Designbedrifter setter Norge på kartet
Norsk interiørvareeksport til USA har økt kraftig de siste årene. Nå skal fem av selskapene som er aktive på det nordamerikanske markedet vise frem Norge for amerikanske forhandlere, arkitekter og presse, før disse reiser videre til designfestivalen 3 Days of Design i København.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Ingen land kjøper mer norske møbler, interiører og tekstiler enn USA. For drøyt ti år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet, men siden da har norsk eksport over Atlanteren økt – på bare de siste fem årene med cirka 80 prosent. En bidragende faktor er at Designindustrien, som er en bransjeforening i Norsk Industri, har jobbet målrettet mot det amerikanske markedet i en årrekke, blant annet gjennom felles deltakelse på messen ICFF i New York.
Nå ønsker Norsk Dun og fire av de andre selskapene i bransjeforeningen å vise seg frem på hjemmebane og inviterer til en minifestival kalt Oslo først ut, som passende nok går av stabelen på hotell Amerikalinjen i Oslo.
EKSPORTSATSING: Norsk Dun er et av selskapene i bransjeforeningen Designindustrien som satser stort på eksport til USA.
Viser frem Oslo
– Arrangementskonseptet er enkelt; alle som reiser til 3 Days of Design i København fra Nord-Amerika, lider av jetlag. Så vi tenkte, hvorfor ikke invitere våre venner og nåværende, nye og kommende kunder, til å nyte litt norsk gjestfrihet først, og presentere noe av det beste innen norsk design, sier Jørgen Tengesdal fra Eikund, en av initiativtakerne bak konseptet, i en pressemelding.
I tillegg til presentasjoner fra de ulike produsentene, besøk i showroom og nettverksmiddag, vil deltakerne få mulighet til å oppleve Oslo.
ICFF: Bedrifter knyttet til Bransjeforeningen Designindustrien har flere ganger stilt ut under messen ICFF i New York under den felles parolen Inside Norway. Dette er en av de bidragende årsakene til at eksporten av norske interiørvarer til Nord-Amerika har økt kraftig i senere tid.
Norsk opphavsmerke skal gi økt konkurransekraft
Inspirerende show med redesign
Varmt og avkjølende med samme materiale
Fargesprakende forvandling for fargesjefen
Norsk Dun vant bærekraftpris
Trendrapport fra Heimtextil 2024
3 Days of Design i København er en av få voksende designmesser i bransjen. Messen går av stabelen 12.-14. juni og tiltrekker seg designinteresserte fra hele verden.
De 5 norske bedriftene står bak Oslo først ut er deltar er Norsk Dun, Lundhs, Eikund, Heymat og Hadeland.
Oslo først ut får støtte fra Norsk Industri, Innovasjon Norge og Konsulatet i NYC.
Pizza til middag, arkitekt i drømmen og poprock på øret
Karina Solheim Skjolden elsker hjemmelaget pizza, hører like gjerne på klassisk som russelåter, og kunne lett levd et liv som Wonder Woman – eller arkitekt. I dag jobber hun som Sales...
Nye og større lokaler for Flügger Haugesund
Etter jevn vekst og økt etterspørsel har Flügger i Haugesund flyttet inn i nye og større lokaler – like ved den tidligere adressen. Den nye butikken ble offisielt åpnet 20. mai, med...
Slik vil nordmenn pusse opp i sommer
Våren er endelig her, og nå skal terrassen kanskje få nytt liv, hagen pyntes og uterommet bli en forlengelse av stua. Ifølge Prognosesenterets ferske målinger planlegger over 550 000...
Teppekolleksjon med ro og rytme
Med ReForm Spectrum lanserer Ege en teppekolleksjon med 27 farger, fra lyse og dempede toner til mørkere og mer markante uttrykk. Fargepaletten gir rom for både harmoniske tone-i-tone...
Design og funksjon i samspill på Elva Hotell
På Elva Hotell på Voss kombineres estetikk og funksjonalitet på uventede måter – selv på badet. Med fargerike, formsterke rom bak lukkede dører har arkitektene skapt hotellopplevelser...
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...