Digital satsing skaper oppdrag
Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttDen digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.
Som en digital dating-tjeneste
Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.
– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.
– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.
– Jøss, er det en jente som kommer?
Seriøse henvendelser
Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.
– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.
– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis.
Malingsekspert med lidenskap for motorsykler og natur
Kjetil Krogh er produktsjef hos Tjæralin, og har en stor interesse for motorsykler og friluftsliv. Når han ikke er opptatt med jobben i Tjæralin, tilbringer han gjerne tiden ute i naturen...
Langvarig skjønnhet med klikkvinyl
Pergos nye rigide vinylgulv Limfjord Pad Pro gir hjemmet et elegant utseende med store stein- eller teppefliser - med alle de bekymringsfrie fordelene ved et vinylgulv. Mens stein kan...
Teppe for levende atmosfære
Oppdag fordelene med velurteppet Jive. Dette lett melerte teppet gir rommet en levende atmosfære, og føles både myk og tett under beina. Jive kommer i flere trendy greige farger,...
Naturlig og helmatt interiørbeis
Original Natural Matt Interior fra Nordsjö er en ny helmatt, vanntynnbar interiørbeis. Den fremhever treets naturlige utseende med en vakker, matt finish, og gir et estetisk tiltalende...
Bestselger gjør comeback
I 2007 lanserte InHouse flossteppet Twilight, som direkte ble en bestselger og holdt seg blant de mest populære teppene i mange år. Etter noen års fravær gjør nå Twilight en tilbakekomst...
Trendy veggpanel på rull
Essens er en tapetkolleksjon som består av fire tapeter i brystninger med spilemønster, samt 12 vakre ensfarger. Spilemønstrene og de ensfargede tapetene kan kombineres for å ...