FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
empty

Foto:

Digitale kampanjer skaper enormt engasjement

Da alle de fysiske arrangementene Jordan hadde planlagt for 2020 ble utsatt, måtte de digitale kampanjene stå for alt engasjement. Men det viste seg å ikke bli noe problem. Forbrukere følger aktivt med på kampanjene på sosiale medier, og deler velvillig positive meninger og erfaringer med hverandre.

Anna Leikanger Voje/ifi.no

Anna Leikanger Voje/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jordan hadde mange spennende events planlagt for 2020, men av åpenbare grunner måtte alle aktiviteter planlagt både i Orkla-huset og i offentligheten utsettes til 2021. Men Jordan lider ingen nød av den grunn.

– Vi kjører istedenfor digitale kampanjer, spesielt på terrasse og  relanseringen av skråpenslene med SmartEtui som kommer ut i butikk til høsten, og her opplever vi et enormt engasjement, sier Brand Manager Beate Engel Jacobsen hos Jordan. 

Nøkkelen er velvillige forbrukere

Jordan opplever at nøkkelen til alt engasjementet som skjer på de digitale kampanjene, er forbrukere som på eget initiativ deler, anbefaler til andre og skriver positive kommentarer.

– Forbrukerne anbefaler produktene våre til hverandre, skriver positive kommentarer på Facebook og deler velvillig gode erfaringer og meninger med hverandre. Det er dette vi tror er nøkkelen til alt vi gjør digitalt nå, sier Brand Manager Didrik Rosseid Breivik hos Jordan.

 

– Vi har også opprettet en maleklubb for et utvalg forbrukere på Facebook, med 300 medlemmer. Her deles det også mye med hverandre. Vi har nok aldri vært tettere på forbrukeren enn vi er nå, og det er kjempegøy, sier Breivik. 

«Latterlig Enkelt»-kampanje ble stor suksess

Terrassekampanjen «Latterlig enkelt» har gått siden starten av mai og avsluttes 31. juli. Annonsene blir kjørt på Facebook, Instagram, Google Display og Youtube, og er den kampanjen som har gitt størst engasjement.

– Kampanjen omhandler hvor «latterlig enkelt» det er å beise terrassen med EasyPad. Vi har blant annet kjørt en kampanjefilm som skulle nå bredt ut og skape mye engasjement hos målgruppen og de vi tenkte skulle beise terrassen. I filmen ser vi en dame som ler seg i hjel mens hun beiser terrassen med EasyPad. Det er jo «latterlig enkelt» å beise terrassen nå, og det er nettopp det vi ville få frem, sier Breivik.

Det har også blitt kjørt to konkurranser for å engasjere enda mer, blant annet «Hvilken emoji beskriver din terrasse best?». I tillegg har Jordan hatt flere annonser på Google og sosiale medier for å skape engasjement og merkevarekjennskap, og deretter oppfølgingsannonser for de som viste interesse i merkevarekjennskapsfasen.

– Emojikonkurransen tok helt av i kommentarfeltet på facebooksiden til Jordan Vet Hvordan, vi fikk godt over 500 kommentarer. Merkevarekjennskapsannonsene har også hatt god effekt, vi har fått mange nye besøk på nettsiden, sier Breivik.

I tillegg til terrassekampanjen har Jordans relansering av skråpenslene som kommer i butikk til høsten, fått smake litt på engasjementet facebookbrukerne har å by på.

 

– Vi har også sniklansert Skrå Presisjon med SmartEtui på Facebook, og kombinert dette med en konkurranse. Igjen, meget stort engasjement her, med oppimot 500 likes og 400 kommentarer, sier Breivik. 

Ser engasjementet også i tallene

Performancebyrået som Jordan samarbeider med melder om svært positive tall for annonsene. Eksempelvis har filmen av damen som ler mens hun beiser terrassen hatt nærmere 900 000 visninger bare på Facebook og Instagram, til en kostnad på 0,02 kr per visning.

– Dette viser at Facebook premierer innholdet vårt! Kostnadene blir nemlig lavere dersom Facebook vurderer kvaliteten på kampanjen som høy. Og kvaliteten igjen vurderes etter mengde engasjement som skapes blant målgruppen sammenlignet med andre annonsører som ønsker å nå frem til samme målgruppe. Det er utrolig gøy, og viser at nøye målretting og kampanjer i flere steg har lønt seg, sier Breivik.

 

Performance-byrået er svært fornøyde med terrassekampanjen, og sier at den er «blant de aller beste av alle som målretter seg slik de har gjort». 

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.