Det er nå det skjer!
I takt med at vinteren slipper taket, trekker Ola og Kari ut av sine lune hjem. Det er på tide å tenke på hva man bør gjøre av utvendige arbeider på boligen! April er starten for mange, men perioden mai - juli er den definitive høysesongen for de utvendige oppussingsarbeidene, og mer enn halvparten av disse arbeidene startes opp i mai, juni eller juli.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Våren kommer ikke samtidig i hele landet, hvilket forklarer at hovedtyngden av de utvendige oppussingsarbeidene kommer noe senere i Nord-Norge enn i resten av landet, der nesten halvparten av slike arbeider gjennomføres i juni og juli.
Stor økning i andelen som utførte utvendige oppussingsarbeider på boligen
I perioden 2017 - 2019 var det mellom 14 prosent og 16 prosent som gjennomførte utvendige oppussingsarbeider på egen bolig. Så kom koronaen, og i 2020 økte andelen til 18 prosent. Målt i antall husholdninger var det mer enn 445 000 husholdninger som gjennomførte ett eller flere, utvendige oppussingsarbeider på boligen. En økning på nesten 80 000 husholdninger fra året før!
Hvilke typer utvendige arbeider dominerer?
Malearbeider er uten tvil den type utvendig oppussing flest husholdninger utfører, og ca. 50 prosent av dem som gjør noe med boligen utvendig, benytter en pensel eller rull som viktigste arbeidsredskap. Ser vi dette nivået opp mot alle husholdninger, betyr det at vi maler eller beiser boligene utvendig omtrent hvert 10. år.
Ny terrasse, bytte av ytterkledning /fasade samt bytte av takrenner, kommer også høyt på listen over utførte utvendige oppussingsarbeider. Ser vi på andelen som utfører disse arbeidene betyr dette at husholdningene bygger terrasse hvert 22. år, bytter ytterkledning hvert 30. år og takrenner hvert 43. år.
Stadig flere planlegger å pusse opp utvendig
I vår forbrukermåling gjennomført per 1. kvartal 2021, ser vi en økning på mer enn 20 prosent flere som planlegger å pusse opp boligen i år enn ved tilsvarende måling i fjor. Dette i kombinasjon med at mange husholdninger innser at de store utenlandsreisene antageligvis ikke lar seg gjennomføre i år heller, kan bety rekordhøye nivåer for oppussingsmarkedet i månedene som kommer!
Prognosesenterets «ByggMonitor», viser at det først og fremst er de arbeidene husholdningene selv kan utføre, som planlegges gjennomført. Nesten 6 av 10 som planlegger å pusse opp utvendig svarer at de skal male eller beise boligen utvendig.
Det er ikke overraskende at det er de som bor i eneboliger, og til dels de som bor i småhus, som i størst grad planlegger utvendig oppussing.
Kundene kommer ut nå!
Om vi ser på hvor mye penger man i gjennomsnitt bruker på utvendig oppussing, samt hvor mange som planlegger å pusse opp ute, betyr det at mer enn 21 mrd. kroner vil brukes på denne typen arbeider i år, hvorav mer enn halvparten i løpet av de kommende 3 månedene.
Lykke til – det er nå det skjer!
- Over 445 000 husstander pusset opp ute i 2020
- 80 000 flere enn før gjorde noe i 2020
- 50 prosent av dem malte eller beiset
- Kari og Ola planlegger å pusse opp ute for over 21 milliarder i år
- Vi maler/beiser huset cirka hvert tiende år
Hva kan vi forvente i oppussingsåret som kommer?
Rekordaktivitet for oppussing av boliger i 2020
Mange muligheter for terrassen
Covid-19. Ett år etter.
Koronapandemiens bittersøte bakside
Hvem pusser opp hva, hvor ofte og mye?
Prognosesenteret er et frittstående markedsanalyseforetak som har spesialisert sine tjenester til å omhandle markedsproblematikk knyttet til de europeiske bygge-, anleggs- og eiendomsmarkedene.
De gir aktører på det nordiske byggemarkedet innsikt og forståelse som skal hjelpe til med å optimere lønnsomhet og ta kloke beslutninger KÅRE ELNAN: Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbruker- markedet i Norden.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....