Byggma storinvesterer i baderomspanel
Byggma, som er en av landet største leverandører av byggevareløsninger, investerer 80 millioner kroner i en ny produksjonslinje for våtromsplater. Varemerket «Smartpanel Wet Wall» skal produseres i fabrikklokalene på Øra i Fredrikstad.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Baderomspaneler er et godt etablert produkt i våtrom i Norge. Produktet gir både membran og dekorativ overflate i en og samme montering direkte på stenderverket, og er både vann- og damptett. I en periode på over 15 år, bygde Byggma ASA opp Fibo Trespo å bli en av verdens ledende produsenter før selskapet ble solgt i 2015.
Nå lanserer Byggma et konkurrerende produkt kalt «Smartpanel Wet Wall», som har Huntonit-plater som kjerne. «Smartpanel Wet Wall» har bestått alle funksjonsprøvene hos Sintef i henhold til Våtromsnormen, og scorer blant annet høyt på vanndampsmotstand.
FABRIKK: 80 millioner kroner er investert i ny produksjonslinje hos Smartpanel AS i Fredrikstad. Her skal de ha kapasitet til å dekke nærmere 1/3 av det norske markedet for baderomspaneler.
STOR SATSING: – De samlede investeringene i utstyr for å ha en high-tech linje for produksjon av baderomspanel med bygningsmessige tilpasninger er på cirka 80 millioner norske kroner, sier adm.dir. Marius Heidenberg hos Smartpanel AS.
Vil ta 30 prosent markedsandel
– Markedet for baderomspanel i Norge er i dag på cirka 2,8 millioner kvadratmeter. Byggma investerer gjennom Smartpanel AS cirka 80 millioner kroner i utstyr og eiendomstilpasninger for å produsere baderomspanel. Målsetningen er å ta 30 prosent markedsandel i markedet for baderomspanel i løpet av de nærmeste år, sier konsernsjef Geir Drangsland i en pressemelding.
Smartpanel AS lager produktene i en produksjonshall i Fredrikstad, der det nå er investert 80 millioner kroner i oppgradering av utstyr og utvikling av platene. Blant annet er det installert fres for fresing av klikkprofil, limpåføringsmaskin med automatisk styring, en stor varmpresse for pressing av laminatene og kalibreringspusser som gir baderomsplatene høy nøyaktighet i klikken.
– Vi har en fantastisk fin produksjonshall. Den er søylefri og 180 meter lang – noe som gjør den ideell for vår produksjon, sier adm.dir. Marius Heidenberg i Smartpanel AS.
Selve produksjonslinjen er 80 meter lang og har en kapasitet på 2,5 millioner kvadratmeter per år.
HÅRETE MÅL: – Markedet for baderomspanel i Norge er i dag på cirka 2,8 millioner kvadratmeter. Målsetningen er å ta 30 prosent markedsandel i markedet for baderomspanel i løpet av de nærmeste år, sier konsernsjef i Byggma, Geir Drangsland, i en pressemelding.
Kjøkken og bad
Et både økonomisk og miljømessig konkurransefortrinn til «Smartpanel Wet Wall», er ifølge pressemeldingen fra Byggma, den miljøvennlige, fuktbestandige og sterke Huntonit-kjernen. Baderompanelet har klikklås og skjult innfesting der både lim og skruer/kramper skjules, og kommer med et komplett sortiment av monteringstilbehør. Platene vil kunne leveres i opp til 3 500 millimeters høyde.
I forbindelse med lanseringen av baderomspaneler kommer selskapet også med et tilsvarende konsept for hele vegger på kjøkkenet og for sprutsonen mellom benkeplate og veggskap på kjøkkenet.
Produktene kommer på markedet til høsten.
Trebasert veggplate med revolusjonerende egenskaper
VÅTROMSVEGG: Historisk selges det en overvekt av hvite designs i baderomspanel – både med og uten flismønster. Smartpanel Wet Wall lanserer blant annet flere betong, sement, marmor og trestrukturer – som alle fås i flere forskjellige fresemønster:
Byggma ny hovedaksjonær i Norske Skog
Slett vegg – enkelt og rimelig
Økonomisk støtte til ny gjenbruksfabrikk for treverk
Nå kommer Smartpanel for våtrom
Konkurranse skal gi mer 3D-printing på byggeplassene
Slett tak med plater
Smartpanel AS er et selskap i Byggma-konsernet, som blant annet også består av Huntonit AS, Uldal AS, Byggform AS, Masonite Beams AB, Forestia AS, Masonite Beams AS, Scan Lamps AS og Aneta AB.
Et nytt kapittel i Torvikbukt
Når Gjøco nå forbereder et kommende generasjonsskifte, skjer det med beina godt plantet i Torvikbukt og blikket rettet mot fremtidens krav i malingsmarkedet. Med lokal produksjon, sterk...
Årets farge fra Pantone: Et blankt lerret
Den hvite fargen Cloud Dancer er av Pantone utpekt som Årets farge for 2026. fargen beskrives som et blankt lerret som gir ro.
Tapet på TV inspirerer
Når Halvor Bakke bruker tapet i Eventyrlig Oppussing, ringer telefonen hos Storeys. Og når helt vanlige amatører i TV2s Fjellhytta til og med klarer å sette opp tapet i taket, inspirerer...
Tekstillook i førsteklasses fiberkvalitet
High Performance Essence er et helt unikt produkt som Omexco har brukt flere år på å utvikle. Resultatet er et tapet i svært sterk fiberkvalitet som oppfyller høye tekniske krav på...
Lyst 1-komponent folielim for våtrom
FOILTAC 1C er et monteringslim for tettesjiktfolie fra Bostik. Limet har en høy limstyrke og er lettarbeidet. Da limet er i pulverform, er det frostbestandig og kan lagres tørt og...
Ny salgssjef for Pergo i Norge
Pål G. Knutsen gjeninntar i januar stillingen som salgssjef for Pergo (Unilin) i Norge, etter snart to år som ansvarlig i Sverige og Danmark. Pål ser frem imot å komme tilbake til...
