Digitale kampanjer skaper enormt engasjement
Da alle de fysiske arrangementene Jordan hadde planlagt for 2020 ble utsatt, måtte de digitale kampanjene stå for alt engasjement. Men det viste seg å ikke bli noe problem. Forbrukere følger aktivt med på kampanjene på sosiale medier, og deler velvillig positive meninger og erfaringer med hverandre.
Anna Leikanger Voje/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jordan hadde mange spennende events planlagt for 2020, men av åpenbare grunner måtte alle aktiviteter planlagt både i Orkla-huset og i offentligheten utsettes til 2021. Men Jordan lider ingen nød av den grunn.
– Vi kjører istedenfor digitale kampanjer, spesielt på terrasse og relanseringen av skråpenslene med SmartEtui som kommer ut i butikk til høsten, og her opplever vi et enormt engasjement, sier Brand Manager Beate Engel Jacobsen hos Jordan.
Nytt sortiment for terrasse fra Jordan
Nøkkelen er velvillige forbrukere
Jordan opplever at nøkkelen til alt engasjementet som skjer på de digitale kampanjene, er forbrukere som på eget initiativ deler, anbefaler til andre og skriver positive kommentarer.
– Forbrukerne anbefaler produktene våre til hverandre, skriver positive kommentarer på Facebook og deler velvillig gode erfaringer og meninger med hverandre. Det er dette vi tror er nøkkelen til alt vi gjør digitalt nå, sier Brand Manager Didrik Rosseid Breivik hos Jordan.
– Vi har også opprettet en maleklubb for et utvalg forbrukere på Facebook, med 300 medlemmer. Her deles det også mye med hverandre. Vi har nok aldri vært tettere på forbrukeren enn vi er nå, og det er kjempegøy, sier Breivik.
«Latterlig Enkelt»-kampanje ble stor suksess
Terrassekampanjen «Latterlig enkelt» har gått siden starten av mai og avsluttes 31. juli. Annonsene blir kjørt på Facebook, Instagram, Google Display og Youtube, og er den kampanjen som har gitt størst engasjement.
– Kampanjen omhandler hvor «latterlig enkelt» det er å beise terrassen med EasyPad. Vi har blant annet kjørt en kampanjefilm som skulle nå bredt ut og skape mye engasjement hos målgruppen og de vi tenkte skulle beise terrassen. I filmen ser vi en dame som ler seg i hjel mens hun beiser terrassen med EasyPad. Det er jo «latterlig enkelt» å beise terrassen nå, og det er nettopp det vi ville få frem, sier Breivik.
Det har også blitt kjørt to konkurranser for å engasjere enda mer, blant annet «Hvilken emoji beskriver din terrasse best?». I tillegg har Jordan hatt flere annonser på Google og sosiale medier for å skape engasjement og merkevarekjennskap, og deretter oppfølgingsannonser for de som viste interesse i merkevarekjennskapsfasen.
– Emojikonkurransen tok helt av i kommentarfeltet på facebooksiden til Jordan Vet Hvordan, vi fikk godt over 500 kommentarer. Merkevarekjennskapsannonsene har også hatt god effekt, vi har fått mange nye besøk på nettsiden, sier Breivik.
I tillegg til terrassekampanjen har Jordans relansering av skråpenslene som kommer i butikk til høsten, fått smake litt på engasjementet facebookbrukerne har å by på.
– Vi har også sniklansert Skrå Presisjon med SmartEtui på Facebook, og kombinert dette med en konkurranse. Igjen, meget stort engasjement her, med oppimot 500 likes og 400 kommentarer, sier Breivik.
Ser engasjementet også i tallene
Performancebyrået som Jordan samarbeider med melder om svært positive tall for annonsene. Eksempelvis har filmen av damen som ler mens hun beiser terrassen hatt nærmere 900 000 visninger bare på Facebook og Instagram, til en kostnad på 0,02 kr per visning.
– Dette viser at Facebook premierer innholdet vårt! Kostnadene blir nemlig lavere dersom Facebook vurderer kvaliteten på kampanjen som høy. Og kvaliteten igjen vurderes etter mengde engasjement som skapes blant målgruppen sammenlignet med andre annonsører som ønsker å nå frem til samme målgruppe. Det er utrolig gøy, og viser at nøye målretting og kampanjer i flere steg har lønt seg, sier Breivik.
Performance-byrået er svært fornøyde med terrassekampanjen, og sier at den er «blant de aller beste av alle som målretter seg slik de har gjort».
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...