Designbedrifter setter Norge på kartet
Norsk interiørvareeksport til USA har økt kraftig de siste årene. Nå skal fem av selskapene som er aktive på det nordamerikanske markedet vise frem Norge for amerikanske forhandlere, arkitekter og presse, før disse reiser videre til designfestivalen 3 Days of Design i København.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Ingen land kjøper mer norske møbler, interiører og tekstiler enn USA. For drøyt ti år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet, men siden da har norsk eksport over Atlanteren økt – på bare de siste fem årene med cirka 80 prosent. En bidragende faktor er at Designindustrien, som er en bransjeforening i Norsk Industri, har jobbet målrettet mot det amerikanske markedet i en årrekke, blant annet gjennom felles deltakelse på messen ICFF i New York.
Nå ønsker Norsk Dun og fire av de andre selskapene i bransjeforeningen å vise seg frem på hjemmebane og inviterer til en minifestival kalt Oslo først ut, som passende nok går av stabelen på hotell Amerikalinjen i Oslo.
EKSPORTSATSING: Norsk Dun er et av selskapene i bransjeforeningen Designindustrien som satser stort på eksport til USA.
Viser frem Oslo
– Arrangementskonseptet er enkelt; alle som reiser til 3 Days of Design i København fra Nord-Amerika, lider av jetlag. Så vi tenkte, hvorfor ikke invitere våre venner og nåværende, nye og kommende kunder, til å nyte litt norsk gjestfrihet først, og presentere noe av det beste innen norsk design, sier Jørgen Tengesdal fra Eikund, en av initiativtakerne bak konseptet, i en pressemelding.
I tillegg til presentasjoner fra de ulike produsentene, besøk i showroom og nettverksmiddag, vil deltakerne få mulighet til å oppleve Oslo.
ICFF: Bedrifter knyttet til Bransjeforeningen Designindustrien har flere ganger stilt ut under messen ICFF i New York under den felles parolen Inside Norway. Dette er en av de bidragende årsakene til at eksporten av norske interiørvarer til Nord-Amerika har økt kraftig i senere tid.
Norsk opphavsmerke skal gi økt konkurransekraft
Inspirerende show med redesign
Varmt og avkjølende med samme materiale
Fargesprakende forvandling for fargesjefen
Norsk Dun vant bærekraftpris
Trendrapport fra Heimtextil 2024
3 Days of Design i København er en av få voksende designmesser i bransjen. Messen går av stabelen 12.-14. juni og tiltrekker seg designinteresserte fra hele verden.
De 5 norske bedriftene står bak Oslo først ut er deltar er Norsk Dun, Lundhs, Eikund, Heymat og Hadeland.
Oslo først ut får støtte fra Norsk Industri, Innovasjon Norge og Konsulatet i NYC.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...