Digital satsing skaper oppdrag
Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttDen digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.
Som en digital dating-tjeneste
Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.
– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.
– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.
– Jøss, er det en jente som kommer?
Seriøse henvendelser
Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.
– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.
– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis.
Hvordan påvirker statsbudsjettet for 2025 oppussingsiveren?
Statsbudsjettet for 2025 gir noen positive signaler for husholdningene, og det kan bli et vendepunkt for mange som planlegger å pusse opp. Løfter om lavere skatter for dem med inntekter...
QR-kode gir rask tilgang til dokumentasjon
Flügger lanserer nye blå spann med resirkulert plast. De nye spannene vil brukes til flere av selskapets produkter. I tillegg gjør en QR-kode på spannet det enkelt for maleren å få...
Tapet med svenske tradisjoner
Gammalsvenska klassiker er en tapetkolleksjon med tapetdesign som er gjenskapt fra ulike tidsaldre og stiler. Gamle klassikere møter nye mønstre i nye fargesettinger. Her finnes det...
Stilfull putemiks fra Tone Kroken
Tone Kroken har for Norsk Dun designet en nydelig putekolleksjon i deilig velour og viskose i fine fargekombinasjoner. Putene fås i ulike størrelser og former og gir et luksuriøst...
Sømløs lufteventil uten synlige kanter
Inntrykket av det lekreste rom kan raskt ødelegges av ventilasjonsanlegget. Det unngås med Ergovent lufteventiler, som sømløst sparkles inn i slette gipsflater. Den prisvinnende designen...
Fugemasse for alle behov
Til fuging av absorberende keramiske fliser har Bostik tatt frem Multi Grout Plus, og til ikke-absorberende fliser Flex Grout Plus. Disse sementbaserte massene kan kombineres med...