Dette tror Virke om fremtidens handel

Da samfunnet stengte ned startet en «oppussingboom» vi ikke har sett maken til. Men hva skjer når samfunnet åpnes opp igjen? Vil folk heller bruke pengene på reiser og opplevelser enn på maling, gulv og nye hagemøbler?

Av Bjørg Owren/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Dette tror Virke om fremtidens handel

Foto: SariMontag-online shopping- flickr.com

Kari og Ola har spart økt sparingen under pandemien, selv om de har brukt mye penger på oppussing. I 2020 sparte vi 130 milliarder. Handelsorganisasjonen Virke tror at vi i årene som kommer vil bruke mer på tjenester reiser og opplevelser. De tror likevel ikke at det betyr at vi kommer til å handle mindre varer.

Færre og større butikker

– Veksten i varehandelen er avtagende. Vi går litt tilbake til et lavere forbruk av varer, mens en større andel av forbruket vil flyttes over på tjenester igjen. Vi kommer til å handle varer både på nett og i fysiske butikker. Antallet butikker går ned. Det blir færre og større enheter og mer omsetning per butikk. Alle bransjer mister noe bortsett fra nettbutikker som fortsetter å vokse, sa Bror Stende bransjedirektør Virke faghandel, da han holdt foredrag om framtiden i norsk handel på Pej-gruppens trendkonferanse i desember.

At mange fortsetter med hjemmekontor, påvirker vårt handlemønster; mer handel der vi bor og mindre på vei til og fra jobb. Bysentrene blir tapere.

Dele på Pinterest Bror William Stende, Virke

Foto: Virke

BRANSJEDIREKTØR BROR STENDE i Virke faghandel, tror at de lange underliggende trendene som preget handelen før pandemien vil fortsette, når pandemien er over. Vi kommer igjen til å bruke mest penger på tjenester, reiser og opplevelser enn på varekjøp. Men det betyr nødvendigvis ikke at vi kommer til å handle mindre varer.  

Handelsparadokser

Framtidsutsiktene for faghandelen var et par uker tidligere hovedtema da direktør Harald Andersen fra Virke Handel holdt foredrag på kjedetreffet til Happy Homes. Han pekte på det paradoksale i at netthandelen vil fortsette å øke, samtidig som vi i undersøkelser sier at vi foretrekker å handle i butikk. Spørsmålet er om vi skal basere oss på det folk sier eller det de gjør.

− Kanskje en kombinasjon, svarte han seg selv.

Andersen tror at det snart blir slutt på å snakke om netthandel versus fysisk handel.
− Vi vil bry oss mindre om hvor vi handler. Vi handler der det passer best. Noen ganger er det på nett og vi får varene rett hjem, andre ganger bestiller vi på nett og plukker opp varer på vei hjem, og noen ganger reiser vi til butikk og blir inspirert, engasjert og begeistret. Kanskje handler vi der og da. Eller drar hjem og handler varen på nett, sier han. 

Dele på Pinterest Harald Andersen, Virke

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

HENGER SAMMEN: Direktør Harald Andersen fra Virke Handel tror på en sammenheng mellom å være god på bærekraft, å være god på å begeistre kunden og skape enkle opplevelser. − Hvis dere klarer å gjøre det enkelt, og å kombinere varene jeg har lyst på og trenger med en opplevelse av at det å handle hos dere, er et pluss. Da har vi enkelthet og bærekraft i skjønn forening, sier han.   

Data er nøkkelen til kundes hjerte

Det var klar tale fra Andersen om at kampen om kundene vil bli hard framover. For å vinne må man ha data om kundene.
− Du må bygge data om den kunden du har, og de kundene du ønsker å tiltrekke deg. Og ikke minst bruke de dataene for å forstå hva kunden vil ha og trigges av, sa han.

Virkes undersøkelser viser at ¾ av oss sier vi vil redusere forbruket og kjøpe færre ting, og bærekraft er noe Kari og Ola kommer til å være mer opptatt av framover. Det vil påvirke handelen. Til tross for det tror Andersen ikke at forsøk på å ta markedsandeler ved å «brande» bedriften på miljø og bærekraft er veien å gå videre. Bærekraft og klimahensyn går fra å være en faktor som differensierer ens egne produkter eller tjenester fra andres, til å være en hygienefaktor.

− Har du det ikke på stell, så blir du rett og slett valgt bort. Forbrukerne vil ikke handle med deg. Ute av business, ferdig snakka, sier Harald Andersen.

Dele på Pinterest Kunde henter varer

Foto: Fargerike

BOOST FOR NETTHANDEL: Da Norge stengte ned kom mange kreative nettløsninger raskt på plass. 
− Handelen måtte svare på det kundene forlangte. Da folk måtte sitte hjemme og handle, måtte vi levere på det, sa Stende. Nye grupper begynte å handle på nett under pandemien, og det vil det vil de fortsette med videre.  «Klikk og hent» ble løsningen for mange. Her henter kunde varer hun har bestilt hos Fargerike Kristoffersen.

Mer Informasjon

Handelstrender før og under pandemien

Ifølge handelsorganisasjonen Virke var handelen før pandemien preget av noen underliggende lange trender:

  • Vi kjøpte mer tjenester enn varer. Det har vi gjort siden 2014
  • Vi handlet stadig mer i utlandet. Før koronaen brukte vi 1 av 10 kroner i utenlandske fysiske butikker
  • Vi så en sterk vekst i netthandel og bransjeglidning
  • Bransjen som var i sterkest vekst var «bredt vareutvalg», og netthandelen tok en stadig større del av handelen

Så kom pandemien og mye ble forandret. Vi kjøpte igjen mer varer enn tjenester, vi handlet på nett hjemmefra, og det var de norske nettbutikkene som fikk veksten. Virke tror ikke pandemien vil påvirke hovedtrendene på sikt. Veksten i varesalget vil avta og når pandemien er over vil vi bruke mest penger på kjøp av tjenester.

Flere på nett-Foto-SariMontag-online shopping- flickr.com.jpg

Foto: Sari Montag/CC Commons-flickr.com


FLEKSIBEL HANDEL: − Vi vil bry oss mindre om hvor vi handler. Vi handler der det passer best. Noen ganger er det på nett og vi får varene rett hjem, andre ganger bestiller vi på nett og plukker opp varer på vei hjem, og noen ganger reiser vi til butikk og blir inspirert, engasjert og begeistret. Kanskje handler vi der og da. Eller drar hjem og handler varen på nett, sier Harald Andersen fra Virke Handel.

LES OGSÅ
SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert!

Fargemagasinet har jevnlig nye artikler og en gang i uken sender vi ut nyhetsbrev med våre siste artikler. Registrer deg her for å abonnere på vårt nyhetsbrev.

Obligatorisk felt