Annonse

Covid-19. Ett år etter.

Hva har ett år med COVID-19 gjort med bransjen vår? Fargemagasinet tok noen stikkprøver for å lodde stemningen.

Av Bjørg Owren/ifi.no, Chera Westman/ifi.no, Kristian Owren/ifi.no, Robert Walmann/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Covid-19. Ett år etter.

Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

ALANOR – Audun Klauseie

− 2020 var et bra år for oss. Deler av veksten vi hadde i 2020 må dog tilskrives nye produkter og nye prosjekter. Sammenliknbare produkter viste også en klar vekst i 2020 sammenliknet med 2019. De tre første månedene i 2021 sammenliknet med de tre første «koronafrie» i 2020 viser også en vekst. Tiden fremover blir spennende da nedstengte regioner kan påvirke salget i vår bransje, forteller Audun Klauseie hos Alanor.

Dele på Pinterest Alanor

Foto: Alanor

VOKSER FORTSATT:  De tre første månedene i 2021 sammenliknet med de tre første «koronafrie» i 2020 viser vekst, sier Audun Klauseie hos Alanor. 

HISTORISK MALING – Roger Studsrud

− Vår svenske linoljeleverandør Engwall o Claesson har hatt utfordringer med råvaretilgang som pigmenter og olje. Ellers har vi vært heldige og holdt oss friske og er ikke nevneverdig preget av pandemien. Vi har også hatt vekst på våre utvendige linoljeprodukter. Våre innvendige linoljemalinger har hatt god vekst fra forrige år, så det er tydelig at folk har villet pusse opp hjemme med naturlige produkter i disse hjemmekontortider, forteller malermester og dekorasjonsmaler Roger Studsrud hos Historisk Maling i Ørje.

Dele på Pinterest Roger Studsrud

Foto: Chera Westman/ifi.no

FRISKE OG RASKE: − Vi er ikke nevneverdig preget av pandemien, sier Roger Studsrud hos Historisk Maling i Ørje.  

Annonse

ARDEX – Terje Strømbom Olsen

− Her går forretningene bedre enn forventet. Vi ligger faktisk over budsjett i første kvartal. Det er overraskende for oss alle. Spørsmålet er hvordan det vil gå fremover. Vi leser jo om stengte byggeplasser og utbyggere som har lite å gjøre. Vi får heller ikke holdt kurssenteret åpent og flere selgere går litt på tomgang, men vi gjør noen byggeplassbesøk etter avtale. En annen ting vi erfarer er at tilgangen på råvarer er blitt dårligere og prisene har steget. Men jeg vil i sum si at vi er optimister, forteller salgsdirektør Terje Strømbom Olsen.

Dele på Pinterest Terje Ardex

Foto: Robert Walmann/ifi.no

OVERRASKET: − Vi ligger faktisk over budsjett i første kvartal. Det er overraskende, sier Terje Stømbom Olsen hos Ardex.    

SIKA – Frode Olaisen

− «Gjør det selv»-markedet er fortsatt stigende. Folk bruker pengene på hus og hjem i stedet for ferie. Det merker vi godt. Prosjektmarkedet går sin gang, men det øker ikke. Det bygges fortsatt mye i Norge og jeg er ikke redd for det markedet, men det kan bli en forskyvning. Selv om butikker er stengt, står vi på og lever varene. Heldigvis har Klikk og Hent tatt seg opp og fungerer godt, sier teknisk produktsjef for gulv, vegg og flis hos Sika, Frode Olaisen

Dele på Pinterest Frode Sika

Foto: Robert Walmann/ifi.no

STÅR PÅ: Selv om butikker er stengt, står vi på og leverer varene, sier Frode Olaisen hos Sika.

Annonse

NORDSJÖ – Mette Dahl

– Det er utrolig hvor flinke butikkene er blitt på å håndtere Klikk og Hent. Men det er mye du ikke får gjort når butikkene er stengt. Å inspirere kunder er vanskelig, og det er vanskelig å velge farge. For alle som vet hva de skal ha fungerer det fint, sier Mette Dahl, Customer Marketing & Activation Manager hos Nordsjö.

Dele på Pinterest Mette Nordsjö

Foto: Chera Westman/ifi.no

FLINKE I BUTIKK: − Å inspirere kunder er vanskelig, og det er vanskelig å velge farger når butikkene holder stengt, sier Mette Dahl hos Nordsjö.

NORDSJÖ PROFF – Enrico Bastiani

– Etter forholdene går det OK for Nordsjö Proff. Vi har vært heldige, og det er ikke mange byggeplasser som er blitt stengt ned, men vi ser mye manglende smittevern rundt omkring. Våre selgere har mye telefonkontakter, og er fortsatt ute på hasteoppdrag der de må hjelpe til med befaringer, oppfølging av prosjekter og noen reklamasjoner. Men vi savner nærheten til markedet, å holde produktkurs og demo av produkter. Vi håper at ting kommer i gang ordentlig igjen til utendørssesongen drar i gang for alvor, sier Enrico Bastiani, salgssjef håndverk hos Nordsjö.

Dele på Pinterest Enrico Bastiani, Nordsjö

Foto: Kristian Owren/ifi.no

VIL VÆRE TETT PÅ:  Vi savner nærheten til markedet, å holde produktkurs og demo av produkter, sier Enrico Bastiani, salgssjef håndverk hos Nordsjö. 

GERFLOR – Rune Langeteig

– Det er forskjellige regler i landet og det er fort gjort å stirre seg blind på de reglene som gjelder her. Vi gjennomfører både kundebesøk og digitale møter, det er opp til kundene å bestemme. Selv ønsker vi mest mulig fysiske møter, sier Rune Langeteig, salgs- og markedsdirektør hos Gerflor. Han mener at markedet er der. Men at spørsmålet blir hvordan du angriper det.
– Selgerne i Gerflor er blitt flinke til å se det positive. Mye handler om innstillingen og hva vi ønsker å få til. Det er en døråpner for oss at vi har lansert nye produkter i løpet av det siste året. Vi har også ansatt et par nye personer, blant dem en selger som skal legge trykk på helsebygg og jobbe mot spesifiserende ledd, sier han

Dele på Pinterest Rune Langeteig

Foto: Robert Walmann/ifi.no

SER MULIGHETER: – Selgerne i Gerflor er blitt flinke til å se det positive. Mye handler om innstillingen og hva vi ønsker å få til, sier Rune Langeteig hos Gerflor.     

PERGO – John-Magne Pedersen

– Det var et godt år for oss i fjor og vi har hatt en god start også på dette året og ligger langt foran fjoråret til tross for at mange butikker er stengt. Men globalt begynner korona å tære på råvaresituasjonen. Det er manko på både MDF og HDF i Europa, og både prisen på, og tilgangen til PVC og trelast er utfordrende. Laminatproduktene har vi klart å produsere det vi trenger av i Norden, for parkett må vi prioritere knallhardt, men de store kundene er dekket, sier John-Magne Pedersen hos Pergo.

Dele på Pinterest Pergo

Foto: Kristian Owren/ifi.no

LIGGER FORAN:  − Vi har hatt en god start også på dette året og ligger langt foran fjoråret, sier John-Magne Pedersen hos Pergo.

COOP – Stephan Korsviken

– Vi selger overraskende bra, til tross for at 13 Obs Bygg og 5 Byggmix er stengt for konsument. Totalt opprettholder vi omtrent 80 prosent av volumet. Varer som det er lett å forholde seg til på nett, som grill og enkle varer med ledning øker, mens salget synker litt av produkter som ikke er så lett å forholde seg til på nett. Det blir litt mer komplisert når du kommer til å velge farge. Men vi selger likevel forholdsvis mye maling og tilbehør på nett nå, sammenlignet med tidligere. 2020 gikk veldig bra, + 27 prosent, og for januar og februar i år ligger vi 10 prosent over fjoråret, sier Stephan Korsviken, kategorisjef Interiør i Coop.

Dele på Pinterest Coop

Foto: Chera Westman/ifi.no

STORE VOLUM: Totalt opprettholder vi omtrent 80 prosent av volumet.  På tross av at mange av butikkene våre er stengt, sier  Stephan Korsviken, kategorisjef Interiør i Coop.

JORDAN – Beate Engel Jacobsen

– Vi hadde gjort oss noen prognoser for hvor mye vi skulle selge i plankjøp til butikk, men den ble blåst vekk. I fjor var det mange butikker som gikk tom for verktøy, og det har ingen lyst til å gjøre i år også. Jevnt over selger vi nye interiørprodukter for vegg, slik som ruller og pensler og butikkene er godt rigget for når terrassesesongen drar i gang for alvor. Det er tydelig at Corona fortsatt får folk til å pusse opp, og folk er ikke ferdig, oppussingen i fjor har snarere gitt mersmak. Vi får vel se om reiserestriksjonene åpnes i sommer, det kan jo dempe oppussingen, men foreløpig ser det ut som om pågangen er like stor i år som i fjor, sier Beate Engel Jacobsen, Brand Manager hos Jordan. 

Dele på Pinterest Jordan

Foto: Chera Westman/ifi.no

IKKE FERDIGE: − Det er tydelig at Corona fortsatt får folk til å pusse opp, og folk er ikke ferdig, sier  Beate Engel Jacobsen hos Jordan.   

WAKEUP LIVING – Idar Stensvold

– Det føles som vi er blitt A-listet i P3. For vi har enorm pågang. Det er nesten utfordrende å håndtere alle bestillingene. Arkitektene har nå fått øyne for våre produkter, og vi selger våre fargeprøver til dem. Det er hyggelig at mange års innsats nå betaler seg. Salget til håndverkerne øker, og vi håndterer alle utsendelser fra vårt lager her på Gjøvik. Butikksalget og salg på nett øker også, selv nå etter siste nedstenging i Oslo og Viken, forteller Idar Stensvold.

Dele på Pinterest Idar Stensvold

Foto: Wakeup Living

FULLT KJØR: - Vi har enorm pågang. Det er nesten utfordrende å håndtere alle bestillingene, sier Idar Stensvold hos Wakeup Living.     

FARVERINGEN − Audar Dørum

– Vi opplever at det fortsatt er full gass i markedet. Det er mye penger blant forbrukerne og siden vi ikke kan reise slik som før, har mange valgt å investere disse i egen bolig. Slik vi ser det er det veldig høy aktivitet, selv om butikker er stengt for besøkende. Det er mye oppfinnsomhet der ute, med «ring og collect» for de som ikke har «click and collect». I tillegg er det mye utkjøring slik at butikkene opprettholder en bra omsetning. Så slik vi kjenner markedet så ligger de fleste aktører over fjoråret. Når det gjelder 2021 så forventer vi at vi vil ligge vesentlig over 2019, sier han.

Dele på Pinterest Audar Dørum

Foto: Robert Walmann/ifi.no

FULL GASS:  – Vi opplever at det fortsatt er full gass i markedet, sier Audar Dørum hos Farveringen. 

MLF (Malermestrenes landsforbund) – Stein Hesstvedt

– Tilbakemeldingene vi får nå er at det går forholdsvis bra med våre medlemmer. Bedriftene som er avhengig av utenlandskarbeidskraft som ukependler, opplever nå utfordringer med stengt grense. I tillegg er det tidkrevende med smittevern/HMS som reduserer fleksibiliteten. (Det vil si at malerne ikke kan alternere mellom byggeplasser slik som tidligere, red. amn). Når det gjelder forventningene til 2021 så sier 60 prosent at de tror at året blir like bra som i fjor.

Dele på Pinterest Stein Hesstvedt

Foto: Robert Walmann/ifi.no

TROR DET BLIR BRA: – 60 prosent av våre medlemmer tror at året blir like bra som i fjor, sier Stein Hesstvedt i MLF. 

STOREYS – Wenche Kristiansen

– Det ble ny rekord i mars igjen. Siste året har alle pilene pekt oppover. Regnskapet for 2020 endte godt over budsjett. Leverandørene deres har vært gode til å levere under pandemien. Det er tydelig at folk bruker penger på oppussing, når de ikke kan ut å reise. Det er en klar tendens til at ordrene på tapet blir større. Fra 2-3 ruller til 8-9 ruller. Det er tydelig at nå er det tapet i hele rommet, ikke bare dekor på en vegg, sier Wenche Kristiansen.

Dele på Pinterest Storeys

Foto: Chera Westman/ifi.no

STADIG NYE REKORDER: Det siste året har alle pilene pekt oppover. Regnskapet for 2020 endte godt over budsjett, sier  Wenche Kristiansen.

SCANOX – Carl Christian Glenne

– Etter et godt 2020 for malingsbransjen har vi vært opptatt med å forberede oss til nok et år med god etterspørsel etter maling, beis og lakk. Til tross for stengte butikker opplever vi at handelen har håndtert den nye situasjonen godt, og vi forventer fortsatt et godt år for bransjen og opplever at forberedelsene til eksteriørsesong har vært gode. Ønsker samtidig å berømme alle i bransjen om hvor godt vi har håndtert utfordringene som har kommet – i butikken, via hjemmekontor, videomøter, klikk-og-hent osv., sier Carl Christian Glenne.

Dele på Pinterest Scanox

Foto: Scanox

ALLE HAR JOBBET GODT: – Jeg vil berømme alle i bransjen over hvor godt vi har håndtert utfordringene som har kommet det siste året, sier Carl Christian Glenne.

Annonse
LES OGSÅ
Annonse
SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Annonse
Annonse