Digital satsing skaper oppdrag
Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttDen digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.
Som en digital dating-tjeneste
Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.
– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.
– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.
– Jøss, er det en jente som kommer?
Seriøse henvendelser
Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.
– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.
– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....