FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
1-Alco lansert-PROCENTER-FotoCheraWestmanIFIno-30.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

En ny svenske skal erobre Norge

Beckers fases ut av Norge. Eierne PPG Tikkurila velger en nystart med søstervaremerket på det norske proffmarkedet, og for første gang er Alcro lansert utenfor Sveriges grenser. – Ambisjonen er klar og tydelig. Vi må vokse videre i det norske markedet, sier landssjef Bernhard Spidsø.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

For finne ut hvordan de kan vokse på det norske markedet har Tikkurila Norge tatt et steg tilbake og studert eget DNA.

– B2B er kjernen, der vi har satset tidligere og har fått godt fotfeste, sier Bernhard Spidsø, Country Sales Director for Tikkurila Norge, som er en del av det multinasjonale malingkonsernet PPG. Med Beckers har vi vært på en lang reise i Norge, som ikke har vært optimal.

Da Spidsø startet i stillingen i november 2021 hadde Tikkurila et halvt år tidligere blitt kjøpt opp av PPG, og han fortalte for Fargemagasinet at selskapet skulle ut på en ny strategireise. Den reisen har nå nådd en ny etappe der produktene under varemerket Beckers trekkes fra det norske markedet, etablerte samarbeidsavtaler med eksterne salgsledd avsluttes, og et helt nytt varemerke – Alcro – introduseres. 

Se flere bilder
ballonger i forgrunnen

Foto: Chera Westman/ifi.no

NY SVENSKE: Alcro er Sveriges ledende malingleverandør og har 300 utsalgssteder og 10 egne proffbutikker. Alcro Färg ble startet i 1906 under navnet Alfort & Cronholm. Produktene ble solgt i en butikk i Stockhom som solgte både maling og apotekvarer.

Delfinen symboliserer vitalitet

– Alcro har eksistert i over 100 år i Sverige og er i dag markedsledende innen maling og farger. Vi lover å videreføre Alcro til det norske markedet med høy kvalitet i alle ledd og med respekt for delfinen. Delfinen er et symbol på vekst, vitalitet og balanse, Alcro er for de som ser forskjell, sier Spidsø.

Miljøet spiller en sentral rolle i Alcros virksomhet, uansett om det gjelder sortiment, transport eller produksjon. I dag er 100 prosent av produktene vanntynnet. Det gir både et bedre arbeidsmiljø, og minimerer miljøpåvirkningen fra produksjonsprosessen.

– Til og med våre spann er laget av resirkulerbart materiale, sier han.

I 2021 lanserte Alcro produkter basert på det såkalte Mass Balance-prinsippet. Dette betyr at de gradvis erstatter de fossile råmaterialene som brukes i produktene med biobaserte, fornybare råvarer som bidrar til en raskere overgang til en mer bærekraftig malingsindustri.

– Vi innså at vi trenger noe komplett, en produktserie som dekker alle behov. For å lykkes med å ta markedsandeler må vi være relevante mot både nybygg- og ROT-markedet. Alcro har eksistert lenge nok til å gjenkjenne ekte kvalitet. I over hundre år har Alcro strebet etter å finne de beste ingrediensene og metodene for å utvikle produkter som overgår forventningene, sier han. 

Se flere bilder
malingspann med folk i bakgrunnen

Foto: Chera Westman/ifi.no

PRO CENTER: Alcro Maling forhandles gjennom egne proffbutikker. De tidligere Beckers ProCenter er, eller blir, bygget om etter samme konsept som hovedbutikken i Oslo sentrum.

Storstilt åpning

Medio november markerte Tikkurila Norge lansering av sitt nye varemerke – Alcro. Fargemagasinet var invitert til åpningsfesten i proffbutikken i Oslo sentrum, dit også hovedkontoret har flyttet. Her er butikken romslig og lys, med store vinduer ut mot Akerselva og den travle Waldemar Thranes gate. Sort butikkinnredning med egen maling og sparkel sortert etter kategorier, egne hyller for avrettingsmasser, lim, og verktøy. Her finnes også en stor fargevegg og et arkitektbord der fargeprøver kan sammenlignes og vurderes mot hverandre under dagslyslamper.

På lanseringen av Alcro, deltok Andreas Engesvik, Norges kanskje mest kjente møbeldesigner, og Pål Reenskaug – som har bygget opp designmøbelleverandøren Fogia til å bli større i Norge enn de er i hjemlandet Sverige, kunstmaleren Henrik Placht og interiørinfluenser Kine Vinje. Alle disse samarbeider nå med Alcro og deltok i en paneldiskusjon.

I Stanseveien på Kalbakken er kontorene utflyttet, mens lager og butikk opprettholdes. Alle de seks tidligere Beckers Pro Center er eller skal bli omprofilert etter samme konsept. 

Se flere bilder
tre menn og en dame bak et bord

Foto: Chera Westman/ifi.no

NYE SAMARBEIDSPARTENERE: Pål Reenskaug fra Fogia, kunstmaler Henrik Placht, interiørinfluenser Kine Vinje og møbeldesigner Andreas Engesvik samarbeider med Alcro og deltok i en paneldiskusjon.  

Søker samarbeid

– Nå blir det en utfasing av Beckers. Distribusjonen av Alcroproduktene skjer i dag utelukkende gjennom egne kanaler, men vi har klare ambisjoner om å etablere flere proffbutikker, og å finne gode Alcro-partnere. Det blir selvfølgelig fortsatt mulig å få produkter levert direkte til byggeplass, sier Spidsø.

–  Ambisjonen er klar og tydelig. Vi må vokse videre i det norske markedet. Det skal vi gjøre ved å tenke litt annerledes, bygge nettverk og samarbeide utradisjonelt. Vi ser også på mulighetene med å knytte til oss noen frittstående malingforhandlere, sier Spidsø.

Se flere bilder
to menn og to kvinner bak et bord

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

FØRSTE GANG UTENLANDS: Bernhard Spidsø, Christine Hagen Pettersen, Anna Björklund, Jan Lindgren var stolte ved lanseringen av Alcro i Norge. Det er første gangen som Alcro etableres utenfor Sveriges grenser.

Tar opp kampen mot Goliat

Den offisielle åpningen av Alcro Pro Center Oslo Sentrum ble innledet med artisten Lalehs hit Goliat. Sangen var ikke tilfeldig valgt, refrenget går slik:

 «Vi skal ta over verden
Vi sa, Vi ska ta över
Vi ska ta över världen
Vi ska bli stora
Vi ska bli mäktiga, ha, ha
Och vi ska göra jorden hel
Ja, vi ska göra vattnet rent
Ja, vi ska aldrig skada varandra mer
Och vi ska slåss, ja, vi ska slåss mot Goliat (Goliat)
Så tro på mig för jag vet att du är modigast»

– Dette er noe av den målsetningen vi har for fremtiden, sa Bernhard Spidsø i sin åpningstale. 

Se flere bilder
mann holder i mikrofon

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

SLOSS MOT GOLIAT: Bernhard Spidsø leder Alcro Maling som skal ta opp kampen om de norske håndverkskundene. I sin åpningstale refererte han til artisten Lalehs hit «Goliat», der refrenget starter med ordene: «Vi skal ta over verden» og slutter med «Och vi ska slåss, ja, vi ska slåss mot Goliat».

Mer informasjon
Les mer
PPG Tikkurila (Alcro)

35 ansatte

Alcro Pro Center finnes i:

  • Oslo Sentrum
  • Oslo Nord
  • Bergen
  • Kristiansand
  • Trondheim
  • Tromsø
Problemløseren:

I produktsortimentet har Alcro Maling satt sammen en portefølje med de beste produktene fra Alcro og PPG. Serien Sigma som er blitt forhandlet gjennom MalProff, blir fremover å finne i Alcro Pro Center under produktnavnet Milltex Renova.

Milltex Renova Grunning isolerer nikotin, sot, vannskjolder og kvister i underlaget. Grunningen er akrylbasert, inneholder ikke epoksyharpiks og kan overmales etter 6 timer. Den inngår i system med Milltex Renova Helmatt Grunning og Toppstrøk.

Malingsystem for lettere gjennomslag:

  • 1 x Milltex Renova Grunning
  • 1 x Milltex Renova Helmatt Grunning og Toppstrøk

Malingsystem ved kraftige gjennomslag eller for panel:

  • 1 x Milltex Renova Grunning
  • 2 x Milltex Renova Helmatt Grunning og Toppstrøk
Delvis biobasert maling

Innendørsserien Milltex Nejd er 2-i-1 produkter med grunning og toppstrøk utformet for profesjonelle brukere. Malingene er delvis biobasert: cirka 30 prosent av organisk karbon i produktet er erstattet med biobasert karbon, ved at noen av ingrediensene stammer fra planteriket, som for eksempel trær, planter eller alger. Selve malingsspannet er delvis laget av gjenvunnet plast.

  • Milltex Nejd 1 RF Helmatt Grunning og Takmaling
  • Milltex Nejd 5 Helmatt
  • Milltex Nejd 7 Matt 
Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.