Designbedrifter setter Norge på kartet
Norsk interiørvareeksport til USA har økt kraftig de siste årene. Nå skal fem av selskapene som er aktive på det nordamerikanske markedet vise frem Norge for amerikanske forhandlere, arkitekter og presse, før disse reiser videre til designfestivalen 3 Days of Design i København.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Ingen land kjøper mer norske møbler, interiører og tekstiler enn USA. For drøyt ti år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet, men siden da har norsk eksport over Atlanteren økt – på bare de siste fem årene med cirka 80 prosent. En bidragende faktor er at Designindustrien, som er en bransjeforening i Norsk Industri, har jobbet målrettet mot det amerikanske markedet i en årrekke, blant annet gjennom felles deltakelse på messen ICFF i New York.
Nå ønsker Norsk Dun og fire av de andre selskapene i bransjeforeningen å vise seg frem på hjemmebane og inviterer til en minifestival kalt Oslo først ut, som passende nok går av stabelen på hotell Amerikalinjen i Oslo.
EKSPORTSATSING: Norsk Dun er et av selskapene i bransjeforeningen Designindustrien som satser stort på eksport til USA.
Viser frem Oslo
– Arrangementskonseptet er enkelt; alle som reiser til 3 Days of Design i København fra Nord-Amerika, lider av jetlag. Så vi tenkte, hvorfor ikke invitere våre venner og nåværende, nye og kommende kunder, til å nyte litt norsk gjestfrihet først, og presentere noe av det beste innen norsk design, sier Jørgen Tengesdal fra Eikund, en av initiativtakerne bak konseptet, i en pressemelding.
I tillegg til presentasjoner fra de ulike produsentene, besøk i showroom og nettverksmiddag, vil deltakerne få mulighet til å oppleve Oslo.
ICFF: Bedrifter knyttet til Bransjeforeningen Designindustrien har flere ganger stilt ut under messen ICFF i New York under den felles parolen Inside Norway. Dette er en av de bidragende årsakene til at eksporten av norske interiørvarer til Nord-Amerika har økt kraftig i senere tid.
Inspirerende show med redesign
Varmt og avkjølende med samme materiale
Fargesprakende forvandling for fargesjefen
Norsk Dun vant bærekraftpris
Trendrapport fra Heimtextil 2024
Messe med tre lørdager på én uke
3 Days of Design i København er en av få voksende designmesser i bransjen. Messen går av stabelen 12.-14. juni og tiltrekker seg designinteresserte fra hele verden.
De 5 norske bedriftene står bak Oslo først ut er deltar er Norsk Dun, Lundhs, Eikund, Heymat og Hadeland.
Oslo først ut får støtte fra Norsk Industri, Innovasjon Norge og Konsulatet i NYC.
La den italienske riviera prege interiøret
Selv om sydligere strøk frister når regnet høljer ned ute, kan kanskje en liten trøst være interiørstilen Italiensk Chic. Inspirert av italienske sommerhus, bringer denne stilen følelsen...
Hobbylim med nytt navn
Hobbylimet SuperFix 40 ml fra Sika blir til Casco SuperFix+ Mini ved et design- og navnebytte. De som kjenner til SuperFix-serien vet at dette er et sterkt monteringslim med gode...
Vinylgulv til ethvert prosjekt
Zenn er en ny kolleksjonen av vinylplanker og fliser fra Berry Alloc. Enten du er ute etter fiskebensmønster eller betonglook, planker eller fliser, gluedown eller klikkmontering,...
Avretting i småsekk
Mapeis fire nye avrettingsmasser i Uniplan-serien er nå tilgjengelig i 20 kg sekker: UNIPLAN 300, UNIPLAN 350 DR, UNIPLAN 500 og UNIPLAN 550. Gulvavrettingsmassene er tilgjengelig...
Sør-Afrikansk inspirasjon til soverommet
I høstens soveromskolleksjon tar Halvor Bakke oss med på en reise til det fantastiske landskapet i Stellenbosch, Sør-Afrika, og til vingården Anura, hvor et feriehjem blir til virkelighet....
Pilotbygg på Svalbard skal øke ombruket av byggematerialer
Norge deltar gjennom Sintef i et forskningsprosjekt innen EU som skal øke ombruket i byggenæringen. Fra et pilotbygg på Svalbard skal informasjon om inngående byggematerialer og deres...