksjon, sterk fagkompetanse og solide røtter i norsk industri har selskapet holdt stand gjennom store skifter i teknologi, bransjestrukturer og markedstrender. Neste kapittel i Gjøco skal skrives av fjerde generasjon Gjøen, med Elise Gjøen og søster Sophia i spissen.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Gjøco har siden slutten av 1940-tallet produsert maling tilpasset norske forhold. I Torvikbukt drives både produktutvikling og produksjon der vær, vind og fagkunnskap setter standarden. Bedriften er en viktig del av lokalsamfunnet og bidrar med arbeidsplasser, verdiskaping og aktivitet i bygda. For familien Gjøen er dette like mye identitet som arbeid.
– Det har alltid vært en Gjøen som har styrt bedriften, og det betyr mye for både oss og bygda. Mange bor her nettopp på grunn av arbeidsplassen. Det er viktig for oss å bevare, sier Elise Gjøen, som er eldste datteren til Rolf og May Britt som nå leder familiebedriften.
Historien startet med oldefar Sofus i et gammelt fiskerianlegg i fjæra - med malingproduksjon i første etasje og familieleiligheter i etasjene over. I dag er lokalene moderne, teknologien har tatt store steg, og Gjøco er en industriaktør med kunder over hele landet. Men utgangspunktet er det samme: norsk produksjon for norske forhold.
<br>
Neste generasjon tar stafettpinnen sammen
Når stafettpinnen i Gjøco en dag skal overleveres, er det ikke bare Elise som står klar, ansvaret skal deles med lillesøsteren Sophia. Sammen representerer de fjerde generasjon i en familiebedrift der kontinuitet og samarbeid har vært en bærebjelke siden starten.
– Vi skal overta sammen. Jeg tror det er en styrke at vi er to som kjenner hverandre så godt, sier hun.
Lillesøsteren er fortsatt tidlig i utdanningsløpet, og Elise mener det er viktig at hun får tid til å finne sin plass.
– Hun er bare 19 år ennå. Hun må ta en utdanning først og få det på plass. Og liker hun ikke labben, finnes det mange andre roller – mamma jobber med design og markedsføring, pappa med salg og daglig drift. Det er mye forskjellig man kan jobbe med her, sier hun.
For Elise handler det om å stå i det sammen, som søstre og som medledere.
– Målet er at hun skal være med og hjelpe meg med det. Jeg vil gjerne ha henne med på laget, sier hun.
FJERDE GENERASJON: Elise og Sophia Gjøen representerer fjerde generasjon i familiebedriften Gjøco. Sammen skal de føre arven videre og bygge videre på over 70 år med norsk malingproduksjon i Torvikbukt.
Oppvokst i gangene – fra lager til kontor
Elise Gjøen har bokstavelig talt vokst opp i Gjøco. Fabrikken i Torvikbukt har vært en del av hverdagen så lenge hun kan huske, et sted der familie, arbeid og hverdag har gått i ett.
– Jeg har vært med rundt i gangene hos Gjøco siden jeg var bitteliten, så lenge jeg kan huske. Mamma og pappa har jo alltid vært en del av bedriften. Uansett om det var bursdag, jul eller søndag, så ble det snakket om Gjøco. Det var bare en normal del av oppveksten, sier Gjøen.
Hun kjenner lukten av maling, lyden av maskiner og rytmen i produksjonen. I ferier og helger fikk hun småjobber, alt fra å vaske kontorer til å hjelpe til på lageret.
– Det begynte som sommerjobb, men etter hvert fikk jeg mer ansvar. Jeg jobbet på ordrekontoret med telefoner, mailer og dokumenter. Det var en bratt læringskurve, men utrolig gøy, sier hun.
Under studietiden i Molde kombinerte hun fag og praksis.
– Jeg hadde forelesninger mandag til torsdag og jobbet på ordrekontoret hver fredag. Det var perfekt, sier Gjøen.
OPPVOKST HOS GJØCO: Elise Gjøen har bokstavelig talt vokst opp i gangene på fabrikken i Torvikbukt – fra småjobber på lageret til ansvar på ordrekontoret.
Lab, teknologi og markedskrav
Etter året på ordrekontoret gikk veien videre, ikke inn på et møterom, men rett inn i kjernen av produktutviklingen: laboratoriet. Her utvikles malingene som skal tåle både norsk vær og proffenes krav ute på byggeplassene.
– Jeg har egentlig en økonomiutdannelse, så det å jobbe på labben var ikke gitt. Men jeg stortrives. Dagene går så fort, og det føles som om jeg nesten ikke rekker å komme i gang før dagen er ferdig. Det er så mye spennende å gjøre, sier Elise Gjøen.
I labben jobber hun med alt fra råvaretesting til reseptutvikling – det som starter som idé og formel i et spann skal ende på vegger og hus i hele landet.
– Det gøyeste er kanskje når vi får inn en ny råvare man skal teste, og så funker det faktisk. Vi får inn mye forskjellig og tester ulike typer maling. Noen ganger funker det ikke, men når alt treffer, er det skikkelig gøy, sier hun.
Arbeidet har gitt henne et nytt perspektiv på hva malingproduksjon egentlig er.
– Det som har overrasket meg mest er hvor komplekst det er å lage maling. Å skjønne kjemien og hvordan alt henger sammen har vært en skikkelig øyeåpner.
Og det stopper ikke i laboratoriet – testingen foregår ute, i det klimaet produktene skal brukes i:
– Når vi tester nye malinger og råvarer, maler vi på planker og setter dem ute – på taket eller i skogen. Her får de ordentlig juling. Det gir oss et ekte bilde av hvordan produktene holder seg, sier Gjøen.
I FABRIKKEN: Pigmenter, tilsetninger og bindemidler blandes til ferdige batcher før videre prosessering.
Kunnskapsoverføring og ledelsesforberedelse
I Gjøco er erfaring en like viktig ressurs som instrumentene på labben. Elise Gjøen lærer ikke bare kjemi og produktutvikling, hun lærer også historien og håndverket som sitter i generasjonene før henne.
– Pappa har så mye av dette oppi hodet som jeg ikke skjønner hvordan han får plass til! Og farfar ruslet rundt i gangene lenge etter at han ble pensjonist. De er levende leksikon, sier hun med et smil.
Som tidligere generasjoner skal også dette generasjonsskiftet skje gradvis og trygt med familien tett på.
– Da jeg begynte i Gjøco for to år siden, sa pappa at han skulle pensjonere seg om ti år. Spør du han nå, sier han sikkert ti år igjen også! Det er betryggende å ha noen med videre som kjenner bedriften så godt, sier Gjøen.
Veien mot ledelse handler for henne om å forstå helheten.
– Målet er å være innom alle avdelingene. Du skal forstå hvordan alt henger sammen før du kan ta gode valg. Det gir trygghet, sier hun.
Full fart fremover for familiebedriften Gjøco
Tett på kundene – tett på behovene
Innovasjon blir ikke vellykket om den ikke treffer markedet. Derfor ønsker Elise å komme enda tettere på dem som skal bruke produktene, både proffen og forbrukeren.
– Jeg har lyst til å jobbe i butikk og møte kundene og stå og selge maling. Da kan jeg bruke kunnskapen fra labben og snakke om det tekniske i produktene. Og så får du rå feedback fra kunden som er gull verdt, sier hun.
Hun ønsker også å styrke sin kompetanse på farger, et område hun vet er viktig i butikk.
– Jeg har begynt og skal fullføre flere kurs på Fargeakademiet som gir tittelen sertifisert fargerådgiver. Det kommer mange spørsmål om farger, og jeg vil kunne alt jeg må når jeg står i butikken, sier Gjøen.
Og retningen videre er tydelig: produktutviklingen skal styres av markedet – ikke motsatt.
– Vi må holde tritt med markedet, ha produkter som folk har lyst til å bruke og som matcher de beste i bransjen. Det er sånn det er, sier hun
PRODUKSJON: I fabrikken i Torvikbukt fylles spann etter spann med maling utviklet og produsert for norske forhold. Utvikling og produksjon foregår lokalt, fra lab til spann.
Drivkraft og retning
For Elise handler generasjonsskiftet om mer enn bare titler og roller. Det handler om å videreføre en historie og et ansvar som har gått i arv i fire generasjoner.
– Jeg synes det er spennende det jeg holder på med, og jeg har en indre følelse av ansvar når jeg vet at det var oldefar som startet dette eventyret. Bedriften har snart gått i fire generasjoner, og det betyr mye. Jeg er utrolig glad i jobben min og stolt av stedet jeg kommer fra, sier hun.
Da Fargemagasinet spurte Elise om hun kunne beskrive Gjøco med tre ord, trengte hun ikke lang betenkningstid:
– Vi er allsidige, hardtarbeidende – og vi står på. Det er ståpåvilje i bedriften, avslutter Elise Gjøen.
For henne er det nettopp denne kombinasjonen av tradisjon, pågangsmot og lokal tilhørighet som skal drive Gjøco videre inn i fremtiden.
MELLOM FJORD OG FJELL: Gjøcos fabrikk i Torvikbukt ligger midt i naturen som produktene er laget for å tåle. Et stykke norsk industri der tradisjon møter naturkrefter.
Tapet på TV inspirerer
Når bransjen spiller på lag, vinner alle
Slik blir 2026: Oppussingsmarkedet går inn i et nytt gir
Interiørtrendene 2026: Varig stil med sjel og personlighet
Et par strøk trygghet på veggene
Gjør epoksy mer tilgjengelig for forbruker
Navn: Elise Gjøen (24)
Rolle i Gjøco: Produktutvikling på laboratoriet — tester råvarer, utvikler resepter og evaluerer ytelse på produkter i norsk klima.
Utdanning: Bachelor i økonomi og administrasjon. Tar et årsstudium i logistikk ved siden av jobben.
Planlagt vei videre: Skal innom alle avdelinger fra produksjon til butikk for å bygge full verdikjedeforståelse før hun og søsteren overtar bedrifter.
Ledelse: Fjerde generasjon Gjøen. Skal på sikt dele ansvaret med lillesøsteren Sophia.
Drivkraft: Å videreføre norsk produksjon, lokalt eierskap og sterke fagmiljøer i distriktene.
Arbeidssted: Torvikbukt, Gjemnes kommune på Nordmøre.
Utenfor laboratoriet er det ikke vanskelig å merke at Elise både har driv, humor og en god dose konkurranseinstinkt. Her er fem kjappe spørsmål som viser litt mer av personen bak labbfrakken:
Har du et skjult talent?
– Jeg er veldig glad i å løpe! For et år siden løp jeg faktisk New York-maraton sammen med mamma og pappa. Vi var en gjeng fra Torvikbukt som dro sammen. Jeg gruste pappa, det var viktig, sier hun med et smil.
– Og så er jeg veldig allsidig, litt som en potet. Jeg kan litt av hvert. Jeg har pusset opp, skrudd og fikset det meste. Når man vokser opp på en liten plass, må man være kreativ for å få ting til å skje!
Kaffe eller energidrikk på hektiske dager?
– Jeg tror kanskje jeg er en energidrikkperson, men jeg liker kaffe også. Det er bare så lettvint med energidrikk. Da går det i Nocco, det er favoritten!
Favorittsnacks å ha på kontoret?
– Tørket mango! Jeg elsker det.
Drømmeferie – by, strand eller fjell?
– Strand! Jeg liker å slappe av nær havet. Det er noe jeg trives veldig godt med. Og så trenger man litt varme når man bor der jeg bor.
Hva slags musikk hører du på om dagen?
– Veldig standard: «Topp 50 Norge». Men da jeg var på utveksling i Iowa i USA, hadde jeg en skikkelig countryfase, og da gikk det i country hele tiden!
Årets farge fra Pantone: Et blankt lerret
Den hvite fargen Cloud Dancer er av Pantone utpekt som Årets farge for 2026. fargen beskrives som et blankt lerret som gir ro.
Tapet på TV inspirerer
Når Halvor Bakke bruker tapet i Eventyrlig Oppussing, ringer telefonen hos Storeys. Og når helt vanlige amatører i TV2s Fjellhytta til og med klarer å sette opp tapet i taket, inspirerer...
Tekstillook i førsteklasses fiberkvalitet
High Performance Essence er et helt unikt produkt som Omexco har brukt flere år på å utvikle. Resultatet er et tapet i svært sterk fiberkvalitet som oppfyller høye tekniske krav på...
Lyst 1-komponent folielim for våtrom
FOILTAC 1C er et monteringslim for tettesjiktfolie fra Bostik. Limet har en høy limstyrke og er lettarbeidet. Da limet er i pulverform, er det frostbestandig og kan lagres tørt og...
Ny salgssjef for Pergo i Norge
Pål G. Knutsen gjeninntar i januar stillingen som salgssjef for Pergo (Unilin) i Norge, etter snart to år som ansvarlig i Sverige og Danmark. Pål ser frem imot å komme tilbake til...
Design møter funksjon
Tarkett oppdaterer våtromskolleksjonen Aquarelle med nye, naturinspirerte mønstre og en matt overflate. Her forenes skandinavisk design med høy funksjonalitet – skreddersydd for norske...
