FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Rørkjøp-Digitalsatsning.jpg

Foto: Rørkjøp

Digital satsing skaper oppdrag

Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.

Emma Wold/ifi.no

Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Den digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.

Som en digital dating-tjeneste

Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.

– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.

– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.  

Seriøse henvendelser

Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.

– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.

– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis. 

Generasjonsskifte hos Dana Lim
Bransjenytt

Generasjonsskifte hos Dana Lim

1. januar presenterte Dana Lim Christian Hwaiz Brask som ny CFO. Med spesiell erfaring innen økonomistyring av produksjonsbedrifter, er han klar til å videreføre Dana Lims vekstplaner...

Grønne nyanser leder vei i 2025
Farger og trender

Grønne nyanser leder vei i 2025

Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...

Oslo-malere skal sykle til jobb
Håndverk

Oslo-malere skal sykle til jobb

Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.