DLW åpner flere dører for Gerflor
Med kjøpet av linoleumvirksomheten i DLW, er Gerflor blitt en komplett leverandør til prosjektmarkedet. Med linoleum som døråpner, håper Gerflor Skandinavia på ytterligere vekst, også for vinylsegmentet.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tidlig i 2018 meldte Gerflors franske hovedkontor at selskapet har inngått avtale om å kjøpe hele linoleumvirksomheten fra DLW Flooring. I kjøpet, som ble godkjent av myndighetene i løpet av våren, inngår fabrikken i Delmenhorst, i tillegg har salgsapparat og støttefunksjoner ellers fått tilbud om å bli med videre. I Skandinavia er Gerflors selgere i full gang med å presentere linoleum sammen med de øvrige produktene i porteføljen – vinyl, laminat og tekstile gulv.
– På sikt vil DLW bli helt integrert i Gerflor Skandinavia, men foreløpig er kundesupporten lagt til Danmark. To av DLWs selgere er blitt med til Gerflor, og nå har vi i Norge åtte ansatte selgere og to agenter i ulike distrikter over hele landet, sier markedsjef prosjekt Ildiko Vanem.
Turbulensen er over
Selskapet DLW har eksistert siden 1882, men har gjennomlevd en turbulent tid, spesielt etter at Armstrong trakk seg for et par år siden.
– Kundene, som i senere tid har opplevd usikkerhet vedrørende om produktene finnes tilgjengelig og hvilke leveransetider som kan forventes, kan nå være sikre på at DLWs produkter vil leve videre. Usikkerheten er borte, og er blitt erstattet av stabilitet og sikre leveranser, sier Rune Langeteig, salgssjef prosjekt.
Fabrikken har et lager av produkter, og kjører leveranser til Norge et par ganger i uken. Leveringstiden er nå 1-2 uker for DLWs linoleum. Gerflor investerer mye i produktutvikling, og designavdelingen, under ledelse av Gino Venturelli, er allerede i gang med å utvikle nye design og overflater i linoleumsortimentet.
– Nye formater og nye design kommer i løpet av 2019, sier Vanem.
Gino Venturelli og hans designavdeling er i full gang med utvikling av linoleumproduktene.
En god døråpner
Forhåpningene til integreringen av DLW er store i Gerflor, men det er et omfattende arbeid som foreløpig bare så vidt er kommet i gang.
– Nå blir vi en komplett leverandør til større prosjekter. Vi får mulighet til å presentere våre løsninger for prosjekter der det er foreskrevet i hovedsak linoleum, men også en andel vinyl. I større prosjekter er det ofte et ønske om færrest mulig leverandører som har gjort at Gerflor ikke har kommet på banen frem til nå, sier Langeteig.
– Linoleum vil fungere som en døråpner til et mye større marked for oss, og det blir vesentlig lettere å komme inn til en del aktører, sier Vanem og er samtidig tydelig på at linoleum av Gerflor ikke skal markedsføres som et mer miljøvennlig alternativ enn vinyl.
Produktutvikling i linoleum blir prioritert hos Gerflor.
Miljøbra med vinyl
– Vi skal fortsette å bekjempe myten om at vinyl ikke er et bra valg for miljøet. Alle våre prosjektkvaliteter har M1-sertifikat, og det er en strengere sertifisering enn Svanen når det gjelder emisjonsnivåer. DLW blir et tilleggsprodukt til et allerede godt utprøvd produkt som fungerer bra og er et umerket miljøvalg, sier hun.
For selgerne er det kundens behov og produktenes bruksegenskaper som skal stå i fokus.
– Vi skal spørre hva det er kunden forventer av gulvet, og hvilke krav og egenskaper det legges mest vekt på. Vi selger ikke produkter, men løsninger. Linoleum er en helt annen type produkt enn vinyl, som også tilbyr gode miljøegenskaper og er Svanenmerket.
Gerflors laminatgulv brukes både i privat og offentlig miljø.
Større del av kaken
I Norge legges årlig cirka 450 000 kvadratmeter linoleumgulv, og DLW hadde før Gerflor tok over selskapet en markedsandel på 10-15 prosent. Til sammenligning kan det nevnes at markedet for vinyl er på 4 millioner kvadratmeter her til lands.
– Men med linoleum i porteføljen er det vesentlig lettere for oss å komme inn til enkelte aktører. Av og til er linoleum det beste alternativet, men mange ganger vil vinyl fungere bedre. Det kan vi nå vise for kundene, sier Langeteig.
Gerflor samarbeider med Tecsom om teppedistribusjon på det norske markdet.
Vinn-vinn
I helsesektoren i Sverige er PVC ikke et foretrukket materiale, og fokus på miljø er mye større. Og Gerflor venter at tendensene fra Sverige kommer til Norge også, og først ut er Utdanningsetaten i
Oslo kommune, som uttalt foretrekker bruk av linoleum og gummi.
– Nå blir deres prosjekter også tilgjengelig for oss. Det samme gjelder andre steder der det ønskes PVC-frie alternativer, sier han, og forteller at Gerflor like før Fargemagasinet kom på besøk, tok imot en ordre på 5500 kvadratmeter av en variant av Lino Art til Bodø rådhus.
Troen på de positive effektene av overtakelsen av DLWs linoleumvirksomhet er sterk hos Gerflor. Også kundene har tatt godt imot nyheten, og er positive til den første umiddelbare effekten – mer sikre leveranser.
– Også for DLW er det bra å komme inn i en større organisasjon. Dette er bra for alle parter, avslutter Ildiko Vanem.
Gerflor har et stort sortiment vinyl som kan brukes i offentlig miljø - gjerne i barnehager.
- Linoleumproduksjonen i Delmenhorst har pågått siden 1882, da de tre fabrikkene «Hansa», «Schlüssel» og «Anker» ble etablert.
- Fabrikkene ble i 1926 slått sammen til selskapet «Deutsche Linoleum Werke». Logoen til DLW ble da tegnet av den kjente tyske kunstneren og grafiske designeren Willi Baumeister.
- I 1998 blir DLW en del av Armstrong World Industries, en av verdens største gulvprodusenter, med base i USA.
- Armstrong trekker seg ut av DLW i 2015. Selskapet overtas av et nederlandsk holdingselskap, Fields Holding, som skifter navn på selskapet til DLW Flooring. Da Gerflor overtok DLW i mai i år, hadde de to selskapene allerede samarbeidet i en årrekke, ved at Gerflor har distribuert DLWs linoleumprodukter blant annet til Frankrike.
- Gerflor er en av verdens ledende produsenter av gulvmaterialer, og har globalt 4 200 ansatte, 17 produksjonsanlegg og fem forsknings- og utviklingssentre. Produktene blir solgt i 100 land, og omsatte produkter under varemerker som Taraflex, Mipolam og Taralay for omtrent 860 millioner euro i 2017.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...