Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
OSLO FØRST UT-FotoDesignindustrien.jpg

Foto: Designindustrien

Designbedrifter setter Norge på kartet

Norsk interiørvareeksport til USA har økt kraftig de siste årene. Nå skal fem av selskapene som er aktive på det nordamerikanske markedet vise frem Norge for amerikanske forhandlere, arkitekter og presse, før disse reiser videre til designfestivalen 3 Days of Design i København.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Dele
Annonse
Fargemagasinet.no annons

Ingen land kjøper mer norske møbler, interiører og tekstiler enn USA. For drøyt ti år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet, men siden da har norsk eksport over Atlanteren økt – på bare de siste fem årene med cirka 80 prosent. En bidragende faktor er at Designindustrien, som er en bransjeforening i Norsk Industri, har jobbet målrettet mot det amerikanske markedet i en årrekke, blant annet gjennom felles deltakelse på messen ICFF i New York.

Nå ønsker Norsk Dun og fire av de andre selskapene i bransjeforeningen å vise seg frem på hjemmebane og inviterer til en minifestival kalt Oslo først ut, som passende nok går av stabelen på hotell Amerikalinjen i Oslo. 

Se flere bilder
dunputer og dyner

Foto: Norsk Dun

EKSPORTSATSING: Norsk Dun er et av selskapene i bransjeforeningen Designindustrien som satser stort på eksport til USA. 

Viser frem Oslo

– Arrangementskonseptet er enkelt; alle som reiser til 3 Days of Design i København fra Nord-Amerika, lider av jetlag. Så vi tenkte, hvorfor ikke invitere våre venner og nåværende, nye og kommende kunder, til å nyte litt norsk gjestfrihet først, og presentere noe av det beste innen norsk design, sier Jørgen Tengesdal fra Eikund, en av initiativtakerne bak konseptet, i en pressemelding.

I tillegg til presentasjoner fra de ulike produsentene, besøk i showroom og nettverksmiddag, vil deltakerne få mulighet til å oppleve Oslo.

Se flere bilder
gruppe mennesker i utstillingsstand

Foto: Designindustrien

ICFF: Bedrifter knyttet til Bransjeforeningen Designindustrien har flere ganger stilt ut under messen ICFF i New York under den felles parolen Inside Norway. Dette er en av de bidragende årsakene til at eksporten av norske interiørvarer til Nord-Amerika har økt kraftig i senere tid. 

Mer informasjon
Les mer
3 Days of Design/Oslo først ut

3 Days of Design i København er en av få voksende designmesser i bransjen. Messen går av stabelen 12.-14. juni og tiltrekker seg designinteresserte fra hele verden.

De 5 norske bedriftene står bak Oslo først ut er deltar er Norsk Dun, Lundhs, Eikund, Heymat og Hadeland.

Oslo først ut får støtte fra Norsk Industri, Innovasjon Norge og Konsulatet i NYC.

Fuger og tetter med høy styrke
Produktaktuelt

Fuger og tetter med høy styrke

Bostik H750 SEAL’N’BOND PREMIUM er spesielt utviklet for en varig elastisk tetting av ekspansjonsfuger for kjøkken, bad, dusj samt industrielle bruksområder med varierende underlag...

Fugeskum i mindre emballasje
Produktaktuelt

Fugeskum i mindre emballasje

Fugeskummet Sika Boom-157 All Seasons kommer nå i en ny, liten forpakning: 250 ml. Sika Boom-157 All Seasons er et selvekspanderende polyuretanskum som kan brukes året rundt –...

En helt naturlig maling
Produktaktuelt

En helt naturlig maling

Med Wibo Natura inngår du en pakt med planeten. Malingen er utviklet med naturen i tankene og er en linoljeemulsjon, fri for mikroplast og konserveringsstoffer, og er et naturlig...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.