Digital satsing skaper oppdrag
Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttDen digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.
Som en digital dating-tjeneste
Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.
– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.
– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.
– Jøss, er det en jente som kommer?
Seriøse henvendelser
Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.
– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.
– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis.
Fuger og tetter med høy styrke
Bostik H750 SEAL’N’BOND PREMIUM er spesielt utviklet for en varig elastisk tetting av ekspansjonsfuger for kjøkken, bad, dusj samt industrielle bruksområder med varierende underlag...
WOW-gulv fra kontrastrik kolleksjon
Gjennom en kombinasjon av teknologi og tidløst håndverk står Bjelins Contrast-kolleksjon frem med de særegne egenskapene til den kroatiske eiken. Välinge Innovation har utviklet...
Teppeinspirasjon: det gode livet ved sjøen
Å fange stemningen av det gode livet ved sjøen i interiøret, er en stilretning som peker seg ut i sommer. Her er det solfylte dager, hav og avslappet ferietid som gjelder. Eller ønsket...
Fugeskum i mindre emballasje
Fugeskummet Sika Boom-157 All Seasons kommer nå i en ny, liten forpakning: 250 ml. Sika Boom-157 All Seasons er et selvekspanderende polyuretanskum som kan brukes året rundt –...
En helt naturlig maling
Med Wibo Natura inngår du en pakt med planeten. Malingen er utviklet med naturen i tankene og er en linoljeemulsjon, fri for mikroplast og konserveringsstoffer, og er et naturlig...
Elegant gummigulv med matt overflate
Med matt glans i overflaten fremtrer fargene som mer ekte og gir et elegant og moderne utseende. Artigo, ledende leverandør av gummigulv, har nå innført matt overflate på to kolleksjoner...