Byggma storinvesterer i baderomspanel
Byggma, som er en av landet største leverandører av byggevareløsninger, investerer 80 millioner kroner i en ny produksjonslinje for våtromsplater. Varemerket «Smartpanel Wet Wall» skal produseres i fabrikklokalene på Øra i Fredrikstad.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Baderomspaneler er et godt etablert produkt i våtrom i Norge. Produktet gir både membran og dekorativ overflate i en og samme montering direkte på stenderverket, og er både vann- og damptett. I en periode på over 15 år, bygde Byggma ASA opp Fibo Trespo å bli en av verdens ledende produsenter før selskapet ble solgt i 2015.
Nå lanserer Byggma et konkurrerende produkt kalt «Smartpanel Wet Wall», som har Huntonit-plater som kjerne. «Smartpanel Wet Wall» har bestått alle funksjonsprøvene hos Sintef i henhold til Våtromsnormen, og scorer blant annet høyt på vanndampsmotstand.
FABRIKK: 80 millioner kroner er investert i ny produksjonslinje hos Smartpanel AS i Fredrikstad. Her skal de ha kapasitet til å dekke nærmere 1/3 av det norske markedet for baderomspaneler.
STOR SATSING: – De samlede investeringene i utstyr for å ha en high-tech linje for produksjon av baderomspanel med bygningsmessige tilpasninger er på cirka 80 millioner norske kroner, sier adm.dir. Marius Heidenberg hos Smartpanel AS.
Vil ta 30 prosent markedsandel
– Markedet for baderomspanel i Norge er i dag på cirka 2,8 millioner kvadratmeter. Byggma investerer gjennom Smartpanel AS cirka 80 millioner kroner i utstyr og eiendomstilpasninger for å produsere baderomspanel. Målsetningen er å ta 30 prosent markedsandel i markedet for baderomspanel i løpet av de nærmeste år, sier konsernsjef Geir Drangsland i en pressemelding.
Smartpanel AS lager produktene i en produksjonshall i Fredrikstad, der det nå er investert 80 millioner kroner i oppgradering av utstyr og utvikling av platene. Blant annet er det installert fres for fresing av klikkprofil, limpåføringsmaskin med automatisk styring, en stor varmpresse for pressing av laminatene og kalibreringspusser som gir baderomsplatene høy nøyaktighet i klikken.
– Vi har en fantastisk fin produksjonshall. Den er søylefri og 180 meter lang – noe som gjør den ideell for vår produksjon, sier adm.dir. Marius Heidenberg i Smartpanel AS.
Selve produksjonslinjen er 80 meter lang og har en kapasitet på 2,5 millioner kvadratmeter per år.
HÅRETE MÅL: – Markedet for baderomspanel i Norge er i dag på cirka 2,8 millioner kvadratmeter. Målsetningen er å ta 30 prosent markedsandel i markedet for baderomspanel i løpet av de nærmeste år, sier konsernsjef i Byggma, Geir Drangsland, i en pressemelding.
Kjøkken og bad
Et både økonomisk og miljømessig konkurransefortrinn til «Smartpanel Wet Wall», er ifølge pressemeldingen fra Byggma, den miljøvennlige, fuktbestandige og sterke Huntonit-kjernen. Baderompanelet har klikklås og skjult innfesting der både lim og skruer/kramper skjules, og kommer med et komplett sortiment av monteringstilbehør. Platene vil kunne leveres i opp til 3 500 millimeters høyde.
I forbindelse med lanseringen av baderomspaneler kommer selskapet også med et tilsvarende konsept for hele vegger på kjøkkenet og for sprutsonen mellom benkeplate og veggskap på kjøkkenet.
Produktene kommer på markedet til høsten.
Trebasert veggplate med revolusjonerende egenskaper
VÅTROMSVEGG: Historisk selges det en overvekt av hvite designs i baderomspanel – både med og uten flismønster. Smartpanel Wet Wall lanserer blant annet flere betong, sement, marmor og trestrukturer – som alle fås i flere forskjellige fresemønster:
Byggma ny hovedaksjonær i Norske Skog
Slett vegg – enkelt og rimelig
Økonomisk støtte til ny gjenbruksfabrikk for treverk
Nå kommer Smartpanel for våtrom
Konkurranse skal gi mer 3D-printing på byggeplassene
Slett tak med plater
Smartpanel AS er et selskap i Byggma-konsernet, som blant annet også består av Huntonit AS, Uldal AS, Byggform AS, Masonite Beams AB, Forestia AS, Masonite Beams AS, Scan Lamps AS og Aneta AB.
NIL-årboken fremhever bærekraftige prosjekter
Et godt eksempel har stor påvirkningskraft. Dette er en av grunntankene bak NILs årbok, en årlig utgivelse fra Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening. Årets utgave...
Hotellstil med Art deco-preg
Eijffingers nye kolleksjon Gilded er en fusjon av moderne hotellstil og Art deco. Med silkeglans og overdådige palmeblader, blomstermønstre og skire blonder og skimrende glassperler...
Tynn teppekant for pen avslutning
Slim Line fra Golvabia er en ny kanting for måltilpassede tepper. Kantingen er smal og gir teppet en elegant, minimalistisk avslutning. Slim Line sys av kantbånd i 100 prosent polyester...
Fremhev panelets naturlige skjønnhet
Med Tjæralin Interiørbeis får nytt, ubehandlet treverk en vakker, matt overflate. Beisen er beregnet for innendørs bruk og fremhever treets naturlige struktur. Produktet skal påføres...
Flotex utvides med mer banevare og flis
Den nyeste Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer essensen av de allerede populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour og berikes ytterligere med to nye...
Friskt sengetøy fra Tone Kroken
Tone Kroken har sammen med Norsk Dun skapt et sengesett som tilfører soverommet både energi og stil med sine iøynefallende fargekontraster og friske mønstre. Gul og hvit i et levende...