Dette tror Virke om fremtidens handel
Da samfunnet stengte ned startet en «oppussingboom» vi ikke har sett maken til. Men hva skjer når samfunnet åpnes opp igjen? Vil folk heller bruke pengene på reiser og opplevelser enn på maling, gulv og nye hagemøbler?
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kari og Ola har spart økt sparingen under pandemien, selv om de har brukt mye penger på oppussing. I 2020 sparte vi 130 milliarder. Handelsorganisasjonen Virke tror at vi i årene som kommer vil bruke mer på tjenester reiser og opplevelser. De tror likevel ikke at det betyr at vi kommer til å handle mindre varer.
Hva kan vi forvente i oppussingsåret som kommer?
Færre og større butikker
– Veksten i varehandelen er avtagende. Vi går litt tilbake til et lavere forbruk av varer, mens en større andel av forbruket vil flyttes over på tjenester igjen. Vi kommer til å handle varer både på nett og i fysiske butikker. Antallet butikker går ned. Det blir færre og større enheter og mer omsetning per butikk. Alle bransjer mister noe bortsett fra nettbutikker som fortsetter å vokse, sa Bror Stende bransjedirektør Virke faghandel, da han holdt foredrag om framtiden i norsk handel på Pej-gruppens trendkonferanse i desember.
At mange fortsetter med hjemmekontor, påvirker vårt handlemønster; mer handel der vi bor og mindre på vei til og fra jobb. Bysentrene blir tapere.
Eventyret fortsetter ikke for alltid!
BRANSJEDIREKTØR BROR STENDE i Virke faghandel, tror at de lange underliggende trendene som preget handelen før pandemien vil fortsette, når pandemien er over. Vi kommer igjen til å bruke mest penger på tjenester, reiser og opplevelser enn på varekjøp. Men det betyr nødvendigvis ikke at vi kommer til å handle mindre varer.
Handelsparadokser
Framtidsutsiktene for faghandelen var et par uker tidligere hovedtema da direktør Harald Andersen fra Virke Handel holdt foredrag på kjedetreffet til Happy Homes. Han pekte på det paradoksale i at netthandelen vil fortsette å øke, samtidig som vi i undersøkelser sier at vi foretrekker å handle i butikk. Spørsmålet er om vi skal basere oss på det folk sier eller det de gjør.
− Kanskje en kombinasjon, svarte han seg selv.
Andersen tror at det snart blir slutt på å snakke om netthandel versus fysisk handel.
− Vi vil bry oss mindre om hvor vi handler. Vi handler der det passer best. Noen ganger er det på nett og vi får varene rett hjem, andre ganger bestiller vi på nett og plukker opp varer på vei hjem, og noen ganger reiser vi til butikk og blir inspirert, engasjert og begeistret. Kanskje handler vi der og da. Eller drar hjem og handler varen på nett, sier han.
Fargemagasinets Bransjestatistikk 2020: Malingbonanza
HENGER SAMMEN: Direktør Harald Andersen fra Virke Handel tror på en sammenheng mellom å være god på bærekraft, å være god på å begeistre kunden og skape enkle opplevelser. − Hvis dere klarer å gjøre det enkelt, og å kombinere varene jeg har lyst på og trenger med en opplevelse av at det å handle hos dere, er et pluss. Da har vi enkelthet og bærekraft i skjønn forening, sier han.
Data er nøkkelen til kundes hjerte
Det var klar tale fra Andersen om at kampen om kundene vil bli hard framover. For å vinne må man ha data om kundene.
− Du må bygge data om den kunden du har, og de kundene du ønsker å tiltrekke deg. Og ikke minst bruke de dataene for å forstå hva kunden vil ha og trigges av, sa han.
Virkes undersøkelser viser at ¾ av oss sier vi vil redusere forbruket og kjøpe færre ting, og bærekraft er noe Kari og Ola kommer til å være mer opptatt av framover. Det vil påvirke handelen. Til tross for det tror Andersen ikke at forsøk på å ta markedsandeler ved å «brande» bedriften på miljø og bærekraft er veien å gå videre. Bærekraft og klimahensyn går fra å være en faktor som differensierer ens egne produkter eller tjenester fra andres, til å være en hygienefaktor.
− Har du det ikke på stell, så blir du rett og slett valgt bort. Forbrukerne vil ikke handle med deg. Ute av business, ferdig snakka, sier Harald Andersen.
BOOST FOR NETTHANDEL: Da Norge stengte ned kom mange kreative nettløsninger raskt på plass.
− Handelen måtte svare på det kundene forlangte. Da folk måtte sitte hjemme og handle, måtte vi levere på det, sa Stende. Nye grupper begynte å handle på nett under pandemien, og det vil det vil de fortsette med videre. «Klikk og hent» ble løsningen for mange. Her henter kunde varer hun har bestilt hos Fargerike Kristoffersen.
«Bærekraft er business»
Dette tror bransjen om 2023 – Vi går mot lysere tider
IFIs årskonferanse 2022 – Dette tror bransjen
Dette tror bransjen
Proff-konsepter skal gjøre Malorama større
Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
Ifølge handelsorganisasjonen Virke var handelen før pandemien preget av noen underliggende lange trender:
- Vi kjøpte mer tjenester enn varer. Det har vi gjort siden 2014
- Vi handlet stadig mer i utlandet. Før koronaen brukte vi 1 av 10 kroner i utenlandske fysiske butikker
- Vi så en sterk vekst i netthandel og bransjeglidning
- Bransjen som var i sterkest vekst var «bredt vareutvalg», og netthandelen tok en stadig større del av handelen
Så kom pandemien og mye ble forandret. Vi kjøpte igjen mer varer enn tjenester, vi handlet på nett hjemmefra, og det var de norske nettbutikkene som fikk veksten. Virke tror ikke pandemien vil påvirke hovedtrendene på sikt. Veksten i varesalget vil avta og når pandemien er over vil vi bruke mest penger på kjøp av tjenester.
FLEKSIBEL HANDEL: − Vi vil bry oss mindre om hvor vi handler. Vi handler der det passer best. Noen ganger er det på nett og vi får varene rett hjem, andre ganger bestiller vi på nett og plukker opp varer på vei hjem, og noen ganger reiser vi til butikk og blir inspirert, engasjert og begeistret. Kanskje handler vi der og da. Eller drar hjem og handler varen på nett, sier Harald Andersen fra Virke Handel.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...