Det er nå det skjer!
I takt med at vinteren slipper taket, trekker Ola og Kari ut av sine lune hjem. Det er på tide å tenke på hva man bør gjøre av utvendige arbeider på boligen! April er starten for mange, men perioden mai - juli er den definitive høysesongen for de utvendige oppussingsarbeidene, og mer enn halvparten av disse arbeidene startes opp i mai, juni eller juli.
Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Våren kommer ikke samtidig i hele landet, hvilket forklarer at hovedtyngden av de utvendige oppussingsarbeidene kommer noe senere i Nord-Norge enn i resten av landet, der nesten halvparten av slike arbeider gjennomføres i juni og juli.
Stor økning i andelen som utførte utvendige oppussingsarbeider på boligen
I perioden 2017 - 2019 var det mellom 14 prosent og 16 prosent som gjennomførte utvendige oppussingsarbeider på egen bolig. Så kom koronaen, og i 2020 økte andelen til 18 prosent. Målt i antall husholdninger var det mer enn 445 000 husholdninger som gjennomførte ett eller flere, utvendige oppussingsarbeider på boligen. En økning på nesten 80 000 husholdninger fra året før!
Hvilke typer utvendige arbeider dominerer?
Malearbeider er uten tvil den type utvendig oppussing flest husholdninger utfører, og ca. 50 prosent av dem som gjør noe med boligen utvendig, benytter en pensel eller rull som viktigste arbeidsredskap. Ser vi dette nivået opp mot alle husholdninger, betyr det at vi maler eller beiser boligene utvendig omtrent hvert 10. år.
Ny terrasse, bytte av ytterkledning /fasade samt bytte av takrenner, kommer også høyt på listen over utførte utvendige oppussingsarbeider. Ser vi på andelen som utfører disse arbeidene betyr dette at husholdningene bygger terrasse hvert 22. år, bytter ytterkledning hvert 30. år og takrenner hvert 43. år.
Stadig flere planlegger å pusse opp utvendig
I vår forbrukermåling gjennomført per 1. kvartal 2021, ser vi en økning på mer enn 20 prosent flere som planlegger å pusse opp boligen i år enn ved tilsvarende måling i fjor. Dette i kombinasjon med at mange husholdninger innser at de store utenlandsreisene antageligvis ikke lar seg gjennomføre i år heller, kan bety rekordhøye nivåer for oppussingsmarkedet i månedene som kommer!
Prognosesenterets «ByggMonitor», viser at det først og fremst er de arbeidene husholdningene selv kan utføre, som planlegges gjennomført. Nesten 6 av 10 som planlegger å pusse opp utvendig svarer at de skal male eller beise boligen utvendig.
Det er ikke overraskende at det er de som bor i eneboliger, og til dels de som bor i småhus, som i størst grad planlegger utvendig oppussing.
Kundene kommer ut nå!
Om vi ser på hvor mye penger man i gjennomsnitt bruker på utvendig oppussing, samt hvor mange som planlegger å pusse opp ute, betyr det at mer enn 21 mrd. kroner vil brukes på denne typen arbeider i år, hvorav mer enn halvparten i løpet av de kommende 3 månedene.
Lykke til – det er nå det skjer!
- Over 445 000 husstander pusset opp ute i 2020
- 80 000 flere enn før gjorde noe i 2020
- 50 prosent av dem malte eller beiset
- Kari og Ola planlegger å pusse opp ute for over 21 milliarder i år
- Vi maler/beiser huset cirka hvert tiende år
Hva kan vi forvente i oppussingsåret som kommer?
Rekordaktivitet for oppussing av boliger i 2020
Mange muligheter for terrassen
Covid-19. Ett år etter.
Koronapandemiens bittersøte bakside
Hvem pusser opp hva, hvor ofte og mye?
Prognosesenteret er et frittstående markedsanalyseforetak som har spesialisert sine tjenester til å omhandle markedsproblematikk knyttet til de europeiske bygge-, anleggs- og eiendomsmarkedene.
De gir aktører på det nordiske byggemarkedet innsikt og forståelse som skal hjelpe til med å optimere lønnsomhet og ta kloke beslutninger KÅRE ELNAN: Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbruker- markedet i Norden.
Fleksibelt og lyddempende LVT
Allura Click Flexcore er en LVT-serie i tre- eller betongdesign som skaper en hjemmekoselig atmosfære også til offentlige rom. En integrert akustikkbakside gir hele 20 dB demping,...
Naturlig ren og pen
Tjæreprodukter har lange tradisjoner i personlig renhold og hygiene, og er kjent for sine naturlige, helsefremmende egenskaper. Tretjære er både mildt antiseptisk og antiinflammatorisk,...
Effektfulle mønstre med skygge og lys
Tapetkolleksjonen Play of Light fra Fantasi interiør har noen svært effektfulle mønstre og gode ensfargede kombinasjoner. Kolleksjonens tre hoveddesign – majestetiske påfugler, delikate...
Gjør epoksy mer tilgjengelig for forbruker
Den norske malingprodusenten Gjøco satser videre på epoksy, både for forbruker og de profesjonelle. Snart kommer detaljerte undervisningsfilmer som skal gjøre epoksy mindre mystisk.
Slik blir Heimtextil 2025
Neste års Heimtextil-messe blir større og bedre, med 16 haller og 2900 utstillere fra 60 land, samt en ny trendutstilling kuratert av Alcova Milano. Teppesegmentet vokser fra 100 til...
Ny lansering med grønn løper
For noen uker siden overrasket Polyflor de ansatte hos det norske interiørarkitektkontoret IARK. De fikk en hyggelig start på dagen med rykende fersk kaffe og bakevarer da de kom på...