Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
Etter en rekke utsettelser var det endelig tid å møtes til årskonferanse på Støtvig Hotel. Tett opp mot 60 lederskikkelser fra overflatebransjen kunne endelig komme sammen for å få faglig påfyll fra interessante foredrag og nyte hyggelig sosialt samvær.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sammen med Kristian Owren, administrerende direktør i IFI, kunne avtroppende styreleder Per Olaf Øxseth endelig hilse velkommen til to dager med møter, foredrag og hygge på Støtvig Hotel i Larkollen. Bedriftsledere og andre mellomledere fra kjeder, grossister og leverandører har måttet vente lenge på dette egentlig årlige arrangement. Forrige gang IFI samlet bransjen til årskonferanse var i april 2019. Da sto stemningen i taket – og det gjentok seg med både nye og gjenkjennbare punkter på programmet.
– Dette er en møteplass der sentrale folk fra leverandører og kjeder møtes til to dager med foredrag og samtaler om felles utfordringer og bransjens framtid, sier Kristian Owren.
– Markedet endrer seg i et høyt tempo, slik at det er utfordrende å henge med. Med bakgrunn i dette setter vi sammen to dager med faglig tilpasset påfyll til de største aktørene i bransjen som er medlemmer hos IFI. Vi ønsker å gi vårt bidrag til at medlemmene er bedre rustet i tiden som kommer, sier han.
FULL SAL: Deltakerlisten var rekordstor, og det var tydelig etterlengtet å endelig kunne møtes etter mange lange måneder uten særlig omgang med personer utenfor egen familie- og arbeidskohort.
Få skyer på himmelen
De 2 ½ årene som har gått siden sist har vært merkelige, unormale tider. Forsamlingen er samstemt om to ting: pandemien har vær innbringende rent økonomisk – men usikkerheten om hvor lenge og hvor mye nordmenn klarer å fortsette å pusse opp er stor. I tillegg har det bygget seg opp noen skyer på himmelen i form av råvarebrist, leveringstrøbbel og galopperende prisvekst.
– Coronaårene har vært veldig bra, og så langt i år har vi også tilvekst, men jeg er mer usikker på høsten og på hvordan det skal gå i 2022, sier Torgeir Skjerve, kjededirektør i Nordsjö Idé & Design.
– For Rørkjøp var fjoråret et strålende år med en vekst på over 20 prosent. Også dette året har startet feiende flott. Det er morsomt å være i bransjen nå, sier daglig leder Frank Olsen og trekker frem usikkerhet om hvilken retning den nye regjeringen tar landet, som en liten sky på himmelen.
– Men nordmenn pusser opp åkke som, spørsmålet er bare hvor mye penger de bruker.
VOKSER: – Coronaårene har vært veldig bra, og så langt i år har vi også tilvekst, men jeg er mer usikker på høsten og på hvordan det skal gå i 2022, sier Torgeir Skjerve, kjededirektør i Nordsjö Idé & Design.
Fortsatt oppussingstrend
Noen stor nedgang er det ingen som venter seg – hverken på kort sikt eller til neste år.
– Men nå som koronapandemien går litt over, vil folk flest være villig til å bruke mer av feriebudsjettet sitt til ferie. Det vil merkes, mener Arne-Johnny Tveraabak hos Casco og får medhold fra Nina Cathrine Pettersen hos tapetleverandøren Storeys.
– Vi er et ungt selskap med en masse historie. Nå står vi foran kjempegode tall som vi er ydmyke ovenfor. Men den konkurrenten som heter reiseliv kommer tilbake. Derfor har vi stor tillit til at IFI vil lykkes med å slå et slag for oppussing også fremover.
FERIEPENGER: – Nå som koronapandemien går litt over, vil folk flest være villig til å bruke mer av feriebudsjettet sitt til ferie. Det vil merkes, mener Arne-Johnny Tveraabak hos Casco.
Spennende tider i møte
Hos Interiøragenturer J. Sveen forventer daglig leder Jannicke Sveen at prosjektmarkedet tar seg opp betraktelig i starten av neste år etter en tydelig nedgang både innenfor restauranter, cruise og kontorer:
– Det blir en spennende høst og et enda mer spennende 2022. Lengre leveringstider, økte transportkostnader og valutaen påvirker, sier hun. Også malingprodusenten Beckers, som inngår i Tikkurila-konsernet som helt nylig er blitt kjøpt opp av amerikanske PPG, har hatt et godt 2020.
– Vi har slitt med råvareproblemer og prisgalopp, men det ser ut som om det roer seg utover høsten, sier Stein- Erik Cedergren, som har ansvar for konsumentsalg et hos Beckers.
Terje Strømbom Olsen har drevet Ardex i Norge i over 30 år og har alltid klart å levere det kundene vil ha:
– Nå har vi hatt tre måneder hvor vi rasjonerer ut produktene, men vi har fortsatt klart å levere, sier han.
RASJONERING: Mangel på råvare har ført til problemer med levering av produkter til håndverkere. For å være sikker på at alle kunder får det de trenger, har Terje Strømbom Olsen for første gang posjonert ut produkter til Ardex sine kunder.
Kompetanse og veiledning
Under en lang periode førte pandemistengte butikker mange kunder over til nettet, og hos Coop tror Stephan Korsviken at dette fortsetter, mens kjedelederne for både Wifa og Happy Homes tror på faghandelens fremtid:
– Vi står stødig så lenge vi har de rette folka bak kassen, sier Wifas Stian Wiulsrud.
Også Kjetil Brandmo hos Happy Homes mener at menneskene er nøkkelen til suksess:
– Vi prøver å få flere og flere inn på kombinasjonen av butikk og håndverk. Rådgivning er faghandelens store fortrinn, sier han.
Også Helje Beisland hos Fargerike har tro på den fysiske butikken og hjelpen kunden kan få der:
– Interiørkonsulentene er viktige for oss i Fargerike, så det vil vi ha mye fokus på fremover også, sier hun.
BONANZA I BUTIKK: – 2020 kan best beskrives som «bonanza», både i dagligvare- og byggevarebutikkene. 2021 startet bra, men så kom stengte butikker og en kald vår. Nå er vi litt bak, sier Stephan Korsviken, Coop Obs.
Stor mangel på fagfolk
8 av 10 medlemsbedrifter i MLF (Malermestrenes Landsforbund) sier at de ønsker å ansette flere faglærte, men at de ikke får tak i folk.
– Mange av våre medlemmer takker nei til oppdrag fordi de ikke har kapasitet nok, sier Kari S. Wilsgård.
I 2035 vil det mangle over 30 000 faglærte i Norge.
– Derfor er rekruttering en hovedoppgave for MLF. Sammen med seriøsitet, omdømme og synliggjøring av svart arbeid, sier hun.
MANGLER FOLK: Kompetanse og rekruttering er viktige temaer for MLF. Når Kari Wilsgård kunne summere antall elever under utdanning nå, kunne hun konstatere en svak oppgang. Det blir flere faglærte malere og gulvleggere, men mankoen på folk er så stor at mange håndverksbedrifter må takke nei til oppdrag.
Fra Buzz Word til handling
Miljøfokuset har rullet inn som et snøskred over oss. Hele næringskjeden – leverandører, beskrivende, utbyggere og privatpersoner – legger nå større vekt på bærekraft enn for et par år siden. Alle på sin måte, og alle monner drar.
Rune Langeteig hos Gerflor venter spent på nye krav til miljø og bærekraft innenfor prosjektmarkedet når blant annet miljøsertifiseringer oppdateres.
– Men markedet er der, og det er bare å ta det som det er, sier han.
For Boen Bruk, som lager parkettgulv av blant annet høyt etterspurt eik, er det naturlige materialet en fordel de ønsker å løfte frem:
– Det blir nødvendig å snakke om gode materialer, og hvor de kommer fra. Det vi sier må stemme; ekte varer og bærekraft er viktige miljøargumenter, sier Evelyn Schedelberger.
– Også fremover blir det mer fokus på miljø, og kunnskapsnivået går opp. Det holder ikke med å si at noe er resirkulerbart – vi må gå mer i dybden, sier Thomas Aar hos Tarkett.
PÅFYLL: Flotte Støtvig Hotel i Larkollen utenfor Moss har de siste par gangene vært sentral arena for IFIs årskonferanse 2021. På hotellet serveres både faglig og ernæringsmessig påfyll – begge av beste kvalitet.
«Vi skal være gode på fag»
Gerflor øker lagerkapasiteten
Nå samles VVS-bransjen i Norge
Vinn-vinn-vinn med lærling i butikken
Hva blir normalt i 2022 og er vi klar?
Happy Homes ruster opp med eget malingmerke
Dette er en møteplass for overflatebransjen som arrangeres av bransjeorganisasjonen IFI.
IFI er en privat non-profitt organisasjon som er bransjeambassadør, inspirator og pådriver for igangsetting av nye store og små oppussings-, og nybyggsprosjekter i Norge. Virksomhetens aktiviteter strekker seg fra forbrukerinformasjon til bransjearrangementer.
I år gikk arrangementet av stabelen på Støtvig Hotel i Larkollen 20.-21. september.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...