En kostnadsfri tjeneste før gulvinstallasjon
Mange norske gulvleverandører tilbyr teknisk rådgivning som en del av servicepakken når de leverer gulv til et prosjekt. Tjenesten dekker hele prosessen, fra planlegging til ferdig installasjon, og bidrar til en smidig og holdbar gulvinstallasjon.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
– Rådgivning er et tilbud vi gir for å gjøre installasjonsprosessen så problemfri som mulig, forklarer Jan Åge Iversen, teknisk sjef i Polyflor. – Vi veileder fra start til slutt, fra oppstartsmøte til løsninger underveis i prosjektet.
Rådgivningstjenesten handler ikke bare om å svare på spørsmål, men også om å bidra aktivt til at prosjektene får et best mulig utgangspunkt. Ved å være til stede i alle faser av arbeidet kan gulvleverandørene sørge for at både små og store utfordringer blir løst før de utvikler seg til problemer. Dette er et tilbud mange i bransjen kanskje ikke er klar over, men som har stor betydning for både effektivitet og sluttresultat.
TRYGGHET: Jan Åge Iversen, teknisk sjef i Polyflor forteller at rådgivningstjenesten sikrer en enklere og mer effektiv installasjonsprosess gjennom hele prosjektet.
Rådgivning som en integrert del av prosessen
Rådgivning fra gulvleverandører skjer ofte i prosjektets tidlige faser, der det kan bidra til å identifisere utfordringer og foreslå løsninger i henhold til utforming eller avklaring med tanke på resirkulering. Mange er ikke klar over at dette er en del av leverandørenes tilbud, men det er en tjeneste som kan spare både tid og penger i prosjektet.
– Når vi går inn i et prosjekt, starter vi med å samle informasjon om underlaget og behovene, sier Iversen. – Det handler ofte om å finne den rette løsningen enten det handler om undergulv, fuktighet, valg av lim og sparkel eller løsninger for sikre lang levetid for gulvet.
– Et typisk scenario kan være at undergulvet ikke er tilfredsstillende. I slike tilfeller kan vi komme med råd om hvilke utbedringer som trengs, som valg av lim, sparkel eller andre forbehandlinger for å sikre et godt resultat.
Han peker på et nylig prosjekt i Lofoten som eksempel. Her ble Polyflor kontaktet for å gi råd om et undergulv som var blitt et stort problem for bedriften, og montering av nytt belegg var utfordrende. Kompetansen innad i Polyflor hjalp kunden med gode, faglige løsninger som sørget for at et nytt gulv kom på plass både raskt og effektivt.
Eksempelet fra Lofoten er ikke unikt. Rundt om i Norge sitter det ekspertise hos gulvleverandørene som kan ha stor verdi for byggebransjen og bidra til reduserte kostnader og mer effektive gulvinstallasjoner.
RIKTIGE PRODUKTER: Riktig valg av lim er en viktig del av løsningen for et holdbart gulv. Det handler ofte om å finne den rette løsningen, enten det gjelder undergulv, fuktighet, valg av lim og sparkel, eller løsninger for å sikre lang levetid for gulvet.
Flere norske gulvleverandører legger stor vekt på fleksibilitet i rådgivningen. Dette kan inkludere alt fra befaringer på byggeplass til kurs og samlinger, og tjenesten tilpasses prosjektets spesifikasjoner.
– Vi gir råd for alle typer gulvbelegg, enten det er gummi, linoleum eller andre materialer, sier Iversen. – Det kan handle om alt fra sveis og fuging til fuktproblematikk i undergulvet.
Tett samarbeid gir bedre resultater
Et nært samarbeid mellom leverandør og gulvlegger kan være avgjørende for å sikre gode resultater.
– Vi arrangerer ofte sesjoner med gulvleggerne, spesielt for større prosjekter, sier Iversen. – Her gjennomgår vi hvordan gulvet skal legges og gir råd som kan optimalisere resultatet.
Rådgivning handler også om å introdusere nye metoder og materialer som kan effektivisere arbeidet og redusere kostnader.
– En del av vår rolle er å informere gulvleggerne om ny teknologi og løsninger som kan forenkle installasjonen, fortsetter han.
NYE LØSNINGER: – Vi anbefaler løsninger som ikke bare forenkler installasjonen, men som også tar hensyn til hele livssyklusen til materialene. Et godt eksempel er bruk av tape til gulvlegging. Dette gjør arbeidet mer effektivt og gjør det enklere å resirkulere gulvet i fremtiden, sier Jan Åge Iversen.
Referanser og erfaring gir trygghet
Leverandørenes rådgivning er ofte basert på erfaring fra tidligere prosjekter. Et annet eksempel Iversen henter frem er et prosjekt i Bergen, der gulvleggeren oppdaget at undergulvet ikke var godt nok. Her kunne de hjelpe til med å samle alle relevante aktører, fra gulvlegger til entreprenør, for å finne en løsning som sikret et godt sluttresultat.
– Vi brukte vår kompetanse i dialog med entreprenør og underentreprenører og fikk plassert ansvaret der hvor det hørte hjemme. Dette sparte gulvlegger for store kostnader, sier Iversen.
Rådgivning er en naturlig del av mange gulvleverandørers tjenestetilbud og bidrar til å gjøre prosjektene både mer effektive og pålitelige. Erfaring, skreddersydde løsninger og samarbeid gir trygghet gjennom hele prosessen.
– Vi oppfordrer både håndverkere og prosjekterende til å benytte seg av denne tjenesten. Den gir et bedre resultat og kan spare både tid og kostnader, avslutter Iversen.
RISSEVERKTØY: En rissepenn er et lite, rimelig verktøy som er fjærbelastet, og gir jevnt trykk mot underlaget hver gang. Nålen risser ut etter valgt kvalitet og gir gulvleggeren en indikasjon på hvor hardt underlaget er.
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Ny lansering med grønn løper
Gulv på gulv på Gardermoen
Mange fordeler med løstlegging av gulv
Ingen hensikt med diffusjonsåpen maling innendørs
Gulvfakta.no er en nyttig ressurs for alle som er interessert i gulv, enten det gjelder nybygg, renovering eller vedlikehold av eksisterende gulvflater. Dette er et spesialisert nettsted som fungerer som et oppslagsverk for profesjonelle håndverkere, eiendomsbesittere og beskrivende ledd. Her kan brukere finne omfattende informasjon om ulike typer gulvprodukter, installasjonsmetoder og vedlikehold. Gulvfakta.no er utviklet av Forum for Gulvbransjen (FFG) som er en del av IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør. Innholdet på nettstedet utvikles av faggrupper bestående av gulvfaglig og teknisk personale hos bransjens leverandører.
Ny distriktssjef hos Gjøco
Erik Brannan er ny distriktssjef i Rogaland og deler av Agder for Gjøco. Brannan er 49 år gammel og har lang erfaring fra detaljhandelen som butikksjef og distrikts- og regionsjef...
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Om vi skal se stort på det, er antagelig antakelig det verste over. Etter tre år med sammenhengende fall i produksjonsverdien i det norske byggemarkedet er det grunn til å forvente...
Alcro sponsor av BO BEDRE Awards 2024
Hvert år blir norske designere og designtalenter hyllet på BO BEDRE Awards. Kåringen og feiringen i år gikk av stabelen på Ambassaden i Oslo, hvor blant annet Bernhard Spidsø fra Alcro...
Hytte på Kvitfjell: en hyllest til naturen
Med autentiske overflater og naturfarger er det nettopp naturen som spiller hovedrollen i denne store og gjennomtenkte hytta på Kvitfjell. Her er atmosfæren både jordnær og sofistikert,...
Farge på blå resept?
Omgivelsenes påvirkning på menneskesinnet er et stort tema, og i anledning Verdensdagen for psykisk helse i oktober inviterte Norske arkitekters landsforbund til et debattmøte om arkitektur...
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...