Digital satsing skaper oppdrag
Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttDen digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.
Som en digital dating-tjeneste
Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.
– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.
– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.
– Jøss, er det en jente som kommer?
Seriøse henvendelser
Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.
– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.
– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis.
Duri etablerer ny avdeling i Trondheim
Etter sterk etterspørsel fra håndverksbransjen i Midt-Norge etablerer Duri en ny, fullverdig avdeling i Trondheim. Selskapet overtar lokalene i januar 2026 og planlegger å åpne dørene...
God som ny med brukte teppefliser
Ege Carpets satser nå på å samle inn brukte teppefliser for å selge dem på nytt. Resultatet blir mindre avfall og redusert råvareforbruk, lavere karbondioksidutslipp og åpningen av...
Skjønn natur og tradisjon i tekstil og tapet
Highgrove er sommerresidensen til kong Charles III, og også navnet på en tapet- og tekstilkolleksjon fra Sanderson. Denne er inspirert av herregårdens flotte hageanlegg og består...
Smart fargeprøve for eksteriørfarger
Nordsjös Colourtester, den smarte prøveboksen med maling og minirull i ett, kommer nå med utendørsfarger som passer godt til nordiske hus. Fargeprøvene kjøpes via nett og leveres...
Sømløs integrasjon mellom teppefliser og LVT
iD Square Loose-Lay kan perfekt integreres med Desso teppefliser, da de bygger like mye i høyden. Denne kombinasjonen skaper harmoniske og unike design av arbeidsplasser, og en sanselig...
Relansering av Expona Flow
Expona Flow gir design og ytelse tilpasset krevende miljøer. Kolleksjonen har i mange år vært et foretrukket valg til skoler, barnehager og kommersielle bygg – kjent for sin høye...