Designbedrifter setter Norge på kartet
Norsk interiørvareeksport til USA har økt kraftig de siste årene. Nå skal fem av selskapene som er aktive på det nordamerikanske markedet vise frem Norge for amerikanske forhandlere, arkitekter og presse, før disse reiser videre til designfestivalen 3 Days of Design i København.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Ingen land kjøper mer norske møbler, interiører og tekstiler enn USA. For drøyt ti år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet, men siden da har norsk eksport over Atlanteren økt – på bare de siste fem årene med cirka 80 prosent. En bidragende faktor er at Designindustrien, som er en bransjeforening i Norsk Industri, har jobbet målrettet mot det amerikanske markedet i en årrekke, blant annet gjennom felles deltakelse på messen ICFF i New York.
Nå ønsker Norsk Dun og fire av de andre selskapene i bransjeforeningen å vise seg frem på hjemmebane og inviterer til en minifestival kalt Oslo først ut, som passende nok går av stabelen på hotell Amerikalinjen i Oslo.
EKSPORTSATSING: Norsk Dun er et av selskapene i bransjeforeningen Designindustrien som satser stort på eksport til USA.
Viser frem Oslo
– Arrangementskonseptet er enkelt; alle som reiser til 3 Days of Design i København fra Nord-Amerika, lider av jetlag. Så vi tenkte, hvorfor ikke invitere våre venner og nåværende, nye og kommende kunder, til å nyte litt norsk gjestfrihet først, og presentere noe av det beste innen norsk design, sier Jørgen Tengesdal fra Eikund, en av initiativtakerne bak konseptet, i en pressemelding.
I tillegg til presentasjoner fra de ulike produsentene, besøk i showroom og nettverksmiddag, vil deltakerne få mulighet til å oppleve Oslo.
ICFF: Bedrifter knyttet til Bransjeforeningen Designindustrien har flere ganger stilt ut under messen ICFF i New York under den felles parolen Inside Norway. Dette er en av de bidragende årsakene til at eksporten av norske interiørvarer til Nord-Amerika har økt kraftig i senere tid.
Norsk opphavsmerke skal gi økt konkurransekraft
Inspirerende show med redesign
Varmt og avkjølende med samme materiale
Fargesprakende forvandling for fargesjefen
Norsk Dun vant bærekraftpris
Trendrapport fra Heimtextil 2024
3 Days of Design i København er en av få voksende designmesser i bransjen. Messen går av stabelen 12.-14. juni og tiltrekker seg designinteresserte fra hele verden.
De 5 norske bedriftene står bak Oslo først ut er deltar er Norsk Dun, Lundhs, Eikund, Heymat og Hadeland.
Oslo først ut får støtte fra Norsk Industri, Innovasjon Norge og Konsulatet i NYC.
Når fjellet setter fasadene på prøve
Raskeste måte å få malingen fra spannet og opp på veggen, er ved hjelp av en malesprøyte. Ekstra effektivt er det dersom du ikke trenger å gå etter med pensel. Foretrekker du pensel...
Happy Homes med ny daglig leder
Ved årsskiftet tar Monica Solhaug Hansen over jobben som daglig leder i Happy Homes Norge. Faghandelskjeden har vært på leting etter en ny leder siden i fjor.
Dana Lim tar i bruk IBC-beholdere med PCR-plast
I samarbeid med Dansk Emballage har Dana Lim gått over til å bruke palletanker med plastinnsatser bestående av 35 prosent PCR-plast. Nå håper produsenten at flere selskaper følger...
Nye styrer i IFI og Gulvbransjen
Ved IFIs årskonferanse på Støtvig Hotel ble det avholdt styremøter i både IFI og Gulvbransjen med valg av nye styremedlemmer.Fredrik Aanstad hadde sittet maksimalt tillatt antall år...
Byggforum samlet bransjen
Når Coop arrangerer Byggforum, møtes leverandører og butikker til en messe der nye produkter, konsepter og løsninger presenteres. Arrangementet er blitt en viktig arena for inspirasjon,...
Harmoni med hvitt på hvitt
Lag et mentalt fristed med subtile teksturer og ulike nyanser av hvitt. I tapetkolleksjonen Pure fra Omexco brukes forskjellige materialer med særegen tekstur – kun i hvitaktige farger.Inspirert...