FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
1-HappyHomes-kjedetreff-FotoCheraWestmanIFIno-58.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

«Det beste kjedetreffet noen sinne»

Med gjeve priser og stor stemning feiret Happy Homes-kjeden de beste butikkene i 2024, og tok avspark for enda et år. Kjedens forse er lokal forankring av både fagkunnskap og butikksortiment. Egne merkevarer kompletteres av merkevarer fra gode leverandøravtaler, og en netthandelsløsning under videreutvikling, bidrar til at kjeden ser optimistisk på fremtiden.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Dana Lim annons

Happy Homes samlet i midten av februar troppene til kjedetreff og leverandørmesse. Med 25 eierbedrifter representert og 28 leverandører til stede, ble det et par inspirerende dager på Quality Hotel Airport ved Gardermoen. Fargemagasinet besøkte leverandørmessen og deltok under festmiddagen der kjeden delte ut flotte priser til de beste forhandlerne.

– Jeg er veldig godt fornøyd, og tilbakemeldingene fra både leverandører og butikker var særdeles gode. Flere mener at dette var det beste kjedetreffet de har vært med på. Vi har hatt et større fokus på det sosiale enn tidligere og gitt forhandlerne tid til å prate med hverandre for å dele erfaringer og lære av hverandre, sier Tor Morten Strøm, styreleder og fungerende daglig leder.  

Se flere bilder
mann i mørk skjorte foran oransje skilt

Foto: Chera Westman/ifi.no

GODE TILBAKEMELDINGER: Tor Morten Strøm, styreleder og fungerende daglig leder ved Happy Homes Norge samt daglig leder i Happy Homes Malerbua, har fått mange gode tilbakemeldinger på opplegget ved årets kjedetreff. 

Har skapt ro i kjeden

Kjedens medlemmer omsetter for cirka 500 millioner kroner, fordelt på både butikksalg til proffer og privatkunder og håndverkertjenester.

– Vi har lagt bak oss et år med uro da vi blant annet la ned butikken i Trondheim og det har vært viktig å skape ro internt. Samtidig er det god stemning blant forhandlerne og de leverer bedre enn resten av bransjen som helhet, sier han.

Butikkene har god lokal forankring, med høyt faglig kunnskapsnivå, god kundeservice og et sortiment som er tilpasset etter det lokale markedets behov og ønsker.

– Vi har ikke et påtvunget sortiment, men samtidig opplever vi stor oppslutning rundt vårt grunnsortiment som er vårt anbefalte sortiment til alle. Betingelsene som vi har fremforhandlet med våre avtaleleverandører er så gode at de fleste butikkene har stor lojalitet til de leverandørene vi samarbeider med. Dette gjør at vi opprettholder et sterkt og stabilt leverandørnettverk som gir oss både konkurransekraft og god kvalitet på produktene, sier Strøm.  

Klikk-og hent på gang

Kjeden eies og driftes av medlemmene, og avstanden mellom kjedeledelse, forhandlere og ansatte er kort. Innen kort tid presenteres en ny daglig leder for kjeden, når rekrutteringsprosessen nå nærmer seg slutten. En annen stor oppgave for kjedeledelsen er og har vært netthandel.

– Vi har utviklet en netthandelsløsning på våre nettsider som bygger på inspirasjon, samtidig som kundene kan kjøpe varene de vil ha også når butikken er stengt. I løpet av sommeren eller høsten kommer også en klikk- og hent-løsning som gir en mer sømløs opplevelse mellom nett og fysisk butikk, sier Tor Morten Strøm.

– Fordelen med å litt være sent ute med netthandelsløsninger er at vi slipper å gå i de samme fellene som de som er før oss har gått i. Vi har også brukt tiden godt på å søkemotoroptimalisere nettsidene, slik at vi blir synlige ved nettsøk uten å kjøpe plass, sier han.   


Se flere bilder
to menn ved middagsbord under festmiddag

Foto: Chera Westman/ifi.no

FORNØYDE: Tor Morten Strøm og Rolf Gjøen, fra Gjøco, var fornøyd under festmiddagen. 

EMV styrker kjeden

I 2022 lanserte Happy Homes Korall, en egen merkevare innen maling. Malingen produseres av Gjøco.

– At kjeden er medlemseid gjør at vi har en god forankring i forhandlerleddet rundt EMV. Styret har bevisst valgt å gå for et high-end-produkt med stor troverdighet, til en god pris. Vi har bygd opp et konsept med malinger, farger, fargekart og inspirasjon som har styrket oss som kjede, og det er god fart på salget, sier han.   

Se flere bilder
mann og dame er glade foran storskjerm

Foto: Chera Westman/ifi.no

ÅRETS EMV-AMBASSADØRER: Jarle Kristiansen og Barbara Corley fra Happy Homes Torshov var stolte og glade over å bli kåret til Åres Korallambassadører. 

Priser til Oslo og Mandal

Høydepunktet under kjedetreffet var nok kåringen av de beste butikkene for 2024 innenfor tre kategorier: Årets Korallambassadør, Årets forhandler og Årets Bærekraftbutikk.

Av de fem nominerte til prisen for beste ambassadør for den egne merkevaren i 2024, vant Happy Homes Torshov som drives av Jarle Kristiansen. Den lille butikken, sentralt i Oslo er kjedens største forhandler på Korall.

– De har en tydelig strategi i butikken rundt salg og profilering av Korall, og Korallprodukter står for en stor andel av det totale malingssalget i butikken, sa prisutdeler Mads Veierød, styremedlem i kjeden og representerende Happy Homes Brandbu.

De øvrige som var nominert var Beleggsenteret, Fargekilden, Malerbua og Maler’n Karlsen. Best på bærekraft var Happy Homes Mandal, som ikke var tilstede på kjedetreffet, men Egil Johanssen fikk nyheten på direkten via telefon.

– Happy Homes Mandal er sterkt engasjert for å skape et levende lokalmiljø. De fremstår som bærekraftig og tenker miljø i sitt samfunnsengasjement. Butikken løfter frem lokale produkter i butikk og bidrar til å skape allianser og samarbeid lokalt, sa Bjørn Ivar Olsen, styremedlem representerende Øra Farge og Miljø.  

Alle gode ting er tre

Ved kåring av den gjeveste prisen – Årets forhandler – legger styret vekt på lønnsom drift, kjedelojalitet, god kundeservice og lokal markedsføring. Her var tre butikker nominert:

Happy Homes Brødrene Ek, som har håndverksavdeling og butikk. John Ingar Ek Boine og Therese Jakobsen fremstår med høy fagkompetanse i lokalmiljøet i Alta og butikken har en sunn økonomi med god bunnlinje. De er tro mot kjedens markedsføring og er aktive i sosiale medier og engasjerer ved å by på seg selv og gi kundene innblikk i dagliglivet.

Happy Homes Mandal var nominert i også denne kategorien, som en butikk med sterk forankring i lokalmiljøet, høy fagkompetanse innen interiørfaget og mange utførte hjembesøk.

Vinner ble dog Happy Homes Bardufoss Farvehandel, som var nominert til prisen for tredje gang. Butikken driftes av Kurt Eirik Edvardsen, som var til stede under kjedetreffet sammen med ledsager Mona Annie Sareussen.

– Årets forhandler er en butikk som leverer solide tall, viser sterk lojalitet til kjedens markedsføring og har en tydelig Happy Homes profilering – både på nett og lokalt. Med sitt engasjement og profesjonelle tilnærming er de et forbilde for hele kjeden, sa Tor Morten Strøm om juryens begrunnelse.

– Med Kurt i ledelsen driver de en godt forankret bedrift med fokus på gode fagkunnskaper og de yter god service. De har drevet med lønnsom drift sammenhengende over mange år. Happy Homes Bardufoss gir kundene det lille ekstra som skaper engasjement og tillit.   

Se flere bilder
dame og mann i gullhatter med blomster, pris og stor verdisjekk

Foto: Chera Westman/ifi.no

ÅRETS FORHANDLER: Happy Homes Bardufoss har vært nominert til prisen Årets Forhandler to ganger før, og stakk denne gangen av med seieren. Butikken driftes av Kurt Eirik Edvardsen, som var til stede under kjedetreffet sammen med ledsager Mona Annie Sareussen.

Stor gavesjekk fra leverandørene

Premien var i år rekordstor, med en samlet verdi på 72 500 kroner, som leverandørene har bidratt til. – Gjøco dekker reise med to overnattinger, mat og fabrikkbesøk for årets vinner. Farveringen har klemt til med 10 000 i varekjøp, og øvrige leverandører har gitt bidrag mellom 3 000 og 5 000 kroner, fortalte Strøm med en stor takk rettet til leverandørene.   

Se flere bilder
mann strekker opp armen foran stor skjerm

Foto: Chera Westman/ifi.no

REKORDPREMIE: Leverandørene ga samlet en verdisjekk på 72 500 kroner. Gjøco dekker reise med to overnattinger, mat og fabrikkbesøk for årets vinner.

Vellykket leverandørsløyfe

På leverandørmessen som foregikk festmiddagen, deltok 28 små og store leverandører. Les mer om denne her: 

Se flere bilder
menn ved bord i stort rom med flere bord

Foto: Chera Westman/ifi,.no

LEVERANDØRMESSE: Nye og eksisterende leverandører viste frem sine produkter. 

Fugearbeid i lave temperaturer
Bransjenytt

Fugearbeid i lave temperaturer

Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.