Byggma storinvesterer i baderomspanel
Byggma, som er en av landet største leverandører av byggevareløsninger, investerer 80 millioner kroner i en ny produksjonslinje for våtromsplater. Varemerket «Smartpanel Wet Wall» skal produseres i fabrikklokalene på Øra i Fredrikstad.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Baderomspaneler er et godt etablert produkt i våtrom i Norge. Produktet gir både membran og dekorativ overflate i en og samme montering direkte på stenderverket, og er både vann- og damptett. I en periode på over 15 år, bygde Byggma ASA opp Fibo Trespo å bli en av verdens ledende produsenter før selskapet ble solgt i 2015.
Nå lanserer Byggma et konkurrerende produkt kalt «Smartpanel Wet Wall», som har Huntonit-plater som kjerne. «Smartpanel Wet Wall» har bestått alle funksjonsprøvene hos Sintef i henhold til Våtromsnormen, og scorer blant annet høyt på vanndampsmotstand.
FABRIKK: 80 millioner kroner er investert i ny produksjonslinje hos Smartpanel AS i Fredrikstad. Her skal de ha kapasitet til å dekke nærmere 1/3 av det norske markedet for baderomspaneler.
STOR SATSING: – De samlede investeringene i utstyr for å ha en high-tech linje for produksjon av baderomspanel med bygningsmessige tilpasninger er på cirka 80 millioner norske kroner, sier adm.dir. Marius Heidenberg hos Smartpanel AS.
Vil ta 30 prosent markedsandel
– Markedet for baderomspanel i Norge er i dag på cirka 2,8 millioner kvadratmeter. Byggma investerer gjennom Smartpanel AS cirka 80 millioner kroner i utstyr og eiendomstilpasninger for å produsere baderomspanel. Målsetningen er å ta 30 prosent markedsandel i markedet for baderomspanel i løpet av de nærmeste år, sier konsernsjef Geir Drangsland i en pressemelding.
Smartpanel AS lager produktene i en produksjonshall i Fredrikstad, der det nå er investert 80 millioner kroner i oppgradering av utstyr og utvikling av platene. Blant annet er det installert fres for fresing av klikkprofil, limpåføringsmaskin med automatisk styring, en stor varmpresse for pressing av laminatene og kalibreringspusser som gir baderomsplatene høy nøyaktighet i klikken.
– Vi har en fantastisk fin produksjonshall. Den er søylefri og 180 meter lang – noe som gjør den ideell for vår produksjon, sier adm.dir. Marius Heidenberg i Smartpanel AS.
Selve produksjonslinjen er 80 meter lang og har en kapasitet på 2,5 millioner kvadratmeter per år.
HÅRETE MÅL: – Markedet for baderomspanel i Norge er i dag på cirka 2,8 millioner kvadratmeter. Målsetningen er å ta 30 prosent markedsandel i markedet for baderomspanel i løpet av de nærmeste år, sier konsernsjef i Byggma, Geir Drangsland, i en pressemelding.
Kjøkken og bad
Et både økonomisk og miljømessig konkurransefortrinn til «Smartpanel Wet Wall», er ifølge pressemeldingen fra Byggma, den miljøvennlige, fuktbestandige og sterke Huntonit-kjernen. Baderompanelet har klikklås og skjult innfesting der både lim og skruer/kramper skjules, og kommer med et komplett sortiment av monteringstilbehør. Platene vil kunne leveres i opp til 3 500 millimeters høyde.
I forbindelse med lanseringen av baderomspaneler kommer selskapet også med et tilsvarende konsept for hele vegger på kjøkkenet og for sprutsonen mellom benkeplate og veggskap på kjøkkenet.
Produktene kommer på markedet til høsten.
Trebasert veggplate med revolusjonerende egenskaper
VÅTROMSVEGG: Historisk selges det en overvekt av hvite designs i baderomspanel – både med og uten flismønster. Smartpanel Wet Wall lanserer blant annet flere betong, sement, marmor og trestrukturer – som alle fås i flere forskjellige fresemønster:
Byggma ny hovedaksjonær i Norske Skog
Slett vegg – enkelt og rimelig
Økonomisk støtte til ny gjenbruksfabrikk for treverk
Nå kommer Smartpanel for våtrom
Konkurranse skal gi mer 3D-printing på byggeplassene
Slett tak med plater
Smartpanel AS er et selskap i Byggma-konsernet, som blant annet også består av Huntonit AS, Uldal AS, Byggform AS, Masonite Beams AB, Forestia AS, Masonite Beams AS, Scan Lamps AS og Aneta AB.
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Torsdag 30. november inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør til frokostmøte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum som hovedtaler. Med tittelen «Mørk adventstid...
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er...
Kombinert masse for fug og lim
Combi Tack 547 fra Dana Lim er et kraftig og elastisk produkt som kombinerer fugemasse og lim, og som passer for montering, fuging og tetting både inne og ute. Godkjent for våtrom,...
Kreative gulv med kombinasjoner av teppefliser
Den nye Desso Essence Elements-familien inneholder tre harmoniske design: Pure, Roots og Traces. Sammen muliggjør de uttrykksfulle interiører med moderne farger, myk taktilitet og...
Resirkulert ull i muldvarpsfarge fra Halvor Bakke
I samarbeid med Norvigroup Norsk Dun har Halvor Bakke skapt et unikt ullprogram som utvider soveromskolleksjonen Bedtime Story. Produktene har fått navn etter den populære skidestinasjonen...
Markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun
Hege Løvnæseth har startet som markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun på Mysen. Hege har vært ansatt i selskapet siden 2021 og har jobbet med webbutikkene og SoMe for Norge og Sverige....