FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin Bransjestatistikk
Se flere bilder
Rørkjøp-Digitalsatsning.jpg

Foto: Rørkjøp

Digital satsing skaper oppdrag

Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.

Emma Wold/ifi.no

Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Den digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.

Som en digital dating-tjeneste

Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.

– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.

– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.  

Seriøse henvendelser

Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.

– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.

– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis. 

Jordnære blomster og blader
Produktaktuelt

Jordnære blomster og blader

Kiki Plesner-Löfroth er kvinnen bak Plesner Patterns som er kjent for sitt særegne formspråk og sin kjærlighet til naturens former og farger. Den prisbelønnede designeren skaper...

Nye design og LVT i storformat
Produktaktuelt

Nye design og LVT i storformat

Med hele 72 design totalt, hvorav 24 er helt nye, er Expona Commercial en LVT-serie for de fleste tilfeller. Blant nyhetene er fiskeben med et roligere uttrykk og med bredere og lengre...

Beskytt liv og bygninger med Fire Protect

Beskytt liv og bygninger med Fire Protect

Bostik Fire Protect er en ny produktserie med sertifiserte fugemasser, skum, sparkel og isolasjonsmaterialer, utviklet for å hindre spredning av ild, røyk og varme ved brann. Produktene...

Et par strøk trygghet på veggene
Håndverk

Et par strøk trygghet på veggene

Et nytt, patentert pigment i vanntynnet akrylmaling reduserer forekomsten av muggsopp, bakterier og virus i innemiljøet. Nå lanserer Gjøco den innovative malingen Tryggere Rom, utviklet...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.